23948sdkhjf

Positivt för modehandeln i september

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Såväl kläd- som skohandelns försäljningen ökade i september. Skohandelns försäljning ökade tvåsiffrigt under månaden men bäst gick det för sporthandeln, enligt Detaljhandelsindex från HUI Research och SCB.

Klädhandels försäljning ökade med 3,4 procent mätt i löpande priser och motsvarande siffra visar en försäljningsökning 10,00 procent, enligt Detaljhandelsindex från HUI Research och Statistiska Centralbyrån.

I sport- och fritidshandeln ökade försäljningen under månaden med 11,4 procent mätt i löpande priser. I fasta och kalenderkorrigerade priser ökade försäljningen i klädhandeln med 4,5 procent, i skohandeln med 11,9 procent och i sport- och fritidshandeln ökade försäljningen i fasta och kalenderkorrigerade priser 15,9 procent.

Dock skriver HUI Research Statistiska Centralbyrån att priserna och handlarnas marginaler pressats nedåt och ingen större delbransch inom sällanköpsvaruhandeln lyckats höja priserna mot konsument i nivå med KPI och att de sannolikt inte kommer att kunna göra det framöver heller trots köpstarka konsumenter.

"I stället uppvisar flera större delbranscher en negativ prisutveckling. mode- och sporthandeln, som haft ett tufft försäljningsår, har den samlade prisbilden sjunkit med 0,5 procent. Samma svaga prisutveckling återfinns även i delbranscherna apotek, elektronik, heminredning och leksaker”, skriver HUI Research och Statistiska Centralbyrån.

I rapporten konstateras att mer helgshopping under månaden bidrog till en tillväxttakt om 4,2 för den totala detaljhandeln som totalt omsatte drygt 63 miljarder kronor i september. Sällanköpsvaruhandelns preliminära försäljning uppgick till drygt 36 miljarder kronor, vilket motsvarar en försäljningstillväxt om 4,5 procent i löpande priser. Jämförelsetalen från i fjol betecknas som svaga vilket är en del i ökningen.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Tensons vd lämnar

Johan Lövqvist har verkat på vd-posten sedan 2008.

Butiksnytt
Story – början på en ny modehistoria i Jönköping

Tog över Best of Brands lokaler och öppnar ny modebutik i veckan.

Camilla Malmströms kan få norsk ägare

Stockmann tappar vd

Plus

Hantverk vs hightech

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Arkiv

Butiksnytt
Ombonat med värme hos Stylein

Elin Alemdar förbereder sig för öppning av modemärkets yta på Åhléns city i Stockholm.

Brixtol Textiles för Ung Cancer

Plus

En gränslös modevärld

TRENDSPANING VÅR 2020. Framtidssiaren David Shah är andra man ut i Habits serie om nästa vårs modebild.

The Kooples mot ny ägare?

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

50 tjänster försvinner och ett 20-tal butiker stängs.

Prisad modebutik öppnar webbutik

Butiksnytt
Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Filippa K lanserar ny e-handel

Kappahl: Resultatförbättringsprogram väntas kosta 40 miljoner kronor

H&M planerar inbrytning på företagsmarknaden

Trendspaning vår 2020

Habit satt på första parkett när världens främsta trendorakel presenterade våren 2020. Först ut i Habits serie är Li Edelkoorts guldkorn.

Tillskärarakademi i nya händer

En av fem för Uniqlo

Använder liknande kampanjgrepp som inför öppningen i Stockholm.

NA-KD till Kompassen

Utmanande kvartal för Asos

Team Sportia-butik i konkurs

JD Sports förvärvar sportkedja

MQ gör företrädesemission

Plus

Balenciagas uttolkare

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Nytt projekt väcker liv i kasserat läder

Givenchy till Pitti Uomo

Twilfit till Åhléns

Levi Strauss bekräftar börsplaner

Han föreslås till designhögskola

Molino pr fyller på portföljen

XXL rekryterar två - ny Sverigechef på plats

MQ gör nedskrivning

Hon föreslås till H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.173