”Det gäller att springa fort”

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Habit Modebranschens dag inleddes med Annelie Gullström från AMF och Lotta Ahlvar från Stockholmsmässan. Snabbföränderligt, samarbeten och gränsöverskridande är tre ledord från inledningen på dagen.

Annelie Gullström från AMF Fastigheter inledde Habit Modebranschens Dag med att berätta  om fastighetsjättens nya projektet The Lobby på Regeringsgatan och Jakobsbergsgatan i centrala Stockholm som öppnar i februari.

The Lobby är ingen ny handelsplats utan en yta för möten och där aktörer kan hyra in sig på allt från 2 till 20 kvadratmeter och rekommendationen är att inte skriva för långa kontrakt. Plagg and sell, upplevelsebaserad konsumtion och presentatation och click and collect är några av ledorden. 

– Vi måste förstå svängningarna i handeln och hur snabbt som teknologin har förändrats detaljhandelslandskapet. Lika mycket som hänt under senast tjugo åren kommer att hända under de kommande fem. Det måste vi som fastighetsaktör också agera på, både för våra hyresgäster men även för slutkunderna, säger Annelie Gullström, som arbetar med digital transformation, strategier och affärsutveckling hos AMF Fastigheter AB.

Att det gäller att springa fort nu för liten som stor aktör var något som Lotta Ahlvar från Stockholmsmässan talade om under sin trendspaning från sina många resor runt om i världen.

Hon föreslog att arbeta gränsöverskridande att arbeta med flera discipliner samtidigt. Det är ingen tillfällighet att vi ser många samarbeten mellan mode och möbelvärlden mer än någonsin nu, menar hon. Och att möta kunden på nya arenor.

Ett exempel är giganter från design- och möbelvärlden som Jaime Hayon och Jasper Morrison vars nylanserade modemärket blev  tillgängligt i samma stund som det presenterades och som också  lanserades på Dover Street Market i London.

Eller Faye Toogoods modemärke som bygger på arketypiska plagg eller H&Ms nya Arket där butiksupplevelsen och lunchen är välkurerad. Och där plaggen ska var klassiska, återkommande och möjliga att klicka hem, samma säsong efter säsong.

Lotta Ahlvar talade också hur många klassiska institutioner som kurerar modeutställningar just nu som ockå är ett sätt att väcka intresse för mode. Precis som Burberry gjort med att kurerar fotoutställningar för att bygga varumärket.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Nyputsat hos GSL

Lyko till Finland

Så blir de nya avgifterna

Nyhetsbrev

Newhouse bygger om butiker

Modeföretaget lanserar ny logotyp och butiksinredning.

Arkiv

Esprit tar över butiker

Två franchisebutiker övergår i modeföretagets regi och därtill nyöppnar Esprit butiken i Täby centrum som gick i konkurs i höstas.

Hon jobbar för Puma

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Bergans med butik

Helomvändning krävs för Lindex

Syskonduo hos Björn Borg

Modemärket sätter fokus på prestationsförmågan med hjälp av välkända syskonpar.

Digitalt skifte pressar handlarna

Här öppnar Lyko

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Så ser Asos sportmodesatsning ut

E-handlaren lanserar egen sportkollektion.

H&M om e-handel och framtiden

Online utgör 12,5 procent av den totala försäljningen. Det avslöjas inför H&M-gruppens kapitalmarknadsdag som hålls på onsdagen.

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av koncernens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Pandora till Linden

NK storsatsar - blir större och lyxigare

Varuhuset i Stockholm byggs om och ut och välkomnar nya hyresgäster som Balenciaga och Valentino. Därtill gör varuhuset en herrmodesatsning med förändringar på bland annat herrmodeplanet.

Rivia Sports växlar upp

River Island öppnar barnmodekoncept

Ny riktning för Depeche

H&M behåller utdelning

Denimfokus i London

Klarna stöttar London College of Fashion

Valentin ger försäljningsskjuts

Uppåt för Zalando

Välkomnar förslagen mot stöldligor

Svea skor sig

Boozt rekryterar

Ny chef på Citycon

Kungens Kurva Shoppingcenter byggs ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.178