Minskad försäljning för Sportamore

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Lagerflytt och besökstapp påverkade resultatet för tredje kvartalet negativt.

- Sportamore har haft ett intensivt tredje kvartal 2017. Den strategiskt viktiga lagerflytten har äntligen genomförts och det har skett utan att vi äventyrat servicelöftet, i form av leveranskvalité, för våra kunder. Leveranskapaciteten har upprätthållits genom hela processen, skriver Johan Ryding, vd i delårsrapporten.

Sportamores omsättning uppgick till 151,1 miljoner kronor (160,1) för tredje kvartalet, juli till september, vilket blir en neagativ försäljningstillväxt om 5 procent jämfört med en ökning med 19,3 procent för motsvarande kvartal i fjol.

Rörelseresultatet före skatt uppgick totalt till -12,4 miljoner kronor (3,6) och för Sverige till -2,7 miljoner kronor (4,5).

I rapporten skriver e-handlaren att en forcerad fysisk lagerflytt och förseningar vid uppstarten av automationsanläggningen jämfört med plan tynger resultatet och lett till försäljningsbortfall beräknat till totalt 35 miljoner kronor under kvartalet, varav 20 miljoner förklaras med lägre besökstillväxt och 15 miljoner kronor härleds till en lägre konverteringsgrad än augusti i fjol.

Bolaget räknar med att 35 procent av sortimentet inte var tillgängligt för konsumenten under augusti och att sajten då tappade 1,4 miljoner besök.

Mer om: Sportamore


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De skor Åhléns kunder i höst

Minimarket har plockat fram en skokollektion exklusivt för varuhuskedjan. Lansering sker i augusti.

Jobb & karriär
Från Ikea till Åhléns

Varuhuskedjan har hittat en efterträdare till Lina Söderqvist på marknadschefsposten.

Modell för Ellos

Här är framtidens handelsplats enligt AMF

The Lobby liknar ingenting annat. I april öppnar AMF Fastigheter sitt nya koncept i centrala Stockholm. Habit fick följa med på en förhandsvisning.

”Viktigt med praxis på området”

Då väntas WeSC ur rekonstruktion

Nyhetsbrev

Så ska Stayhard sälja mer denim

Arkiv

Han slår ett slag för Frank Dandy

Underklädesmärket har ett nytt ansikte.

Jobb & karriär
Lundhags med ny marknadschef

Jobb & karriär
Regionchef på Kappahl till Indiska

Mode- och inredningskedjan får ny försäljningschef.

Jobb & karriär
Indiska hämtar kompetens från Åhléns

Mode- och inredningskedjan rekryterar kvalitets- och hållbarhetschef med förflutet hos Åhléns och H&M.

Här öppnar Deichmann igen

Tillfälligt för Isbjörn

Sällanköpen ökar på nätet - står för 80 procent av tillväxten

Mode stod för överlägset mest online i fjol.

Grandpa öppnar och stänger

I veckan återöppnar prisbelönta Grandpa moderbutiken på Södermannagatan på Södermalm. Samtidigt stängs en av butikerna i vår.

Securitas tecknar avtal med modejätte

Så ska Lexington Company få igång tillväxten

Gap till svensk varuhuskedja

Åhléns plockar in baby- och barnkläder från Gap i sortimentet.

Coop säger upp avtal med Postnord

Jobb & karriär
Edblad ser över varumärket - rekryterar trio

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Klädskapare fick hederspris

Förbjudna kemikalier i var fjärde vara – 16 företag anmäls

Osäkra lönelägen i etiopisk textilindustri

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Nyputsat hos GSL

Hon jobbar för Puma

Bergans med butik

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Digitalt skifte pressar handlarna

Pandora till Linden

River Island öppnar barnmodekoncept

Ny riktning för Depeche

H&M behåller utdelning

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.372