23948sdkhjf

Intresset för köpcentrum avtar

Köpcentrum och handelsområden är vinnarna när 2016 års detaljhandel summeras, men intresset för att bygga ny handelsyta mattas av.

Under 2016 ökade försäljningen i köpcentrum och handelsområden med 4 procent, enligt kartläggningen ”Swedish Shopping Centre Directory” som presenteras i veckan. Kartläggningen är gjord av HUI Research i samarbete med Datscha och Nordic Council of Shopping Centers, NCSC.

I ett pressmeddelande skriver HUI research att tillväxten drevs på av nya och utbyggda handelsplatser. Räknat i kronor ökade försäljningen med 11 miljarder kronor, vilket motsvarade nära hälften av detaljhandelns totala tillväxt 2016. Köpcentrum och handelsområden stod för nära två femtedelar av detaljhandelns totala försäljning.

Tobias Rönnberg, analytiker på HUI Research kommenterar att byggtakten har varit hög under de senaste åren, men att tillväxten kan förväntas sjunka något framöver beroende på att konkurrensen är hög, samtidigt som e-handeln växer snabbt.


Men tvärstopp blir det inte, inte än på länge.


Fram till och med 2020 planeras det för drygt 1 miljon kvadratmeter ny handel varav hälften redan håller på att byggas.

Framåt 2025 planeras det , enligt rapporten för 2,4 miljoner kvadratmeter ny handel. När förra årets kartläggning summerades var motsvarande siffra 2,6 miljoner kvadratmeter.

HUI Research skriver att detta indikerar att marknaden är något försiktigare med att utöka butiksytorna än tidigare och att många detaljhandelskedjor redan i dag eftersträvar att minska och effektivisera sina ytor. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062