Lejonparten av päls felmärkt

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Felmärkt päls är vanligt förekommande inom EU, enligt djurrättsorganisation. Nu vill organisationen se en vidare märkning för fler modeprodukter.

7 av 10 pälsprodukter inom EU kan vara felmärkta, uppger Fur Free Alliance som presenterade en rapport i Europaparlamentet på onsdagen.

Undersökningen har gjorts i tio EU-länder däribland Sverige. 667 klädesplagg undersöktes i fjol och 68 procent av plaggen med pälsdetaljer var felmärkta. Undersökningen visar att det till stor del handlar om plagg som kostar omkring eller under 500 konor. Många konsumenter vilseleds att tro att produkten inte innehåller djurpäls

Nu uppmanar djurrättsorganisationen kommissionen att snarast införa en transparens samt  obligatorisk märkning av alla animaliska produkter som erbjuds till försäljning inom Europeiska Unionen. Den märkning som finns i dag, som upprättades 2012, har enligt Fur Free Alliance brister då förordningen endast omfattar textilier och inte till exempel skor, handväskor och nyckelringar.

Studien visar att trots att det finns en förordning så saknar många pälsprodukter  formuleringen.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Jobb & karriär
Från Ikea till Åhléns

Varuhuskedjan har hittat en efterträdare till Lina Söderqvist på marknadschefsposten.

Här är framtidens handelsplats enligt AMF

The Lobby liknar ingenting annat. I april öppnar AMF Fastigheter sitt nya koncept i centrala Stockholm. Habit fick följa med på en förhandsvisning.

Jobb & karriär
Regionchef på Kappahl till Indiska

Mode- och inredningskedjan får ny försäljningschef.

Modell för Ellos

Då väntas WeSC ur rekonstruktion

”Viktigt med praxis på området”

Nyhetsbrev

Så ska Stayhard sälja mer denim

Arkiv

Jobb & karriär
Lundhags med ny marknadschef

Han slår ett slag för Frank Dandy

Underklädesmärket har ett nytt ansikte.

Jobb & karriär
Indiska hämtar kompetens från Åhléns

Mode- och inredningskedjan rekryterar kvalitets- och hållbarhetschef med förflutet hos Åhléns och H&M.

Sällanköpen ökar på nätet - står för 80 procent av tillväxten

Mode stod för överlägset mest online i fjol.

Grandpa öppnar och stänger

I veckan återöppnar prisbelönta Grandpa moderbutiken på Södermannagatan på Södermalm. Samtidigt stängs en av butikerna i vår.

Securitas tecknar avtal med modejätte

Här öppnar Deichmann igen

Så ska Lexington Company få igång tillväxten

Tillfälligt för Isbjörn

Jobb & karriär
Edblad ser över varumärket - rekryterar trio

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Gap till svensk varuhuskedja

Åhléns plockar in baby- och barnkläder från Gap i sortimentet.

Coop säger upp avtal med Postnord

Förbjudna kemikalier i var fjärde vara – 16 företag anmäls

Klädskapare fick hederspris

Osäkra lönelägen i etiopisk textilindustri

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Nyputsat hos GSL

Hon jobbar för Puma

Bergans med butik

Byredo öppnar i London

Digitalt skifte pressar handlarna

Hon kommer till Köpenhamn

Pandora till Linden

River Island öppnar barnmodekoncept

Ny riktning för Depeche

H&M behåller utdelning

Denimfokus i London

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.204