Vad sker med fysisk modehandel?

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

De fysiska modebutikerna fortsätter tappa och det är en försäljningsminskning som noterats under tre år i rad, enligt Stilanalys från Svensk Handel. Tappet sker både till andra delbranscher och inte oväntat till e-handeln. Intresset för mode har dock inte mattats av.

De fysiska modebutikerna fortsätter tappa och det är en försäljningsminskning som noterats under tre år i rad, enligt Stilanalys  för september från Svensk Handel. Tappet sker till andra delbranscher men inte oväntat till e-handeln.

Den gånga sommaren föll försäljningen med 2,0 procent i klädbutikerna och med 3,0 procent i skobutikerna.

Dock konstaterar Svensk Handel att svenskarnas intresse för mode är fortsatt stort men att förflyttning har skett till e-handeln. Den digitala modehandeln växer men där är konkurrensen global, menar Svensk Handel och lägger till att en femtedel av modekonsumtionen på nätet går till utländska sajter.

– Digitaliseringen förändrar inte bara spelplanen för handelns företag. Digitaliseringen förändrar även vilka som deltar i kampen om kunden. Den lilla modebutiken i glesbygden konkurrerar idag direkt med stora e-handelsföretag som Zalando, säger Karin Johansson, vd för Svensk Handel i en kommentar.

Hittills i år har klädbutikernas försäljning minskat med 2,3 procent och skobutikerna med 3,0 procent.

Nu väntar sig Svensk Handel att även de större kedjorna krymper butiksytorna och därtill tror branschorganisationen fler nischade butiker kommer att dyka upp som följd.

De fysiska modebutikerna tappar kontinuerligt försäljningsvolym till andra delbranscher inom detaljhandeln som möbel- och inredningsbranschen men även till restaurangbranschen och resor.

Importpriserna ligger kvar på den högre nivå som etablerades i början av 2015 medan konsumentprisökningarna mattas av. Under juli och augusti till och med sjönk priserna på skor och kläder jämfört med samma månad föregående år och hittills i år har importpriserna stigit med 2,4 procent medan konsumentpriserna endast ökat med 0,2 procent.

I rapporten konstaterar dock Svensk Handel att den totala detaljhandeln ångar på bra men då de senaste årens tillväxttal har varit mycket goda ser innevarande år ut att bli blekare i jämförelse.

Hittills i år har detaljhandelns totala försäljning ökat med 2,3 procent mätt i löpande priser och HUI Research behåller prognosen om en tillväxt på 2,5 procent för den totala detaljhandeln men skruvar upp detaljhandelsprognosen för helåret 2018 från 2,5 procents tillväxt till 3,0 procent.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Nattklubb för New Black

Istället för droger träningskläder

Hon lämnar Ellos

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Nyhetsbrev

Beckmans till Paris

Arkiv

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med modekedjan och levererar varor till butikerna med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear", uppger JC.

Linköpingsgalleria byter ägare

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

Vändning för H&M

1

Handeln hungrar efter personal

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Röhnisch till mini

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.199