Totalvändning för VRG

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Resultatet stärktes och den jämförbara försäljningen ökade med 9 procent under fjärde kvartalet. Nu väntar ökat fokus på synergier mellan e-handel och fysisk butik.

Foto: Kajsa Åström

Under årets fjärde kvartal, juni till augusti, uppgick Venue Retail Groups nettoomsättning till 250,7 miljoner kronor (231,7). Den jämförbara försäljningen ökade med 9 procent under kvartalet.

Bruttovinstmarginalen uppgick till 49,6 procent (50,6) och resultatet efter skatt uppgick till 14,6 miljoner kronor (4,6). Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 30,0 miljoner kronor (-95,6).

I koncernen ingår affärsområdena skor- och accessoarer med Rizzo, Accent, Morris och enheterna på NK. Försäljningen inom affärsområde Skor ökade med 7 procent i jämförbara enheter under fjärde kvartalet och motsvarande siffra för affärsområdet Accessoarer i Sverige ökade med 13 procent i jämförbara enheter.

Det genomgripande förändringsarbetet, som fortsatt pågår, ger definitivt resultat samtidigt som det stärker vår position på marknaden. Den ambition vi angav i inledningen av året med förbättrat sortiment, ökad försäljning, förbättrad bruttovinst samt minskade kostnader, har med råge uppfyllts. Samtliga av de senaste sex kvartalen har visat förbättringar jämfört med motsvarande kvartal ett år tidigare, vilket är ett tydligt kvitto på att strategin fungerar och att vi fokuserar på rätt saker”, skriver vd Jonas Ottosson i rapporten.

Under hösten har sko- och accessoarkoncernen nyöppnat Accent i Linköping och två nya affärslägen har öppnats i Hansa i Malmö för Accent och Rizzo. Nu lägger koncernen också fokus på att öka försäljningen i e-handeln och öka samverkan mellan fyisisk handel och e-handel.

För helåret, perioden september 2016 till augusti 2017, uppgick nettoomsättningen till 879,3 miljoner kronor (839,0) Försäljningen i jämförbara butiker ökade med 6 procent. Bruttovinstmarginalen för perioden uppgick till 52,6 procent (51,5). Resultat efter skatt uppgick till 3,7 miljoner kronor (-223,2). Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 30,0 miljoner kronor (-95,6).

Antalet butiker uppgick vid rapportperioden slut till 127 jämfört med 135 butiker föregående år.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Nyputsat hos GSL

Lyko till Finland

Så blir de nya avgifterna

Nyhetsbrev

Newhouse bygger om butiker

Modeföretaget lanserar ny logotyp och butiksinredning.

Arkiv

Esprit tar över butiker

Två franchisebutiker övergår i modeföretagets regi och därtill nyöppnar Esprit butiken i Täby centrum som gick i konkurs i höstas.

Hon jobbar för Puma

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Bergans med butik

Helomvändning krävs för Lindex

Syskonduo hos Björn Borg

Modemärket sätter fokus på prestationsförmågan med hjälp av välkända syskonpar.

Digitalt skifte pressar handlarna

Här öppnar Lyko

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Så ser Asos sportmodesatsning ut

E-handlaren lanserar egen sportkollektion.

H&M om e-handel och framtiden

Online utgör 12,5 procent av den totala försäljningen. Det avslöjas inför H&M-gruppens kapitalmarknadsdag som hålls på onsdagen.

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av koncernens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Pandora till Linden

Rivia Sports växlar upp

Digitala affärer i fokus

Modekoncernen RNB och Wellstreet ska förändra och utveckla retail med digitala tjänster i samägda bolaget Retailers Lab.

River Island öppnar barnmodekoncept

Ny riktning för Depeche

H&M behåller utdelning

Denimfokus i London

Klarna stöttar London College of Fashion

Valentin ger försäljningsskjuts

Uppåt för Zalando

Välkomnar förslagen mot stöldligor

Svea skor sig

Boozt rekryterar

Ny chef på Citycon

Kungens Kurva Shoppingcenter byggs ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.141