Stärkt Kappahl

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Kostnadskontroll, lägre lagernivå och ny sortimentstrategi påverkar modekedjans resultat positivt under fjärde kvartalet och för helåret.

Kapphl investerar för framtiden med fortsatta butiksrenoveringar, fler butiker för Newbie och med att utveckla omnitjänster.

Nettoomsätttningen för fjärde kvartalet, juni till september, uppgick till 1 248 miljoner kronor (1 248) vilket var oförändrat jämfört med samma kvartal i fjol. Rörelseresultatet för fjärde kvartalet uppgick till 139 miljoner kronor med en rörelsemarginal om 11,1 procent (7,9). Resultatet efter skatt blev 141 miljoner kronor(59). Bruttomarginalen landade på 60,7 procent(58).

I rapporten skriver bolaget att resultatet gynnas av lägre kostnader efter genomfört omställningsarbete i Polen och därtill påverkas resultatet positivt av lägre lagernivåer.

Under helåret ökade nettoomsättningen med 4,1 procent till 4 916 miljoner kronor (4 724). Rörelseresultatet för helåret blev 448 miljoner kronor(350) och med en rörelsemarginal om 9,1 procent (7,4). Resultatet efter skatt för helåret blev 364 miljoner kronor (245).

Bruttomarginalen uppgick till 62,2 (61,8) procent för perioden.

Investeringarna har ökat till 177 miljoner kronor (120) för helåret och i rapporten skriver Kappahl att det härrör till ökade kostnaderna i butiksombyggnationer samt process- och it- relaterade projekt. Arbete pågår med en översyn av strategin för herrsortimentet liknande den strategi kedjan genomfört för dam.

Fyra nya butiker har öppnat, 21 har stängt och 36 har byggts om och antalet butiker uppgick totalt till 356 stycken vid utgången av rapportperioden. 

Newbie har elva butiker och konceptet ska expanderas. I rapporten skriver kedjan att barnsortimentet utvecklas väl. Kapphl har under året lanserat tjänst för att hämta e-handlade plagg i butik och även möjligheten till att få hjälp att handla i kedjans e-handel i butik.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Hon köper Indiska

Ägarfamiljen säljer företaget till nya vd:n som tar bolaget in i en ny rekonstruktionsfas.

Guldknappsvinnare

Londonbutik för WeSC

Modeföretaget signerar nya avtal och öppnar en tillfällig butik i London som kan följas av flera.

Swarowski stannar i MoS

Casalls e-handel prisad

LTB jeans poppar upp på Åhléns city

1

Spyder till Emporia

I veckan öppnade en tillfällig butik för amerikanska sportmodemärket på köpcentrumet.

Arkiv

Åhléns marknadschef prisad

Bring börjar med research

Pure med ny ledning

Helly Hansen i förvärvstagen

Sport- och outdoorvarumärket köper brittiskt seglings- och livsstilsmärke.

Frank Dandy satsar grönt

Hon köper Grand Parfymeri

Twist & Tangos tidigare vd förvärvar skönhetsbutiker.

De är årets modetalanger

På torsdagsmorgonen förärades tre mode- och smyckestalanger utmärkelserna inom programmet Swedish Fashion Talents. Utmärkelserna delas ut för 12:e gången i ordningen.

Jobb & karriär
Från Ikea till Ellos

Chict firande

Duo öppnar Stylingbar på Åhléns City

Zalando utökar med skönhet

Newbie till Femman

Brothers till Hallarna

H&M investerar i re:newcell

Mode mest handlat

Apple Pay till Sverige

Hon går till Lyko

Positivt för Nelly och Qliro Group

Ett paket från Brunna

De kampanjar för Peak Performance

Hon byter fastighetsbolag

Oförändrad framtidstro

Ny logistikstrategi för Best of Brands

Hit flyttar Illums Bolighus

Jobb & karriär
Han går till Haglöfs

Fysisk butik för accessoarmärke

Från Skanska till Vasakronan

Habit Modebranschens Dag
Ansvarstagande modemärke

Ny chans till möte kund och leverantör

Sänd till en kollega

0.135