”Ladda varumärket med samarbeten”

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Andreas Koschnike från Caliroots och Jon Lööf från Casall talade om kundlojalitet och att behålla det lilla i det stora.

Andreas Koschnike, vd för Caliroots, talade om att fortsätta att vara cool och relevant i det lilla och expandera utan att tappa sin nisch eller publik.

För Caliroots, som haft en årlig omsättning om 30 procent och numera omsätter 40 miljoner euro på e-handel och åtta fysiska butiker,  har en del av lösningen varit att växa utomlands. I dag har företaget 70 procent av försäljningen utomlands.

För även om bolaget inte på något sett vill bygga bort butiken så finns den stora tillväxten och majoriteten av försäljningen i e-handeln. Men Andreas Koschnike ser butiken som en viktig marknadsplats och möteplats och du behöver ha en dialog mellan fysisk butik och e-handel.

– Alla kan bygga e-handelsbusiness i dag men du måste fortfrande ha känsla för mode, streetwear i vårt fall, hålla en tråd och ha en tydlig nisch.

Ett sett för Caliroots har också varit att samarbeta med andra varumärken istället för att ha ett eget varumärke. I dag görs omkring 10 samarbeten per år och det senaste är ett sammarbete mellan Uniforms for the Dedicated och Caliroots. 

I fjol förvärvade Caliroots Soto-butikerna i  Tyskland och marknaden växer väl och har snart växt om den svenska marknaden.

Att hitta sin kund, rikta sig och tala med sin kund var också ett ämne som Casalls vd Jon Lööf uppehöll sig kring. 

– Trender föds inte på gatan utan i mobilen och födds också inom ett community. Förtjäna trovärdighet inom ett community och bygga därifrån, säger Jon Lööf, vd för Casall  som också talade sig varm för upplevelser.

Som ett exempel tar han cykelmärket Rapha, byggt av en varumärkeskonsult och grundat 2004. Ett varumärke som är byggt på kunskap och passion och med hjälp av entusiastiska ambassadörer som sätter tillsamman sätter trenden och befinner sig där deras kunder finns.
Butikerna är inte regelrätta butiksytor utan club house där cyklister möts.

Han tänker sig att Casall också ska bygga nätverk av ett 30-tal ambassadör.
Var din konsument, köp dina egna saker, satsa på millennials och kopiera de bästa.

Just millennials kommer att stå för 75 procentav  köpkraften 2025.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Smygtitt på Uniqlo

I höst öppnar första butiken för Uniqlo i Sverige. På torsdagen hölls en presentation i Stockholm inför öppningen.

Öppnar flaggskepp i Stockholm

Herrmodekedja i hockeysamarbete

Hit kommer Vero Moda tillbaka

Plus

Här möter handeln framtiden

När handelsmönstren ritas om står fastighetsägarna inför stora utmaningar. Därför har AMF Fastigheter skapat experimentkonceptet The Lobby.

Här är juryn i Habit Modegalan 2018

Branschexperterna som ska utse finalisterna och vinnarna i årets gala.

Nyhetsbrev

Glossier till Sverige - Lanseras i sommar

Då lanseras det hajpade amerikanska skönhetsmärket i Sverige.

Arkiv

Hit flyttar Balmuir

Öppnar första svenska butiken.

Ny chef på Lyko

Instagram Shopping till Sverige

Chiquelle, Eleven, Bubbleroom och Zalando bland dem som kommit igång med säljtjänsten.

De nio utvalda

1

Butik för R.M. Williams

Här öppnar Bootskompaniet första butiken i Skandinavien för märket. Butikssortimentet rymmer även kläder.

Twilfit kampanjar med produkten i fokus

Mingel med systermärke - Weekly

Modeföretaget Style Sweden lanserar nytt varumärke.

Han lämnar också Nelly

Vill växa med fler butiker

Jumperfabriken gör sitt bästa kvartal någonsin. Nu ska det tioårsjubilerande modeföretaget fortsätta satsa på e-handel och letar även lokaler för fler butiker.

Plus

Widell och Schulman siktar internationellt

Medieprofilerna Hannah Widell och Amanda Schulman är på god väg att byta epitet. Med eget klädvarumärke och en internationell e-handelssajt i startgroparna ger de sig in i modebranschen på allvar.

Efter Göteborg väntar nu Malmö

Ny ägare till Rådhuset

Modemässa satsar hållbart

Cos till Pitti Uomo

IC Group höjer resultatprognos

MQ får ny vd

Christina Ståhl lämnar modekedjan under året.

Medalj till House of Dagmars grundare

På måndagskvällen förärades en av modemärkets grundare Kungliga Patriotiska Sällskapets Näringslivsmedalj.

Nya märken hos Molino pr

Bubble London läggs ned

Under en vecka - var fjärde handlare utsatt för stöld

Nystart för Hackett i Norden

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Han är Kronabys ansikte utåt

Dit går VRG

Sneakeraktör mot nya händer?

Medgrundare blir vd för Happy Plugs i USA

Dags att anmäla brott i butik

Sleepo rekryterar från Svenskt Tenn

Plus

Nytändning på Topeco

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.185