23948sdkhjf

Vad sker med fysisk modehandel?

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

De fysiska modebutikerna fortsätter tappa och det är en försäljningsminskning som noterats under tre år i rad, enligt Stilanalys från Svensk Handel. Tappet sker både till andra delbranscher och inte oväntat till e-handeln. Intresset för mode har dock inte mattats av.

De fysiska modebutikerna fortsätter tappa och det är en försäljningsminskning som noterats under tre år i rad, enligt Stilanalys  för september från Svensk Handel. Tappet sker till andra delbranscher men inte oväntat till e-handeln.

Den gånga sommaren föll försäljningen med 2,0 procent i klädbutikerna och med 3,0 procent i skobutikerna.

Dock konstaterar Svensk Handel att svenskarnas intresse för mode är fortsatt stort men att förflyttning har skett till e-handeln. Den digitala modehandeln växer men där är konkurrensen global, menar Svensk Handel och lägger till att en femtedel av modekonsumtionen på nätet går till utländska sajter.

– Digitaliseringen förändrar inte bara spelplanen för handelns företag. Digitaliseringen förändrar även vilka som deltar i kampen om kunden. Den lilla modebutiken i glesbygden konkurrerar idag direkt med stora e-handelsföretag som Zalando, säger Karin Johansson, vd för Svensk Handel i en kommentar.

Hittills i år har klädbutikernas försäljning minskat med 2,3 procent och skobutikerna med 3,0 procent.

Nu väntar sig Svensk Handel att även de större kedjorna krymper butiksytorna och därtill tror branschorganisationen fler nischade butiker kommer att dyka upp som följd.

De fysiska modebutikerna tappar kontinuerligt försäljningsvolym till andra delbranscher inom detaljhandeln som möbel- och inredningsbranschen men även till restaurangbranschen och resor.

Importpriserna ligger kvar på den högre nivå som etablerades i början av 2015 medan konsumentprisökningarna mattas av. Under juli och augusti till och med sjönk priserna på skor och kläder jämfört med samma månad föregående år och hittills i år har importpriserna stigit med 2,4 procent medan konsumentpriserna endast ökat med 0,2 procent.

I rapporten konstaterar dock Svensk Handel att den totala detaljhandeln ångar på bra men då de senaste årens tillväxttal har varit mycket goda ser innevarande år ut att bli blekare i jämförelse.

Hittills i år har detaljhandelns totala försäljning ökat med 2,3 procent mätt i löpande priser och HUI Research behåller prognosen om en tillväxt på 2,5 procent för den totala detaljhandeln men skruvar upp detaljhandelsprognosen för helåret 2018 från 2,5 procents tillväxt till 3,0 procent.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De åker till Pitti Uomo

Holzweiler, Indigofera och Klättermusen bland de nya när Revolver och Pitti Immagine presenterar 17 varumärken som deltar i Scandinavian Manifesto i januari.

Återvunnet klär kultur- och demokratiministern

Alice Bah Kuhnke väljer klänning från Stockholms Stadsmission Remake till årets Nobelfest.

1

Osund returkultur i modebranschen - tre sätt att bryta negativ trend

Prisad frack på Nobelmiddagen

Boråsbaserat modeföretag klär Volvos chefer till Nobelfestligheterna.

Nya krav på modeindustrin

Nu lanseras UN Fashion Industry Charter for Climate Action vid klimattoppmöte COP24. Och det står klart att en gemensam kraftsamling krävs för att minska enorma växthusgasutsläpp.

Julklappar för 23 miljarder

Nyhetsbrev

Tretorn i finskt designsamarbete

Tretorn lanserar samarbete med Makia. Kollektionen innefattar regnkläder men även stickade tröjor och accessoarer.

Arkiv

Vågade inköp ger resultat

Så har hans inköp på magkänsla banat väg för framgångar.

Stipendium till damskräddarelev

Student vid Tillskärarakademin tilldelas stipendium ur fond för kvinnliga hantverkare.

Kvarteret lyfts med ny handel

Plats för 20 butiker när Hästen 21 i centrala Stockholm utvecklas. I projektet ingår PK-huset.

Uppdaterad modeshopping till sjöss

Plockar in ny kompetens

De lanserar virtuellt provrum

3D-pionjärerna och modevisionärerna Atacac tar ännu ett digitalt kliv.

Drar sig ur Designers Remix

IC Group fortsätter att sälja av varumärken.

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Ska driva Berendsens hållbarhetsarbete

Fokuserar på kläder - säljer accessoarlinjen

Lägger allt krut på kärnverksamheten med modelinjerna Day Birger et Mikkelsen och 2NDDAY.

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Denimmässa till Milano

Han kampanjar för Stayhard

Är ansikte för vinterns festkampanj.

Sportmodemärke satsar med ny e-handel

Gant skrotar Rugger och Diamond G

Modeföretaget samlar all design under en huvudlinje och logotypen för Diamond G blir ny officiell logga för Gant.

Två konkursanmälningar mot JC

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Hon vann H&M Design Award

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Zalando skrotar Bread & Butter

Kunderna valde bort köpcentrumen

H&M öppnar kafé i London

Nätet störst på Black Friday

Butiksnytt
Caliroots 2.0

Postnord anställer kvartett

Här öppnar It's Pleat

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.149