Barnmode och Nordamerika ska rädda WeSC

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Streetmodebolaget ökar försäljningen i Nordamerika men tampas med svagt intresse i Europa, enligt förorderingången för kommande säsong. Nu läggs barnmode till sortimentet.

Föroderingången för kommande vår- och sommar ökade enligt bolaget med 25 procent på den Nordamerikanska marknaden som nu är bolagets största marknad. Varuhuskedjorna Bloomingdales och Nordstroms står för en stor del av tillväxten.

För att satsa ytterligare i Nordamerika lanserar nu modebolaget en ny produktkategori, Kids, med hjälp av licens. Licensavtal har ingåtts med Tripple 5 som ska stå för design, tillverkning och leverans.

I Europa är däremot intresset för sportmodemärket fortsatt svalt och i ett pressmeddelande skriver bolaget att försäljningen är vikande inte minst på specifika produktgrupper och att radikala förändringar nu står för dörren. I ett led att stävja fallande försäljning har bolaget därför gjort en förflyttning från distributör till agent på nya marknader för att i större utsträckning få direktkontakt med kunderna. Nu fortsätter bolaget arbeta för att klara driften i Europa.

Modebolaget ingått nytt avtal med den kanadensiska distributören No Excess Inc. I Storbritannien har bolaget inlett samarbete med Top Man och i Norge med Match som beskrivs som nyckelkunder.

I pressmeddelandet skriver modebolaget dock att förbättringsarbetet på inköpssidan har stärkt marginalen för kommande vår och sommar jämfört med innevarande höst och vinter.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Nattklubb för New Black

Beckmans till Paris

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Istället för droger träningskläder

Nyhetsbrev

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Arkiv

Hon lämnar Ellos

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Linköpingsgalleria byter ägare

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med modekedjan och levererar varor till butikerna med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear", uppger JC.

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

1

Handeln hungrar efter personal

Vändning för H&M

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.17