Vinnova stöttar We are Spindye

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Företaget vill digitalisera färgningsprocessen av textil.

Vinnova har gått in med två miljoner för att att stötta We aRe SpinDyes projekt för en digitalisering av spårbarheten i textilproduktion. I projektet, som sker i samarbete med Swerea, ska RFID-taggar användas som kan logga information och digitalisera spårbarheten i produktionsledet som kan användas för att minska miljöbelastningen.

Därtill är svenska a We are Spindye ett av åtta företag som valts ut Fashion for Good och Plug and Play Accelerator, som ett av de mest intressanta start up-bolagen i världen vad gäller innovativa lösningar för att göra den globala klädindustrin mer hållbar.

- Den globala klädindustrin är en världens mest miljöförstörande industrier och färgning av textilier är en del av processen med speciellt stor påverkan. Vi har valt ut We aRe SpinDye som en av de start ups att vara med i vår accelerator eftersom vi tror att bolagets teknologi har potential att förbättra och omvandla denna kritiska process, säger Isabelle Laurenvin som är vd på Fashion for Good-Plug and Play Accelerator i en kommentar.

Textilföretaget, grundat av Martin Bergling, erbjuder en möjlighet till standardiserad produktionsprocess för tillverkning och färgning av syntetiska textilier och vattenanvändningen är 75 procent lägre därtill minskar användningen av kemikalier med 90 procent, energiåtgången med 25 procent och fotavtrycket i form av koldioxidutsläpp är 30 procent mindre. Företaget arbetar med åtta modeföretag i dag inom både mode och outdoor.

Med hjälp av en digital plattform skulle inköpare i fortsättningen bara är ett knapptryck ifrån att beställa textilier i exakt den färgnyans som denne vill ha tillverkad med mindre miljöpåverkan jämfört med traditionell färgning av textilier.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Istället för droger träningskläder

Beckmans till Paris

Nattklubb för New Black

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Nyhetsbrev

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Arkiv

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Hon lämnar Ellos

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Linköpingsgalleria byter ägare

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med modekedjan och levererar varor till butikerna med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear", uppger JC.

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

1

Handeln hungrar efter personal

Vändning för H&M

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.143