23948sdkhjf

Positivt för modehandeln i september

Såväl kläd- som skohandelns försäljningen ökade i september. Skohandelns försäljning ökade tvåsiffrigt under månaden men bäst gick det för sporthandeln, enligt Detaljhandelsindex från HUI Research och SCB.

Klädhandels försäljning ökade med 3,4 procent mätt i löpande priser och motsvarande siffra visar en försäljningsökning 10,00 procent, enligt Detaljhandelsindex från HUI Research och Statistiska Centralbyrån.

I sport- och fritidshandeln ökade försäljningen under månaden med 11,4 procent mätt i löpande priser. I fasta och kalenderkorrigerade priser ökade försäljningen i klädhandeln med 4,5 procent, i skohandeln med 11,9 procent och i sport- och fritidshandeln ökade försäljningen i fasta och kalenderkorrigerade priser 15,9 procent.

Dock skriver HUI Research Statistiska Centralbyrån att priserna och handlarnas marginaler pressats nedåt och ingen större delbransch inom sällanköpsvaruhandeln lyckats höja priserna mot konsument i nivå med KPI och att de sannolikt inte kommer att kunna göra det framöver heller trots köpstarka konsumenter.

"I stället uppvisar flera större delbranscher en negativ prisutveckling. mode- och sporthandeln, som haft ett tufft försäljningsår, har den samlade prisbilden sjunkit med 0,5 procent. Samma svaga prisutveckling återfinns även i delbranscherna apotek, elektronik, heminredning och leksaker”, skriver HUI Research och Statistiska Centralbyrån.

I rapporten konstateras att mer helgshopping under månaden bidrog till en tillväxttakt om 4,2 för den totala detaljhandeln som totalt omsatte drygt 63 miljarder kronor i september. Sällanköpsvaruhandelns preliminära försäljning uppgick till drygt 36 miljarder kronor, vilket motsvarar en försäljningstillväxt om 4,5 procent i löpande priser. Jämförelsetalen från i fjol betecknas som svaga vilket är en del i ökningen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094