För en mer cirkulär modeindustri

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Nu efterlyser H&M Foundation nya banbrytande idéer och innovationer till Global Change Award. 1 miljoner euro står på spel.

I veckan öppnar an sökningarna till tredje upplagan av Global Change Award där fem vinnarna som alla verkar för en mer cirkulär modeindustri och delar på 1 miljon euro och deltar i ett acceleratorprogram, som drivs av H&M Foundation i samarbete med Accenture och KTH Innovation, under ett år.

Förra året inkom fler än 2 800 ansökningar från 130 länder. En internationell expertpanel utser de fem vinnarna och vinnaren utses under en ceremoni i Stockholm 20 mars nästa år då även det ettåriga accelaeratorprogrammet startar. Priset initierades 2015 av H&M Foundation och målet är att hitta innovationer som kan revolutionera branschen och göra dem tillgängliga för hela industrin.

– På tre år har Global Change Award blivit en positiv kraft inom modeindustrin. Tävlingen är en katalysator för vinnarna, som får coaching och tillgång till ett värdefullt nätverk så att de kan ta sina innovationer vidare till marknaden både snabbare och bättre förberedda. Jag är väldigt nyfiken på att se vilka banbrytande idéer vi får in den här omgången, säger Karl-Johan Persson, styrelsemedlem i H&M Foundation och vd och koncernchef för H & M Group.

I våras premierades innovationer som från druvrester till läder, denim som aldrig dör, smarta textilier med solens hjälp, DNA-tråd för tyger och dynga blir dyrbar råvara.

I juryn sitter;

Bandana Tewari, Editor-at-large, Vogue India

Chiling Lin, Actress and sustainability influencer

Dame Ellen MacArthur, Founder of the Ellen MacArthur Foundation

David Roberts: Distinguished Faculty Singularity University 

Edwin Keh, Chief Executive Officer of The Hong Kong Research Institute of Textiles and Apparel

Lewis Perkins, President Cradle to Cradle Products Innovation Institute

Sophia Bendz, Executive in Residence at Atomico 

Steven Kolb, President and CEO The Council of Fashion Designers of America

Vikram Widge, Head, Climate Finance & Policy, IFC, World Bank GroupXiuhtezcatl Martinez, Youth Director, Earth Guardians











Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

H&M får inte plagiera Adidas-konceptet

EU-domstolen fastslår att H&M inte får använda parallella streck på sina sportkläder. Konceptet tillhör Adidas.

Black Friday blir Green och går till välgörenhet

Newbie öppnar första butiken i London

Black Friday hetare än någonsin

Black Friday väntas slå nya försäljningsrekord i år.

Nytt flaggskepp från Twilfit i Gallerian

Wagner expanderar i Sverige

Nyhetsbrev

Här är alla vinnare i Habit Modegalan 2017

På torsdagskvällen utsågs 13 vinnare under Habit Modegalan som ägde rum på Berns Salonger i Stockholm under ledning av Ebba Kleberg von Sydow.

Arkiv

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

H&M faller på börsen

Hon är Årets Hederspristagare

HABIT MODEGALAN. Galan avslutades på torsdagskvällen med att prisa en person som betytt mycket för branschen.

Aim’n är Årets Nykomling

HABIT MODEGALAN. Sportvarumärket från Halmstad kammande hem priset Årets Nykomling. Vagabond tilldelades Årets Modeexportpris.

Ida Sjöstedt är Årets Designer

HABIT MODEGALAN. Ida Sjöstedt tilldelades under torsdagen priset Årets Designer på Habit Modegalan. Året Hållbarhetspris gick till barnmodevarumärket Mini Rodini.

Varumärket som är kung av denim

HABIT MODEGALAN. Göteborgsvarumärket Dr Denim prisades i kategorin Årets Denimleverantör. Årets Sportleverantör är Daily Sports och Årets Leverantör Our Legacy.

Kavat har bästa inredningskonceptet

HABIT MODEGALAN. Skoleverantören Kavat tilldelades Årets Inredningkoncept medan Årets Modebutik vanns av Stockholmsbutiken Adisgladis.

Lindex vann Årets Omnikanal-pris

HABIT MODEGALAN. På torsdagskvällen samlades branschen till Habit Modegalan på Berns i Stockholm. Först ut att ta emot pris var Lindex. Därefter avslöjades Årets Butikssäljare och Årets Modekedja.

Samarbete för New Black

Trögt kvartal för IC Group

Minskad försäljning för bland annat Tiger of Sweden sänkte IC Groups omsättning för första kvartalet. Koncernen fortsätter se över ägandet av Peak Performance.

Han ska leda ny sportjätte

Team Sportia och Sportringen bildar SGN Sport. Därtill väntar lansering av ett nytt koncept inom cykel nästa år.

Rfid-teknik för spårning och återvinning

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

H&M får rätt i Högsta förvaltningsdomstolen

Intersport pudlar om kampanj

Fördubblad orderingång – under en dag

Kämpigt för butiker utanför stadskärnan

Helsingborgscentrum byter namn

Minskad optimism hos handlarna – trots Black Friday och julhandel

Svagt kvartal för Lexington Company

Modeinkubatorn med nytt namn

Virtuellt designmuseum

Frankenius ny i Sandströms styrelse

Dyrare skor i oktober

Vinnova stöttar We are Spindye

Tiger of Sweden till Pelican Studio

Med sikte på C4 Shopping

Lyko satsar eget

Kvällsleverans från Åhléns

Sänd till en kollega

0.118