Intresset för köpcentrum avtar

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Köpcentrum och handelsområden är vinnarna när 2016 års detaljhandel summeras, men intresset för att bygga ny handelsyta mattas av.

Under 2016 ökade försäljningen i köpcentrum och handelsområden med 4 procent, enligt kartläggningen ”Swedish Shopping Centre Directory” som presenteras i veckan. Kartläggningen är gjord av HUI Research i samarbete med Datscha och Nordic Council of Shopping Centers, NCSC.

I ett pressmeddelande skriver HUI research att tillväxten drevs på av nya och utbyggda handelsplatser. Räknat i kronor ökade försäljningen med 11 miljarder kronor, vilket motsvarade nära hälften av detaljhandelns totala tillväxt 2016. Köpcentrum och handelsområden stod för nära två femtedelar av detaljhandelns totala försäljning.

Tobias Rönnberg, analytiker på HUI Research kommenterar att byggtakten har varit hög under de senaste åren, men att tillväxten kan förväntas sjunka något framöver beroende på att konkurrensen är hög, samtidigt som e-handeln växer snabbt.


Men tvärstopp blir det inte, inte än på länge.


Fram till och med 2020 planeras det för drygt 1 miljon kvadratmeter ny handel varav hälften redan håller på att byggas.

Framåt 2025 planeras det , enligt rapporten för 2,4 miljoner kvadratmeter ny handel. När förra årets kartläggning summerades var motsvarande siffra 2,6 miljoner kvadratmeter.

HUI Research skriver att detta indikerar att marknaden är något försiktigare med att utöka butiksytorna än tidigare och att många detaljhandelskedjor redan i dag eftersträvar att minska och effektivisera sina ytor. 



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Nyputsat hos GSL

Lyko till Finland

Så blir de nya avgifterna

Nyhetsbrev

Newhouse bygger om butiker

Modeföretaget lanserar ny logotyp och butiksinredning.

Arkiv

Esprit tar över butiker

Två franchisebutiker övergår i modeföretagets regi och därtill nyöppnar Esprit butiken i Täby centrum som gick i konkurs i höstas.

Hon jobbar för Puma

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Bergans med butik

Helomvändning krävs för Lindex

Syskonduo hos Björn Borg

Modemärket sätter fokus på prestationsförmågan med hjälp av välkända syskonpar.

Digitalt skifte pressar handlarna

Här öppnar Lyko

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Så ser Asos sportmodesatsning ut

E-handlaren lanserar egen sportkollektion.

H&M om e-handel och framtiden

Online utgör 12,5 procent av den totala försäljningen. Det avslöjas inför H&M-gruppens kapitalmarknadsdag som hålls på onsdagen.

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av koncernens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Pandora till Linden

Rivia Sports växlar upp

Digitala affärer i fokus

Modekoncernen RNB och Wellstreet ska förändra och utveckla retail med digitala tjänster i samägda bolaget Retailers Lab.

River Island öppnar barnmodekoncept

Ny riktning för Depeche

H&M behåller utdelning

Denimfokus i London

Klarna stöttar London College of Fashion

Valentin ger försäljningsskjuts

Uppåt för Zalando

Välkomnar förslagen mot stöldligor

Svea skor sig

Boozt rekryterar

Ny chef på Citycon

Kungens Kurva Shoppingcenter byggs ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.138