23948sdkhjf

Så ska Rodebjer växa på nätet

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modeföretaget har stora tillväxtplaner för den egna e-handel som i dag står för 15 procent av omsättningen.

Modeföretaget Rodebjer satsar på en större närvaro på nätet med nya arbetssätt. Efter att ett nytt system som bättre integrerade webb och övriga system sjösattes i juli förra året så har försäljningen enligt modeföretaget ökat och står i dag för 15 procent av omsättningen.

Målet för det här räkenskapsåret är att öka försäljningen inom egen e-handel med 40 procent och hittills är vi helt klart on track, säger Janne Kalian, e-handels och omnikanalsansvarig på Rodebjer i en kommentar.

Merparten av besökarna till plattformen kommer enligt företaget från mobilen och då behövdes ett nytt koncept för sajten. Med en ny plattform följde en helt ny global sajt med nio lokaliserade varianter och med fyra olika valutor.

De tidigare tillväxtplanerna begränsades enligt företaget av krav på egen drift och allt för många tredjepartsverktyg menar företaget och r att kunna växa behövdes ett helhetsverktyg som bättre tillät tillväxt och nya funktioner samtidigt som mer fokus skulle kunna riktas mot den faktiska försäljningen.Den nya plattformen är framtagen av Salesforce och lösningen Commerce Cloud.

I planerna för modeföretagets framtida expansion nämns hämta i butik-tjänst och Janne Kalian menar att plattformen öppnar upp för nya möjligheter också när det gäller expansion av fysiska butiker.

Endless Isle-funktionen som kopplar mot webblagret skulle vi kunna öppna fler mindre butiker men ändå kunna erbjuda kunderna komplett sortiment, säger Janne Kalian.

-Samtidigt är det väldigt enkelt att expandera utåt mot sociala kanaler, där vi redan börjat mot Facebook, eller att starta samarbeten med externa säljplattformar direkt i vårt eget system.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Ny hos Scandinavian Man

Butiksnytt
Swims med butik

Kedjorna som driver omsättningen

Habit Modegalan
Årets designer enligt Habit

Vem som föräras titeln Årets Designer tillkännages under Habit Modegalan. Här är finalisterna.

Nytt H&M-koncept även till Sverige

Plus

Nylonbonanza i vårens streetmode

HABITS TRENDRAPPORTER VÅR 2019 DEL 1/7: Nytänkande färgkrockar, tonårsflirtar med 1970- och 80-talet och manlig minimalism. Vårens streetmode levererar både kreativt och kommersiellt.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Underklädeskedja öppnar outlet

Arkiv

"Starkare plattform för svenskt mode"

I februari väntas visningsveckan, Stockholm Fashion Week, sammanfalla med Stockholm Fashion District och Design Week.

Hit går Cheap Monday

Varumärket väljer kommunikationsbyrå efter att ha skött den biten själva.

Från egna lager via Sportamore - Adidas först ut att testa ny affärsmodell

Ciff satsar ungt

Ciff Kids blir i januari Ciff Youth.

Höjt tillväxtmål för Nelly

Habit Modegalan
De har chans till modepris

Under Habit Modegalan avslöjas vem som blir Modesveriges nykomling. Här är finalisterna.

Jobb & Karriär
Ganni med ny vd

Har tidigare arbetat med varumärken som Maison Martin Margiela, Diesel och Marni.

Så går det för modebranschen

HABIT MARKNADSANALYS: Habit publicerar nyckeltalen för totalt 234 modeföretag 2017 och sammanfattar fjolåret här.

Så ser en hållbar ledare ut

Butiksnytt
Modetillskott i MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

1

Habit Modegalan
The Terrace nu i Göteborg

Efter drygt tio år i Stockholm har butikskonceptet öppnat ny butik. Inköparduon och konceptets grundare är nominerade till Årets inköpare i Habit Modegalan.

H&M: Ikeasfärens intåg är en "långsiktig finansiell investering"

Vestiaire Collective med nytt utseende

Habit Modegalan
Välkomna till Habit Modegalan

Nu är det bara två veckor kvar till Habit Modegalan. Under kvällen ska 12 vinnare koras. Galan leds i år av Kakan Hermansson.

Habit Modegalan
De är finalister i Årets modeexportpris

Två premiumvarumärken och ett friluftsvarumärke har chans att föräras Habits branschpris.

Jobb & Karriär
GSL lämnar över skomärke

Tidigare tillförordnad vd och exportchef hos Elvine ska ta hand om expansionen för skomärket Jim Rickey Stockholm.

VRG tvärnitade under fjärde kvartalet

Sko- och accessoarkoncernen avslutade året med tapp i försäljning och kraftigt försämrat resultat.

Club Xprs konkursförvaltare: "Vi hoppas hitta en köpare"

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Så gör H&M med Nyden

Superdry vinstvarnar

Satsar på manlig fägring

Katastrofår för Kappahl

Butiksnytt
Tillfälligt för Jumperfabriken

De kampanjar för modekedjan

Utmanar med underjordisk lokal

Norsk modekedja blir dansk

Intersport slipper returerna 

H&M köper in sig i Klarna

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.182