Vad sker med fysisk modehandel?

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

De fysiska modebutikerna fortsätter tappa och det är en försäljningsminskning som noterats under tre år i rad, enligt Stilanalys från Svensk Handel. Tappet sker både till andra delbranscher och inte oväntat till e-handeln. Intresset för mode har dock inte mattats av.

De fysiska modebutikerna fortsätter tappa och det är en försäljningsminskning som noterats under tre år i rad, enligt Stilanalys  för september från Svensk Handel. Tappet sker till andra delbranscher men inte oväntat till e-handeln.

Den gånga sommaren föll försäljningen med 2,0 procent i klädbutikerna och med 3,0 procent i skobutikerna.

Dock konstaterar Svensk Handel att svenskarnas intresse för mode är fortsatt stort men att förflyttning har skett till e-handeln. Den digitala modehandeln växer men där är konkurrensen global, menar Svensk Handel och lägger till att en femtedel av modekonsumtionen på nätet går till utländska sajter.

– Digitaliseringen förändrar inte bara spelplanen för handelns företag. Digitaliseringen förändrar även vilka som deltar i kampen om kunden. Den lilla modebutiken i glesbygden konkurrerar idag direkt med stora e-handelsföretag som Zalando, säger Karin Johansson, vd för Svensk Handel i en kommentar.

Hittills i år har klädbutikernas försäljning minskat med 2,3 procent och skobutikerna med 3,0 procent.

Nu väntar sig Svensk Handel att även de större kedjorna krymper butiksytorna och därtill tror branschorganisationen fler nischade butiker kommer att dyka upp som följd.

De fysiska modebutikerna tappar kontinuerligt försäljningsvolym till andra delbranscher inom detaljhandeln som möbel- och inredningsbranschen men även till restaurangbranschen och resor.

Importpriserna ligger kvar på den högre nivå som etablerades i början av 2015 medan konsumentprisökningarna mattas av. Under juli och augusti till och med sjönk priserna på skor och kläder jämfört med samma månad föregående år och hittills i år har importpriserna stigit med 2,4 procent medan konsumentpriserna endast ökat med 0,2 procent.

I rapporten konstaterar dock Svensk Handel att den totala detaljhandeln ångar på bra men då de senaste årens tillväxttal har varit mycket goda ser innevarande år ut att bli blekare i jämförelse.

Hittills i år har detaljhandelns totala försäljning ökat med 2,3 procent mätt i löpande priser och HUI Research behåller prognosen om en tillväxt på 2,5 procent för den totala detaljhandeln men skruvar upp detaljhandelsprognosen för helåret 2018 från 2,5 procents tillväxt till 3,0 procent.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Asos - nu på svenska

Svenska modebolaget fortsätter att växa

Ökade omsättningen med över 20 miljoner kronor.

Sportamore ökade förlusten

Tror på positivt helårsresultat.

Jobb & Karriär
Bodyshop tar chef från Adidas

Han blir ny vd för Sverige och Danmark.

Framgång för spansk modejätte

Zaras moderbolag skördar framgångar på nätet.

Efter larmrapporten - här är Daniel Wellingtons svar

Nyhetsbrev

De satsar på företagen

Arbetsklädesföretag startar e-handel för B2B.

Arkiv

Här satsar H&M på leveranser samma dag

Har lanserat pilottest i storstad.

Louis Vuitton expanderar i Kina

Efter sänkt skatt – nu bygger företaget ut sin e-handel.

Zalando större än H&M under sommaren

Minskad framtidstro hos handlarna

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

De kan köpa Acne Studios

Intressenterna som vill förvärva svenska modevarumärket.

Internationella ägare till JC

Iliya Meric har inte ensamt förvärvat bolaget. Det kan Habit avslöja.

Röda siffror för Intersport

Levi's lanserar Pride-kollektion

Försäljningen dalade i juni

Varubrist bakom negativa siffror för kläd- och skohandeln.

Freddy Store fälls för halvnaken modell

Svenska modeexporten växer kraftigt

Positiva vindar blåser i svenska modebranschen, trots kritik, visar ny rapport.

De medverkar på Fashion Week

Arrangören har släppt listan.

De är första modemärket med HBTQ-certifieringen

Skandinaviens nya digitala plattform för premiummode

Svenska Seezona satsar på ny teknik och nya designers.

Första sportskon med grafen

Polarn O. Pyret lyfte på nätet

H&M ökar takten med nya butiker

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Så gick det för RNB

Jobb & Karriär
Isbjörn tar in ny exportsäljare

Han blir nästa att lämna MQ

Kedja tar över Marta & Co:s lokal

The Cords & Co har försatts i konkurs

Kerber byter läge

Så mycket ökade NA-KD i fjol

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Reparationsservice och jättebutik i Paris för H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.151