Coaching-app ska lyfta detaljhandeln

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Idén är att målstyra större organisationer. Nu tar techbolaget in kapital för att växa.

Det stockholmsbaserade tech-bolaget Goalplan arbetar med mjukvara för målstyrning-, ledarskaps- och försäljningsutveckling.

Idén om att starta Goalplan föddes när grundaren Henrik Troselius jobbade som retailchef på en medelstor elektronikkedja. Han hade svårt att säkerställa att rätt typ av målstyrning och ledarskap utövades i alla butiker runt om i landet och han kände att personalens potential gick förlorad.

I brist på en mjukvara för att lösa problemen med distansledarskap skapade han Goalplan. Goalplan fungerar genom att engagera medarbetare att utföra sina arbetsuppgifter efter bestämda mål och KPI:er. När uppgifter utförs av medarbetare registreras dessa i Goalplans målstyrnings-app, som också fungerar som en coachingapp.

– Goalplan skapades för att säljande organisationer ska kunna få insiktsfull statistik över sina medarbetares beteenden, som i sin tur ligger till grund för bolagens resultat och ger insikt i förbättringsområden, säger han.

Han framhåller att nyckeltal tillsammans med medarbetarbeteenden samlade på ett ställe kan ge unika insikter och att bolagen med dessa insikter direkt kan agera genom att sätta upp mål, följa upp resultat, delegera uppgifter och coacha sina medarbetare till bättre prestationer.

Hittills har Goalplan endast riktat sig mot detaljhandeln, som grundarna har som ett uttalat mål att “vilja rädda”.

Henrik Trysellius menar dock att appen skulle kunna användas i alla branscher som brottas med problem kring distansledarskap, exempelvis café- och restaurangkedjor och stora B2B-organisationer.

Goalplan tar nu in 3 miljoner kronor under en första finansieringsrunda. Bolaget skriver i ett pressmeddelande att investeringen kommer från ett antal erfarna och professionella ängelinvesterare, flera med tunga retail-kopplingar. ”Deras identiteter förblir anonyma och kommer att avslöjas vid ett senare tillfälle”, skriver Goalplan.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Så kan butiksdöden fintas – fem avgörande rekommendationer

Nu lanserar Wiges nytt varumärke

Under 2018 släpper företaget produkter i ekologiskt odlad bambu under etiketten Life Wear.

Lager 157 hyr in sig i Härlöv

Ny designansvarig hos 2nd Day

Han tar plats i Svensk Handels styrelse

Footways delägare och styrelseledamot Patrik Hedelin tar plats i Svensk Handels styrelse. Nya i styrelsen är även Clas Ohlson och Lykos vd:ar.

Wish-kunder slipper avgift

Nyhetsbrev

Coloreel i fortsatt och utökat samarbete med Ricoh

Arkiv

Sneakerduo är herrmodets mäktigaste

Butiksduo, modetrio och Acne Studios vd är bland de tio i toppen på modemagasinet Kings lista över de 100 mest inflytelserika männen och kvinnorna inom svenskt herrmode.

Rekord för Svea

Ökad omsättning och god vinst för Svea i fjol. Nu har modeföretaget flyttat till nya lokaler komplett med syverkstad.

Här öppnar Stadium Outlet härnäst

Så gick det för Björn Borg

Förbättrat resultat men fortsatt tapp i fysiska butiker för modebolaget under första kvartalet. Ljuspunkt är växande e-handel medan utvecklingen i Finland tynger bolaget.

Amerikansk betaljätte köper Izettle – Betalar 19 miljarder kronor

Sportamore förändrar i ledningen – Tappar logistikchef

Habit Modebranschens Dag
Han har vänt Gina Tricot

Efter ett år som vd har han vänt förlust till vinst. Lyssna till Magnus Månsson på Habit Modebranschens Dag i slutet av maj.

Handplockat och klassiskt

Jobb & karriär
"Med H&M och Cos på CV:t öppnades många möjligheter"

Han ska ansvara för utveckling av nätmodehandlaren Yoox Net-a-Porter Groups nya, egna varumärken.

Herrmodemärke öppnar i Mood

Premiär för butik om nära 900 kvadratmeter i flera våningar.

Nytt bikinivarumärke med Baliinfluenser

Produktchef och inköpare med ett förflutet från Chantal Thomass och Chantelle, Bik Bok och Nelly ligger bakom nya bikinivarumärket Coco & Nuts.

Snart skosläpp för Minimarket hos Åhléns

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Mässa närmare branschen

Plus

"Jag är född i en skokartong"

HABIT MÖTER: Det Båstadbaserade skovarumärket Anny Nord har världen som spelplan. Designern Mia Bencker vill ladda skorna med ett socialt engagemang.

Lekfullt och kreativt

Intresset stort för att bli del av Uniqlos svenska team

Ingen kräftgång i nätmodehandeln

God tillväxtsiffra och inledning på året för e-modehandeln, enligt E-barometern för första kvartalet. Totalt ökade e-handelsförsäljningen med 17 procent under första kvartalet.

Samarbete för Nikben

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Designduos kläder miljömärks

The Lobby satsar på bröllop i sommar

Solglasögon för Oscar Magnuson

H&M: Stefan Persson har köpt ytterligare 6 miljoner aktier

Sour industry väljer Onepartnergroup

Butik för Frenn

Plus

Därför räds inte Lager 157 Amazon

MyTaste med ny vd

Klockföretag tappar marknadsdirektör

Firar tio med strumplåda

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.171