Vinnova stöttar We are Spindye

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Företaget vill digitalisera färgningsprocessen av textil.

Vinnova har gått in med två miljoner för att att stötta We aRe SpinDyes projekt för en digitalisering av spårbarheten i textilproduktion. I projektet, som sker i samarbete med Swerea, ska RFID-taggar användas som kan logga information och digitalisera spårbarheten i produktionsledet som kan användas för att minska miljöbelastningen.

Därtill är svenska a We are Spindye ett av åtta företag som valts ut Fashion for Good och Plug and Play Accelerator, som ett av de mest intressanta start up-bolagen i världen vad gäller innovativa lösningar för att göra den globala klädindustrin mer hållbar.

- Den globala klädindustrin är en världens mest miljöförstörande industrier och färgning av textilier är en del av processen med speciellt stor påverkan. Vi har valt ut We aRe SpinDye som en av de start ups att vara med i vår accelerator eftersom vi tror att bolagets teknologi har potential att förbättra och omvandla denna kritiska process, säger Isabelle Laurenvin som är vd på Fashion for Good-Plug and Play Accelerator i en kommentar.

Textilföretaget, grundat av Martin Bergling, erbjuder en möjlighet till standardiserad produktionsprocess för tillverkning och färgning av syntetiska textilier och vattenanvändningen är 75 procent lägre därtill minskar användningen av kemikalier med 90 procent, energiåtgången med 25 procent och fotavtrycket i form av koldioxidutsläpp är 30 procent mindre. Företaget arbetar med åtta modeföretag i dag inom både mode och outdoor.

Med hjälp av en digital plattform skulle inköpare i fortsättningen bara är ett knapptryck ifrån att beställa textilier i exakt den färgnyans som denne vill ha tillverkad med mindre miljöpåverkan jämfört med traditionell färgning av textilier.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Hon lämnar modebranschen

Emma Ohlson blir vd i ny bransch.

Så sålde RNB i december

Modekoncernen överväger emission och släpper med anledning därav en försäljningsuppdatering mitt i kvartalet.

Nu bildas ny modeorganisation

ASFB och SFC går samman. Emma Ohlson avgår som generalsekreterare för ASFB. Organisationen får nytt namn under våren.

Från Fenix till Houdini

Hon är ny i Houdini Sportswears produktutvecklingsteam och kommer närmast från Fenix Outdoor.

"Skandinavien är en krävande marknad"

Deichmann Nordens nya vd Ann Katrin Faurschou om nya jobbet, marknaden och framtiden för kedjan i Skandinavien.

Hon yogar för Stadium

Nyhetsbrev

Varumärkesintrång ett växande problem

Arkiv

Stockmann säger upp - och anställer

Vitt, sammet och stickat

På söndagen öppnade så Fashion Week Stockholm och bjöd på visningar i både stora och mer intima format.

Guldbagge till dansk kostymör

Duo för Ellos

Skandia säljer i H&M

Möblerar om i ledningsgruppen

Här väntar jakt och inredning

De öppnar butiker i nya handelsfastigheten i hörnet Humlegårdsgatan och Grev Turegatan i Stockholm.

Jättebud i e-modehandeln

”Social hållbarhet är fokus”

Hopes prisade chefsdesigner Frida Bard om samhällsrelevant mode.

JLL internrekryterar

Jobb & karriär
Han går till NN07

Modemärket får ny kreativ chef. Därtill kliver en tidigare chef från G-Star in i bolaget.

Årets designer enligt Elle

Välkomnar Postnords åtgärder

New Look mot ny ägare?

Modekedjor till Mölndal

Hon ska få fart på kedjans e-handel

Jobb & karriär
Från Internetstore till Frank Dandy

Meriterad e-handelschef och Addnatures tidigare vd tar plats i teamet som ska stärka modebolagets e-handel.

Outnorth med ny majoritetsägare

Hon kan få EY-pris

Pälsdjursfarmning kan förbjudas i Norge

Trio till Global Fashion Group

H&M rekryterar för mångfald

Bootskompaniet plockar in nytt

Julen lyfte Marimekko

Boob gör peppt-shirt

Dystert efter julen

Sparkar 5 000

Hon lämnar Fashionink

Myrorna nyöppnar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.283