”Ladda varumärket med samarbeten”

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Andreas Koschnike från Caliroots och Jon Lööf från Casall talade om kundlojalitet och att behålla det lilla i det stora.

Andreas Koschnike, vd för Caliroots, talade om att fortsätta att vara cool och relevant i det lilla och expandera utan att tappa sin nisch eller publik.

För Caliroots, som haft en årlig omsättning om 30 procent och numera omsätter 40 miljoner euro på e-handel och åtta fysiska butiker,  har en del av lösningen varit att växa utomlands. I dag har företaget 70 procent av försäljningen utomlands.

För även om bolaget inte på något sett vill bygga bort butiken så finns den stora tillväxten och majoriteten av försäljningen i e-handeln. Men Andreas Koschnike ser butiken som en viktig marknadsplats och möteplats och du behöver ha en dialog mellan fysisk butik och e-handel.

– Alla kan bygga e-handelsbusiness i dag men du måste fortfrande ha känsla för mode, streetwear i vårt fall, hålla en tråd och ha en tydlig nisch.

Ett sett för Caliroots har också varit att samarbeta med andra varumärken istället för att ha ett eget varumärke. I dag görs omkring 10 samarbeten per år och det senaste är ett sammarbete mellan Uniforms for the Dedicated och Caliroots. 

I fjol förvärvade Caliroots Soto-butikerna i  Tyskland och marknaden växer väl och har snart växt om den svenska marknaden.

Att hitta sin kund, rikta sig och tala med sin kund var också ett ämne som Casalls vd Jon Lööf uppehöll sig kring. 

– Trender föds inte på gatan utan i mobilen och födds också inom ett community. Förtjäna trovärdighet inom ett community och bygga därifrån, säger Jon Lööf, vd för Casall  som också talade sig varm för upplevelser.

Som ett exempel tar han cykelmärket Rapha, byggt av en varumärkeskonsult och grundat 2004. Ett varumärke som är byggt på kunskap och passion och med hjälp av entusiastiska ambassadörer som sätter tillsamman sätter trenden och befinner sig där deras kunder finns.
Butikerna är inte regelrätta butiksytor utan club house där cyklister möts.

Han tänker sig att Casall också ska bygga nätverk av ett 30-tal ambassadör.
Var din konsument, köp dina egna saker, satsa på millennials och kopiera de bästa.

Just millennials kommer att stå för 75 procentav  köpkraften 2025.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Hon köper Indiska

Ägarfamiljen säljer företaget till nya vd:n som tar bolaget in i en ny rekonstruktionsfas.

Guldknappsvinnare

Londonbutik för WeSC

Modeföretaget signerar nya avtal och öppnar en tillfällig butik i London som kan följas av flera.

Swarowski stannar i MoS

Casalls e-handel prisad

LTB jeans poppar upp på Åhléns city

1

Spyder till Emporia

I veckan öppnade en tillfällig butik för amerikanska sportmodemärket på köpcentrumet.

Arkiv

Åhléns marknadschef prisad

Bring börjar med research

Pure med ny ledning

Helly Hansen i förvärvstagen

Sport- och outdoorvarumärket köper brittiskt seglings- och livsstilsmärke.

Frank Dandy satsar grönt

Hon köper Grand Parfymeri

Twist & Tangos tidigare vd förvärvar skönhetsbutiker.

De är årets modetalanger

På torsdagsmorgonen förärades tre mode- och smyckestalanger utmärkelserna inom programmet Swedish Fashion Talents. Utmärkelserna delas ut för 12:e gången i ordningen.

Jobb & karriär
Från Ikea till Ellos

Chict firande

Duo öppnar Stylingbar på Åhléns City

Zalando utökar med skönhet

Newbie till Femman

Brothers till Hallarna

H&M investerar i re:newcell

Mode mest handlat

Apple Pay till Sverige

Hon går till Lyko

Positivt för Nelly och Qliro Group

Ett paket från Brunna

De kampanjar för Peak Performance

Hon byter fastighetsbolag

Oförändrad framtidstro

Ny logistikstrategi för Best of Brands

Hit flyttar Illums Bolighus

Jobb & karriär
Han går till Haglöfs

Fysisk butik för accessoarmärke

Från Skanska till Vasakronan

Habit Modebranschens Dag
Ansvarstagande modemärke

Ny chans till möte kund och leverantör

Sänd till en kollega

0.124