23948sdkhjf

”Ladda varumärket med samarbeten”

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Andreas Koschnike från Caliroots och Jon Lööf från Casall talade om kundlojalitet och att behålla det lilla i det stora.

Andreas Koschnike, vd för Caliroots, talade om att fortsätta att vara cool och relevant i det lilla och expandera utan att tappa sin nisch eller publik.

För Caliroots, som haft en årlig omsättning om 30 procent och numera omsätter 40 miljoner euro på e-handel och åtta fysiska butiker,  har en del av lösningen varit att växa utomlands. I dag har företaget 70 procent av försäljningen utomlands.

För även om bolaget inte på något sett vill bygga bort butiken så finns den stora tillväxten och majoriteten av försäljningen i e-handeln. Men Andreas Koschnike ser butiken som en viktig marknadsplats och möteplats och du behöver ha en dialog mellan fysisk butik och e-handel.

– Alla kan bygga e-handelsbusiness i dag men du måste fortfrande ha känsla för mode, streetwear i vårt fall, hålla en tråd och ha en tydlig nisch.

Ett sett för Caliroots har också varit att samarbeta med andra varumärken istället för att ha ett eget varumärke. I dag görs omkring 10 samarbeten per år och det senaste är ett sammarbete mellan Uniforms for the Dedicated och Caliroots. 

I fjol förvärvade Caliroots Soto-butikerna i  Tyskland och marknaden växer väl och har snart växt om den svenska marknaden.

Att hitta sin kund, rikta sig och tala med sin kund var också ett ämne som Casalls vd Jon Lööf uppehöll sig kring. 

– Trender föds inte på gatan utan i mobilen och födds också inom ett community. Förtjäna trovärdighet inom ett community och bygga därifrån, säger Jon Lööf, vd för Casall  som också talade sig varm för upplevelser.

Som ett exempel tar han cykelmärket Rapha, byggt av en varumärkeskonsult och grundat 2004. Ett varumärke som är byggt på kunskap och passion och med hjälp av entusiastiska ambassadörer som sätter tillsamman sätter trenden och befinner sig där deras kunder finns.
Butikerna är inte regelrätta butiksytor utan club house där cyklister möts.

Han tänker sig att Casall också ska bygga nätverk av ett 30-tal ambassadör.
Var din konsument, köp dina egna saker, satsa på millennials och kopiera de bästa.

Just millennials kommer att stå för 75 procentav  köpkraften 2025.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Hundraåring återuppstår i Kiruna

När Kirunas stadskärna rivs och en ny byggs, väntar en ny era för handlarna. Följ med till staden som genomgår en världsunik omvandling.

Jobb & Karriär
Från NA-KD till Yaytrade

Marknadsplatsen rekryterar från modehandlaren.

Tre modebutiker i Helsingborg i konkurs på kort tid

Så mycket ska Sportamore växa

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Återvinn med Arket

Nyhetsbrev

Danska Zizzi sålt

Arkiv

By Malina lanserar barnkläder

Premiär för Åhléns nya skönhetssatsning

Jobb & Karriär
Hon ska arbeta med Morris Stockholm

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Delat kontor ska föda nya tankar om handel och kommunikation

Sportmodeföretag backas av Acasts grundare

Göteborgsbaserade Wearcolour och Void Cycling med nya delägare.

Plus

7 hösttrender att ha koll på

MODE HÖST 2019, DEL 3: Designerna har lagt höstkorten på bordet. Habit har identifierat modet som spås bli säsongens storsäljare.

Lämnar Sealife för Improove

Nk får premiumdestination för sport

Ny aktör bakom varuhusets nya sportbutikssatsning.

Handlarna mer optimistiska – skatteåterbäring och påsk väcker vårhopp

Vilka vinner i år? - gör din röst hörd

Lågprismodekedja i konkurs

Prisad modeduo inspireras av eget bröllop

Datum för tre kommande CFW släppta

Så ser Sebagos Dockside ut om Nitty Gritty får bestämma

Plus

Rebellisk hållning

MODE HÖST 2019, DEL 2: Tekniska ytterplagg och stickat är fokus när nya avslappnade J.Lindeberg tar form.

Scandinavian Man lanserar marknadsplats och e-handel

Kopplar på e-handel till den redaktionella plattformen och backas av Wellstreet och IT-bolaget Tieto.

Levi Strauss planerar öppna 100 butiker

Föreslås till skohandlaren

Prisas av Divas och Svenskt Sportforum

H&M inför beloppsgräns för fri frakt

Vintagemode hos & Other Stories

Butiksnytt
Esprit öppnar nytt i Linköping

By Malina för Lindex

Utdragen konkurs väntas snart vara till ända

Ikea-bolag fortsätter öka i H&M

Nyemission för Odd Molly

Butiksnytt
Första citybutiken för Wagner

Butiksnytt
Pelle P väljer Drottninggatan

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.122