Stärkt Kappahl

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Kostnadskontroll, lägre lagernivå och ny sortimentstrategi påverkar modekedjans resultat positivt under fjärde kvartalet och för helåret.

Kapphl investerar för framtiden med fortsatta butiksrenoveringar, fler butiker för Newbie och med att utveckla omnitjänster.

Nettoomsätttningen för fjärde kvartalet, juni till september, uppgick till 1 248 miljoner kronor (1 248) vilket var oförändrat jämfört med samma kvartal i fjol. Rörelseresultatet för fjärde kvartalet uppgick till 139 miljoner kronor med en rörelsemarginal om 11,1 procent (7,9). Resultatet efter skatt blev 141 miljoner kronor(59). Bruttomarginalen landade på 60,7 procent(58).

I rapporten skriver bolaget att resultatet gynnas av lägre kostnader efter genomfört omställningsarbete i Polen och därtill påverkas resultatet positivt av lägre lagernivåer.

Under helåret ökade nettoomsättningen med 4,1 procent till 4 916 miljoner kronor (4 724). Rörelseresultatet för helåret blev 448 miljoner kronor(350) och med en rörelsemarginal om 9,1 procent (7,4). Resultatet efter skatt för helåret blev 364 miljoner kronor (245).

Bruttomarginalen uppgick till 62,2 (61,8) procent för perioden.

Investeringarna har ökat till 177 miljoner kronor (120) för helåret och i rapporten skriver Kappahl att det härrör till ökade kostnaderna i butiksombyggnationer samt process- och it- relaterade projekt. Arbete pågår med en översyn av strategin för herrsortimentet liknande den strategi kedjan genomfört för dam.

Fyra nya butiker har öppnat, 21 har stängt och 36 har byggts om och antalet butiker uppgick totalt till 356 stycken vid utgången av rapportperioden. 

Newbie har elva butiker och konceptet ska expanderas. I rapporten skriver kedjan att barnsortimentet utvecklas väl. Kapphl har under året lanserat tjänst för att hämta e-handlade plagg i butik och även möjligheten till att få hjälp att handla i kedjans e-handel i butik.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Nu bildas ny modeorganisation

ASFB och SFC går samman. Emma Ohlson avgår som generalsekreterare för ASFB. Organisationen får nytt namn under våren.

Möblerar om i ledningsgruppen

Skandia säljer i H&M

Duo för Ellos

Hon lämnar modebranschen

Emma Ohlson blir vd i ny bransch.

Här väntar jakt och inredning

De öppnar butiker i nya handelsfastigheten i hörnet Humlegårdsgatan och Grev Turegatan i Stockholm.

Nyhetsbrev

Jättebud i e-modehandeln

Arkiv

JLL internrekryterar

”Social hållbarhet är fokus”

Hopes prisade chefsdesigner Frida Bard om samhällsrelevant mode.

Jobb & karriär
Han går till NN07

Modemärket får ny kreativ chef. Därtill kliver en tidigare chef från G-Star in i bolaget.

Årets designer enligt Elle

Välkomnar Postnords åtgärder

Modekedjor till Mölndal

Hon ska få fart på kedjans e-handel

Jobb & karriär
Från Internetstore till Frank Dandy

Meriterad e-handelschef och Addnatures tidigare vd tar plats i teamet som ska stärka modebolagets e-handel.

Postnord höjer avgifterna

New Look mot ny ägare?

Outnorth med ny majoritetsägare

Uniqlo till Stockholm

På onsdagsmorgonen bekräftade så Fast Retailing att Uniqlo öppnar i Stockholm. Etableringen är den första i Norden för den japanska modekoncernen.

Indiska stänger tolv butiker

Hon inviger visningsveckan

På söndag drar Fashion Week Stockholm i gång. Schemat innehåller visningar, seminarier och utställningar.

Han blir ny vd för Elodie Details

Hon kan få EY-pris

Pälsdjursfarmning kan förbjudas i Norge

Trio till Global Fashion Group

H&M rekryterar för mångfald

Bootskompaniet plockar in nytt

Julen lyfte Marimekko

Boob gör peppt-shirt

Dystert efter julen

Sparkar 5 000

Hon lämnar Fashionink

Myrorna nyöppnar

Åhléns har ny IT-chef

Når inte förväntningarna

Han är ny hos Colourhouse

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.137