23948sdkhjf

Lättare ta betalt av köpstark turistgrupp

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Handlare i Europa och USA kan nu låta kinesiska turister betala med Alipay genom nytt samarbete.


Betalplattformen Adyen utvidgar sitt partnerskap med kinesiska Alipay som är världens största plattform för mobila betalningar.

De innebär att handlare runt om i världen kan erbjuda kontantfria betalningar till kinesiska kunder i butik.

Alipay används av fler än 520 miljoner människor och det nya partnerskapet lanseras i samband med den kinesiska högtiden Golden Week då handeln ökar kraftigt.

Lagom till Golden Week

Kinas nationella högtid Golden Week började den 1 oktober och under denna sju dagar långa semester väntas fler än fyra miljoner kineser resa utomlands och shoppa. Kinesiska konsumenter spenderar mer än 300 miljarder dollar utomlands varje år.

Med det nya partnerskapet kan nu butiker som använder Adyens betalningsterminaler ta betalt direkt av kinesiska konsumenter som använder Alipay i sin smartphone.

Den nya lösningen integreras med Adyen-kundernas befintliga butikslösning, vilket innebär att terminaler och enheter inte behöver bytas ut. Alipay läggs bara till som en ny tjänst i de befintliga betalningsterminalerna.

 Souheil Badran, President, Alipay North America säger i ett pressmeddelande att Europa och USA är populära destinationer för kinesiska turister, och att det därför är viktigt att handlarna möter turisternas behov.

 – Kinesiska turister är en mycket viktig målgrupp för handlare att ha i åtanke.Vårt nya partnerskap med Alipay skapar möjligheter för handlare att växa och öka sin omsättning. För kinesiska turister innebär det nya avtalet att de kommer kunna betala på precis samma sätt som de är vana vid hemma, säger Roelant Prins, Chief Commercial Officer på Adyen. 

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny designutbildning i Åre

Balenciaga à la Provrummet

Jobb & Karriär
Hon har bytt roll hos Eivy

Vill skapa skoklassiker

Kedjan som är mästare på inspiration

En temporär blomavdelning, selektiva designsamarbeten eller popup-gästspel av små nischmärken. Resultatet blir en modedestination som kunderna älskar och konkurrenterna avundas.

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina med hjälp av webbutik, sociala medier och pop up-butik.

Nyhetsbrev

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Arkiv

Schnayderman's hjälpande hand

Stockholmsbaserat modemärke väcker liv i klassisk kampanj och skänker pengar till organisation.

Jobb & Karriär
Finansdirektör blir tillförordnad vd

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder som ny vd för Kappahl kliver han in som tillförordnad.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen med fuskpäls, poncho och lättviktsdunjackan flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Our Legacys väg mot toppen

Cristopher Nying har satt svenskt herrmode på världskartan. Habit har besökt Our Legacy på Östermalm i Stockholm för en exklusiv inblick i designarbetet.

Från RMPR till Presskontakterna

Modemässa med hållbart i fokus

Ritar skor och kläder åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

Pris till kreativ chef

Han är Årets Designer när tidningen Café får välja.

Skandinaviskt under ett tak

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

E-handelsjätten tar ytterligare ett kliv in på den svenska marknaden.

"Pekskärmarna har blivit ett extra försäljningsverktyg"

Så sålde Inditex

Lanserar leveranstjänst för kläder i 36 svenska städer

De ger randen ny hemvist

Så har Polarn O. Pyret förenklat köpresan och gjort butikerna lättnavigerade.

Hon ska guida till rätt klapp

Kappahl lovar nytt koncept - men först butik för Newbie

Öppnar tillfällig barnklädesbutik för att sedan bygga om ytan till ett helt nytt koncept.

Ras för skohandeln

Minussiffror i modehandeln i november, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil. Därtill har december inte heller inletts bra.

Julklappar för 23 miljarder

Plockar in ny kompetens

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Denimmässa till Milano

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Hon vann H&M Design Award

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Zalando skrotar Bread & Butter

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.181