Möbelbranschen vinnare i jul

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Men även klädhandeln väntas gå bra i december. Köpstarka konsumenter borgar för en god jul som återigen slår rekord, enligt julprognosen från HUI Research.

Klädhandelns tillväxt i december väntas landa på 2,0 procent. 

Köpstarka och optimistiska hushåll och växande köpkraftsunderlag gör att julhandeln väntas slå rekord igen. Enligt HUI:s julprognosväntas den totala försäljningstillväxten i december månad uppgå till 3,0 procent och en omsättning om 78,5 miljarder kronor. Sällanköpshandeln väntas svara för 49,5 miljarder och dagligvaruhandeln för 32,5 miljarder. Varje enskild konsument väntas lägga 3 226 kronor i dagligvaruhandeln och 4 555 kronor i sällanköpsvaruhandeln.

Justerat för prisutvecklingen blir tillväxten 3,0 procent även i volym. Dagligvaruhandelns försäljning bedöms stiga med 2,5 procent medan sällanköpsvaruhandelns bedöms stiga med 3,5 procent i löpande priser.

− Vi har ett konjunkturläge som driver konsumtion och ger handeln en stark försäljningsökning, vilket gynnar årets julhandel, säger Jonas Arnberg, vd HUI Research.

- Att omsättningen ökar innebär dock inte att det är goda tider för alla handlare. Under 2017 har en stor del av försäljningstillväxten i sällanköpsvaruhandeln gått till e-handeln och julhandeln kommer att se likadan ut, det vill säga att julhandelns tillväxt sker på nätet.

December som handelsmånad tappar försäljning i vilket har att göra med novemberfenomenet Black Friday. Men decemberhandeln gynnas av att julafton infaller på en söndag  och därtill tillkommer två extra helgdagar att handla på.

Möbelbranschen spås bli årets vinnare då möbelhandeln utvecklats starkt i år. Prognosen landar på en tillväxt om 5,0 procent för möbelhandeln i december. Klädbranschen är svårbedömd och väderberoende men HUI spår att klädhandeln ökar med 2,0 procent i december precis som sport- och fritidshandeln. 



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Grandpa öppnar och stänger

I veckan återöppnar prisbelönta modekedjan Grandpa moderbutiken på Södermannagatan på Södermalm. Samtidigt stängs en av butikerna i vår.

Sällanköpen ökar på nätet - står för 80 procent av tillväxten

Mode stod för överlägset mest online i fjol.

Securitas tecknar avtal med modejätte

Jobb & karriär
Regionchef på Kappahl till Indiska

Mode- och inredningskedjan har ny försäljningschef.

Jobb & karriär
Hon ska kvalitetssäkra Indiska

Mode- och inredningskedjan rekryterar kvalitets- och hållbarhetschef med förflutet hos Åhléns och H&M.

Så ska Lexington Company få igång tillväxten

Nyhetsbrev

Tillfälligt för Isbjörn

Arkiv

Gap till svensk varuhuskedja

Åhléns plockar in baby- och barnkläder från Gap i sortimentet.

Jobb & karriär
Edblad ser över varumärket - rekryterar trio

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Klädskapare fick hederspris

Förbjudna kemikalier i var fjärde vara – 16 företag anmäls

Coop säger upp avtal med Postnord

Osäkra lönelägen i etiopisk textilindustri

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Nyputsat hos GSL

Lyko till Finland

Hon jobbar för Puma

Newhouse bygger om butiker

Modeföretaget lanserar ny logotyp och butiksinredning.

Så blir de nya avgifterna

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Esprit tar över butiker

Två franchisebutiker övergår i modeföretagets regi och därtill nyöppnar Esprit butiken i Täby centrum som gick i konkurs i höstas.

Helomvändning krävs för Lindex

Bergans med butik

Digitalt skifte pressar handlarna

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Pandora till Linden

River Island öppnar barnmodekoncept

Ny riktning för Depeche

H&M behåller utdelning

Denimfokus i London

Klarna stöttar London College of Fashion

Valentin ger försäljningsskjuts

Uppåt för Zalando

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.277