23948sdkhjf

"Eget kommersiellt modemärke lockar inte ett dugg"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modeskaparen och kreatören Bea Szenfeld föräras konstnärsstipendiet Sven-Harrys stipendium om 100 000 kronor.

Bea Szenfeld tilldelas Sven-Harrys stipendium 2016. Utmärkelsen delas ut under en ceremoni på Sven-Harrys konstmuseum vid Vasaparken i Stockholm i oktober. Därtill deltar Bea Szenfeld  i utställningen "Couturens hemligheter" som öppnar den 26 januari 2018 på Sven-Harrys konstmuseum.

Habit ställde ett par frågor till Bea Szenfeld.

Hur känns det att få priset?

– Det är helt fantastiskt att få en sådant fint stipendium. Det är otroligt viktigt för självförtroendet att ens arbete uppmärksammas på detta sätt.

Vilken är skillnaden att arbeta som du gör nu och tidigare? 

– Att jobba med kläder kommersiellt eller konstnärligt är två helt skilda universum, men inom båda arbetsätten strävar och arbetar man egentligen med samma begrepp: Hur kläder ska bäras på en kropp. Men så klart ställer ju pappret till det då det gäller tillgänglighet i vardagen gör att jag kan jobba obehindrat med hantverket. Allt tillverkas i min ateljé för hand, så jag styr och ändrar hur mycket som det behövs på varje plagg, utan att behöva ta hänsyn till någon tillverkningsprocess på annan ort.

Det beskrivs ofta som att du arbetar i gränslandet mellan konst och mode, vad tycker du själv? Tycker du att det finns någon gräns och hur utforskar du i så fall den?

Jag tycker att det stämmer bra, jag är någonstans där emellan. Det är för tidigt att kunna säga än var jag exakt är, jag tror det måste gå lite mer tid och jag behöver skapa fler verk innan man kan säkerställa en riktning. Men det är väldigt spännande att kunna pendla mellan dessa punkter, att samtidigt göra mer eller mindre bärbara plagg och samtidigt ha en konstnärlig höjd.

Att utforska dessa gränser är tyvärr väldigt tidsödande, eftersom det är inte förrän ett plagg är klart och har betraktats av andra som jag kan se åt vilket håll plaggets silhuett och struktur bär åt.

Ska du arbeta med kommersiellt mode igen?

– Hm, det är svårt att säga. Jag är ju omgiven av plagg och textilier varje dag, så jag saknar det inte. Men tanken på att ha ett kommersiellt modemärke har inte lockat mig ett dugg sen jag avvecklade mitt egna märke för tio år sen.

Vad blir ditt bidrag till utställningen i januari och har du något på gång innan det?

– Det är än så länge lite oklart vad som ska visas under januari. Kanske ett nytt plagg eller verk. Men jag har inga andra utställningar planerade innan dess.

Motivering till priset lyder:

"Bea Szenfelds kreationer befinner sig i gränslandet mellan konst och mode, mellan skulptur och funktionalitet. Hennes innovativa plagg – där papper klippts, vikts och sammanfogats – vittnar vackert och egensinnigt om handens intelligens och om kärleken till hantverket”, - Elsebeth Welander-Berggren, Museichef, Sven-Harrys konstmueum.

Byggmästare Sven-Harrys Konst- och Bostadsstiftelse, som äger och förvaltar Sven-Harrys konstmuseum, bildades år 2001.

Ett av Stiftelsens ändamål är att dela ut ett stipendium om 100 000 kronor till en lovande konstnär, eller till en person som utfört berömvärda insatser inom områdena konstvetenskap, arkitektur och byggnation. Till dags dato har 13 stipendier delats ut och tidigare pristagare är bland andra Mia E Göransson, Ann-Sofi Sidén och Karin Mamma Andersson.





Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Kedjorna som driver omsättningen

"Starkare plattform för svenskt mode"

I februari väntas visningsveckan, Stockholm Fashion Week, sammanfalla med Stockholm Fashion District och Design Week.

Habit Modegalan
Årets designer enligt Habit

Vem som föräras titeln Årets Designer tillkännages under Habit Modegalan. Här är finalisterna.

Hit går Cheap Monday

Varumärket väljer kommunikationsbyrå efter att ha skött den biten själva.

Plus

Nylonbonanza i vårens streetmode

HABITS TRENDRAPPORTER VÅR 2019 DEL 1/7: Nytänkande färgkrockar, tonårsflirtar med 1970- och 80-talet och manlig minimalism. Vårens streetmode levererar både kreativt och kommersiellt.

Ciff satsar ungt

Ciff Kids blir i januari Ciff Youth.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Från egna lager via Sportamore - Adidas först ut att testa ny affärsmodell

Arkiv

Underklädeskedja öppnar outlet

Höjt tillväxtmål för Nelly

Jobb & Karriär
Ganni med ny vd

Har tidigare arbetat med varumärken som Maison Martin Margiela, Diesel och Marni.

Butiksnytt
Modetillskott i MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

Så ser en hållbar ledare ut

Habit Modegalan
De har chans till modepris

Under Habit Modegalan avslöjas vem som blir Modesveriges nykomling. Här är finalisterna.

Så går det för modebranschen

HABIT MARKNADSANALYS: Habit publicerar nyckeltalen för totalt 234 modeföretag 2017 och sammanfattar fjolåret här.

1

Habit Modegalan
The Terrace nu i Göteborg

Efter drygt tio år i Stockholm har butikskonceptet öppnat ny butik. Inköparduon och konceptets grundare är nominerade till Årets inköpare i Habit Modegalan.

H&M: Ikeasfärens intåg är en "långsiktig finansiell investering"

Habit Modegalan
Välkomna till Habit Modegalan

Nu är det bara två veckor kvar till Habit Modegalan. Under kvällen ska 12 vinnare koras. Galan leds i år av Kakan Hermansson.

Vestiaire Collective med nytt utseende

Jobb & Karriär
GSL lämnar över skomärke

Tidigare tillförordnad vd och exportchef hos Elvine ska ta hand om expansionen för skomärket Jim Rickey Stockholm.

Habit Modegalan
De är finalister i Årets modeexportpris

Två premiumvarumärken och ett friluftsvarumärke har chans att föräras Habits branschpris.

Nytt H&M-koncept även till Sverige

VRG tvärnitade under fjärde kvartalet

Sko- och accessoarkoncernen avslutade året med tapp i försäljning och kraftigt försämrat resultat.

Rizzo läggs ned som butikskedja

Stadium omorganiserar och varslar - satsar digitalt

Sportkedjan slår ihop avdelningar och flyttar delar av verksamheten från Norrköping till Solna.

Club Xprs konkursförvaltare: "Vi hoppas hitta en köpare"

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Så gör H&M med Nyden

Superdry vinstvarnar

Satsar på manlig fägring

Katastrofår för Kappahl

Butiksnytt
Tillfälligt för Jumperfabriken

De kampanjar för modekedjan

Utmanar med underjordisk lokal

Norsk modekedja blir dansk

Intersport slipper returerna 

H&M köper in sig i Klarna

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.146