23948sdkhjf

Minskad försäljning för Sportamore

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Lagerflytt och besökstapp påverkade resultatet för tredje kvartalet negativt.

- Sportamore har haft ett intensivt tredje kvartal 2017. Den strategiskt viktiga lagerflytten har äntligen genomförts och det har skett utan att vi äventyrat servicelöftet, i form av leveranskvalité, för våra kunder. Leveranskapaciteten har upprätthållits genom hela processen, skriver Johan Ryding, vd i delårsrapporten.

Sportamores omsättning uppgick till 151,1 miljoner kronor (160,1) för tredje kvartalet, juli till september, vilket blir en neagativ försäljningstillväxt om 5 procent jämfört med en ökning med 19,3 procent för motsvarande kvartal i fjol.

Rörelseresultatet före skatt uppgick totalt till -12,4 miljoner kronor (3,6) och för Sverige till -2,7 miljoner kronor (4,5).

I rapporten skriver e-handlaren att en forcerad fysisk lagerflytt och förseningar vid uppstarten av automationsanläggningen jämfört med plan tynger resultatet och lett till försäljningsbortfall beräknat till totalt 35 miljoner kronor under kvartalet, varav 20 miljoner förklaras med lägre besökstillväxt och 15 miljoner kronor härleds till en lägre konverteringsgrad än augusti i fjol.

Bolaget räknar med att 35 procent av sortimentet inte var tillgängligt för konsumenten under augusti och att sajten då tappade 1,4 miljoner besök.

Mer om: Sportamore
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De åker till Pitti Uomo

Holzweiler, Indigofera och Klättermusen bland de nya när Revolver och Pitti Immagine presenterar 17 varumärken som deltar i Scandinavian Manifesto i januari.

Återvunnet klär kultur- och demokratiministern

Alice Bah Kuhnke väljer klänning från Stockholms Stadsmission Remake till årets Nobelfest.

1

Osund returkultur i modebranschen - tre sätt att bryta negativ trend

Prisad frack på Nobelmiddagen

Boråsbaserat modeföretag klär Volvos chefer till Nobelfestligheterna.

Nya krav på modeindustrin

Nu lanseras UN Fashion Industry Charter for Climate Action vid klimattoppmöte COP24. Och det står klart att en gemensam kraftsamling krävs för att minska enorma växthusgasutsläpp.

Julklappar för 23 miljarder

Nyhetsbrev

Tretorn i finskt designsamarbete

Tretorn lanserar samarbete med Makia. Kollektionen innefattar regnkläder men även stickade tröjor och accessoarer.

Arkiv

Vågade inköp ger resultat

Så har hans inköp på magkänsla banat väg för framgångar.

Stipendium till damskräddarelev

Student vid Tillskärarakademin tilldelas stipendium ur fond för kvinnliga hantverkare.

Kvarteret lyfts med ny handel

Plats för 20 butiker när Hästen 21 i centrala Stockholm utvecklas. I projektet ingår PK-huset.

Uppdaterad modeshopping till sjöss

Plockar in ny kompetens

De lanserar virtuellt provrum

3D-pionjärerna och modevisionärerna Atacac tar ännu ett digitalt kliv.

Drar sig ur Designers Remix

IC Group fortsätter att sälja av varumärken.

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Ska driva Berendsens hållbarhetsarbete

Fokuserar på kläder - säljer accessoarlinjen

Lägger allt krut på kärnverksamheten med modelinjerna Day Birger et Mikkelsen och 2NDDAY.

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Denimmässa till Milano

Han kampanjar för Stayhard

Är ansikte för vinterns festkampanj.

Sportmodemärke satsar med ny e-handel

Gant skrotar Rugger och Diamond G

Modeföretaget samlar all design under en huvudlinje och logotypen för Diamond G blir ny officiell logga för Gant.

Två konkursanmälningar mot JC

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Hon vann H&M Design Award

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Zalando skrotar Bread & Butter

Kunderna valde bort köpcentrumen

H&M öppnar kafé i London

Nätet störst på Black Friday

Butiksnytt
Caliroots 2.0

Postnord anställer kvartett

Här öppnar It's Pleat

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.152