23948sdkhjf

Totalvändning för VRG

Resultatet stärktes och den jämförbara försäljningen ökade med 9 procent under fjärde kvartalet. Nu väntar ökat fokus på synergier mellan e-handel och fysisk butik.

Foto: Kajsa Åström

Under årets fjärde kvartal, juni till augusti, uppgick Venue Retail Groups nettoomsättning till 250,7 miljoner kronor (231,7). Den jämförbara försäljningen ökade med 9 procent under kvartalet.

Bruttovinstmarginalen uppgick till 49,6 procent (50,6) och resultatet efter skatt uppgick till 14,6 miljoner kronor (4,6). Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 30,0 miljoner kronor (-95,6).

I koncernen ingår affärsområdena skor- och accessoarer med Rizzo, Accent, Morris och enheterna på NK. Försäljningen inom affärsområde Skor ökade med 7 procent i jämförbara enheter under fjärde kvartalet och motsvarande siffra för affärsområdet Accessoarer i Sverige ökade med 13 procent i jämförbara enheter.

Det genomgripande förändringsarbetet, som fortsatt pågår, ger definitivt resultat samtidigt som det stärker vår position på marknaden. Den ambition vi angav i inledningen av året med förbättrat sortiment, ökad försäljning, förbättrad bruttovinst samt minskade kostnader, har med råge uppfyllts. Samtliga av de senaste sex kvartalen har visat förbättringar jämfört med motsvarande kvartal ett år tidigare, vilket är ett tydligt kvitto på att strategin fungerar och att vi fokuserar på rätt saker”, skriver vd Jonas Ottosson i rapporten.

Under hösten har sko- och accessoarkoncernen nyöppnat Accent i Linköping och två nya affärslägen har öppnats i Hansa i Malmö för Accent och Rizzo. Nu lägger koncernen också fokus på att öka försäljningen i e-handeln och öka samverkan mellan fyisisk handel och e-handel.

För helåret, perioden september 2016 till augusti 2017, uppgick nettoomsättningen till 879,3 miljoner kronor (839,0) Försäljningen i jämförbara butiker ökade med 6 procent. Bruttovinstmarginalen för perioden uppgick till 52,6 procent (51,5). Resultat efter skatt uppgick till 3,7 miljoner kronor (-223,2). Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 30,0 miljoner kronor (-95,6).

Antalet butiker uppgick vid rapportperioden slut till 127 jämfört med 135 butiker föregående år.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079