23948sdkhjf

Så ser nya Stadium ut

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Sportkedjan lanserar nytt inredningskoncept i Stockholm i veckan. I november öppnar första butiken dedikerad till juniorkonceptet. Habit har mött vd Karl Eklöf i den uppdaterade butiken på Drottninggatan.

– Det känns viktigt att börja med en storstadsbutik på bästa läge. Dessutom var den i behov av renovering. Vi har arbetat på det här konceptet under ett år, ett koncept som vi internt kallat för Gradum, vilket betyder att vi tar allt till nästa nivå och bygger en ny genaration butiker och inte minst bjuder på en ny shoppingupplevelse, säger Stadium Groups vd Karl Eklöf när Habit möter honom  mitt under renoveringen av butiken på Drottninggatan 53 i Stockholm.

Butiken om drygt 1 400  kvadratmeter öppnar för kunderna i helt ny skepnad på torsdagen. 

På sikt ska fler butiker byggas om och närmast väntar en flaggskeppsbutik i Göteborg och även en butik i Malmö får ny inredning nästa år.

Men det är ingen jätteutrullning som ska ske utan Karl Eklöf menar att det handlar
om att ta fram ett koncept som ska fungera för nya butiker och även för att
plocka bitar ur vid mindre renovering och uppfräschning.

Enligt honom krävs det idag en helt annan snabbhet i uppdatering av butiker varför konceptet knappt skulle hinna rullas ut till alla butiker. Dessutom, säger han, är vissa butiker väl fungerande som de ser ut.

Det nya konceptet har bland annat ljusare, marmorerat golv, innertak med nya armaturer, ny fasadlösning och entré med arenainspirerade portar samt rymligare provrum med lounge. Färgen orange är kvar och även det för kedjans typiska leken med siffrorna. 

Även skyltdockor är nya och av olika kroppstyper och muskelmassa och framförallt med mer rörelse i uttrycket. Kassadiskarna är mindre och stationer finns ute i butiken med digitala pekskärmar för att lägga e-handelsbeställningar och serva kunderna med lagersaldo. Ljud och ljus är viktiga bitar i shoppingupplevelsen.

Karl Eklöf menar också att varumärkena, både de externa och interna, fått bättre
utrymme i den nya layouten och han tycker att det finns ett lugn och en tydlighet i inredningen med slätare väggar och en dynamik med häng i organiska former och kortare garderober i olika höjder. Även navigeringen i butiken har förbättrats menar han.

Den stora skillnaden i det nya konceptet är också att möblerna är 30 procent mindre i djup och bredd, som bord och boxar för volymprodukter. Detta för att inredningen ska fungera även på mindre ytor.

– För tio år sedan kunde vi säga att en Stadiumbutik ska vara si och så många
kvadratmeter så fungerar det inte i dag.  Vi måste var mer dynamiska och
flexibla också i takt med att e-handeln ökar, säger Karl Eklöf och fortsätter;

– I dag kan vi öppna butiker som är allt i från ett par hundra kvadratmeter till flera tusen kvadratmeter. Vi tror på fysiska butiker, vi ska öppna fler men vi knyter dem på ett nytt sätt till vår e-handel. Också för att sortiment ständigt växer och breddas.

Lösningen stavas stort lager, erbjuda kunderna att hämta, lämna och byta i butik och
på sikt även expressleveranser. Drygt 50 000 ordar går i dag från butik till kedjans näthandel.

Den, enligt Karl Eklund själv, quick fix-lösningen order-in-store som sjösattes hösten 2016 har fallit väl ut och utan att vilja gå in på siffror så menar han att kedjans e-handel växer snabbare än e-handeln i snitt. I e-handel tillhandhålls även fler varumärken, vissa exklusiva för webbutiken.

I november öppnar öppnar Stadium en butik om 150 kvadratmeter i Sergelgången i Stockholm dedikerad till juniorkonceptet. Butiken är ett test som om det faller väl ut kan bli fler butiker. Ytan är nästan för liten för att rymma sortimentet men eftersom det finns en Stadiumbutik 50 meter bort så är det ett bra tillfälle att testa konceptet menar Karl Eklöf.

– Vi kommer att öppna och testa fler nya koncept med additionsnamn till Stadium
som vi gjort med Pulse, Ski och nu med Junior.

