Nytt nummer av Habit

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Välkommen till ett nytt nummer av Habit

Det är huggsexa om modekonsumenterna i Norden. Det är inte bara Zalando som vill öka marknadsandelarna. Boozt vill bli störst. Det säger vd Hermann Haraldsson i en exklusiv intervju i Habit. Bolaget var en av branschens tillväxtraketer i fjol. Det framgår av Habits unika kartläggning av modemarknaden 2016 som innefattar rekordmånga företag, 258 stycken. Den totala omsättningen ökade, men bakom tillväxttalen döljer sig också andra sanningar.

Habits Christina Bild har djupdykt i vårens nyheter. Här sammanfattar hon intrycken från modeveckorna i Köpenhamn och Stockholm och tipsar inköparna om säsongens måsten. Hon frågar också branschen om catwalkens vara eller icke vara.

Ingen epidemi, men en långsam förändring. Så beskriver Svensk Handel Stils ordförande, Mikael Sandström, skobranschens pressade tillstånd. Läs om GFK Fashion Scopes bokslut för branschen 2016 och om aktörernas syn på utvecklingen.

Guldålder för modetyger. Materialmakarna har inför hösten/vintern 2018–2019 inspirerats av konstströmningar från förra seklets början. Göran Sundberg ger hela trendbilden.

Hundraåringen som går starkt. Karlskoga Trätoffelfabrik har tillverkat trätofflor i snart ett sekel. Habit besökte fabriken och butiken.

Nu är det klart vilka 36 företag, varumärken och talanger som är nominerade i årets upplaga av Habit Modegalan 2017. Vinnarna utses den 16 november på Berns i Stockholm.

God läsning

Kajsa Åström, tf chefredaktör



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Nyputsat hos GSL

Lyko till Finland

Så blir de nya avgifterna

Nyhetsbrev

Esprit tar över butiker

Två franchisebutiker övergår i modeföretagets regi och därtill nyöppnar Esprit butiken i Täby centrum som gick i konkurs i höstas.

Arkiv

Hon jobbar för Puma

Newhouse bygger om butiker

Modeföretaget lanserar ny logotyp och butiksinredning.

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Helomvändning krävs för Lindex

Bergans med butik

Syskonduo hos Björn Borg

Modemärket sätter fokus på prestationsförmågan med hjälp av välkända syskonpar.

Digitalt skifte pressar handlarna

Här öppnar Lyko

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Så ser Asos sportmodesatsning ut

E-handlaren lanserar egen sportkollektion.

H&M om e-handel och framtiden

Online utgör 12,5 procent av den totala försäljningen. Det avslöjas inför H&M-gruppens kapitalmarknadsdag som hålls på onsdagen.

Pandora till Linden

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av koncernens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

NK storsatsar - blir större och lyxigare

Varuhuset i Stockholm byggs om och ut och välkomnar nya hyresgäster som Balenciaga och Valentino. Därtill gör varuhuset en herrmodesatsning med förändringar på bland annat herrmodeplanet.

Rivia Sports växlar upp

River Island öppnar barnmodekoncept

Ny riktning för Depeche

H&M behåller utdelning

Denimfokus i London

Klarna stöttar London College of Fashion

Valentin ger försäljningsskjuts

Uppåt för Zalando

Välkomnar förslagen mot stöldligor

Svea skor sig

Boozt rekryterar

Ny chef på Citycon

Kungens Kurva Shoppingcenter byggs ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.554