23948sdkhjf

Trögare för Odd Molly

Interna organisations- och distributionsförändringar och minskad detaljhandelsförsäljning påverkar tredje kvartalet kraftigt negativt. 

Nettoomsättningen för tredje kvartalet, juli till september uppgick till 134,5 miljoner kronor (137,6) vilket var en minskning med 2 procent. Försäljningen minskade i egna och externa kanaler. Tuffa jämförelsetal gjorde att försäljningen i de egna kanalerna bakade under perioden.

Bruttovinstmarginalen för perioden uppgick till 53,0 procent (53,8). Rörelseresultatet landade på  6,6 miljoner kronor (18,8). Ett resultat som modebolaget skriver i rapporten som bland annat härrör till interna organisationsförändringar och byte av agenter i Tyskland, Frankrike och Österrike. För Storbritannien arbetar modebolaget på en ny lösning. Engångskostnader kopplade till avslut och uppköp av agenter uppgår till  4,8 miljoner. Resultat efter skatt uppgick till 4,9 miljoner kronor (14,0).

I rapporten skriver modebolaget att satsningar för att anpassa modebolaget till en förändrad marknad kostar och bolaget fortsätter satsa på e-handel, varumärkesutveckling och lägger fokus på internationell expansion med en säljkår som är anpassad för det. Bolaget anställde nyligen en ny kreativ chef som ska överse varumärkesutvecklingen och sortimentsstrategin. 

För helåret ökade nettoomsättningen med 2 procent och uppgick till 342,6 miljoner kronor (336,7). Bruttovinstmarginalen uppgick till 54,5 procent (54,5). Rörelseresultatet uppgick till 6,6 miljoner kronor (24,8). Resultat efter skatt uppgick till 2,9 miljoner kronor (16,9).

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
FASHIONNET.SE
Gå till jobböversikt
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Drar igång jeansprojekt för nyanlända
Modebutik stänger efter ett år
Nyinviger med funkiskoncept på NK
Arket lanserar secondhandtjänst i Göteborg
Rizzos vd lämnar – avblåser samarbete med Sajaco
Lindomeföretag anklagar Mango för designstöld
Andra Nordiska Medier
Dagens Handel
Fri Köpenskap
Transportnet

Sänd till en kollega

0.142