Är det därför ni valt att dela upp bolaget i två delar?
– Nej, det har skett en hel del missförstånd kring uppdelningen. Det är helt odramatiskt och egentligen inget konstigt för ett bolag med nära 6 miljarder i omsättning.

Han säger att bolaget inte klyvts och han ska fortsätta som vd. I stort handlar det om att han vill frigöra mer tid också till att arbeta med det affärsmässiga istället för det operativt vardagliga.

– Vi står på tre ben med Stadium, outletbutikerna och online och jag har lagt för mycket tid på Stadium. Jag vill kunna vara delaktig i alla bitarna, även när det gäller inredningen i butikerna.

Han säger att han varit med ned i detaljnivå när det gäller utformningen av det
nya butikskonceptet och tillsammans med den internt ansvariga Annica Selberg.
– Jag har också ett öga för det och är intresserad. Precis så arbetade min far också,
han har också gott öga för detaljer vilket är avgörande när du sysslar med detaljhandel. Så kan vi särskilja oss och hela tiden arbeta framåt och uppåt. Som jag ser det står vi ut bland våra konkurrenter i Norden. Men det är upp till våra leverantörer och kunder avgöra.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Underklädeskedja öppnar outlet

Plus

Nylonbonanza i vårens streetmode

HABITS TRENDRAPPORTER VÅR 2019 DEL 1/7: Nytänkande färgkrockar, tonårsflirtar med 1970- och 80-talet och manlig minimalism. Vårens streetmode levererar både kreativt och kommersiellt.

Hit går Cheap Monday

Varumärket väljer kommunikationsbyrå efter att ha skött den biten själva.

Höjda tillväxtmål för Nelly

Från egna lager via Sportamore - Adidas först ut att testa ny affärsmodell

Jobb & Karriär
Ganni med ny vd

Har tidigare arbetat med varumärken som Maison Martin Margiela, Diesel och Marni.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Ciff satsar ungt

Ciff Kids blir i januari Ciff Youth.

Arkiv

Habit Modegalan
De har chans till modepris

Under Habit Modegalan avslöjas vem som blir Modesveriges nykomling. Här är finalisterna.

Butiksnytt
Modetillskott i MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

1

Habit Modegalan
The Terrace nu i Göteborg

Efter drygt tio år i Stockholm har butikskonceptet öppnat ny butik. Inköparduon och konceptets grundare är nominerade till Årets inköpare i Habit Modegalan.

Så ser en hållbar ledare ut

Så går det för modebranschen

HABIT MARKNADSANALYS: Habit publicerar nyckeltalen för totalt 234 modeföretag 2017 och sammanfattar fjolåret här.

H&M: Ikeasfärens intåg är en "långsiktig finansiell investering"

Nytt H&M-koncept även till Sverige

Habit Modegalan
De är finalister i Årets modeexportpris

Två premiumvarumärken och ett friluftsvarumärke har chans att föräras Habits branschpris.

Jobb & Karriär
GSL lämnar över skomärke

Tidigare tillförordnad vd och exportchef hos Elvine ska ta hand om expansionen för skomärket Jim Rickey Stockholm.

Vestiaire Collective med nytt utseende

Habit Modegalan
Välkomna till Habit Modegalan

Nu är det bara två veckor kvar till Habit Modegalan. Under kvällen ska 12 vinnare koras. Galan leds i år av Kakan Hermansson.

Rizzo läggs ned som butikskedja

Stadium omorganiserar och varslar - satsar digitalt

Sportkedjan slår ihop avdelningar och flyttar delar av verksamheten från Norrköping till Solna.

VRG tvärnitade under fjärde kvartalet

Sko- och accessoarkoncernen avslutade året med tapp i försäljning och kraftigt försämrat resultat.

Jobb & Karriär
Frank Dandy med ny vd

Styrelsemedlem och operativt ansvarig för företagets digitala utveckling kliver in som ny vd. Tidigare vd stannar och får ny roll.

H&M tar klädvårdskoncept till Norge

Club Xprs konkursförvaltare: "Vi hoppas hitta en köpare"

Så gör H&M med Nyden

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Superdry vinstvarnar

Satsar på manlig fägring

Katastrofår för Kappahl

Butiksnytt
Tillfälligt för Jumperfabriken

De kampanjar för modekedjan

Utmanar med underjordisk lokal

Norsk modekedja blir dansk

Intersport slipper returerna 

H&M köper in sig i Klarna

Fejkstreetmärke i JC-butik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.21