Barnmode och Nordamerika ska rädda WeSC

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Streetmodebolaget ökar försäljningen i Nordamerika men tampas med svagt intresse i Europa, enligt förorderingången för kommande säsong. Nu läggs barnmode till sortimentet.

Föroderingången för kommande vår- och sommar ökade enligt bolaget med 25 procent på den Nordamerikanska marknaden som nu är bolagets största marknad. Varuhuskedjorna Bloomingdales och Nordstroms står för en stor del av tillväxten.

För att satsa ytterligare i Nordamerika lanserar nu modebolaget en ny produktkategori, Kids, med hjälp av licens. Licensavtal har ingåtts med Tripple 5 som ska stå för design, tillverkning och leverans.

I Europa är däremot intresset för sportmodemärket fortsatt svalt och i ett pressmeddelande skriver bolaget att försäljningen är vikande inte minst på specifika produktgrupper och att radikala förändringar nu står för dörren. I ett led att stävja fallande försäljning har bolaget därför gjort en förflyttning från distributör till agent på nya marknader för att i större utsträckning få direktkontakt med kunderna. Nu fortsätter bolaget arbeta för att klara driften i Europa.

Modebolaget ingått nytt avtal med den kanadensiska distributören No Excess Inc. I Storbritannien har bolaget inlett samarbete med Top Man och i Norge med Match som beskrivs som nyckelkunder.

I pressmeddelandet skriver modebolaget dock att förbättringsarbetet på inköpssidan har stärkt marginalen för kommande vår och sommar jämfört med innevarande höst och vinter.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

De kan köpa Acne Studios

Intressenterna som vill förvärva svenska modevarumärket.

Försäljningen dalade i juni

Varubrist bakom negativa siffror för kläd- och skohandeln.

Levi's lanserar Pride-kollektion

Röda siffror för Intersport

Nyhetsbrev

Freddy Store fälls för halvnaken modell

Arkiv

Internationella ägare till JC

Iliya Meric har inte ensamt förvärvat bolaget. Det kan Habit avslöja.

Svenska modeexporten växer kraftigt

Positiva vindar blåser i svenska modebranschen, trots kritik, visar ny rapport.

De medverkar på Fashion Week

Arrangören har släppt listan.

De är första modemärket med HBTQ-certifieringen

Skandinaviens nya digitala plattform för premiummode

Svenska Seezona satsar på ny teknik och nya designers.

Första sportskon med grafen

Jobb & Karriär
Från kanslichef till vd

Efterträder Marika Waern hos NCSC.

Brothers onlineraket - ökade med 95 procent

Polarn O. Pyret lyfte på nätet

Morris med ny huvudägare – ska satsa internationellt

Nya norska storägaren ska etablera klädmärket på nya marknader.

H&M ökar takten med nya butiker

Bistert för H&M

Klädjätten nådde inte upp till förväntningarna och varulagret fortsätter att växa.

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Ny ledning i Nilson Group

Skogiganten presenterar ny styrelseordförande och interim vd.

Så gick det för RNB

Vinden har vänt för Kappahl - "Tillbaka på banan"

Uppåt för kedjan i bolagets tredje kvartal.

H&M:s toppchef lämnar - analytiker spår dyster rapport

Försäljningsdirektören byts ut inför kvartalsrapporten.

Jobb & Karriär
Isbjörn tar in ny exportsäljare

Han blir nästa att lämna MQ

Kedja tar över Marta & Co:s lokal

The Cords & Co har försatts i konkurs

Kerber byter läge

Så mycket ökade NA-KD i fjol

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Reparationsservice och jättebutik i Paris för H&M

Brittisk varuhuskedja vinstvarnar igen

Stort intresse för Odd Molly

WeSC stänger citybutik

Oförändrad försäljning för H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.141