23948sdkhjf

”Det gäller att springa fort”

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Habit Modebranschens dag inleddes med Annelie Gullström från AMF och Lotta Ahlvar från Stockholmsmässan. Snabbföränderligt, samarbeten och gränsöverskridande är tre ledord från inledningen på dagen.

Annelie Gullström från AMF Fastigheter inledde Habit Modebranschens Dag med att berätta  om fastighetsjättens nya projektet The Lobby på Regeringsgatan och Jakobsbergsgatan i centrala Stockholm som öppnar i februari.

The Lobby är ingen ny handelsplats utan en yta för möten och där aktörer kan hyra in sig på allt från 2 till 20 kvadratmeter och rekommendationen är att inte skriva för långa kontrakt. Plagg and sell, upplevelsebaserad konsumtion och presentatation och click and collect är några av ledorden. 

– Vi måste förstå svängningarna i handeln och hur snabbt som teknologin har förändrats detaljhandelslandskapet. Lika mycket som hänt under senast tjugo åren kommer att hända under de kommande fem. Det måste vi som fastighetsaktör också agera på, både för våra hyresgäster men även för slutkunderna, säger Annelie Gullström, som arbetar med digital transformation, strategier och affärsutveckling hos AMF Fastigheter AB.

Att det gäller att springa fort nu för liten som stor aktör var något som Lotta Ahlvar från Stockholmsmässan talade om under sin trendspaning från sina många resor runt om i världen.

Hon föreslog att arbeta gränsöverskridande att arbeta med flera discipliner samtidigt. Det är ingen tillfällighet att vi ser många samarbeten mellan mode och möbelvärlden mer än någonsin nu, menar hon. Och att möta kunden på nya arenor.

Ett exempel är giganter från design- och möbelvärlden som Jaime Hayon och Jasper Morrison vars nylanserade modemärket blev  tillgängligt i samma stund som det presenterades och som också  lanserades på Dover Street Market i London.

Eller Faye Toogoods modemärke som bygger på arketypiska plagg eller H&Ms nya Arket där butiksupplevelsen och lunchen är välkurerad. Och där plaggen ska var klassiska, återkommande och möjliga att klicka hem, samma säsong efter säsong.

Lotta Ahlvar talade också hur många klassiska institutioner som kurerar modeutställningar just nu som ockå är ett sätt att väcka intresse för mode. Precis som Burberry gjort med att kurerar fotoutställningar för att bygga varumärket.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De ger randen ny hemvist

Så har Polarn O. Pyret förenklat köpresan och gjort butikerna lättnavigerade.

Hon ska guida till rätt klapp

Kappahl lovar nytt koncept - men först butik för Newbie

Öppnar tillfällig barnklädesbutik för att sedan bygga om ytan till ett helt nytt koncept.

Ras för skohandeln

Minussiffror i modehandeln i november, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil. Därtill har december inte heller inletts bra.

Återvunnet klär kultur- och demokratiministern

Alice Bah Kuhnke väljer klänning från Stockholms Stadsmission Remake till årets Nobelfest.

De åker till Pitti Uomo

Holzweiler, Indigofera och Klättermusen bland de nya när Revolver och Pitti Immagine presenterar 17 varumärken som deltar i Scandinavian Manifesto i januari.

Nyhetsbrev

Julklappar för 23 miljarder

Arkiv
1

Osund returkultur i modebranschen - tre sätt att bryta negativ trend

Nya krav på modeindustrin

Nu lanseras UN Fashion Industry Charter for Climate Action vid klimattoppmöte COP24. Och det står klart att en gemensam kraftsamling krävs för att minska enorma växthusgasutsläpp.

Prisad frack på Nobelmiddagen

Boråsbaserat modeföretag klär Volvos chefer till Nobelfestligheterna.

Stipendium till damskräddarelev

Student vid Tillskärarakademin tilldelas stipendium ur fond för kvinnliga hantverkare.

Tretorn i finskt designsamarbete

Tretorn lanserar samarbete med Makia. Kollektionen innefattar regnkläder men även stickade tröjor och accessoarer.

Vågade inköp ger resultat

Så har hans inköp på magkänsla banat väg för framgångar.

Plockar in ny kompetens

Uppdaterad modeshopping till sjöss

Kvarteret lyfts med ny handel

Plats för 20 butiker när Hästen 21 i centrala Stockholm utvecklas. I projektet ingår PK-huset.

Drar sig ur Designers Remix

IC Group fortsätter att sälja av varumärken.

De lanserar virtuellt provrum

3D-pionjärerna och modevisionärerna Atacac tar ännu ett digitalt kliv.

Fokuserar på kläder - säljer accessoarlinjen

Lägger allt krut på kärnverksamheten med modelinjerna Day Birger et Mikkelsen och 2NDDAY.

Ska driva Berendsens hållbarhetsarbete

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Sportmodemärke satsar med ny e-handel

Denimmässa till Milano

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Zalando skrotar Bread & Butter

Hon vann H&M Design Award

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Kunderna valde bort köpcentrumen

H&M öppnar kafé i London

Nätet störst på Black Friday

Butiksnytt
Caliroots 2.0

Postnord anställer kvartett

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.328