23948sdkhjf

Stärkt Kappahl

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Kostnadskontroll, lägre lagernivå och ny sortimentstrategi påverkar modekedjans resultat positivt under fjärde kvartalet och för helåret.

Kapphl investerar för framtiden med fortsatta butiksrenoveringar, fler butiker för Newbie och med att utveckla omnitjänster.

Nettoomsätttningen för fjärde kvartalet, juni till september, uppgick till 1 248 miljoner kronor (1 248) vilket var oförändrat jämfört med samma kvartal i fjol. Rörelseresultatet för fjärde kvartalet uppgick till 139 miljoner kronor med en rörelsemarginal om 11,1 procent (7,9). Resultatet efter skatt blev 141 miljoner kronor(59). Bruttomarginalen landade på 60,7 procent(58).

I rapporten skriver bolaget att resultatet gynnas av lägre kostnader efter genomfört omställningsarbete i Polen och därtill påverkas resultatet positivt av lägre lagernivåer.

Under helåret ökade nettoomsättningen med 4,1 procent till 4 916 miljoner kronor (4 724). Rörelseresultatet för helåret blev 448 miljoner kronor(350) och med en rörelsemarginal om 9,1 procent (7,4). Resultatet efter skatt för helåret blev 364 miljoner kronor (245).

Bruttomarginalen uppgick till 62,2 (61,8) procent för perioden.

Investeringarna har ökat till 177 miljoner kronor (120) för helåret och i rapporten skriver Kappahl att det härrör till ökade kostnaderna i butiksombyggnationer samt process- och it- relaterade projekt. Arbete pågår med en översyn av strategin för herrsortimentet liknande den strategi kedjan genomfört för dam.

Fyra nya butiker har öppnat, 21 har stängt och 36 har byggts om och antalet butiker uppgick totalt till 356 stycken vid utgången av rapportperioden. 

Newbie har elva butiker och konceptet ska expanderas. I rapporten skriver kedjan att barnsortimentet utvecklas väl. Kapphl har under året lanserat tjänst för att hämta e-handlade plagg i butik och även möjligheten till att få hjälp att handla i kedjans e-handel i butik.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Från Åhléns till MQ

Hon är ny försäljningschef för MQ och kommer närmast från tung post hos varuhuskedjan.

Jobb & Karriär
"Jag är en bra parhäst till entreprenörer"

Hon går från reklambyråvärlden till en nyinrättad post hos modeföretaget.

Jobb & Karriär
Trio till Eivy

De är nya hos sportmodeföretaget och kommer in med kompetens från bland andra Sportamore, Skincity och Wakakuu.

Asos vinstvarnar

Så vill Scorett uppmana till hållbar konsumtion

Handlarna tappar tron till jul

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Här öppnar XXL

Arkiv

H&M nära förväntningarna

Modekoncernens försäljning steg med 6 procent under fjärde kvartalet.

Jobb & Karriär
Hon har bytt roll hos sportmodeföretaget

Balenciaga à la Provrummet

Ny designutbildning i Åre

Kedjan som är mästare på inspiration

En temporär blomavdelning, selektiva designsamarbeten eller popup-gästspel av små nischmärken. Resultatet blir en modedestination som kunderna älskar och konkurrenterna avundas.

Vill skapa skoklassiker

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina med hjälp av webbutik, sociala medier och pop up-butik.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen med fuskpäls, poncho och lättviktsdunjackan flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Schnayderman's hjälpande hand

Stockholmsbaserat modemärke väcker liv i klassisk kampanj och skänker pengar till organisation.

Our Legacys väg mot toppen

Cristopher Nying har satt svenskt herrmode på världskartan. Habit har besökt Our Legacy på Östermalm i Stockholm för en exklusiv inblick i designarbetet.

Jobb & Karriär
Finansdirektör blir tillförordnad vd

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder som ny vd för Kappahl kliver han in som tillförordnad.

Ritar skor och kläder åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

Modemässa med hållbart i fokus

Från RMPR till Presskontakterna

Pris till kreativ chef

Han är Årets Designer när tidningen Café får välja.

Skandinaviskt under ett tak

Hon ska guida till rätt klapp

Julklappar för 23 miljarder

Plockar in ny kompetens

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Denimmässa till Milano

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Hon vann H&M Design Award

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.173