Tvåsiffrig tillväxt i e-modehandeln

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Mode alltjämt i topp i e-handeln och tog under årets tredje kvartal revansch på fjolårets jämförelsekvartal, enligt e-barometern.

Tillväxten i e-handeln uppgick totalt till 15 procent under tredje kvartalet och prognosen för helåret landar på en tillväxt om 17 procent för helåret 2017, enligt e-barometern för tredje kvartalet från Postnord i samarbete med HUI Research och Svensk Digital Handel.

Därmed väntas e-handelns omsättning för helåret uppgå till knappt 68 miljarder kronor. 

Kvartalets vinnarbransch blev barnartiklar, som ökade med 25 procent och även modehandeln uppvisade ett starkt kvartal och med en tillväxt om 15 procent. De mest e-handlade varorna under perioden var kläder och skor 34 procent följt av skönhet och hälsoprodukter med en tillväxt om 29 procent.

I rapporten siar Postnord att det blir en rekordjul och 63 procent av e-handelsföretagen tror att deras omsättning under julhandeln kommer att öka i år och att mode är en av de vanligaste julklappen i näthandeln.

Postnord skriver  att "kläder och skor är en av de största branscherna på nätet, vilket medför att ökningen genererade betydande tillväxt även räknat i kronor och ören. Det köps generellt sett mer damkläder än herrkläder på nätet och yngre handlar mer än äldre”.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Mingel med systermärke - Weekly

Style Sweden lanserar nytt varumärke.

Ny ägare till Rådhuset

Efter Göteborg väntar Malmö

Vill växa med fler butiker

Jumperfabriken gör sitt bästa kvartal någonsin. Nu ska det tioårsjubilerande modeföretaget fortsätta satsa på e-handel och letar även lokaler för fler butiker.

Han lämnar också Nelly

Cos till Pitti Uomo

Nyhetsbrev

Plus

Widell och Schulman siktar internationellt

Medieprofilerna Hannah Widell och Amanda Schulman är på god väg att byta epitet. Med eget klädvarumärke och en internationell e-handelssajt i startgroparna ger de sig in i modebranschen på allvar.

Arkiv

Modemässa satsar hållbart

IC Group höjer resultatprognos

Medalj till House of Dagmars grundare

På måndagskvällen förärades en av modemärkets grundare Kungliga Patriotiska Sällskapets Näringslivsmedalj.

Nya märken hos Molino pr

J.Lindeberg öppnar nytt

Här nyetableras modemärket med fysisk butik i veckan.

JC-granskningen: Otillåtna affärer kan ha förekommit

MQ får ny vd

Christina Ståhl lämnar modekedjan under året.

Asket gör upp med ursprungsmärkning - Utmanar fler till transparens

Under en vecka - var fjärde handlare utsatt för stöld

Nystart för Hackett i Norden

Junkyard överväger fysiska butiker – Fler lokala sajter

E-handlaren ökade försäljningen i fjol och presenterar vinst för andra året i rad. Nu väntar nya satsningar.

Bubble London läggs ned

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Plus

Genombrott för Swedish Stockings

Med ny delägare satsar strumpbyxvarumärket på en aggressiv tillväxttakt 2018. Drivkraften är bland annat den nyligen påbörjade exportoffensiven i USA, medan miljötänkandet alltjämt är grunden.

Tillfälligt för skomärke

Skovarumärket CQP öppnar ny pop up-butik i Stockholm.

Han är Kronabys ansikte utåt

Så sålde Nelly - Väntat tapp

Dit går VRG

Sneakeraktör mot nya händer?

Medgrundare blir vd för Happy Plugs i USA

Dags att anmäla brott i butik

Sleepo rekryterar från Svenskt Tenn

Plus

Nytändning på Topeco

Oförändrat i Footway Group

Pitti Uomo byter representant

Ny Sverigechef till H&M

Digital plattform för resttyger

De vet hur 800 miljoner doftar

Jobb & karriär
Hon tar över på Eleven

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.129