"Räkna inte ut butiken"

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Trots att e-handeln stod för all försäljningstillväxt i detaljhandeln under första halvåret i år, tror Postnords Carin Blom att butiker och köpcentrum överlever.

– Det sker ingen tillväxt i fysiska butiker idag. Vi har nått en så kallad tipping point.

Det sade Postnords detaljhandelsanalytiker Carin Blom idag på morgonen på heldagsseminariet Köpcentrum och Butiker, i regi av Fastighetsvärlden. Temat var mat, handel och upplevelser på nya sätt.

Carin Blom gav ett talande exempel:
– I vår terminal på Arlanda kom vi i somras upp i samma paketvolymer ungefär lika stora som de som kommer in runt jul.
Förändringen har gått olika långt i olika branscher.
– Idag har antalet bokhandelsbutiker minskat med cirka 15 procent på åtta år. Motsvarande siffror för elektronikhandeln är cirka 18 procent, sade Carin Blom och fortsatte:
– Dagligvaruhandeln är bara i startgroparna på nätet.

Fokuset på pris var något som Carin Blom lyfte fram som en av de viktigaste följderna av digitalisering och internationalisering. Faktiskt i sådan omfattning av tidigare fokus på snabbhet i leverans fått konkurrens.
Idag är snittleveranstiden från Kina 15 dagar, från USA nio, Storbritannien sex, Tyskland fem och Sverige två-tre dagar.
– För leveranserna blir valfriheten i leveranssätt allt vitkigare. Från svenska sajter blir snabbheten lite av en hygienfaktor. Men pratar man om Kina så är priset den absolut största drivkraften. Då spelar inte leveranstiden lika stor roll.

För tio år sedan kom vart tjugonde e-handlade paket från utlandet. Idag är det nästan vart fjärde. Och om svensken tidigare helst e-shoppade från USA, Storbritannien och Tyskland så har Kina nu seglat upp till en stabil topplats.
– Mycket är småelektronik och mode. En stor förklaring är Wish-appen och att fraktkostnaderna är subventionerade från Kina, sade Carin Blom.

Det finns en rörelse åt andra hållet också där onlinespelare också öppnar fysiska butiker som komplement. Carin Blom tog exemplet med snabbväxande klockmodemärket Daniel Wellington som avser att öppna flera hundra nya butiker redan i år.
- Alibaba satsar på köpcentrum som ska vara upplevelsecentrum och Amazon har köpt Wholefoods och kapade priserna direkt, sade Carin Blom.
Just prispressen, som kommit att spela minst lika stor roll som snabbhet i leveranserna, var en av digitaliseringens stora följder.

Carin Blom hör inte till dem som tror på butiks- och köpcentrumdöd. Ny teknik och duktiga handlare som kan omnikanal och förmår skapa upplevelser och mötesplatser i fysisk butik kan  stå emot:
– Handeln kommer att se annorlunda ut framöver, färre butiker är att vänta. Den fysiska butiken kommer finnas kvar, men nya koncept och format kommer växa fram. Publiken vill fortfarande ha platser att träffas.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Nyputsat hos GSL

Lyko till Finland

Så blir de nya avgifterna

Nyhetsbrev

Newhouse bygger om butiker

Modeföretaget lanserar ny logotyp och butiksinredning.

Arkiv

Esprit tar över butiker

Två franchisebutiker övergår i modeföretagets regi och därtill nyöppnar Esprit butiken i Täby centrum som gick i konkurs i höstas.

Hon jobbar för Puma

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Bergans med butik

Helomvändning krävs för Lindex

Syskonduo hos Björn Borg

Modemärket sätter fokus på prestationsförmågan med hjälp av välkända syskonpar.

Digitalt skifte pressar handlarna

Här öppnar Lyko

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Så ser Asos sportmodesatsning ut

E-handlaren lanserar egen sportkollektion.

H&M om e-handel och framtiden

Online utgör 12,5 procent av den totala försäljningen. Det avslöjas inför H&M-gruppens kapitalmarknadsdag som hålls på onsdagen.

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av koncernens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Pandora till Linden

Rivia Sports växlar upp

Digitala affärer i fokus

Modekoncernen RNB och Wellstreet ska förändra och utveckla retail med digitala tjänster i samägda bolaget Retailers Lab.

River Island öppnar barnmodekoncept

Ny riktning för Depeche

H&M behåller utdelning

Denimfokus i London

Klarna stöttar London College of Fashion

Valentin ger försäljningsskjuts

Uppåt för Zalando

Välkomnar förslagen mot stöldligor

Svea skor sig

Boozt rekryterar

Ny chef på Citycon

Kungens Kurva Shoppingcenter byggs ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.243