23948sdkhjf

Tvåsiffrig tillväxt i e-modehandeln

Mode alltjämt i topp i e-handeln och tog under årets tredje kvartal revansch på fjolårets jämförelsekvartal, enligt e-barometern.

Tillväxten i e-handeln uppgick totalt till 15 procent under tredje kvartalet och prognosen för helåret landar på en tillväxt om 17 procent för helåret 2017, enligt e-barometern för tredje kvartalet från Postnord i samarbete med HUI Research och Svensk Digital Handel.

Därmed väntas e-handelns omsättning för helåret uppgå till knappt 68 miljarder kronor. 

Kvartalets vinnarbransch blev barnartiklar, som ökade med 25 procent och även modehandeln uppvisade ett starkt kvartal och med en tillväxt om 15 procent. De mest e-handlade varorna under perioden var kläder och skor 34 procent följt av skönhet och hälsoprodukter med en tillväxt om 29 procent.

I rapporten siar Postnord att det blir en rekordjul och 63 procent av e-handelsföretagen tror att deras omsättning under julhandeln kommer att öka i år och att mode är en av de vanligaste julklappen i näthandeln.

Postnord skriver  att "kläder och skor är en av de största branscherna på nätet, vilket medför att ökningen genererade betydande tillväxt även räknat i kronor och ören. Det köps generellt sett mer damkläder än herrkläder på nätet och yngre handlar mer än äldre”.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093