Positivt för modehandeln i september

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Såväl kläd- som skohandelns försäljningen ökade i september. Skohandelns försäljning ökade tvåsiffrigt under månaden men bäst gick det för sporthandeln, enligt Detaljhandelsindex från HUI Research och SCB.

Klädhandels försäljning ökade med 3,4 procent mätt i löpande priser och motsvarande siffra visar en försäljningsökning 10,00 procent, enligt Detaljhandelsindex från HUI Research och Statistiska Centralbyrån.

I sport- och fritidshandeln ökade försäljningen under månaden med 11,4 procent mätt i löpande priser. I fasta och kalenderkorrigerade priser ökade försäljningen i klädhandeln med 4,5 procent, i skohandeln med 11,9 procent och i sport- och fritidshandeln ökade försäljningen i fasta och kalenderkorrigerade priser 15,9 procent.

Dock skriver HUI Research Statistiska Centralbyrån att priserna och handlarnas marginaler pressats nedåt och ingen större delbransch inom sällanköpsvaruhandeln lyckats höja priserna mot konsument i nivå med KPI och att de sannolikt inte kommer att kunna göra det framöver heller trots köpstarka konsumenter.

"I stället uppvisar flera större delbranscher en negativ prisutveckling. mode- och sporthandeln, som haft ett tufft försäljningsår, har den samlade prisbilden sjunkit med 0,5 procent. Samma svaga prisutveckling återfinns även i delbranscherna apotek, elektronik, heminredning och leksaker”, skriver HUI Research och Statistiska Centralbyrån.

I rapporten konstateras att mer helgshopping under månaden bidrog till en tillväxttakt om 4,2 för den totala detaljhandeln som totalt omsatte drygt 63 miljarder kronor i september. Sällanköpsvaruhandelns preliminära försäljning uppgick till drygt 36 miljarder kronor, vilket motsvarar en försäljningstillväxt om 4,5 procent i löpande priser. Jämförelsetalen från i fjol betecknas som svaga vilket är en del i ökningen.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Jobb & karriär
Edblad ser över varumärket och rekryterar

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Gap till varuhuskedja

Åhléns plockar in baby- och barnkläder från Gap.

Detaljhandelsföretag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Klädskapare fick hederspris

Coop säger upp avtal med Postnord

Osäkra lönelägen i etiopisk textilindustri

Nyhetsbrev

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Arkiv

Zalando blir mer fysiskt

Nyputsat hos GSL

Newhouse bygger om butiker

Modeföretaget lanserar ny logotyp och butiksinredning.

Esprit tar över butiker

Två franchisebutiker övergår i modeföretagets regi och därtill nyöppnar Esprit butiken i Täby centrum som gick i konkurs i höstas.

Lindex stänger i Tidaholm

Lyko till Finland

Hon jobbar för Puma

Så blir de nya avgifterna

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Bergans med butik

Helomvändning krävs för Lindex

Syskonduo hos Björn Borg

Modemärket sätter fokus på prestationsförmågan med hjälp av välkända syskonpar.

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Här öppnar Lyko

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Digitalt skifte pressar handlarna

Pandora till Linden

Ny riktning för Depeche

River Island öppnar barnmodekoncept

H&M behåller utdelning

Denimfokus i London

Klarna stöttar London College of Fashion

Valentin ger försäljningsskjuts

Uppåt för Zalando

Välkomnar förslagen mot stöldligor

Svea skor sig

Boozt rekryterar

Ny chef på Citycon

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.201