Seg e-handel bromsar H&M

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

H&M har snäppt upp sina ambitioner när det gäller e-handel ordentligt, men det kompenserar ännu inte för tappet i de fysiska butikerna.

På torsdagsmorgonen presenterade modekoncernen H&M niomånadersrapporten som sträcker sig över perioden 1 december 2016 till 30 augusti 2017.

Rapporten visar att koncernens omsättning inklusive moms ökade med 7 procent till 173 290 miljoner kronor(161 767) under räkenskapsårets första nio månader. I lokala valutor ökade försäljningen med 4 procent.

Resultatet efter finansiella poster uppgick till 15 936 miljoner kronor(16 630).

Under tredje kvartalet, 1 juni till 30 augusti, ökade koncernens omsättning inklusive moms med 5 procent till 59 383 miljoner kronor (56 802). I lokala valutor ökade försäljningen med 4 procent.

Bruttoresultatet uppgick till 26 350 miljoner kronor (26 471), vilket motsvarar en bruttomarginal om 51,4 procent (54,0).

Resultatet efter finansiella poster uppgick till 5 016 miljoner kronor (6 301).

Resultatet låg i linje med analytikernas förväntningarenligt en enkät från Reuters, men det är ett tapp på över en miljard jämfört med tredje kvartalet förra året.

I rapporten förklaras resultatutvecklingen med att man gick in i tredje kvartalet med för stora lager, på grund av oväntat svar försäljning under kvartal 2, och att man därför gjort stora prisnedsättningar för att ge plats för höstvarorna.

I rapporten talas också om en ”fortsatt snabb och lönsam tillväxt för koncernens onlinehandel som på vissa etablerade marknader redan står för 25 till 30 procent av den totala försäljningen”.

COS, & Other Stories, Monki, Weekday och H&M Home sägs också ha haft en mycket bra utveckling och mottagandet av det nya varumärket Arket i London samt online på 18 marknader betecknas som lyckat. H&M aviserade i samband med presentationen av Arket att ännu ett nyttt varumärke är på väg.

Utrullningen av online-marknaderna går i snabb takt, i år har sex marknader öppnat och på tur står Filippinerna och Cypern. Nästa år väntar bland annat Indien -en jättemarknad som H&M hoppas mycket på.

H&M-ledningen beräknar att koncernens onlineförsäljning får en årlig tillväxttakt om minst 25 procent framöver.

Ambitionerna är stora och vd Karl-Johan Persson talar i sin kommentar om om integration mellan online-butiken och den fysiska butiken samt bredare utbud och fler leveransmöjligheter i online-butiken.

H&M tror fortfarande på den fysiska butiken, särskilt på tillväxtmarknader. Under året växer beståndet med 385 butiker, men det innebär också att 90 butiker stängs.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Istället för droger träningskläder

Beckmans till Paris

Nattklubb för New Black

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Nyhetsbrev

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Arkiv

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Hon lämnar Ellos

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Linköpingsgalleria byter ägare

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med modekedjan och levererar varor till butikerna med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear", uppger JC.

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

1

Handeln hungrar efter personal

Vändning för H&M

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.153