"Eget kommersiellt modemärke lockar inte ett dugg"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modeskaparen och kreatören Bea Szenfeld föräras konstnärsstipendiet Sven-Harrys stipendium om 100 000 kronor.

Bea Szenfeld tilldelas Sven-Harrys stipendium 2016. Utmärkelsen delas ut under en ceremoni på Sven-Harrys konstmuseum vid Vasaparken i Stockholm i oktober. Därtill deltar Bea Szenfeld  i utställningen "Couturens hemligheter" som öppnar den 26 januari 2018 på Sven-Harrys konstmuseum.

Habit ställde ett par frågor till Bea Szenfeld.

Hur känns det att få priset?

– Det är helt fantastiskt att få en sådant fint stipendium. Det är otroligt viktigt för självförtroendet att ens arbete uppmärksammas på detta sätt.

Vilken är skillnaden att arbeta som du gör nu och tidigare? 

– Att jobba med kläder kommersiellt eller konstnärligt är två helt skilda universum, men inom båda arbetsätten strävar och arbetar man egentligen med samma begrepp: Hur kläder ska bäras på en kropp. Men så klart ställer ju pappret till det då det gäller tillgänglighet i vardagen gör att jag kan jobba obehindrat med hantverket. Allt tillverkas i min ateljé för hand, så jag styr och ändrar hur mycket som det behövs på varje plagg, utan att behöva ta hänsyn till någon tillverkningsprocess på annan ort.

Det beskrivs ofta som att du arbetar i gränslandet mellan konst och mode, vad tycker du själv? Tycker du att det finns någon gräns och hur utforskar du i så fall den?

Jag tycker att det stämmer bra, jag är någonstans där emellan. Det är för tidigt att kunna säga än var jag exakt är, jag tror det måste gå lite mer tid och jag behöver skapa fler verk innan man kan säkerställa en riktning. Men det är väldigt spännande att kunna pendla mellan dessa punkter, att samtidigt göra mer eller mindre bärbara plagg och samtidigt ha en konstnärlig höjd.

Att utforska dessa gränser är tyvärr väldigt tidsödande, eftersom det är inte förrän ett plagg är klart och har betraktats av andra som jag kan se åt vilket håll plaggets silhuett och struktur bär åt.

Ska du arbeta med kommersiellt mode igen?

– Hm, det är svårt att säga. Jag är ju omgiven av plagg och textilier varje dag, så jag saknar det inte. Men tanken på att ha ett kommersiellt modemärke har inte lockat mig ett dugg sen jag avvecklade mitt egna märke för tio år sen.

Vad blir ditt bidrag till utställningen i januari och har du något på gång innan det?

– Det är än så länge lite oklart vad som ska visas under januari. Kanske ett nytt plagg eller verk. Men jag har inga andra utställningar planerade innan dess.

Motivering till priset lyder:

"Bea Szenfelds kreationer befinner sig i gränslandet mellan konst och mode, mellan skulptur och funktionalitet. Hennes innovativa plagg – där papper klippts, vikts och sammanfogats – vittnar vackert och egensinnigt om handens intelligens och om kärleken till hantverket”, - Elsebeth Welander-Berggren, Museichef, Sven-Harrys konstmueum.

Byggmästare Sven-Harrys Konst- och Bostadsstiftelse, som äger och förvaltar Sven-Harrys konstmuseum, bildades år 2001.

Ett av Stiftelsens ändamål är att dela ut ett stipendium om 100 000 kronor till en lovande konstnär, eller till en person som utfört berömvärda insatser inom områdena konstvetenskap, arkitektur och byggnation. Till dags dato har 13 stipendier delats ut och tidigare pristagare är bland andra Mia E Göransson, Ann-Sofi Sidén och Karin Mamma Andersson.





Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Mingel med systermärke - Weekly

Style Sweden lanserar nytt varumärke.

Ny ägare till Rådhuset

Efter Göteborg väntar Malmö

Vill växa med fler butiker

Jumperfabriken gör sitt bästa kvartal någonsin. Nu ska det tioårsjubilerande modeföretaget fortsätta satsa på e-handel och letar även lokaler för fler butiker.

Han lämnar också Nelly

Cos till Pitti Uomo

Nyhetsbrev

Plus

Widell och Schulman siktar internationellt

Medieprofilerna Hannah Widell och Amanda Schulman är på god väg att byta epitet. Med eget klädvarumärke och en internationell e-handelssajt i startgroparna ger de sig in i modebranschen på allvar.

Arkiv

Modemässa satsar hållbart

IC Group höjer resultatprognos

Medalj till House of Dagmars grundare

På måndagskvällen förärades en av modemärkets grundare Kungliga Patriotiska Sällskapets Näringslivsmedalj.

Nya märken hos Molino pr

J.Lindeberg öppnar nytt

Här nyetableras modemärket med fysisk butik i veckan.

JC-granskningen: Otillåtna affärer kan ha förekommit

MQ får ny vd

Christina Ståhl lämnar modekedjan under året.

Asket gör upp med ursprungsmärkning - Utmanar fler till transparens

Under en vecka - var fjärde handlare utsatt för stöld

Nystart för Hackett i Norden

Junkyard överväger fysiska butiker – Fler lokala sajter

E-handlaren ökade försäljningen i fjol och presenterar vinst för andra året i rad. Nu väntar nya satsningar.

Bubble London läggs ned

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Plus

Genombrott för Swedish Stockings

Med ny delägare satsar strumpbyxvarumärket på en aggressiv tillväxttakt 2018. Drivkraften är bland annat den nyligen påbörjade exportoffensiven i USA, medan miljötänkandet alltjämt är grunden.

Tillfälligt för skomärke

Skovarumärket CQP öppnar ny pop up-butik i Stockholm.

Han är Kronabys ansikte utåt

Så sålde Nelly - Väntat tapp

Dit går VRG

Sneakeraktör mot nya händer?

Medgrundare blir vd för Happy Plugs i USA

Dags att anmäla brott i butik

Sleepo rekryterar från Svenskt Tenn

Plus

Nytändning på Topeco

Oförändrat i Footway Group

Pitti Uomo byter representant

Ny Sverigechef till H&M

Digital plattform för resttyger

De vet hur 800 miljoner doftar

Jobb & karriär
Hon tar över på Eleven

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.156