23948sdkhjf

Lättare ta betalt av köpstark turistgrupp

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Handlare i Europa och USA kan nu låta kinesiska turister betala med Alipay genom nytt samarbete.


Betalplattformen Adyen utvidgar sitt partnerskap med kinesiska Alipay som är världens största plattform för mobila betalningar.

De innebär att handlare runt om i världen kan erbjuda kontantfria betalningar till kinesiska kunder i butik.

Alipay används av fler än 520 miljoner människor och det nya partnerskapet lanseras i samband med den kinesiska högtiden Golden Week då handeln ökar kraftigt.

Lagom till Golden Week

Kinas nationella högtid Golden Week började den 1 oktober och under denna sju dagar långa semester väntas fler än fyra miljoner kineser resa utomlands och shoppa. Kinesiska konsumenter spenderar mer än 300 miljarder dollar utomlands varje år.

Med det nya partnerskapet kan nu butiker som använder Adyens betalningsterminaler ta betalt direkt av kinesiska konsumenter som använder Alipay i sin smartphone.

Den nya lösningen integreras med Adyen-kundernas befintliga butikslösning, vilket innebär att terminaler och enheter inte behöver bytas ut. Alipay läggs bara till som en ny tjänst i de befintliga betalningsterminalerna.

 Souheil Badran, President, Alipay North America säger i ett pressmeddelande att Europa och USA är populära destinationer för kinesiska turister, och att det därför är viktigt att handlarna möter turisternas behov.

 – Kinesiska turister är en mycket viktig målgrupp för handlare att ha i åtanke.Vårt nya partnerskap med Alipay skapar möjligheter för handlare att växa och öka sin omsättning. För kinesiska turister innebär det nya avtalet att de kommer kunna betala på precis samma sätt som de är vana vid hemma, säger Roelant Prins, Chief Commercial Officer på Adyen. 

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Tensons vd lämnar

Johan Lövqvist har verkat på vd-posten sedan 2008.

Butiksnytt
Story – början på en ny modehistoria i Jönköping

Tog över Best of Brands lokaler och öppnar ny modebutik i veckan.

Camilla Malmströms kan få norsk ägare

Stockmann tappar vd

Plus

Hantverk vs hightech

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Arkiv

Butiksnytt
Ombonat med värme hos Stylein

Elin Alemdar förbereder sig för öppning av modemärkets yta på Åhléns city i Stockholm.

Brixtol Textiles för Ung Cancer

Plus

En gränslös modevärld

TRENDSPANING VÅR 2020. Framtidssiaren David Shah är andra man ut i Habits serie om nästa vårs modebild.

The Kooples mot ny ägare?

Prisad modebutik öppnar webbutik

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

50 tjänster försvinner och ett 20-tal butiker stängs.

Butiksnytt
Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Filippa K lanserar ny e-handel

Kappahl: Resultatförbättringsprogram väntas kosta 40 miljoner kronor

Trendspaning vår 2020

Habit satt på första parkett när världens främsta trendorakel presenterade våren 2020. Först ut i Habits serie är Li Edelkoorts guldkorn.

H&M planerar inbrytning på företagsmarknaden

Tillskärarakademi i nya händer

NA-KD till Kompassen

En av fem för Uniqlo

Använder liknande kampanjgrepp som inför öppningen i Stockholm.

Utmanande kvartal för Asos

Team Sportia-butik i konkurs

JD Sports förvärvar sportkedja

MQ gör företrädesemission

Plus

Balenciagas uttolkare

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Nytt projekt väcker liv i kasserat läder

Givenchy till Pitti Uomo

Twilfit till Åhléns

Levi Strauss bekräftar börsplaner

Han föreslås till designhögskola

Molino pr fyller på portföljen

XXL rekryterar två - ny Sverigechef på plats

MQ gör nedskrivning

Hon föreslås till H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.175