Trögare för Odd Molly

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Interna organisations- och distributionsförändringar och minskad detaljhandelsförsäljning påverkar tredje kvartalet kraftigt negativt. 

Nettoomsättningen för tredje kvartalet, juli till september uppgick till 134,5 miljoner kronor (137,6) vilket var en minskning med 2 procent. Försäljningen minskade i egna och externa kanaler. Tuffa jämförelsetal gjorde att försäljningen i de egna kanalerna bakade under perioden.

Bruttovinstmarginalen för perioden uppgick till 53,0 procent (53,8). Rörelseresultatet landade på  6,6 miljoner kronor (18,8). Ett resultat som modebolaget skriver i rapporten som bland annat härrör till interna organisationsförändringar och byte av agenter i Tyskland, Frankrike och Österrike. För Storbritannien arbetar modebolaget på en ny lösning. Engångskostnader kopplade till avslut och uppköp av agenter uppgår till  4,8 miljoner. Resultat efter skatt uppgick till 4,9 miljoner kronor (14,0).

I rapporten skriver modebolaget att satsningar för att anpassa modebolaget till en förändrad marknad kostar och bolaget fortsätter satsa på e-handel, varumärkesutveckling och lägger fokus på internationell expansion med en säljkår som är anpassad för det. Bolaget anställde nyligen en ny kreativ chef som ska överse varumärkesutvecklingen och sortimentsstrategin. 

För helåret ökade nettoomsättningen med 2 procent och uppgick till 342,6 miljoner kronor (336,7). Bruttovinstmarginalen uppgick till 54,5 procent (54,5). Rörelseresultatet uppgick till 6,6 miljoner kronor (24,8). Resultat efter skatt uppgick till 2,9 miljoner kronor (16,9).

Mer om: Odd Molly


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Väskmärket tar plats i Stockholm

”Svenskarna är ett resande folk, ända sedan vikingatiden” – vd Joakim Palmgren om Tumis första butik i Skandinavien. Nu väntar flera.

Sneakeraktör mot nya händer?

Plus

Nätjätten redan här

Amazon gör redan avtryck i handeln: Så mycket klickade svenskar hem varor för det senaste året.

Trio lämnar Modeverket

Rekryteringsbolaget tappar tre medarbetare som alla går vidare till nya uppdrag.

Sportamore ökar inköpen - Kvartalet ger råg i ryggen

Medgrundare blir vd för Happy Plugs i USA

Nyhetsbrev

Teater blir cykelbutik – Planerar 40 butiker i Skandinavien

Arkiv

Dags att anmäla brott i butik

Bik Bok bygger om

Nyrenoverad butik på Kungsgatan i Stockholm återinvigs i slutet april.

Hon lyser klarast i svensk sportbransch

Vd är årets affärskvinna inom svensk sportbransch om nätverket Divas får välja.

”Butiken kommer ha hög sportmodegrad”

I slutet av augusti öppnar Sportringen butik om 1 400 kvadratmeter i Stadiums tidigare lokal i Halmstad.

Vd-skifte på Nelly

Hon går in som tillförordnad vd när Jan Wallsin lämnar e-modehandlaren efter mindre än ett år.

Plus

Nytändning på Topeco

Sleepo rekryterar från Svenskt Tenn

Ny Sverigechef till H&M

Pitti Uomo byter representant

Nytt nummer av Habit

Möt Hannah Widell och Amanda Schulman - modebranschens nya entreprenörer.

Jobb & karriär
Hon föreslås till Kinneviks styrelse

Styrelseproffs och ledamot i Aktiemarknadsnämnden till Kinnevik.

Nividas öppnar nytt i Stockholm - Därför lämnar 8848 Altitude butikslokalen

Oförändrat i Footway Group

Digital plattform för resttyger

De vet hur 800 miljoner doftar

Han ritar åt modemärke - Fler än fyra elefanter

Modemärket A Day`s March samarbetar med illustratören, formgivaren och konstnären Owe Gustafson.

Jobb & karriär
Ny ordförande hos Babyshop

Jobb & karriär
Hon tar över på Eleven

Kläder och skor – Varugrupper med störst prisökning

Salming stänger och öppnar

Tre lämnar Qliro - Styrelseordförande kliver av

Ny duo till Björn Borg

Butik för Meindl

Här öppnar Wagner

Gant tappar finanschef

Stayhard fortsätter designsamarbete

Presskontakterna plockar in nytt

Jobb & karriär
Han lämnar Kicks

Modekedja poddar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.434