Så ska Rodebjer växa på nätet

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modeföretaget har stora tillväxtplaner för den egna e-handel som i dag står för 15 procent av omsättningen.

Modeföretaget Rodebjer satsar på en större närvaro på nätet med nya arbetssätt. Efter att ett nytt system som bättre integrerade webb och övriga system sjösattes i juli förra året så har försäljningen enligt modeföretaget ökat och står i dag för 15 procent av omsättningen.

Målet för det här räkenskapsåret är att öka försäljningen inom egen e-handel med 40 procent och hittills är vi helt klart on track, säger Janne Kalian, e-handels och omnikanalsansvarig på Rodebjer i en kommentar.

Merparten av besökarna till plattformen kommer enligt företaget från mobilen och då behövdes ett nytt koncept för sajten. Med en ny plattform följde en helt ny global sajt med nio lokaliserade varianter och med fyra olika valutor.

De tidigare tillväxtplanerna begränsades enligt företaget av krav på egen drift och allt för många tredjepartsverktyg menar företaget och r att kunna växa behövdes ett helhetsverktyg som bättre tillät tillväxt och nya funktioner samtidigt som mer fokus skulle kunna riktas mot den faktiska försäljningen.Den nya plattformen är framtagen av Salesforce och lösningen Commerce Cloud.

I planerna för modeföretagets framtida expansion nämns hämta i butik-tjänst och Janne Kalian menar att plattformen öppnar upp för nya möjligheter också när det gäller expansion av fysiska butiker.

Endless Isle-funktionen som kopplar mot webblagret skulle vi kunna öppna fler mindre butiker men ändå kunna erbjuda kunderna komplett sortiment, säger Janne Kalian.

-Samtidigt är det väldigt enkelt att expandera utåt mot sociala kanaler, där vi redan börjat mot Facebook, eller att starta samarbeten med externa säljplattformar direkt i vårt eget system.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

H&M får inte plagiera Adidas-konceptet

EU-domstolen fastslår att H&M inte får använda parallella streck på sina sportkläder. Konceptet tillhör Adidas.

Black Friday blir Green och går till välgörenhet

Newbie öppnar första butiken i London

Black Friday hetare än någonsin

Black Friday väntas slå nya försäljningsrekord i år.

Nytt flaggskepp från Twilfit i Gallerian

Wagner expanderar i Sverige

Nyhetsbrev

Här är alla vinnare i Habit Modegalan 2017

På torsdagskvällen utsågs 13 vinnare under Habit Modegalan som ägde rum på Berns Salonger i Stockholm under ledning av Ebba Kleberg von Sydow.

Arkiv

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

H&M faller på börsen

Hon är Årets Hederspristagare

HABIT MODEGALAN. Galan avslutades på torsdagskvällen med att prisa en person som betytt mycket för branschen.

Aim’n är Årets Nykomling

HABIT MODEGALAN. Sportvarumärket från Halmstad kammande hem priset Årets Nykomling. Vagabond tilldelades Årets Modeexportpris.

Ida Sjöstedt är Årets Designer

HABIT MODEGALAN. Ida Sjöstedt tilldelades under torsdagen priset Årets Designer på Habit Modegalan. Året Hållbarhetspris gick till barnmodevarumärket Mini Rodini.

Varumärket som är kung av denim

HABIT MODEGALAN. Göteborgsvarumärket Dr Denim prisades i kategorin Årets Denimleverantör. Årets Sportleverantör är Daily Sports och Årets Leverantör Our Legacy.

Kavat har bästa inredningskonceptet

HABIT MODEGALAN. Skoleverantören Kavat tilldelades Årets Inredningkoncept medan Årets Modebutik vanns av Stockholmsbutiken Adisgladis.

Lindex vann Årets Omnikanal-pris

HABIT MODEGALAN. På torsdagskvällen samlades branschen till Habit Modegalan på Berns i Stockholm. Först ut att ta emot pris var Lindex. Därefter avslöjades Årets Butikssäljare och Årets Modekedja.

Samarbete för New Black

Trögt kvartal för IC Group

Minskad försäljning för bland annat Tiger of Sweden sänkte IC Groups omsättning för första kvartalet. Koncernen fortsätter se över ägandet av Peak Performance.

Han ska leda ny sportjätte

Team Sportia och Sportringen bildar SGN Sport. Därtill väntar lansering av ett nytt koncept inom cykel nästa år.

Rfid-teknik för spårning och återvinning

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

H&M får rätt i Högsta förvaltningsdomstolen

Intersport pudlar om kampanj

Fördubblad orderingång – under en dag

Kämpigt för butiker utanför stadskärnan

Helsingborgscentrum byter namn

Minskad optimism hos handlarna – trots Black Friday och julhandel

Svagt kvartal för Lexington Company

Modeinkubatorn med nytt namn

Virtuellt designmuseum

Frankenius ny i Sandströms styrelse

Dyrare skor i oktober

Vinnova stöttar We are Spindye

Tiger of Sweden till Pelican Studio

Med sikte på C4 Shopping

Lyko satsar eget

Kvällsleverans från Åhléns

Sänd till en kollega

0.128