Så ska Rodebjer växa på nätet

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modeföretaget har stora tillväxtplaner för den egna e-handel som i dag står för 15 procent av omsättningen.

Modeföretaget Rodebjer satsar på en större närvaro på nätet med nya arbetssätt. Efter att ett nytt system som bättre integrerade webb och övriga system sjösattes i juli förra året så har försäljningen enligt modeföretaget ökat och står i dag för 15 procent av omsättningen.

Målet för det här räkenskapsåret är att öka försäljningen inom egen e-handel med 40 procent och hittills är vi helt klart on track, säger Janne Kalian, e-handels och omnikanalsansvarig på Rodebjer i en kommentar.

Merparten av besökarna till plattformen kommer enligt företaget från mobilen och då behövdes ett nytt koncept för sajten. Med en ny plattform följde en helt ny global sajt med nio lokaliserade varianter och med fyra olika valutor.

De tidigare tillväxtplanerna begränsades enligt företaget av krav på egen drift och allt för många tredjepartsverktyg menar företaget och r att kunna växa behövdes ett helhetsverktyg som bättre tillät tillväxt och nya funktioner samtidigt som mer fokus skulle kunna riktas mot den faktiska försäljningen.Den nya plattformen är framtagen av Salesforce och lösningen Commerce Cloud.

I planerna för modeföretagets framtida expansion nämns hämta i butik-tjänst och Janne Kalian menar att plattformen öppnar upp för nya möjligheter också när det gäller expansion av fysiska butiker.

Endless Isle-funktionen som kopplar mot webblagret skulle vi kunna öppna fler mindre butiker men ändå kunna erbjuda kunderna komplett sortiment, säger Janne Kalian.

-Samtidigt är det väldigt enkelt att expandera utåt mot sociala kanaler, där vi redan börjat mot Facebook, eller att starta samarbeten med externa säljplattformar direkt i vårt eget system.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Hon lämnar modebranschen

Emma Ohlson blir vd i ny bransch.

Så sålde RNB i december

Modekoncernen överväger emission och släpper med anledning därav en försäljningsuppdatering mitt i kvartalet.

Nu bildas ny modeorganisation

ASFB och SFC går samman. Emma Ohlson avgår som generalsekreterare för ASFB. Organisationen får nytt namn under våren.

Från Fenix till Houdini

Hon är ny i Houdini Sportswears produktutvecklingsteam och kommer närmast från Fenix Outdoor.

"Skandinavien är en krävande marknad"

Deichmann Nordens nya vd Ann Katrin Faurschou om nya jobbet, marknaden och framtiden för kedjan i Skandinavien.

Hon yogar för Stadium

Nyhetsbrev

Varumärkesintrång ett växande problem

Arkiv

Stockmann säger upp - och anställer

Vitt, sammet och stickat

På söndagen öppnade så Fashion Week Stockholm och bjöd på visningar i både stora och mer intima format.

Guldbagge till dansk kostymör

Duo för Ellos

Skandia säljer i H&M

Möblerar om i ledningsgruppen

Här väntar jakt och inredning

De öppnar butiker i nya handelsfastigheten i hörnet Humlegårdsgatan och Grev Turegatan i Stockholm.

Jättebud i e-modehandeln

”Social hållbarhet är fokus”

Hopes prisade chefsdesigner Frida Bard om samhällsrelevant mode.

JLL internrekryterar

Jobb & karriär
Han går till NN07

Modemärket får ny kreativ chef. Därtill kliver en tidigare chef från G-Star in i bolaget.

Årets designer enligt Elle

Välkomnar Postnords åtgärder

New Look mot ny ägare?

Modekedjor till Mölndal

Hon ska få fart på kedjans e-handel

Jobb & karriär
Från Internetstore till Frank Dandy

Meriterad e-handelschef och Addnatures tidigare vd tar plats i teamet som ska stärka modebolagets e-handel.

Outnorth med ny majoritetsägare

Hon kan få EY-pris

Pälsdjursfarmning kan förbjudas i Norge

Trio till Global Fashion Group

H&M rekryterar för mångfald

Bootskompaniet plockar in nytt

Julen lyfte Marimekko

Boob gör peppt-shirt

Dystert efter julen

Sparkar 5 000

Hon lämnar Fashionink

Myrorna nyöppnar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.132