"Räkna inte ut butiken"

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Trots att e-handeln stod för all försäljningstillväxt i detaljhandeln under första halvåret i år, tror Postnords Carin Blom att butiker och köpcentrum överlever.

– Det sker ingen tillväxt i fysiska butiker idag. Vi har nått en så kallad tipping point.

Det sade Postnords detaljhandelsanalytiker Carin Blom idag på morgonen på heldagsseminariet Köpcentrum och Butiker, i regi av Fastighetsvärlden. Temat var mat, handel och upplevelser på nya sätt.

Carin Blom gav ett talande exempel:
– I vår terminal på Arlanda kom vi i somras upp i samma paketvolymer ungefär lika stora som de som kommer in runt jul.
Förändringen har gått olika långt i olika branscher.
– Idag har antalet bokhandelsbutiker minskat med cirka 15 procent på åtta år. Motsvarande siffror för elektronikhandeln är cirka 18 procent, sade Carin Blom och fortsatte:
– Dagligvaruhandeln är bara i startgroparna på nätet.

Fokuset på pris var något som Carin Blom lyfte fram som en av de viktigaste följderna av digitalisering och internationalisering. Faktiskt i sådan omfattning av tidigare fokus på snabbhet i leverans fått konkurrens.
Idag är snittleveranstiden från Kina 15 dagar, från USA nio, Storbritannien sex, Tyskland fem och Sverige två-tre dagar.
– För leveranserna blir valfriheten i leveranssätt allt vitkigare. Från svenska sajter blir snabbheten lite av en hygienfaktor. Men pratar man om Kina så är priset den absolut största drivkraften. Då spelar inte leveranstiden lika stor roll.

För tio år sedan kom vart tjugonde e-handlade paket från utlandet. Idag är det nästan vart fjärde. Och om svensken tidigare helst e-shoppade från USA, Storbritannien och Tyskland så har Kina nu seglat upp till en stabil topplats.
– Mycket är småelektronik och mode. En stor förklaring är Wish-appen och att fraktkostnaderna är subventionerade från Kina, sade Carin Blom.

Det finns en rörelse åt andra hållet också där onlinespelare också öppnar fysiska butiker som komplement. Carin Blom tog exemplet med snabbväxande klockmodemärket Daniel Wellington som avser att öppna flera hundra nya butiker redan i år.
- Alibaba satsar på köpcentrum som ska vara upplevelsecentrum och Amazon har köpt Wholefoods och kapade priserna direkt, sade Carin Blom.
Just prispressen, som kommit att spela minst lika stor roll som snabbhet i leveranserna, var en av digitaliseringens stora följder.

Carin Blom hör inte till dem som tror på butiks- och köpcentrumdöd. Ny teknik och duktiga handlare som kan omnikanal och förmår skapa upplevelser och mötesplatser i fysisk butik kan  stå emot:
– Handeln kommer att se annorlunda ut framöver, färre butiker är att vänta. Den fysiska butiken kommer finnas kvar, men nya koncept och format kommer växa fram. Publiken vill fortfarande ha platser att träffas.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Nattklubb för New Black

Istället för droger träningskläder

Hon lämnar Ellos

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Nyhetsbrev

Beckmans till Paris

Arkiv

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med modekedjan och levererar varor till butikerna med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear", uppger JC.

Linköpingsgalleria byter ägare

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

Vändning för H&M

1

Handeln hungrar efter personal

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Röhnisch till mini

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.162