Gamingklädmärke i nya händer

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

E-sportbolag köper klädmärket Orcbite fokuserat på e-sport, MMA och gamingvärlden.

E-sportbolaget Irootfor AB köper gamingklädmärket Orcbite, grundat 2012, och planerar att lansera varumärket internationellt och expandera på befintliga marknader som USA, Tyskland, Polen och Ungern. I märkets sortimentet finns i huvudsak överdelar som huvtröjor, spelartröjor och t-shirts samt kepsar.

– Vi har på kort tid och med egna medel skapat en bra plattform och ett starkt varumärke i e-sportvärlden. Nu, med förvärvet av Orcbite och förhoppningsvis andra framtida förvärv, tar vi nästa steg. Vår plan är att skapa ett ”House of brands” med e-sportinriktning och bli en stor internationell spelare inom e-sportbranschen som just nu expanderar enormt. Statistik för e-sportbranschen förutspår en fördubbling av den globala omsättningen till över tio miljarder kronor, säger Robert Hjelmér, varumärkesansvarig på Irootfor.

Irootfor är baserat i Fjärås utanför Göteborg och räknar med att omsätta 12 miljoner kronor under innevarande år. I portföljen finns märket Fadecase. Företaget räknar med att omsätta 1,5 miljoner kronor med Orcbite nästa år och förhoppningen är att varumärket ska omsätta tio miljoner kronor på den internationella marknaden inom tre år. Företaget Irootfor har lager- och distributionscenter i Miami, Ryssland, Kina, Storbritannien och Tyskland.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Asos - nu på svenska

Sportamore ökade förlusten

Tror på positivt helårsresultat.

Jobb & Karriär
Bodyshop tar chef från Adidas

Han blir ny vd för Sverige och Danmark.

Svenska modebolaget fortsätter att växa

Ökade omsättningen med över 20 miljoner kronor.

Framgång för spansk modejätte

Zaras moderbolag skördar framgångar på nätet.

De satsar på företagen

Arbetsklädesföretag startar e-handel för B2B.

Nyhetsbrev

Efter larmrapporten - här är Daniel Wellingtons svar

Arkiv

Här satsar H&M på leveranser samma dag

Har lanserat pilottest i storstad.

Louis Vuitton expanderar i Kina

Efter sänkt skatt – nu bygger företaget ut sin e-handel.

Zalando större än H&M under sommaren

Minskad framtidstro hos handlarna

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

Internationella ägare till JC

Iliya Meric har inte ensamt förvärvat bolaget. Det kan Habit avslöja.

De kan köpa Acne Studios

Intressenterna som vill förvärva svenska modevarumärket.

Röda siffror för Intersport

Levi's lanserar Pride-kollektion

Försäljningen dalade i juni

Varubrist bakom negativa siffror för kläd- och skohandeln.

Freddy Store fälls för halvnaken modell

Svenska modeexporten växer kraftigt

Positiva vindar blåser i svenska modebranschen, trots kritik, visar ny rapport.

De medverkar på Fashion Week

Arrangören har släppt listan.

De är första modemärket med HBTQ-certifieringen

Skandinaviens nya digitala plattform för premiummode

Svenska Seezona satsar på ny teknik och nya designers.

Första sportskon med grafen

Polarn O. Pyret lyfte på nätet

H&M ökar takten med nya butiker

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Så gick det för RNB

Jobb & Karriär
Isbjörn tar in ny exportsäljare

Han blir nästa att lämna MQ

Kedja tar över Marta & Co:s lokal

The Cords & Co har försatts i konkurs

Kerber byter läge

Så mycket ökade NA-KD i fjol

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Reparationsservice och jättebutik i Paris för H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.565