23948sdkhjf

Mode mest handlat

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Kläder och skor fortsätter toppa e-handelsinköpen och allt fler européer handlar nu från svenska sajter, enligt ny rapport från Postnord.

.

Totalt har cirka 186 miljoner europeiska konsumenter e-handlat från utlandet det senaste året och Kina har gått om Tyskland och Storbritannien som européns favoritland att handla ifrån. Kläder ligger högt på topplistan över mest e-handlad vara och inom Europa finns 48,7 miljoner konsumenter som handlar mode på nätet, kläder och skor.

De mest e-handlade varorna i Europa är kläder och skor, hemelektronik samt böcker. Kläder och skor är absolut mest populärt i Storbritannien och Tyskland och en förklaring är att länderna har starka inhemska e-handelsaktörer i modesegmentet.

4 miljoner har e-handlat från svenska sajter vilket är en ökning med 23 procent från föregående år, enligt Postnords rapport E-handel i Europa.

E-handeln över gränserna ökar. Det innebär större konkurrens för svenska e-handlare, men också en stor potential att nå en betydligt större marknad. Det gäller dock att vara påläst om konsumenterna i respektive land om man ska lyckas. Den nya rapporten visar till exempel att betalnings- och leveranspreferenser skiljer sig mycket åt mellan olika länder, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

Länder som Storbritannien, Norden, Tyskland, Frankrike och Nederländerna, som beskrivs som ett e-handelsnav i Europa, bedöms befinna sig i ett digitalt marknadsskifte och där har e-handeln utvecklats mest och kommit längst medan e-handeln i Belgien och Polen väntas växa snabbt.

Av de nordiska länderna är Sverige det land vars e-handel attraherar mest intresse från andra länder. Sammantaget för Norden uppgick e-handelns konsumenttillväxt till 14 procent mellan åren 2014 och 2017.

Viktigt för att lyckas med gränslös e-handel gäller det att satsa på lokal kundservice, koll på lagret och regler i respektive land, lokalt anpassad sajt, olika betalningsalternativ, flera leveransmöjligheter och enkel returtjänst; en service som inte ska underskattas.

Här finns rapporten.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Från Åhléns till MQ

Hon är ny försäljningschef för MQ och kommer närmast från tung post hos varuhuskedjan.

Jobb & Karriär
Trio till Eivy

De är nya hos sportmodeföretaget och kommer in med kompetens från bland andra Sportamore, Skincity och Wakakuu.

Jobb & Karriär
"Jag är en bra parhäst till entreprenörer"

Hon går från reklambyråvärlden till en nyinrättad post hos modeföretaget.

Asos vinstvarnar

Handlarna tappar tron till jul

Så vill Scorett uppmana till hållbar konsumtion

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Här öppnar XXL

Arkiv

H&M nära förväntningarna

Modekoncernens försäljning steg med 6 procent under fjärde kvartalet.

Jobb & Karriär
Hon har bytt roll hos sportmodeföretaget

Ny designutbildning i Åre

Kedjan som är mästare på inspiration

En temporär blomavdelning, selektiva designsamarbeten eller popup-gästspel av små nischmärken. Resultatet blir en modedestination som kunderna älskar och konkurrenterna avundas.

Balenciaga à la Provrummet

Vill skapa skoklassiker

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina med hjälp av webbutik, sociala medier och pop up-butik.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen med fuskpäls, poncho och lättviktsdunjackan flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Our Legacys väg mot toppen

Cristopher Nying har satt svenskt herrmode på världskartan. Habit har besökt Our Legacy på Östermalm i Stockholm för en exklusiv inblick i designarbetet.

Schnayderman's hjälpande hand

Stockholmsbaserat modemärke väcker liv i klassisk kampanj och skänker pengar till organisation.

Jobb & Karriär
Finansdirektör blir tillförordnad vd

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder som ny vd för Kappahl kliver han in som tillförordnad.

Ritar skor och kläder åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

Modemässa med hållbart i fokus

Från RMPR till Presskontakterna

Pris till kreativ chef

Han är Årets Designer när tidningen Café får välja.

Skandinaviskt under ett tak

Hon ska guida till rätt klapp

Julklappar för 23 miljarder

Plockar in ny kompetens

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Denimmässa till Milano

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Hon vann H&M Design Award

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.179