Barnmode och Nordamerika ska rädda WeSC

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Streetmodebolaget ökar försäljningen i Nordamerika men tampas med svagt intresse i Europa, enligt förorderingången för kommande säsong. Nu läggs barnmode till sortimentet.

Föroderingången för kommande vår- och sommar ökade enligt bolaget med 25 procent på den Nordamerikanska marknaden som nu är bolagets största marknad. Varuhuskedjorna Bloomingdales och Nordstroms står för en stor del av tillväxten.

För att satsa ytterligare i Nordamerika lanserar nu modebolaget en ny produktkategori, Kids, med hjälp av licens. Licensavtal har ingåtts med Tripple 5 som ska stå för design, tillverkning och leverans.

I Europa är däremot intresset för sportmodemärket fortsatt svalt och i ett pressmeddelande skriver bolaget att försäljningen är vikande inte minst på specifika produktgrupper och att radikala förändringar nu står för dörren. I ett led att stävja fallande försäljning har bolaget därför gjort en förflyttning från distributör till agent på nya marknader för att i större utsträckning få direktkontakt med kunderna. Nu fortsätter bolaget arbeta för att klara driften i Europa.

Modebolaget ingått nytt avtal med den kanadensiska distributören No Excess Inc. I Storbritannien har bolaget inlett samarbete med Top Man och i Norge med Match som beskrivs som nyckelkunder.

I pressmeddelandet skriver modebolaget dock att förbättringsarbetet på inköpssidan har stärkt marginalen för kommande vår och sommar jämfört med innevarande höst och vinter.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Trio lämnar Modeverket

Rekryteringsbolaget tappar tre medarbetare som alla går vidare till nya uppdrag.

Väskmärket tar plats i Stockholm

”Svenskarna är ett resande folk, ända sedan vikingatiden” – vd Joakim Palmgren om Tumis första butik i Skandinavien. Nu väntar flera.

Sneakeraktör mot nya händer?

Plus

Nätjätten redan här

Amazon gör redan avtryck i handeln: Så mycket klickade svenskar hem varor för det senaste året.

Sportamore ökar inköpen - Kvartalet ger råg i ryggen

Plus

Nytändning på Topeco

Nyhetsbrev

Medgrundare blir vd för Happy Plugs i USA

Arkiv

Teater blir cykelbutik – Planerar 40 butiker i Skandinavien

Bik Bok bygger om

Nyrenoverad butik på Kungsgatan i Stockholm återinvigs i slutet april.

”Butiken kommer ha hög sportmodegrad”

I slutet av augusti öppnar Sportringen butik om 1 400 kvadratmeter i Stadiums tidigare lokal i Halmstad.

Dags att anmäla brott i butik

Hon lyser klarast i svensk sportbransch

Vd är årets affärskvinna inom svensk sportbransch om nätverket Divas får välja.

Vd-skifte på Nelly

Hon går in som tillförordnad vd när Jan Wallsin lämnar e-modehandlaren efter mindre än ett år.

Sleepo rekryterar från Svenskt Tenn

Ny Sverigechef till H&M

Jobb & karriär
Hon föreslås till Kinneviks styrelse

Styrelseproffs och ledamot i Aktiemarknadsnämnden till Kinnevik.

Nividas öppnar nytt i Stockholm - Därför lämnar 8848 Altitude butikslokalen

Oförändrat i Footway Group

Pitti Uomo byter representant

Nytt nummer av Habit

Möt Hannah Widell och Amanda Schulman - modebranschens nya entreprenörer.

Digital plattform för resttyger

Han ritar åt modemärke - Fler än fyra elefanter

Modemärket A Day`s March samarbetar med illustratören, formgivaren och konstnären Owe Gustafson.

De vet hur 800 miljoner doftar

JC stämde franchisetagare på miljonbelopp - SR granskar modekedjan

Jobb & karriär
Ny ordförande hos Babyshop

Jobb & karriär
Hon tar över på Eleven

Kläder och skor – Varugrupper med störst prisökning

Salming stänger och öppnar

Tre lämnar Qliro - Styrelseordförande kliver av

Ny duo till Björn Borg

Butik för Meindl

Här öppnar Wagner

Gant tappar finanschef

Stayhard fortsätter designsamarbete

Presskontakterna plockar in nytt

Jobb & karriär
Han lämnar Kicks

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.135