Virtuellt designmuseum

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Visit Sweden öppnar virtuellt designmuseum för bland annat mode.

Med Swedish Design Museum vill Visit Sweden engagera designintresserade människor över hela världen.

Premiärutställningen, Live from Sweden, lyfter med film och livesändningar fram hur åtta utvalda föremål används i svenskarnas vardag. Åtta föremål har valts ut däribland en reflexväska av modedesignern Ann-Sofi Back. Därtill används sociala medier som Facebook för att nå ut och visa plagg. I veckan sker en livesändning från Hopes butik i Stockholm, där killar och tjejer provar märkets unisexkollektion.

- Medan många andra länder har pampiga nationella designmuseer väljer vi att visa upp föremål i ett virtuellt museum som är öppet för alla, dygnet runt. Visit Sweden öppnar Swedish Design Museum för att fler ska inspireras av det svenska sättet att se på design som användbar i vardagen. Därför vill vi visa hur människor använder föremålen med Facebooksändningar och film, säger Jennie Skogsborn Missuna, upplevelsechef på Visit Sweden.

Från och med idag och två veckor framåt lanserar Visit Sweden sitt Swedish Design Museum på sociala medier, med fokus på USA, Storbritannien, Tyskland och Frankrike.

Visit Sweden driver programmet Swedish Design Moves mellan 2016 och 2019 på uppdrag av regeringen tillsammans med Svensk Form, Association of Swedish Fashion Brands/ASFB, Sveriges Arkitekter samt Trä- och Möbelföretagen.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

H&M får inte plagiera Adidas-konceptet

EU-domstolen fastslår att H&M inte får använda parallella streck på sina sportkläder. Konceptet tillhör Adidas.

Black Friday blir Green och går till välgörenhet

Newbie öppnar första butiken i London

Black Friday hetare än någonsin

Black Friday väntas slå nya försäljningsrekord i år.

Nytt flaggskepp från Twilfit i Gallerian

Wagner expanderar i Sverige

Nyhetsbrev

Här är alla vinnare i Habit Modegalan 2017

På torsdagskvällen utsågs 13 vinnare under Habit Modegalan som ägde rum på Berns Salonger i Stockholm under ledning av Ebba Kleberg von Sydow.

Arkiv

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

H&M faller på börsen

Hon är Årets Hederspristagare

HABIT MODEGALAN. Galan avslutades på torsdagskvällen med att prisa en person som betytt mycket för branschen.

Aim’n är Årets Nykomling

HABIT MODEGALAN. Sportvarumärket från Halmstad kammande hem priset Årets Nykomling. Vagabond tilldelades Årets Modeexportpris.

Ida Sjöstedt är Årets Designer

HABIT MODEGALAN. Ida Sjöstedt tilldelades under torsdagen priset Årets Designer på Habit Modegalan. Året Hållbarhetspris gick till barnmodevarumärket Mini Rodini.

Varumärket som är kung av denim

HABIT MODEGALAN. Göteborgsvarumärket Dr Denim prisades i kategorin Årets Denimleverantör. Årets Sportleverantör är Daily Sports och Årets Leverantör Our Legacy.

Kavat har bästa inredningskonceptet

HABIT MODEGALAN. Skoleverantören Kavat tilldelades Årets Inredningkoncept medan Årets Modebutik vanns av Stockholmsbutiken Adisgladis.

Lindex vann Årets Omnikanal-pris

HABIT MODEGALAN. På torsdagskvällen samlades branschen till Habit Modegalan på Berns i Stockholm. Först ut att ta emot pris var Lindex. Därefter avslöjades Årets Butikssäljare och Årets Modekedja.

Samarbete för New Black

Trögt kvartal för IC Group

Minskad försäljning för bland annat Tiger of Sweden sänkte IC Groups omsättning för första kvartalet. Koncernen fortsätter se över ägandet av Peak Performance.

Han ska leda ny sportjätte

Team Sportia och Sportringen bildar SGN Sport. Därtill väntar lansering av ett nytt koncept inom cykel nästa år.

Rfid-teknik för spårning och återvinning

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

H&M får rätt i Högsta förvaltningsdomstolen

Intersport pudlar om kampanj

Fördubblad orderingång – under en dag

Kämpigt för butiker utanför stadskärnan

Helsingborgscentrum byter namn

Minskad optimism hos handlarna – trots Black Friday och julhandel

Svagt kvartal för Lexington Company

Modeinkubatorn med nytt namn

Virtuellt designmuseum

Frankenius ny i Sandströms styrelse

Dyrare skor i oktober

Vinnova stöttar We are Spindye

Tiger of Sweden till Pelican Studio

Med sikte på C4 Shopping

Lyko satsar eget

Kvällsleverans från Åhléns

Sänd till en kollega

0.128