Vinnova stöttar We are Spindye

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Företaget vill digitalisera färgningsprocessen av textil.

Vinnova har gått in med två miljoner för att att stötta We aRe SpinDyes projekt för en digitalisering av spårbarheten i textilproduktion. I projektet, som sker i samarbete med Swerea, ska RFID-taggar användas som kan logga information och digitalisera spårbarheten i produktionsledet som kan användas för att minska miljöbelastningen.

Därtill är svenska a We are Spindye ett av åtta företag som valts ut Fashion for Good och Plug and Play Accelerator, som ett av de mest intressanta start up-bolagen i världen vad gäller innovativa lösningar för att göra den globala klädindustrin mer hållbar.

- Den globala klädindustrin är en världens mest miljöförstörande industrier och färgning av textilier är en del av processen med speciellt stor påverkan. Vi har valt ut We aRe SpinDye som en av de start ups att vara med i vår accelerator eftersom vi tror att bolagets teknologi har potential att förbättra och omvandla denna kritiska process, säger Isabelle Laurenvin som är vd på Fashion for Good-Plug and Play Accelerator i en kommentar.

Textilföretaget, grundat av Martin Bergling, erbjuder en möjlighet till standardiserad produktionsprocess för tillverkning och färgning av syntetiska textilier och vattenanvändningen är 75 procent lägre därtill minskar användningen av kemikalier med 90 procent, energiåtgången med 25 procent och fotavtrycket i form av koldioxidutsläpp är 30 procent mindre. Företaget arbetar med åtta modeföretag i dag inom både mode och outdoor.

Med hjälp av en digital plattform skulle inköpare i fortsättningen bara är ett knapptryck ifrån att beställa textilier i exakt den färgnyans som denne vill ha tillverkad med mindre miljöpåverkan jämfört med traditionell färgning av textilier.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

H&M får inte plagiera Adidas-konceptet

EU-domstolen fastslår att H&M inte får använda parallella streck på sina sportkläder. Konceptet tillhör Adidas.

Black Friday blir Green och går till välgörenhet

Newbie öppnar första butiken i London

Black Friday hetare än någonsin

Black Friday väntas slå nya försäljningsrekord i år.

Nytt flaggskepp från Twilfit i Gallerian

Wagner expanderar i Sverige

Nyhetsbrev

Här är alla vinnare i Habit Modegalan 2017

På torsdagskvällen utsågs 13 vinnare under Habit Modegalan som ägde rum på Berns Salonger i Stockholm under ledning av Ebba Kleberg von Sydow.

Arkiv

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

H&M faller på börsen

Hon är Årets Hederspristagare

HABIT MODEGALAN. Galan avslutades på torsdagskvällen med att prisa en person som betytt mycket för branschen.

Aim’n är Årets Nykomling

HABIT MODEGALAN. Sportvarumärket från Halmstad kammande hem priset Årets Nykomling. Vagabond tilldelades Årets Modeexportpris.

Ida Sjöstedt är Årets Designer

HABIT MODEGALAN. Ida Sjöstedt tilldelades under torsdagen priset Årets Designer på Habit Modegalan. Året Hållbarhetspris gick till barnmodevarumärket Mini Rodini.

Varumärket som är kung av denim

HABIT MODEGALAN. Göteborgsvarumärket Dr Denim prisades i kategorin Årets Denimleverantör. Årets Sportleverantör är Daily Sports och Årets Leverantör Our Legacy.

Kavat har bästa inredningskonceptet

HABIT MODEGALAN. Skoleverantören Kavat tilldelades Årets Inredningkoncept medan Årets Modebutik vanns av Stockholmsbutiken Adisgladis.

Lindex vann Årets Omnikanal-pris

HABIT MODEGALAN. På torsdagskvällen samlades branschen till Habit Modegalan på Berns i Stockholm. Först ut att ta emot pris var Lindex. Därefter avslöjades Årets Butikssäljare och Årets Modekedja.

Samarbete för New Black

Trögt kvartal för IC Group

Minskad försäljning för bland annat Tiger of Sweden sänkte IC Groups omsättning för första kvartalet. Koncernen fortsätter se över ägandet av Peak Performance.

Han ska leda ny sportjätte

Team Sportia och Sportringen bildar SGN Sport. Därtill väntar lansering av ett nytt koncept inom cykel nästa år.

Rfid-teknik för spårning och återvinning

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

H&M får rätt i Högsta förvaltningsdomstolen

Intersport pudlar om kampanj

Fördubblad orderingång – under en dag

Kämpigt för butiker utanför stadskärnan

Helsingborgscentrum byter namn

Minskad optimism hos handlarna – trots Black Friday och julhandel

Svagt kvartal för Lexington Company

Modeinkubatorn med nytt namn

Virtuellt designmuseum

Dyrare skor i oktober

Frankenius ny i Sandströms styrelse

Vinnova stöttar We are Spindye

Tiger of Sweden till Pelican Studio

Lyko satsar eget

Med sikte på C4 Shopping

Kvällsleverans från Åhléns

Sänd till en kollega

0.129