Mode mest handlat

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Kläder och skor fortsätter toppa e-handelsinköpen och allt fler européer handlar nu från svenska sajter, enligt ny rapport från Postnord.

.

Totalt har cirka 186 miljoner europeiska konsumenter e-handlat från utlandet det senaste året och Kina har gått om Tyskland och Storbritannien som européns favoritland att handla ifrån. Kläder ligger högt på topplistan över mest e-handlad vara och inom Europa finns 48,7 miljoner konsumenter som handlar mode på nätet, kläder och skor.

De mest e-handlade varorna i Europa är kläder och skor, hemelektronik samt böcker. Kläder och skor är absolut mest populärt i Storbritannien och Tyskland och en förklaring är att länderna har starka inhemska e-handelsaktörer i modesegmentet.

4 miljoner har e-handlat från svenska sajter vilket är en ökning med 23 procent från föregående år, enligt Postnords rapport E-handel i Europa.

E-handeln över gränserna ökar. Det innebär större konkurrens för svenska e-handlare, men också en stor potential att nå en betydligt större marknad. Det gäller dock att vara påläst om konsumenterna i respektive land om man ska lyckas. Den nya rapporten visar till exempel att betalnings- och leveranspreferenser skiljer sig mycket åt mellan olika länder, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

Länder som Storbritannien, Norden, Tyskland, Frankrike och Nederländerna, som beskrivs som ett e-handelsnav i Europa, bedöms befinna sig i ett digitalt marknadsskifte och där har e-handeln utvecklats mest och kommit längst medan e-handeln i Belgien och Polen väntas växa snabbt.

Av de nordiska länderna är Sverige det land vars e-handel attraherar mest intresse från andra länder. Sammantaget för Norden uppgick e-handelns konsumenttillväxt till 14 procent mellan åren 2014 och 2017.

Viktigt för att lyckas med gränslös e-handel gäller det att satsa på lokal kundservice, koll på lagret och regler i respektive land, lokalt anpassad sajt, olika betalningsalternativ, flera leveransmöjligheter och enkel returtjänst; en service som inte ska underskattas.

Här finns rapporten.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Istället för droger träningskläder

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Beckmans till Paris

Nattklubb för New Black

Nyhetsbrev

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Arkiv

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Hon lämnar Ellos

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Linköpingsgalleria byter ägare

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med JC och levererar varor till kedjans butiker med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear".

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Hit flyttar Moda Gent

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

1

Handeln hungrar efter personal

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

Vändning för H&M

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.144