Intresset för köpcentrum avtar

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Köpcentrum och handelsområden är vinnarna när 2016 års detaljhandel summeras, men intresset för att bygga ny handelsyta mattas av.

Under 2016 ökade försäljningen i köpcentrum och handelsområden med 4 procent, enligt kartläggningen ”Swedish Shopping Centre Directory” som presenteras i veckan. Kartläggningen är gjord av HUI Research i samarbete med Datscha och Nordic Council of Shopping Centers, NCSC.

I ett pressmeddelande skriver HUI research att tillväxten drevs på av nya och utbyggda handelsplatser. Räknat i kronor ökade försäljningen med 11 miljarder kronor, vilket motsvarade nära hälften av detaljhandelns totala tillväxt 2016. Köpcentrum och handelsområden stod för nära två femtedelar av detaljhandelns totala försäljning.

Tobias Rönnberg, analytiker på HUI Research kommenterar att byggtakten har varit hög under de senaste åren, men att tillväxten kan förväntas sjunka något framöver beroende på att konkurrensen är hög, samtidigt som e-handeln växer snabbt.


Men tvärstopp blir det inte, inte än på länge.


Fram till och med 2020 planeras det för drygt 1 miljon kvadratmeter ny handel varav hälften redan håller på att byggas.

Framåt 2025 planeras det , enligt rapporten för 2,4 miljoner kvadratmeter ny handel. När förra årets kartläggning summerades var motsvarande siffra 2,6 miljoner kvadratmeter.

HUI Research skriver att detta indikerar att marknaden är något försiktigare med att utöka butiksytorna än tidigare och att många detaljhandelskedjor redan i dag eftersträvar att minska och effektivisera sina ytor. 



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Asos - nu på svenska

Sportamore ökade förlusten

Tror på positivt helårsresultat.

Jobb & Karriär
Bodyshop tar chef från Adidas

Han blir ny vd för Sverige och Danmark.

Svenska modebolaget fortsätter att växa

Ökade omsättningen med över 20 miljoner kronor.

Framgång för spansk modejätte

Zaras moderbolag skördar framgångar på nätet.

De satsar på företagen

Arbetsklädesföretag startar e-handel för B2B.

Nyhetsbrev

Efter larmrapporten - här är Daniel Wellingtons svar

Arkiv

Här satsar H&M på leveranser samma dag

Har lanserat pilottest i storstad.

Louis Vuitton expanderar i Kina

Efter sänkt skatt – nu bygger företaget ut sin e-handel.

Zalando större än H&M under sommaren

Minskad framtidstro hos handlarna

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

Internationella ägare till JC

Iliya Meric har inte ensamt förvärvat bolaget. Det kan Habit avslöja.

De kan köpa Acne Studios

Intressenterna som vill förvärva svenska modevarumärket.

Röda siffror för Intersport

Levi's lanserar Pride-kollektion

Försäljningen dalade i juni

Varubrist bakom negativa siffror för kläd- och skohandeln.

Freddy Store fälls för halvnaken modell

Svenska modeexporten växer kraftigt

Positiva vindar blåser i svenska modebranschen, trots kritik, visar ny rapport.

De medverkar på Fashion Week

Arrangören har släppt listan.

De är första modemärket med HBTQ-certifieringen

Skandinaviens nya digitala plattform för premiummode

Svenska Seezona satsar på ny teknik och nya designers.

Första sportskon med grafen

Polarn O. Pyret lyfte på nätet

H&M ökar takten med nya butiker

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Så gick det för RNB

Jobb & Karriär
Isbjörn tar in ny exportsäljare

Han blir nästa att lämna MQ

Kedja tar över Marta & Co:s lokal

The Cords & Co har försatts i konkurs

Kerber byter läge

Så mycket ökade NA-KD i fjol

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Reparationsservice och jättebutik i Paris för H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.126