Entreprenören Gudrun Sjödén

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Med fler än fyrtio år i modebagaget är hon nu en av finalisterna i EY Entrepreneur of the Year.

Gudrun Sjödén är en av årets finalister i EY Entrepreneur Of The Year. Utmärkelsen delas ut under en ceremoni 7 november.

– Det är över 40 år sedan vi öppnade butiken på Regeringsgatan med egna färgstarka kollektioner i naturmaterial. Nu expanderar vi genom webbhandel, butiker i flera länder, digital marknadsföring och kunder i 52 länder. Jag gillar att kombinera det affärsmässiga med skapandet av ny design och mötet med kunden. Det är min passion och drivkraft. Jag tröttnar aldrig, säger Gudrun Sjödén, ägare och vd i en kommentar. 

Försäljningen av kläder och heminredning  sker i dag till 52 länder och omsättningen för 2017 väntad landa på cirka  800 miljoner kronor vilket är en ökning med 11 procent från 2016.  Tyskland är bolagets största marknaden, följt av Sverige, USA, Storbritannien och Frankrike. 

EY arrangerar årligen utmärkelsen EY Entrepreneur Of The Year i drygt 60 länder. Syftet är att synliggöra entreprenörer och öka intresset för entreprenörskap. Utmärkelsen ska även inspirera morgondagens entreprenörer. I Sverige har utmärkelsen delats ut sedan 1995.

Mer om: Gudrun Sjödén


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ny vd för Åhléns Outlet

Han går till Intersport

Jarno Vanhatapio kliver in i Intersports styrelse.

De skor Åhléns kunder i höst

Minimarket har plockat fram en skokollektion exklusivt för varuhuskedjan. Lansering sker i augusti.

Så blir MoS en bättre plats

Rand central i Polarns nya inredning

Barnklädeskedjan Polarn O. Pyret presenterar nytt inredningskoncept i mars.

Jack & Jones lanserar barnmode

Nyhetsbrev

Jobb & karriär
Från Ikea till Åhléns

Varuhuskedjan har hittat en efterträdare till Lina Söderqvist på marknadschefsposten.

Arkiv

Här är framtidens handelsplats enligt AMF

The Lobby liknar ingenting annat. I april öppnar AMF Fastigheter sitt nya koncept i centrala Stockholm. Habit fick följa med på en förhandsvisning.

Modell för Ellos

Kissie-domen: ”Viktigt med praxis på området”

Då väntas WeSC ur rekonstruktion

Han slår ett slag för Frank Dandy

Underklädesmärket har ett nytt ansikte.

Så ska Stayhard sälja mer denim

Jobb & karriär
Lundhags med ny marknadschef

Jobb & karriär
Indiska hämtar kompetens från Åhléns

Mode- och inredningskedjan rekryterar kvalitets- och hållbarhetschef med förflutet hos Åhléns och H&M.

Jobb & karriär
Regionchef på Kappahl till Indiska

Mode- och inredningskedjan får ny försäljningschef.

Här öppnar Deichmann igen

Sällanköpen ökar på nätet - står för 80 procent av tillväxten

Mode stod för överlägset mest online i fjol.

Grandpa öppnar och stänger

I veckan återöppnar prisbelönta Grandpa moderbutiken på Södermannagatan på Södermalm. Samtidigt stängs en av butikerna i vår.

Securitas tecknar avtal med modejätte

Tillfälligt för Isbjörn

Så ska Lexington Company få igång tillväxten

Gap till svensk varuhuskedja

Åhléns plockar in baby- och barnkläder från Gap i sortimentet.

Jobb & karriär
Edblad ser över varumärket - rekryterar trio

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Coop säger upp avtal med Postnord

Osäkra lönelägen i etiopisk textilindustri

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Nyputsat hos GSL

Hon jobbar för Puma

Bergans med butik

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Digitalt skifte pressar handlarna

Pandora till Linden

River Island öppnar barnmodekoncept

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.155