”Det gäller att springa fort”

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Habit Modebranschens dag inleddes med Annelie Gullström från AMF och Lotta Ahlvar från Stockholmsmässan. Snabbföränderligt, samarbeten och gränsöverskridande är tre ledord från inledningen på dagen.

Annelie Gullström från AMF Fastigheter inledde Habit Modebranschens Dag med att berätta  om fastighetsjättens nya projektet The Lobby på Regeringsgatan och Jakobsbergsgatan i centrala Stockholm som öppnar i februari.

The Lobby är ingen ny handelsplats utan en yta för möten och där aktörer kan hyra in sig på allt från 2 till 20 kvadratmeter och rekommendationen är att inte skriva för långa kontrakt. Plagg and sell, upplevelsebaserad konsumtion och presentatation och click and collect är några av ledorden. 

– Vi måste förstå svängningarna i handeln och hur snabbt som teknologin har förändrats detaljhandelslandskapet. Lika mycket som hänt under senast tjugo åren kommer att hända under de kommande fem. Det måste vi som fastighetsaktör också agera på, både för våra hyresgäster men även för slutkunderna, säger Annelie Gullström, som arbetar med digital transformation, strategier och affärsutveckling hos AMF Fastigheter AB.

Att det gäller att springa fort nu för liten som stor aktör var något som Lotta Ahlvar från Stockholmsmässan talade om under sin trendspaning från sina många resor runt om i världen.

Hon föreslog att arbeta gränsöverskridande att arbeta med flera discipliner samtidigt. Det är ingen tillfällighet att vi ser många samarbeten mellan mode och möbelvärlden mer än någonsin nu, menar hon. Och att möta kunden på nya arenor.

Ett exempel är giganter från design- och möbelvärlden som Jaime Hayon och Jasper Morrison vars nylanserade modemärket blev  tillgängligt i samma stund som det presenterades och som också  lanserades på Dover Street Market i London.

Eller Faye Toogoods modemärke som bygger på arketypiska plagg eller H&Ms nya Arket där butiksupplevelsen och lunchen är välkurerad. Och där plaggen ska var klassiska, återkommande och möjliga att klicka hem, samma säsong efter säsong.

Lotta Ahlvar talade också hur många klassiska institutioner som kurerar modeutställningar just nu som ockå är ett sätt att väcka intresse för mode. Precis som Burberry gjort med att kurerar fotoutställningar för att bygga varumärket.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Nattklubb för New Black

Beckmans till Paris

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Istället för droger träningskläder

Nyhetsbrev

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Arkiv

Hon lämnar Ellos

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Linköpingsgalleria byter ägare

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med modekedjan och levererar varor till butikerna med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear", uppger JC.

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

1

Handeln hungrar efter personal

Vändning för H&M

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.175