23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Fortsatt dystert i modehandeln

Trög oktober försäljningsmässigt i kläd- och skohandeln. Särskilt i skobutikerna där försäljningen rasade och tappet blev nära 10 procent, enligt Stilindex.

Försäljningen av kläder i fackhandeln minskade med 5,6 procent i oktober mätt i löpande siffror och i jämförbara enheter enligt Stilindex från Svensk Handel Stil. Motsvarande siffra i skobutikerna visar ett tapp om 9,6 procent. En lördag mindre i oktober kan enligt Svensk Handel Stil ha spelat roll. I rapporten konstaterar branschorganisationens ordförande MiakelSandström att ”som vanligt finns det både de som går bättre och de som går sämre bland företagen som rapporterar – resultatet är ett snitt. Vi får signaler om att rapportörernas e-handel, som inte ingår i Stilindex, ökar och bidrar till ett något bättre resultat”.
 
Hittills i år, januari-oktober, har försäljningen av kläder i de fysiska modebutikerna minskat med 2,2 procent. Under samma period har försäljningen i skobutikerna minskat med 2,7 procent. Nu återstår att se hur november utvecklas för att se hur höstens utfall, som organisationen beskriver som utmanande, blir.

– November var en väldigt stark månad 2016 när Black Friday slog igenom på allvar. Klädhandeln ökade då med 5,6 procent och skohandeln steg med hela 21,5 procent efter att snö i början av november ökade efterfrågan på vinterskor. Det återstår att se om Black Friday har samma lockelse i år, men hösten blir en utmaning, säger Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil i en kommentar.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web04