Medvind för XXL

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Svenska och finska marknaden driver sportjättens positiva utveckling. Totalt ökade tillväxten med 16 procent under tredje kvartalet.

Omsättningen ökade med 16 procent under tredje kvartalet. Försäljningsökningen drevs av nya butiker men den jämförbara försäljningen steg också med totalt  6 procent under kvartalet.

Svenska och finska marknaden hade en god utveckling med en ökad tillväxt i Sverige om drygt 18 procent och en ökning av den jämförbara försäljningen med 7,6 procent.

Omsättningen för gruppen blev 2 417 miljoner norska kronor och rörelseresultatet landade för hela gruppen på 252 miljoner norska kronor, en ökning med 18 procent. Rörelsemarginalen uppgick till 10,4 procent. I Sverige blev rörelseresultatet 97 miljoner norska kronor(72).Enligt pressmeddelandet har starten i Österrike fallit ut till belåtenhet och tagits väl emot av kunderna i såväl fysisk butik som i e-handeln.

Läs också: XXL öppnar nya butiker - ökar på nätet

Under innevarande år ska sportjätten investera i bland annat IT och infrastruktur för omkring 70 till 90 miljoner norska kronor och utvärdera e-handelsutfallet kontra öppnande av fysiska butiker.

Läs också: XXL rekryterar ny operativ chef

E-handeln växte med 28 procent jämfört med samma kvartal i fjol. Under 2017 öppnar sportkedjan elva butiker; en i Norge, fyra vardera i Sverige och Finland och två i Österrike. För 2018 har XXL signerat fem nya hyresavtal och siktar på totalt sju till tio nya butiker.

Mer om: XXL


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De skor Åhléns kunder i höst

Minimarket har plockat fram en skokollektion exklusivt för varuhuskedjan. Lansering sker i augusti.

Jobb & karriär
Från Ikea till Åhléns

Varuhuskedjan har hittat en efterträdare till Lina Söderqvist på marknadschefsposten.

Modell för Ellos

Här är framtidens handelsplats enligt AMF

The Lobby liknar ingenting annat. I april öppnar AMF Fastigheter sitt nya koncept i centrala Stockholm. Habit fick följa med på en förhandsvisning.

”Viktigt med praxis på området”

Då väntas WeSC ur rekonstruktion

Nyhetsbrev

Så ska Stayhard sälja mer denim

Arkiv

Han slår ett slag för Frank Dandy

Underklädesmärket har ett nytt ansikte.

Jobb & karriär
Lundhags med ny marknadschef

Jobb & karriär
Regionchef på Kappahl till Indiska

Mode- och inredningskedjan får ny försäljningschef.

Jobb & karriär
Indiska hämtar kompetens från Åhléns

Mode- och inredningskedjan rekryterar kvalitets- och hållbarhetschef med förflutet hos Åhléns och H&M.

Här öppnar Deichmann igen

Tillfälligt för Isbjörn

Sällanköpen ökar på nätet - står för 80 procent av tillväxten

Mode stod för överlägset mest online i fjol.

Grandpa öppnar och stänger

I veckan återöppnar prisbelönta Grandpa moderbutiken på Södermannagatan på Södermalm. Samtidigt stängs en av butikerna i vår.

Securitas tecknar avtal med modejätte

Så ska Lexington Company få igång tillväxten

Gap till svensk varuhuskedja

Åhléns plockar in baby- och barnkläder från Gap i sortimentet.

Coop säger upp avtal med Postnord

Jobb & karriär
Edblad ser över varumärket - rekryterar trio

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Klädskapare fick hederspris

Förbjudna kemikalier i var fjärde vara – 16 företag anmäls

Osäkra lönelägen i etiopisk textilindustri

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Nyputsat hos GSL

Hon jobbar för Puma

Bergans med butik

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Digitalt skifte pressar handlarna

Pandora till Linden

River Island öppnar barnmodekoncept

Ny riktning för Depeche

H&M behåller utdelning

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.428