23948sdkhjf

Lindex ska spara

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modekedjan tappade i försäljning under tredje kvartalet. Nu väntar ett lönsamhetsförbättringsprogram för kedjan vars resultat tynger Stockmann.

Modekedjans omsättning minskade med 3,2 procent under tredje kvartalet, juli till september, och uppgick till 151,1 miljoner euro (156,1). I jämförbara butiker minskade försäljningen med 3 procent men i rapporten skriver Stockmann att försäljningen ökade mot slutet av kvartalet. Försäljningsminskningen gäller för de nordiska länderna och i Estland och särskilt juli och augusti beskrivs som tuffa månader.

Bruttomarginalen för kvartalet var 59,9 procent (63,7), en minskning som härrör till högre rabatter. Just att öka bruttomarginalen är en del av det lönsamhetsförbättringsprogram som Stockmann nu sjösätter för kedjan där det fasta kostnaderna ska ned med över 10 miljoner euro per år innan utgången av 2018. Rörelseresultatet för kvartalet uppgick till 5,5 miljoner euro (15,7).

Under kvartalet öppnade kedjan sex butiker och stängde två. Verksamhet inleddes på två nya marknader, Qatar och Tunisien. I delårsrapprten för ägaren Stockmann framgår att kedjan dock ska expandera butiksnätet med 15 nya butiker per år men samtidigt stänga  förlustbringade butiker. Det sammanlagda antalet egna- och franchisebutiker vid årets slut väntas landa på  490.

Förutom lönsamhetsförbättringsprogram ska förändringar göras i kollektioner och kampanjer i syfte att få fart på försäljningen under årets sista kvartal.

Lindex försvagade lönsamhetsutvecklingen tynger koncernen vars omsättning för helåret väntas minska.

Koncernens totala omsättning uppgick till 242,0 miljoner euro (263,9) under tredje kvartalet med en bruttomarginalen på 56,2 procent (56,6) och ett justerat rörelseresultatet om -1,4 miljoner euro (4,8).

Stockmann Retails rörelseresultat ökade med 5,3 miljoner euro, Real Estate
ökade med 1,2 miljoner euro och Lindex minskade med 10,2 miljoner euro.

Mer om: Lindex | Stockmann
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De ger randen ny hemvist

Så har Polarn O. Pyret förenklat köpresan och gjort butikerna lättnavigerade.

Hon ska guida till rätt klapp

Kappahl lovar nytt koncept - men först butik för Newbie

Öppnar tillfällig barnklädesbutik för att sedan bygga om ytan till ett helt nytt koncept.

Ras för skohandeln

Minussiffror i modehandeln i november, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil. Därtill har december inte heller inletts bra.

Återvunnet klär kultur- och demokratiministern

Alice Bah Kuhnke väljer klänning från Stockholms Stadsmission Remake till årets Nobelfest.

De åker till Pitti Uomo

Holzweiler, Indigofera och Klättermusen bland de nya när Revolver och Pitti Immagine presenterar 17 varumärken som deltar i Scandinavian Manifesto i januari.

Nyhetsbrev

Julklappar för 23 miljarder

Arkiv
1

Osund returkultur i modebranschen - tre sätt att bryta negativ trend

Nya krav på modeindustrin

Nu lanseras UN Fashion Industry Charter for Climate Action vid klimattoppmöte COP24. Och det står klart att en gemensam kraftsamling krävs för att minska enorma växthusgasutsläpp.

Prisad frack på Nobelmiddagen

Boråsbaserat modeföretag klär Volvos chefer till Nobelfestligheterna.

Stipendium till damskräddarelev

Student vid Tillskärarakademin tilldelas stipendium ur fond för kvinnliga hantverkare.

Tretorn i finskt designsamarbete

Tretorn lanserar samarbete med Makia. Kollektionen innefattar regnkläder men även stickade tröjor och accessoarer.

Vågade inköp ger resultat

Så har hans inköp på magkänsla banat väg för framgångar.

Plockar in ny kompetens

Uppdaterad modeshopping till sjöss

Kvarteret lyfts med ny handel

Plats för 20 butiker när Hästen 21 i centrala Stockholm utvecklas. I projektet ingår PK-huset.

Drar sig ur Designers Remix

IC Group fortsätter att sälja av varumärken.

De lanserar virtuellt provrum

3D-pionjärerna och modevisionärerna Atacac tar ännu ett digitalt kliv.

Fokuserar på kläder - säljer accessoarlinjen

Lägger allt krut på kärnverksamheten med modelinjerna Day Birger et Mikkelsen och 2NDDAY.

Ska driva Berendsens hållbarhetsarbete

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Sportmodemärke satsar med ny e-handel

Denimmässa till Milano

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Zalando skrotar Bread & Butter

Hon vann H&M Design Award

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Kunderna valde bort köpcentrumen

H&M öppnar kafé i London

Nätet störst på Black Friday

Butiksnytt
Caliroots 2.0

Postnord anställer kvartett

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.303