Gamingklädmärke i nya händer

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

E-sportbolag köper klädmärket Orcbite fokuserat på e-sport, MMA och gamingvärlden.

E-sportbolaget Irootfor AB köper gamingklädmärket Orcbite, grundat 2012, och planerar att lansera varumärket internationellt och expandera på befintliga marknader som USA, Tyskland, Polen och Ungern. I märkets sortimentet finns i huvudsak överdelar som huvtröjor, spelartröjor och t-shirts samt kepsar.

– Vi har på kort tid och med egna medel skapat en bra plattform och ett starkt varumärke i e-sportvärlden. Nu, med förvärvet av Orcbite och förhoppningsvis andra framtida förvärv, tar vi nästa steg. Vår plan är att skapa ett ”House of brands” med e-sportinriktning och bli en stor internationell spelare inom e-sportbranschen som just nu expanderar enormt. Statistik för e-sportbranschen förutspår en fördubbling av den globala omsättningen till över tio miljarder kronor, säger Robert Hjelmér, varumärkesansvarig på Irootfor.

Irootfor är baserat i Fjärås utanför Göteborg och räknar med att omsätta 12 miljoner kronor under innevarande år. I portföljen finns märket Fadecase. Företaget räknar med att omsätta 1,5 miljoner kronor med Orcbite nästa år och förhoppningen är att varumärket ska omsätta tio miljoner kronor på den internationella marknaden inom tre år. Företaget Irootfor har lager- och distributionscenter i Miami, Ryssland, Kina, Storbritannien och Tyskland.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Mingel med systermärke - Weekly

Style Sweden lanserar nytt varumärke.

Ny ägare till Rådhuset

Efter Göteborg väntar Malmö

Vill växa med fler butiker

Jumperfabriken gör sitt bästa kvartal någonsin. Nu ska det tioårsjubilerande modeföretaget fortsätta satsa på e-handel och letar även lokaler för fler butiker.

Han lämnar också Nelly

Cos till Pitti Uomo

Nyhetsbrev

Plus

Widell och Schulman siktar internationellt

Medieprofilerna Hannah Widell och Amanda Schulman är på god väg att byta epitet. Med eget klädvarumärke och en internationell e-handelssajt i startgroparna ger de sig in i modebranschen på allvar.

Arkiv

Modemässa satsar hållbart

IC Group höjer resultatprognos

Medalj till House of Dagmars grundare

På måndagskvällen förärades en av modemärkets grundare Kungliga Patriotiska Sällskapets Näringslivsmedalj.

Nya märken hos Molino pr

J.Lindeberg öppnar nytt

Här nyetableras modemärket med fysisk butik i veckan.

JC-granskningen: Otillåtna affärer kan ha förekommit

MQ får ny vd

Christina Ståhl lämnar modekedjan under året.

Asket gör upp med ursprungsmärkning - Utmanar fler till transparens

Under en vecka - var fjärde handlare utsatt för stöld

Nystart för Hackett i Norden

Junkyard överväger fysiska butiker – Fler lokala sajter

E-handlaren ökade försäljningen i fjol och presenterar vinst för andra året i rad. Nu väntar nya satsningar.

Bubble London läggs ned

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Plus

Genombrott för Swedish Stockings

Med ny delägare satsar strumpbyxvarumärket på en aggressiv tillväxttakt 2018. Drivkraften är bland annat den nyligen påbörjade exportoffensiven i USA, medan miljötänkandet alltjämt är grunden.

Tillfälligt för skomärke

Skovarumärket CQP öppnar ny pop up-butik i Stockholm.

Han är Kronabys ansikte utåt

Så sålde Nelly - Väntat tapp

Dit går VRG

Sneakeraktör mot nya händer?

Medgrundare blir vd för Happy Plugs i USA

Dags att anmäla brott i butik

Sleepo rekryterar från Svenskt Tenn

Plus

Nytändning på Topeco

Oförändrat i Footway Group

Pitti Uomo byter representant

Ny Sverigechef till H&M

Digital plattform för resttyger

De vet hur 800 miljoner doftar

Jobb & karriär
Hon tar över på Eleven

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125