23948sdkhjf

”Ladda varumärket med samarbeten”

Andreas Koschnike från Caliroots och Jon Lööf från Casall talade om kundlojalitet och att behålla det lilla i det stora.

Andreas Koschnike, vd för Caliroots, talade om att fortsätta att vara cool och relevant i det lilla och expandera utan att tappa sin nisch eller publik.

För Caliroots, som haft en årlig omsättning om 30 procent och numera omsätter 40 miljoner euro på e-handel och åtta fysiska butiker,  har en del av lösningen varit att växa utomlands. I dag har företaget 70 procent av försäljningen utomlands.

För även om bolaget inte på något sett vill bygga bort butiken så finns den stora tillväxten och majoriteten av försäljningen i e-handeln. Men Andreas Koschnike ser butiken som en viktig marknadsplats och möteplats och du behöver ha en dialog mellan fysisk butik och e-handel.

– Alla kan bygga e-handelsbusiness i dag men du måste fortfrande ha känsla för mode, streetwear i vårt fall, hålla en tråd och ha en tydlig nisch.

Ett sett för Caliroots har också varit att samarbeta med andra varumärken istället för att ha ett eget varumärke. I dag görs omkring 10 samarbeten per år och det senaste är ett sammarbete mellan Uniforms for the Dedicated och Caliroots. 

I fjol förvärvade Caliroots Soto-butikerna i  Tyskland och marknaden växer väl och har snart växt om den svenska marknaden.

Att hitta sin kund, rikta sig och tala med sin kund var också ett ämne som Casalls vd Jon Lööf uppehöll sig kring. 

– Trender föds inte på gatan utan i mobilen och födds också inom ett community. Förtjäna trovärdighet inom ett community och bygga därifrån, säger Jon Lööf, vd för Casall  som också talade sig varm för upplevelser.

Som ett exempel tar han cykelmärket Rapha, byggt av en varumärkeskonsult och grundat 2004. Ett varumärke som är byggt på kunskap och passion och med hjälp av entusiastiska ambassadörer som sätter tillsamman sätter trenden och befinner sig där deras kunder finns.
Butikerna är inte regelrätta butiksytor utan club house där cyklister möts.

Han tänker sig att Casall också ska bygga nätverk av ett 30-tal ambassadör.
Var din konsument, köp dina egna saker, satsa på millennials och kopiera de bästa.

Just millennials kommer att stå för 75 procentav  köpkraften 2025.

Artikeln är en del av vårt tema om Habit Modebranschens Dag.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.126