Vad sker med fysisk modehandel?

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

De fysiska modebutikerna fortsätter tappa och det är en försäljningsminskning som noterats under tre år i rad, enligt Stilanalys från Svensk Handel. Tappet sker både till andra delbranscher och inte oväntat till e-handeln. Intresset för mode har dock inte mattats av.

De fysiska modebutikerna fortsätter tappa och det är en försäljningsminskning som noterats under tre år i rad, enligt Stilanalys  för september från Svensk Handel. Tappet sker till andra delbranscher men inte oväntat till e-handeln.

Den gånga sommaren föll försäljningen med 2,0 procent i klädbutikerna och med 3,0 procent i skobutikerna.

Dock konstaterar Svensk Handel att svenskarnas intresse för mode är fortsatt stort men att förflyttning har skett till e-handeln. Den digitala modehandeln växer men där är konkurrensen global, menar Svensk Handel och lägger till att en femtedel av modekonsumtionen på nätet går till utländska sajter.

– Digitaliseringen förändrar inte bara spelplanen för handelns företag. Digitaliseringen förändrar även vilka som deltar i kampen om kunden. Den lilla modebutiken i glesbygden konkurrerar idag direkt med stora e-handelsföretag som Zalando, säger Karin Johansson, vd för Svensk Handel i en kommentar.

Hittills i år har klädbutikernas försäljning minskat med 2,3 procent och skobutikerna med 3,0 procent.

Nu väntar sig Svensk Handel att även de större kedjorna krymper butiksytorna och därtill tror branschorganisationen fler nischade butiker kommer att dyka upp som följd.

De fysiska modebutikerna tappar kontinuerligt försäljningsvolym till andra delbranscher inom detaljhandeln som möbel- och inredningsbranschen men även till restaurangbranschen och resor.

Importpriserna ligger kvar på den högre nivå som etablerades i början av 2015 medan konsumentprisökningarna mattas av. Under juli och augusti till och med sjönk priserna på skor och kläder jämfört med samma månad föregående år och hittills i år har importpriserna stigit med 2,4 procent medan konsumentpriserna endast ökat med 0,2 procent.

I rapporten konstaterar dock Svensk Handel att den totala detaljhandeln ångar på bra men då de senaste årens tillväxttal har varit mycket goda ser innevarande år ut att bli blekare i jämförelse.

Hittills i år har detaljhandelns totala försäljning ökat med 2,3 procent mätt i löpande priser och HUI Research behåller prognosen om en tillväxt på 2,5 procent för den totala detaljhandeln men skruvar upp detaljhandelsprognosen för helåret 2018 från 2,5 procents tillväxt till 3,0 procent.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Jobb & karriär
Edblad ser över varumärket och rekryterar

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Gap till varuhuskedja

Åhléns plockar in baby- och barnkläder från Gap.

Detaljhandelsföretag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Klädskapare fick hederspris

Coop säger upp avtal med Postnord

Osäkra lönelägen i etiopisk textilindustri

Nyhetsbrev

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Arkiv

Zalando blir mer fysiskt

Nyputsat hos GSL

Newhouse bygger om butiker

Modeföretaget lanserar ny logotyp och butiksinredning.

Esprit tar över butiker

Två franchisebutiker övergår i modeföretagets regi och därtill nyöppnar Esprit butiken i Täby centrum som gick i konkurs i höstas.

Lindex stänger i Tidaholm

Lyko till Finland

Hon jobbar för Puma

Så blir de nya avgifterna

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Bergans med butik

Helomvändning krävs för Lindex

Syskonduo hos Björn Borg

Modemärket sätter fokus på prestationsförmågan med hjälp av välkända syskonpar.

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Här öppnar Lyko

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Digitalt skifte pressar handlarna

Pandora till Linden

Ny riktning för Depeche

River Island öppnar barnmodekoncept

H&M behåller utdelning

Denimfokus i London

Klarna stöttar London College of Fashion

Valentin ger försäljningsskjuts

Uppåt för Zalando

Välkomnar förslagen mot stöldligor

Svea skor sig

Boozt rekryterar

Ny chef på Citycon

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.209