"Räkna inte ut butiken"

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Trots att e-handeln stod för all försäljningstillväxt i detaljhandeln under första halvåret i år, tror Postnords Carin Blom att butiker och köpcentrum överlever.

– Det sker ingen tillväxt i fysiska butiker idag. Vi har nått en så kallad tipping point.

Det sade Postnords detaljhandelsanalytiker Carin Blom idag på morgonen på heldagsseminariet Köpcentrum och Butiker, i regi av Fastighetsvärlden. Temat var mat, handel och upplevelser på nya sätt.

Carin Blom gav ett talande exempel:
– I vår terminal på Arlanda kom vi i somras upp i samma paketvolymer ungefär lika stora som de som kommer in runt jul.
Förändringen har gått olika långt i olika branscher.
– Idag har antalet bokhandelsbutiker minskat med cirka 15 procent på åtta år. Motsvarande siffror för elektronikhandeln är cirka 18 procent, sade Carin Blom och fortsatte:
– Dagligvaruhandeln är bara i startgroparna på nätet.

Fokuset på pris var något som Carin Blom lyfte fram som en av de viktigaste följderna av digitalisering och internationalisering. Faktiskt i sådan omfattning av tidigare fokus på snabbhet i leverans fått konkurrens.
Idag är snittleveranstiden från Kina 15 dagar, från USA nio, Storbritannien sex, Tyskland fem och Sverige två-tre dagar.
– För leveranserna blir valfriheten i leveranssätt allt vitkigare. Från svenska sajter blir snabbheten lite av en hygienfaktor. Men pratar man om Kina så är priset den absolut största drivkraften. Då spelar inte leveranstiden lika stor roll.

För tio år sedan kom vart tjugonde e-handlade paket från utlandet. Idag är det nästan vart fjärde. Och om svensken tidigare helst e-shoppade från USA, Storbritannien och Tyskland så har Kina nu seglat upp till en stabil topplats.
– Mycket är småelektronik och mode. En stor förklaring är Wish-appen och att fraktkostnaderna är subventionerade från Kina, sade Carin Blom.

Det finns en rörelse åt andra hållet också där onlinespelare också öppnar fysiska butiker som komplement. Carin Blom tog exemplet med snabbväxande klockmodemärket Daniel Wellington som avser att öppna flera hundra nya butiker redan i år.
- Alibaba satsar på köpcentrum som ska vara upplevelsecentrum och Amazon har köpt Wholefoods och kapade priserna direkt, sade Carin Blom.
Just prispressen, som kommit att spela minst lika stor roll som snabbhet i leveranserna, var en av digitaliseringens stora följder.

Carin Blom hör inte till dem som tror på butiks- och köpcentrumdöd. Ny teknik och duktiga handlare som kan omnikanal och förmår skapa upplevelser och mötesplatser i fysisk butik kan  stå emot:
– Handeln kommer att se annorlunda ut framöver, färre butiker är att vänta. Den fysiska butiken kommer finnas kvar, men nya koncept och format kommer växa fram. Publiken vill fortfarande ha platser att träffas.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Mingel med systermärke - Weekly

Style Sweden lanserar nytt varumärke.

Ny ägare till Rådhuset

Efter Göteborg väntar Malmö

Vill växa med fler butiker

Jumperfabriken gör sitt bästa kvartal någonsin. Nu ska det tioårsjubilerande modeföretaget fortsätta satsa på e-handel och letar även lokaler för fler butiker.

Han lämnar också Nelly

Cos till Pitti Uomo

Nyhetsbrev

Plus

Widell och Schulman siktar internationellt

Medieprofilerna Hannah Widell och Amanda Schulman är på god väg att byta epitet. Med eget klädvarumärke och en internationell e-handelssajt i startgroparna ger de sig in i modebranschen på allvar.

Arkiv

Modemässa satsar hållbart

IC Group höjer resultatprognos

Medalj till House of Dagmars grundare

På måndagskvällen förärades en av modemärkets grundare Kungliga Patriotiska Sällskapets Näringslivsmedalj.

Nya märken hos Molino pr

J.Lindeberg öppnar nytt

Här nyetableras modemärket med fysisk butik i veckan.

JC-granskningen: Otillåtna affärer kan ha förekommit

MQ får ny vd

Christina Ståhl lämnar modekedjan under året.

Asket gör upp med ursprungsmärkning - Utmanar fler till transparens

Under en vecka - var fjärde handlare utsatt för stöld

Nystart för Hackett i Norden

Junkyard överväger fysiska butiker – Fler lokala sajter

E-handlaren ökade försäljningen i fjol och presenterar vinst för andra året i rad. Nu väntar nya satsningar.

Bubble London läggs ned

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Plus

Genombrott för Swedish Stockings

Med ny delägare satsar strumpbyxvarumärket på en aggressiv tillväxttakt 2018. Drivkraften är bland annat den nyligen påbörjade exportoffensiven i USA, medan miljötänkandet alltjämt är grunden.

Tillfälligt för skomärke

Skovarumärket CQP öppnar ny pop up-butik i Stockholm.

Han är Kronabys ansikte utåt

Så sålde Nelly - Väntat tapp

Dit går VRG

Sneakeraktör mot nya händer?

Medgrundare blir vd för Happy Plugs i USA

Dags att anmäla brott i butik

Sleepo rekryterar från Svenskt Tenn

Plus

Nytändning på Topeco

Oförändrat i Footway Group

Pitti Uomo byter representant

Ny Sverigechef till H&M

Digital plattform för resttyger

De vet hur 800 miljoner doftar

Jobb & karriär
Hon tar över på Eleven

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.151