Mindre rea – bättre marginaler för MQ

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modekedjans försäljning minskade under fjärde kvartalet men resultatet förbättrades.

Nettoomsättningen för årets fjärde kvartal, juni till augusti, uppgick till 467 miljoner kronor (487), en minskning med 4,1 procent. Den jämförbara försäljningen minskade med 2,7 procent.

Såväl bruttomarginalen som uppgick till 54,0 procent (49,9) och rörelseresultatet som uppgick till 33 miljoner (31) förbättrades.

En förbättrig som koncernen menar härrör till färre reor, handlingskraft och att aktiviteterna i bolaget ligger i linje med utstakade planer.

Resultet för årets fjärde kvartal uppgick till 24 miljoner kronor (27).

I rapporten skriver koncernen att ”MQ-kedjan går starkt medan Joy-kedjan i kvartalet drabbas negativt av sommarens konflikt i Göteborgs hamn. Arbetet med att utveckla två starka kedjekoncept och samtidigt dra nytta av synergieffekter intensifieras”.

Under kvartalet har MQ:s butik i Varberg byggts om och nytt varumärke i butikerna är Replay. Efter rapportperiodens slut har butiken i Kista Galleria byt lokal och därtill har en Outlet by MQ öppnat i Jägersro.

Under fjärde kvartalet butikerna för Joy i Nacka och Lund haft nypremiär med nytt butikskoncept och under innevarande kvartal har butikerna i Erikslund, Gävle, Västerås, Överby, Östersund och Umeå haft nypremiär med nytt butikskoncept.

Nettoomsättningen för det brutna räkenskapsåret, september 2016 till augusti 2017, uppgick till 1 821 miljoner kronor (1 681), en ökning med 8,3 procent.

Den jämförbara försäljningen minskade med 1,4 procent. Bruttomarginalen uppgick till 57,1 procent (54,0). Rörelseresultatet uppgick till 124 miljoner kronor (121), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 6,8 procent (7,2). Resultatet för helåret uppgick till 94 miljoner kronor (95).





Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Nattklubb för New Black

Istället för droger träningskläder

Hon lämnar Ellos

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Nyhetsbrev

Beckmans till Paris

Arkiv

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med modekedjan och levererar varor till butikerna med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear", uppger JC.

Linköpingsgalleria byter ägare

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

Vändning för H&M

1

Handeln hungrar efter personal

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Röhnisch till mini

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.161