23948sdkhjf

Vad sker med fysisk modehandel?

De fysiska modebutikerna fortsätter tappa och det är en försäljningsminskning som noterats under tre år i rad, enligt Stilanalys från Svensk Handel. Tappet sker både till andra delbranscher och inte oväntat till e-handeln. Intresset för mode har dock inte mattats av.

De fysiska modebutikerna fortsätter tappa och det är en försäljningsminskning som noterats under tre år i rad, enligt Stilanalys  för september från Svensk Handel. Tappet sker till andra delbranscher men inte oväntat till e-handeln.

Den gånga sommaren föll försäljningen med 2,0 procent i klädbutikerna och med 3,0 procent i skobutikerna.

Dock konstaterar Svensk Handel att svenskarnas intresse för mode är fortsatt stort men att förflyttning har skett till e-handeln. Den digitala modehandeln växer men där är konkurrensen global, menar Svensk Handel och lägger till att en femtedel av modekonsumtionen på nätet går till utländska sajter.

– Digitaliseringen förändrar inte bara spelplanen för handelns företag. Digitaliseringen förändrar även vilka som deltar i kampen om kunden. Den lilla modebutiken i glesbygden konkurrerar idag direkt med stora e-handelsföretag som Zalando, säger Karin Johansson, vd för Svensk Handel i en kommentar.

Hittills i år har klädbutikernas försäljning minskat med 2,3 procent och skobutikerna med 3,0 procent.

Nu väntar sig Svensk Handel att även de större kedjorna krymper butiksytorna och därtill tror branschorganisationen fler nischade butiker kommer att dyka upp som följd.

De fysiska modebutikerna tappar kontinuerligt försäljningsvolym till andra delbranscher inom detaljhandeln som möbel- och inredningsbranschen men även till restaurangbranschen och resor.

Importpriserna ligger kvar på den högre nivå som etablerades i början av 2015 medan konsumentprisökningarna mattas av. Under juli och augusti till och med sjönk priserna på skor och kläder jämfört med samma månad föregående år och hittills i år har importpriserna stigit med 2,4 procent medan konsumentpriserna endast ökat med 0,2 procent.

I rapporten konstaterar dock Svensk Handel att den totala detaljhandeln ångar på bra men då de senaste årens tillväxttal har varit mycket goda ser innevarande år ut att bli blekare i jämförelse.

Hittills i år har detaljhandelns totala försäljning ökat med 2,3 procent mätt i löpande priser och HUI Research behåller prognosen om en tillväxt på 2,5 procent för den totala detaljhandeln men skruvar upp detaljhandelsprognosen för helåret 2018 från 2,5 procents tillväxt till 3,0 procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078