23948sdkhjf

Intresset för köpcentrum avtar

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Köpcentrum och handelsområden är vinnarna när 2016 års detaljhandel summeras, men intresset för att bygga ny handelsyta mattas av.

Under 2016 ökade försäljningen i köpcentrum och handelsområden med 4 procent, enligt kartläggningen ”Swedish Shopping Centre Directory” som presenteras i veckan. Kartläggningen är gjord av HUI Research i samarbete med Datscha och Nordic Council of Shopping Centers, NCSC.

I ett pressmeddelande skriver HUI research att tillväxten drevs på av nya och utbyggda handelsplatser. Räknat i kronor ökade försäljningen med 11 miljarder kronor, vilket motsvarade nära hälften av detaljhandelns totala tillväxt 2016. Köpcentrum och handelsområden stod för nära två femtedelar av detaljhandelns totala försäljning.

Tobias Rönnberg, analytiker på HUI Research kommenterar att byggtakten har varit hög under de senaste åren, men att tillväxten kan förväntas sjunka något framöver beroende på att konkurrensen är hög, samtidigt som e-handeln växer snabbt.


Men tvärstopp blir det inte, inte än på länge.


Fram till och med 2020 planeras det för drygt 1 miljon kvadratmeter ny handel varav hälften redan håller på att byggas.

Framåt 2025 planeras det , enligt rapporten för 2,4 miljoner kvadratmeter ny handel. När förra årets kartläggning summerades var motsvarande siffra 2,6 miljoner kvadratmeter.

HUI Research skriver att detta indikerar att marknaden är något försiktigare med att utöka butiksytorna än tidigare och att många detaljhandelskedjor redan i dag eftersträvar att minska och effektivisera sina ytor. 

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här stänger River Island

Butiksnytt
Afound aviserar nya lägen

Nu öppnar sjätte butiken för Afound och modekoncernen meddelar därtill ytterligare två lägen för outletkonceptet.

Plus

Jeansälskarna i medvind

Svensk-australiensiska Neuw Denim är modebranschens tillväxtbolag i denimsegmentet. Habit träffade märkets vd och säljchef för Europa.

H&M dementerar nedläggning av Nyden

Har slagit ihop märket med H&M.

Stilduo för MQ

NK dubblerar anrik yta för herrmode

Stenströms blir största leverantör när NK presenterar klassiskt herrmodekoncept i ny form på varuhuset i Stockholm i höst.

Nyhetsbrev

Prisas för sjal

Arkiv

Expansionschef lämnar H&M efter 17 år

Gudrun Sjödén siktar mot Kina

Hon blir vd för Blocket

Hämtar vd från Tele 2.

Butiksnytt
Öppnar i Östersund

Butiken blir sportkedjans 15:e och till att börja med är det en tillfällig yta om 1 000 kvadratmeter.

Prisökning på mode

Best of Brands konkurs: "Förhoppningen är att hitta en köpare"

Hoppet lever för den tidigare modekedjan. På måndagen stängdes dock en av de kvarvarande tre butikerna.

Han ska leda Whyred och Hope

Ägarna rekryterar vd från Axel Johnson. Habit har pratat med honom.

Herrmodemässa i siffror

Hööks i nya händer

Detaljhandelskoncern förvärvar hästsportkedjan.

Lululemon höjer prognos

Tar plats i hållbarhetskrets

Butiksnytt
Här öppnar H&M

Best of Brands i konkurs

Rekonstruktionen kunde inte rädda modekedjan. Bolaget har försatts i konkurs.

Ikeasfären fortsätter öka i H&M

Plus

Han bygger framtidens butik

Byredo, Avavav och Acne Studios – i tio år har arkitektbyrån Halleroed skapat butiker som kommunicerar varumärken hela vägen.

Omställning och kampanjer tynger VRG

Uniqlos ägare missar förväntningar

Butiksnytt
Här öppnar Avavav

Jobb & Karriär
Han lämnar Lindex

Klartecken för kompetenslyft

Ännu ingen ny ägare till modekedja

Polarn o Pyret och Brothers blir självständiga

Knaper jul för klädhandeln

Fler kan köpa Jotex

Butik för Ganni i London

XXLs vd lämnar - efter 18 dagar

Efter Norrmalmstorg Florens

Asos vinstvarnar

Handlarna tappar tron till jul

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.12