Positivt för modehandeln i september

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Såväl kläd- som skohandelns försäljningen ökade i september. Skohandelns försäljning ökade tvåsiffrigt under månaden men bäst gick det för sporthandeln, enligt Detaljhandelsindex från HUI Research och SCB.

Klädhandels försäljning ökade med 3,4 procent mätt i löpande priser och motsvarande siffra visar en försäljningsökning 10,00 procent, enligt Detaljhandelsindex från HUI Research och Statistiska Centralbyrån.

I sport- och fritidshandeln ökade försäljningen under månaden med 11,4 procent mätt i löpande priser. I fasta och kalenderkorrigerade priser ökade försäljningen i klädhandeln med 4,5 procent, i skohandeln med 11,9 procent och i sport- och fritidshandeln ökade försäljningen i fasta och kalenderkorrigerade priser 15,9 procent.

Dock skriver HUI Research Statistiska Centralbyrån att priserna och handlarnas marginaler pressats nedåt och ingen större delbransch inom sällanköpsvaruhandeln lyckats höja priserna mot konsument i nivå med KPI och att de sannolikt inte kommer att kunna göra det framöver heller trots köpstarka konsumenter.

"I stället uppvisar flera större delbranscher en negativ prisutveckling. mode- och sporthandeln, som haft ett tufft försäljningsår, har den samlade prisbilden sjunkit med 0,5 procent. Samma svaga prisutveckling återfinns även i delbranscherna apotek, elektronik, heminredning och leksaker”, skriver HUI Research och Statistiska Centralbyrån.

I rapporten konstateras att mer helgshopping under månaden bidrog till en tillväxttakt om 4,2 för den totala detaljhandeln som totalt omsatte drygt 63 miljarder kronor i september. Sällanköpsvaruhandelns preliminära försäljning uppgick till drygt 36 miljarder kronor, vilket motsvarar en försäljningstillväxt om 4,5 procent i löpande priser. Jämförelsetalen från i fjol betecknas som svaga vilket är en del i ökningen.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Nattklubb för New Black

Beckmans till Paris

Istället för droger träningskläder

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Nyhetsbrev

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Arkiv

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Hon lämnar Ellos

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Linköpingsgalleria byter ägare

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med modekedjan och levererar varor till butikerna med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear", uppger JC.

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

1

Handeln hungrar efter personal

Vändning för H&M

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.188