23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Mode mest handlat

Kläder och skor fortsätter toppa e-handelsinköpen och allt fler européer handlar nu från svenska sajter, enligt ny rapport från Postnord.

.

Totalt har cirka 186 miljoner europeiska konsumenter e-handlat från utlandet det senaste året och Kina har gått om Tyskland och Storbritannien som européns favoritland att handla ifrån. Kläder ligger högt på topplistan över mest e-handlad vara och inom Europa finns 48,7 miljoner konsumenter som handlar mode på nätet, kläder och skor.

De mest e-handlade varorna i Europa är kläder och skor, hemelektronik samt böcker. Kläder och skor är absolut mest populärt i Storbritannien och Tyskland och en förklaring är att länderna har starka inhemska e-handelsaktörer i modesegmentet.

4 miljoner har e-handlat från svenska sajter vilket är en ökning med 23 procent från föregående år, enligt Postnords rapport E-handel i Europa.

E-handeln över gränserna ökar. Det innebär större konkurrens för svenska e-handlare, men också en stor potential att nå en betydligt större marknad. Det gäller dock att vara påläst om konsumenterna i respektive land om man ska lyckas. Den nya rapporten visar till exempel att betalnings- och leveranspreferenser skiljer sig mycket åt mellan olika länder, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

Länder som Storbritannien, Norden, Tyskland, Frankrike och Nederländerna, som beskrivs som ett e-handelsnav i Europa, bedöms befinna sig i ett digitalt marknadsskifte och där har e-handeln utvecklats mest och kommit längst medan e-handeln i Belgien och Polen väntas växa snabbt.

Av de nordiska länderna är Sverige det land vars e-handel attraherar mest intresse från andra länder. Sammantaget för Norden uppgick e-handelns konsumenttillväxt till 14 procent mellan åren 2014 och 2017.

Viktigt för att lyckas med gränslös e-handel gäller det att satsa på lokal kundservice, koll på lagret och regler i respektive land, lokalt anpassad sajt, olika betalningsalternativ, flera leveransmöjligheter och enkel returtjänst; en service som inte ska underskattas.

Här finns rapporten.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078