23948sdkhjf

För en mer cirkulär modeindustri

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Nu efterlyser H&M Foundation nya banbrytande idéer och innovationer till Global Change Award. 1 miljoner euro står på spel.

I veckan öppnar an sökningarna till tredje upplagan av Global Change Award där fem vinnarna som alla verkar för en mer cirkulär modeindustri och delar på 1 miljon euro och deltar i ett acceleratorprogram, som drivs av H&M Foundation i samarbete med Accenture och KTH Innovation, under ett år.

Förra året inkom fler än 2 800 ansökningar från 130 länder. En internationell expertpanel utser de fem vinnarna och vinnaren utses under en ceremoni i Stockholm 20 mars nästa år då även det ettåriga accelaeratorprogrammet startar. Priset initierades 2015 av H&M Foundation och målet är att hitta innovationer som kan revolutionera branschen och göra dem tillgängliga för hela industrin.

– På tre år har Global Change Award blivit en positiv kraft inom modeindustrin. Tävlingen är en katalysator för vinnarna, som får coaching och tillgång till ett värdefullt nätverk så att de kan ta sina innovationer vidare till marknaden både snabbare och bättre förberedda. Jag är väldigt nyfiken på att se vilka banbrytande idéer vi får in den här omgången, säger Karl-Johan Persson, styrelsemedlem i H&M Foundation och vd och koncernchef för H & M Group.

I våras premierades innovationer som från druvrester till läder, denim som aldrig dör, smarta textilier med solens hjälp, DNA-tråd för tyger och dynga blir dyrbar råvara.

I juryn sitter;

Bandana Tewari, Editor-at-large, Vogue India

Chiling Lin, Actress and sustainability influencer

Dame Ellen MacArthur, Founder of the Ellen MacArthur Foundation

David Roberts: Distinguished Faculty Singularity University 

Edwin Keh, Chief Executive Officer of The Hong Kong Research Institute of Textiles and Apparel

Lewis Perkins, President Cradle to Cradle Products Innovation Institute

Sophia Bendz, Executive in Residence at Atomico 

Steven Kolb, President and CEO The Council of Fashion Designers of America

Vikram Widge, Head, Climate Finance & Policy, IFC, World Bank GroupXiuhtezcatl Martinez, Youth Director, Earth Guardians









Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Karl Lagerfeld död

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Sportamore lägger till marknad

Här öppnar varuhusjätten outlet

Nyhetsbrev

Our Legacy bygger ut

Butiken i London utökas.

Arkiv

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Butiksnytt
Här öppnar Veronica Virta nytt

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Bubbleroom blickar mot öst

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Ny vd till Pandora

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Så ska Lager 157 charma Norge

Tvärstopp för Odd Molly

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Stärkt Lindex

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Ska göra accessoarer åt WeSC

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

Här bygger H&M om och ut

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.104