Så mycket ökar e-handeln i jul

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Julklappsinköpen i e-handeln väntas öka med nära 1 miljard kronor i år. Var tredje julklapp spås gå genom näthandeln, enligt Postnords julprognos.

Svenskarna väntas köpa julklappar för 20 miljarder och 6,4 miljarder väntas hamna i e-handeln, enligt Postnords julprognos som är baserad på den kommande e-barometern.

Det är en ökning med 14 procent från 5,5 miljarder i fjol och var tredje klapp väntas nå konsument den vägen.

2014 gjordes 24 procent av julklappsinköpen i e-handeln.

Allt större andel av julklappsinköpen flyttar online, andelen blir större och större för varje år som går. Jag tror att många konsumenter vill ha möjlighet att handla från ett större utbud, jämföra priser och slippa trängas i butiker. Helt enkelt göra smidiga julklappsinköp hemifrån, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord Sverige.

I undersökningen svarar varannan person, 46 procent, att de kommer att e-handla julklappar. 

Läs också: Så blir de nya avgifterna

Mest frekventa inom e-handel sias konsumenter inom åldersgruppen 18 till 49 år vara där 7 av 10 ämnar göra julklappinköpen digitalt och var tionde göra alla köpen online.

Läs också: Nya paketavgifter kan dröja

Enligt undersökningen planerar var femte konsument att handla flertalet av sina julklappar redan före den 1 december, särskilt de som e-handlar julklapparna där fyra av tio ska e-handla julklapparna före december.

Undersökningen är baserad på data från kommande e-barometer för tredje kvartalet 2017 som tas fram av Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Nyputsat hos GSL

Lyko till Finland

Så blir de nya avgifterna

Nyhetsbrev

Esprit tar över butiker

Två franchisebutiker övergår i modeföretagets regi och därtill nyöppnar Esprit butiken i Täby centrum som gick i konkurs i höstas.

Arkiv

Hon jobbar för Puma

Newhouse bygger om butiker

Modeföretaget lanserar ny logotyp och butiksinredning.

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Helomvändning krävs för Lindex

Bergans med butik

Syskonduo hos Björn Borg

Modemärket sätter fokus på prestationsförmågan med hjälp av välkända syskonpar.

Digitalt skifte pressar handlarna

Här öppnar Lyko

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Så ser Asos sportmodesatsning ut

E-handlaren lanserar egen sportkollektion.

H&M om e-handel och framtiden

Online utgör 12,5 procent av den totala försäljningen. Det avslöjas inför H&M-gruppens kapitalmarknadsdag som hålls på onsdagen.

Pandora till Linden

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av koncernens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

NK storsatsar - blir större och lyxigare

Varuhuset i Stockholm byggs om och ut och välkomnar nya hyresgäster som Balenciaga och Valentino. Därtill gör varuhuset en herrmodesatsning med förändringar på bland annat herrmodeplanet.

Rivia Sports växlar upp

River Island öppnar barnmodekoncept

Ny riktning för Depeche

H&M behåller utdelning

Denimfokus i London

Klarna stöttar London College of Fashion

Valentin ger försäljningsskjuts

Uppåt för Zalando

Välkomnar förslagen mot stöldligor

Svea skor sig

Boozt rekryterar

Ny chef på Citycon

Kungens Kurva Shoppingcenter byggs ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.314