Lågpriskedjan söker sig inåt

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Fler och mindre butiker och i centrala lägen är svenska lågprismodekedjan Club Xprs framtida melodi. Kedjan funderar på bredda etableringspaletten från externt till centralt.

För två och ett halvt år sedan öppnade lågpriskedjan Club Xprs  första butikerna; i Barkarby nordväst om Stockholm och i Ingelsta Handelscentrum i Norrköping.
I dag har kedjan fyra butiker, alla i storleksordningen 1 600  till 1 800 kvadrameter och fler butiker är på gång.

– Vi tittar på flera ytor i dagsläget i större köpcentrum. Vi ser också att vi skulle passa väldigt bra in i mer centrala lägen, säger kedjans grundare Victor Appelqvist, som har bakgrund från  Gina Tricot och ingår i grundarfamiljen.

Kedjan började med fysiska varuhus och i  april i år startades e-handel.
– Vi växer kraftigt online och har mycket intressanta nyckeltal där, så det blir spännande framöver, säger Victor Appelqvist utan att vilja precisera närmare.

2016 omsatte bolaget 39,3 miljoner kronor.
– Vi vill i första hand vara offensiva i vårt segment på marknaden och bygga upp en välgjord grund och det kostar såklart i början. Vi har räknat med att det tar några år att göra vinst. Det är mycket som ska falla på plats när man startar helt nytt, säger Victor Appelqvist.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

"Vi är som ett start up-bolag med globalt varumärke att vårda och återlansera"

I juni förvärvade Aligro group konkursade brittiska Henri Lloyd. Nu byggs varumärket upp från grunden igen från nya kontoret i Göteborg. Habit har pratat med vd Magnus Liljeblad om märkets relansering.

Hon ska ta Himla till nya höjder

Textilföretaget rekryterar vd med ett förflutet från Axstores och Twilfit.

NK storsatsar på skönhet

Mikrovaruhus i Mölndal

H&M tar in självbetalningskassor

Plus

"Stick ut för att lyckas"

Therese Zetterberg är nominerad i Habit Modegalans kategori Årets Kreativa Kundupplevelse. Det personliga står i fokus när hon möter konsumenten.

Nyhetsbrev

Nytt lager ska reducera Jollyrooms leveranstider

Arkiv

Itab vinstvarnar

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Istället för droger träningskläder

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Hon lämnar Ellos

Beckmans till Paris

Nattklubb för New Black

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Linköpingsgalleria byter ägare

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

Hit flyttar Moda Gent

Vändning för H&M

1

Handeln hungrar efter personal

Handlarna tror på framtiden

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.189