23948sdkhjf

Så mycket ökar e-handeln i jul

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Julklappsinköpen i e-handeln väntas öka med nära 1 miljard kronor i år. Var tredje julklapp spås gå genom näthandeln, enligt Postnords julprognos.

Svenskarna väntas köpa julklappar för 20 miljarder och 6,4 miljarder väntas hamna i e-handeln, enligt Postnords julprognos som är baserad på den kommande e-barometern.

Läs också: Postnord + Wish = sant

Det är en ökning med 14 procent från 5,5 miljarder i fjol och var tredje klapp väntas nå konsument den vägen.

2014 gjordes 24 procent av julklappsinköpen i e-handeln.

Allt större andel av julklappsinköpen flyttar online, andelen blir större och större för varje år som går. Jag tror att många konsumenter vill ha möjlighet att handla från ett större utbud, jämföra priser och slippa trängas i butiker. Helt enkelt göra smidiga julklappsinköp hemifrån, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord Sverige.

I undersökningen svarar varannan person, 46 procent, att de kommer att e-handla julklappar. 

Mest frekventa inom e-handel sias konsumenter inom åldersgruppen 18 till 49 år vara där 7 av 10 ämnar göra julklappinköpen digitalt och var tionde göra alla köpen online.

Enligt undersökningen planerar var femte konsument att handla flertalet av sina julklappar redan före den 1 december, särskilt de som e-handlar julklapparna där fyra av tio ska e-handla julklapparna före december.

Undersökningen är baserad på data från kommande e-barometer för tredje kvartalet 2017 som tas fram av Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här stänger River Island

Butiksnytt
Afound aviserar nya lägen

Nu öppnar sjätte butiken för Afound och modekoncernen meddelar därtill ytterligare två lägen för outletkonceptet.

Plus

Jeansälskarna i medvind

Svensk-australiensiska Neuw Denim är modebranschens tillväxtbolag i denimsegmentet. Habit träffade märkets vd och säljchef för Europa.

H&M dementerar nedläggning av Nyden

Har slagit ihop märket med H&M.

Stilduo för MQ

NK dubblerar anrik yta för herrmode

Stenströms blir största leverantör när NK presenterar klassiskt herrmodekoncept i ny form på varuhuset i Stockholm i höst.

Nyhetsbrev

Prisas för sjal

Arkiv

Expansionschef lämnar H&M efter 17 år

Gudrun Sjödén siktar mot Kina

Hon blir vd för Blocket

Hämtar vd från Tele 2.

Butiksnytt
Öppnar i Östersund

Butiken blir sportkedjans 15:e och till att börja med är det en tillfällig yta om 1 000 kvadratmeter.

Prisökning på mode

Best of Brands konkurs: "Förhoppningen är att hitta en köpare"

Hoppet lever för den tidigare modekedjan. På måndagen stängdes dock en av de kvarvarande tre butikerna.

Han ska leda Whyred och Hope

Ägarna rekryterar vd från Axel Johnson. Habit har pratat med honom.

Herrmodemässa i siffror

Hööks i nya händer

Detaljhandelskoncern förvärvar hästsportkedjan.

Lululemon höjer prognos

Tar plats i hållbarhetskrets

Butiksnytt
Här öppnar H&M

Best of Brands i konkurs

Rekonstruktionen kunde inte rädda modekedjan. Bolaget har försatts i konkurs.

Ikeasfären fortsätter öka i H&M

Plus

Han bygger framtidens butik

Byredo, Avavav och Acne Studios – i tio år har arkitektbyrån Halleroed skapat butiker som kommunicerar varumärken hela vägen.

Omställning och kampanjer tynger VRG

Uniqlos ägare missar förväntningar

Butiksnytt
Här öppnar Avavav

Jobb & Karriär
Han lämnar Lindex

Klartecken för kompetenslyft

Ännu ingen ny ägare till modekedja

Polarn o Pyret och Brothers blir självständiga

Knaper jul för klädhandeln

Fler kan köpa Jotex

Butik för Ganni i London

XXLs vd lämnar - efter 18 dagar

Efter Norrmalmstorg Florens

Asos vinstvarnar

Handlarna tappar tron till jul

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.109