23948sdkhjf

Seg e-handel bromsar H&M

H&M har snäppt upp sina ambitioner när det gäller e-handel ordentligt, men det kompenserar ännu inte för tappet i de fysiska butikerna.

På torsdagsmorgonen presenterade modekoncernen H&M niomånadersrapporten som sträcker sig över perioden 1 december 2016 till 30 augusti 2017.

Rapporten visar att koncernens omsättning inklusive moms ökade med 7 procent till 173 290 miljoner kronor(161 767) under räkenskapsårets första nio månader. I lokala valutor ökade försäljningen med 4 procent.

Resultatet efter finansiella poster uppgick till 15 936 miljoner kronor(16 630).

Under tredje kvartalet, 1 juni till 30 augusti, ökade koncernens omsättning inklusive moms med 5 procent till 59 383 miljoner kronor (56 802). I lokala valutor ökade försäljningen med 4 procent.

Bruttoresultatet uppgick till 26 350 miljoner kronor (26 471), vilket motsvarar en bruttomarginal om 51,4 procent (54,0).

Resultatet efter finansiella poster uppgick till 5 016 miljoner kronor (6 301).

Resultatet låg i linje med analytikernas förväntningarenligt en enkät från Reuters, men det är ett tapp på över en miljard jämfört med tredje kvartalet förra året.

I rapporten förklaras resultatutvecklingen med att man gick in i tredje kvartalet med för stora lager, på grund av oväntat svar försäljning under kvartal 2, och att man därför gjort stora prisnedsättningar för att ge plats för höstvarorna.

I rapporten talas också om en ”fortsatt snabb och lönsam tillväxt för koncernens onlinehandel som på vissa etablerade marknader redan står för 25 till 30 procent av den totala försäljningen”.

COS, & Other Stories, Monki, Weekday och H&M Home sägs också ha haft en mycket bra utveckling och mottagandet av det nya varumärket Arket i London samt online på 18 marknader betecknas som lyckat. H&M aviserade i samband med presentationen av Arket att ännu ett nyttt varumärke är på väg.

Utrullningen av online-marknaderna går i snabb takt, i år har sex marknader öppnat och på tur står Filippinerna och Cypern. Nästa år väntar bland annat Indien -en jättemarknad som H&M hoppas mycket på.

H&M-ledningen beräknar att koncernens onlineförsäljning får en årlig tillväxttakt om minst 25 procent framöver.

Ambitionerna är stora och vd Karl-Johan Persson talar i sin kommentar om om integration mellan online-butiken och den fysiska butiken samt bredare utbud och fler leveransmöjligheter i online-butiken.

H&M tror fortfarande på den fysiska butiken, särskilt på tillväxtmarknader. Under året växer beståndet med 385 butiker, men det innebär också att 90 butiker stängs.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062