Lindex ska spara

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modekedjan tappade i försäljning under tredje kvartalet. Nu väntar ett lönsamhetsförbättringsprogram för kedjan vars resultat tynger Stockmann.

Modekedjans omsättning minskade med 3,2 procent under tredje kvartalet, juli till september, och uppgick till 151,1 miljoner euro (156,1). I jämförbara butiker minskade försäljningen med 3 procent men i rapporten skriver Stockmann att försäljningen ökade mot slutet av kvartalet. Försäljningsminskningen gäller för de nordiska länderna och i Estland och särskilt juli och augusti beskrivs som tuffa månader.

Bruttomarginalen för kvartalet var 59,9 procent (63,7), en minskning som härrör till högre rabatter. Just att öka bruttomarginalen är en del av det lönsamhetsförbättringsprogram som Stockmann nu sjösätter för kedjan där det fasta kostnaderna ska ned med över 10 miljoner euro per år innan utgången av 2018. Rörelseresultatet för kvartalet uppgick till 5,5 miljoner euro (15,7).

Under kvartalet öppnade kedjan sex butiker och stängde två. Verksamhet inleddes på två nya marknader, Qatar och Tunisien. I delårsrapprten för ägaren Stockmann framgår att kedjan dock ska expandera butiksnätet med 15 nya butiker per år men samtidigt stänga  förlustbringade butiker. Det sammanlagda antalet egna- och franchisebutiker vid årets slut väntas landa på  490.

Förutom lönsamhetsförbättringsprogram ska förändringar göras i kollektioner och kampanjer i syfte att få fart på försäljningen under årets sista kvartal.

Lindex försvagade lönsamhetsutvecklingen tynger koncernen vars omsättning för helåret väntas minska.

Koncernens totala omsättning uppgick till 242,0 miljoner euro (263,9) under tredje kvartalet med en bruttomarginalen på 56,2 procent (56,6) och ett justerat rörelseresultatet om -1,4 miljoner euro (4,8).

Stockmann Retails rörelseresultat ökade med 5,3 miljoner euro, Real Estate
ökade med 1,2 miljoner euro och Lindex minskade med 10,2 miljoner euro.

Mer om: Lindex | Stockmann


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Nattklubb för New Black

Istället för droger träningskläder

Beckmans till Paris

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Nyhetsbrev

Hon lämnar Ellos

Arkiv

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Linköpingsgalleria byter ägare

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med modekedjan och levererar varor till butikerna med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear", uppger JC.

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

1

Handeln hungrar efter personal

Vändning för H&M

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.148