23948sdkhjf

”Det gäller att springa fort”

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Habit Modebranschens dag inleddes med Annelie Gullström från AMF och Lotta Ahlvar från Stockholmsmässan. Snabbföränderligt, samarbeten och gränsöverskridande är tre ledord från inledningen på dagen.

Annelie Gullström från AMF Fastigheter inledde Habit Modebranschens Dag med att berätta  om fastighetsjättens nya projektet The Lobby på Regeringsgatan och Jakobsbergsgatan i centrala Stockholm som öppnar i februari.

The Lobby är ingen ny handelsplats utan en yta för möten och där aktörer kan hyra in sig på allt från 2 till 20 kvadratmeter och rekommendationen är att inte skriva för långa kontrakt. Plagg and sell, upplevelsebaserad konsumtion och presentatation och click and collect är några av ledorden. 

– Vi måste förstå svängningarna i handeln och hur snabbt som teknologin har förändrats detaljhandelslandskapet. Lika mycket som hänt under senast tjugo åren kommer att hända under de kommande fem. Det måste vi som fastighetsaktör också agera på, både för våra hyresgäster men även för slutkunderna, säger Annelie Gullström, som arbetar med digital transformation, strategier och affärsutveckling hos AMF Fastigheter AB.

Att det gäller att springa fort nu för liten som stor aktör var något som Lotta Ahlvar från Stockholmsmässan talade om under sin trendspaning från sina många resor runt om i världen.

Hon föreslog att arbeta gränsöverskridande att arbeta med flera discipliner samtidigt. Det är ingen tillfällighet att vi ser många samarbeten mellan mode och möbelvärlden mer än någonsin nu, menar hon. Och att möta kunden på nya arenor.

Ett exempel är giganter från design- och möbelvärlden som Jaime Hayon och Jasper Morrison vars nylanserade modemärket blev  tillgängligt i samma stund som det presenterades och som också  lanserades på Dover Street Market i London.

Eller Faye Toogoods modemärke som bygger på arketypiska plagg eller H&Ms nya Arket där butiksupplevelsen och lunchen är välkurerad. Och där plaggen ska var klassiska, återkommande och möjliga att klicka hem, samma säsong efter säsong.

Lotta Ahlvar talade också hur många klassiska institutioner som kurerar modeutställningar just nu som ockå är ett sätt att väcka intresse för mode. Precis som Burberry gjort med att kurerar fotoutställningar för att bygga varumärket.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

En av fem för Uniqlo

Använder liknande kampanjgrepp som inför öppningen i Stockholm.

Utmanande kvartal för Asos

H&M planerar inbrytning på företagsmarknaden

Tillskärarakademi i nya händer

NA-KD till Kompassen

Trendspaning vår 2020

Habit satt på första parkett när världens främsta trendorakel presenterade våren 2020. Först ut i Habits serie är Li Edelkoorts guldkorn.

Nyhetsbrev

Team Sportia-butik i konkurs

Arkiv

JD Sports förvärvar sportkedja

New Black blir deras plus en

Modemärke inleder samarbete med mobilvarumärket OnePlus.

MQ gör företrädesemission

Blekt kvartal för MQ - fortsätter rasa

NK-kvarter kan utökas - ska bli självklar modedestination

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Plus

Balenciagas uttolkare

Miss Mary rekryterar från Happy Socks

Underklädesföretaget har ny finanschef och därtill förstärks bolaget med nya namn i styrelsen och i delägarkretsen.

Jobb & Karriär
Hon går till Boomerang

Hon har klivit på som operativ chef för Boomerang och kommer närmast från Newhouse.

Full transparens för Fristads - milstolpe inom miljödeklaration av plagg

Har tagit fram nytt mätverktyg och vill sätta ny standard.

Plus

Svenska herrmodets magnat

Att följa Roger Tjernbergs karriär är att skriva ett stycke svensk textilhistoria. Möt Habits Hederspristagare som blåst liv i två hundraåringar och fått dem att blomstra.

Nytt projekt väcker liv i kasserat läder

Wearegroup hyllar och nytolkar favoritplagg

Kreativ studio har plockat fram åtta plaggmodeller i begränsad upplaga i samarbete med AW Bauer & Co.

Butiksnytt
Les Deux ökar närvaron i Sverige

Synsam flyttar fram positionerna fysiskt med nytt glasögonpalats

Givenchy till Pitti Uomo

Plus

Care of Carl till nya nivåer

Henning Källqvist, grundare av Care of Carl, har påbörjat en ny tillväxtresa med majoritetsägaren Litorina.

Twilfit till Åhléns

Levi Strauss bekräftar börsplaner

Han föreslås till designhögskola

Molino pr fyller på portföljen

XXL rekryterar två - ny Sverigechef på plats

MQ gör nedskrivning

Hon föreslås till H&M

Plus

"Mode har förlorat trendfaktorn"

Etablerar en butik i månaden

Närgången mode-vd lämnar efter internutredning

Kenzas Ivyrevel poppar upp på fler ställen

Då öppnar Uniqlo i Köpenhamn

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.141