”Ladda varumärket med samarbeten”

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Andreas Koschnike från Caliroots och Jon Lööf från Casall talade om kundlojalitet och att behålla det lilla i det stora.

Andreas Koschnike, vd för Caliroots, talade om att fortsätta att vara cool och relevant i det lilla och expandera utan att tappa sin nisch eller publik.

För Caliroots, som haft en årlig omsättning om 30 procent och numera omsätter 40 miljoner euro på e-handel och åtta fysiska butiker,  har en del av lösningen varit att växa utomlands. I dag har företaget 70 procent av försäljningen utomlands.

För även om bolaget inte på något sett vill bygga bort butiken så finns den stora tillväxten och majoriteten av försäljningen i e-handeln. Men Andreas Koschnike ser butiken som en viktig marknadsplats och möteplats och du behöver ha en dialog mellan fysisk butik och e-handel.

– Alla kan bygga e-handelsbusiness i dag men du måste fortfrande ha känsla för mode, streetwear i vårt fall, hålla en tråd och ha en tydlig nisch.

Ett sett för Caliroots har också varit att samarbeta med andra varumärken istället för att ha ett eget varumärke. I dag görs omkring 10 samarbeten per år och det senaste är ett sammarbete mellan Uniforms for the Dedicated och Caliroots. 

I fjol förvärvade Caliroots Soto-butikerna i  Tyskland och marknaden växer väl och har snart växt om den svenska marknaden.

Att hitta sin kund, rikta sig och tala med sin kund var också ett ämne som Casalls vd Jon Lööf uppehöll sig kring. 

– Trender föds inte på gatan utan i mobilen och födds också inom ett community. Förtjäna trovärdighet inom ett community och bygga därifrån, säger Jon Lööf, vd för Casall  som också talade sig varm för upplevelser.

Som ett exempel tar han cykelmärket Rapha, byggt av en varumärkeskonsult och grundat 2004. Ett varumärke som är byggt på kunskap och passion och med hjälp av entusiastiska ambassadörer som sätter tillsamman sätter trenden och befinner sig där deras kunder finns.
Butikerna är inte regelrätta butiksytor utan club house där cyklister möts.

Han tänker sig att Casall också ska bygga nätverk av ett 30-tal ambassadör.
Var din konsument, köp dina egna saker, satsa på millennials och kopiera de bästa.

Just millennials kommer att stå för 75 procentav  köpkraften 2025.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Istället för droger träningskläder

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Beckmans till Paris

Nattklubb för New Black

Nyhetsbrev

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Arkiv

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Hon lämnar Ellos

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Linköpingsgalleria byter ägare

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med JC och levererar varor till kedjans butiker med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear".

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

1

Handeln hungrar efter personal

Vändning för H&M

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.173