Uppåt i klädhandeln – tapp i skohandeln

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Augusti blev en tråkig månad försäljningsmässigt för skohandeln, enligt Detaljhandelsindex. Kanalförskjutningen är påtaglig inom modehandel och all tillväxt sker nu i e-handeln, påpekar HUI Research och SCB i rapporten.

Försäljningen i klädhandeln ökade med 0,7 procent mätt i löpande priser enligt Detaljhandelsindex från HUI Research och Statistiska centralbyrån i agusti.I fasta priser och kalenderkorrigerat ökade försäljningen med 2,1 procent.

Motsvarande siffror för skohandeln är neagtiva med en minskad försäljning om 5,7 procent mätt i löpande priser och ett tapp om 3,3 procent mätt i fasta och kalnderkorrigerade priser.

I sport- och fritidshandeln ökade försäljningen i augusti med 3,4 procent mätt i löpande priser.

I rapporten skriver HUI Research och Statistiska centralbyrån; ”Under första halvåret nåddes även en milstolpe i sällanköpsvaruhandeln då hela tillväxten kan hänföras till den växande e-handeln. Det innebär att när e-handelns försäljningstillväxt i kronor och ören räknats av uppvisade sällanköpsvaruhandelns butikshandel en nolltillväxt. Om detta är ett trendskifte återstå att se men på längre sikt pekar utvecklingen mot att butikshandeln får en allt tuffare vardag. I branscher som elektronikhandeln, klädhandeln och sporthandeln är kanalförskjutningen redan påtaglig”.

Försäljningsvolymen ökade totalt med 2,8 procent i augusti 2017 jämfört med motsvarande månad 2016. Omsättningen för detaljhandeln totalt och mätt i löpande priser ökade med 3,2 procent mellan augusti 2016 och augusti 2017.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Nattklubb för New Black

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Hon lämnar Ellos

Istället för droger träningskläder

Nyhetsbrev

Beckmans till Paris

Arkiv

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Linköpingsgalleria byter ägare

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med modekedjan och levererar varor till butikerna med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear", uppger JC.

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

Vändning för H&M

1

Handeln hungrar efter personal

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Röhnisch till mini

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.152