23948sdkhjf

För en mer cirkulär modeindustri

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Nu efterlyser H&M Foundation nya banbrytande idéer och innovationer till Global Change Award. 1 miljoner euro står på spel.

I veckan öppnar an sökningarna till tredje upplagan av Global Change Award där fem vinnarna som alla verkar för en mer cirkulär modeindustri och delar på 1 miljon euro och deltar i ett acceleratorprogram, som drivs av H&M Foundation i samarbete med Accenture och KTH Innovation, under ett år.

Förra året inkom fler än 2 800 ansökningar från 130 länder. En internationell expertpanel utser de fem vinnarna och vinnaren utses under en ceremoni i Stockholm 20 mars nästa år då även det ettåriga accelaeratorprogrammet startar. Priset initierades 2015 av H&M Foundation och målet är att hitta innovationer som kan revolutionera branschen och göra dem tillgängliga för hela industrin.

– På tre år har Global Change Award blivit en positiv kraft inom modeindustrin. Tävlingen är en katalysator för vinnarna, som får coaching och tillgång till ett värdefullt nätverk så att de kan ta sina innovationer vidare till marknaden både snabbare och bättre förberedda. Jag är väldigt nyfiken på att se vilka banbrytande idéer vi får in den här omgången, säger Karl-Johan Persson, styrelsemedlem i H&M Foundation och vd och koncernchef för H & M Group.

I våras premierades innovationer som från druvrester till läder, denim som aldrig dör, smarta textilier med solens hjälp, DNA-tråd för tyger och dynga blir dyrbar råvara.

I juryn sitter;

Bandana Tewari, Editor-at-large, Vogue India

Chiling Lin, Actress and sustainability influencer

Dame Ellen MacArthur, Founder of the Ellen MacArthur Foundation

David Roberts: Distinguished Faculty Singularity University 

Edwin Keh, Chief Executive Officer of The Hong Kong Research Institute of Textiles and Apparel

Lewis Perkins, President Cradle to Cradle Products Innovation Institute

Sophia Bendz, Executive in Residence at Atomico 

Steven Kolb, President and CEO The Council of Fashion Designers of America

Vikram Widge, Head, Climate Finance & Policy, IFC, World Bank GroupXiuhtezcatl Martinez, Youth Director, Earth Guardians











Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Habit Modegalan
Här är branschens ess i denim

Tre varumärken är nominerade till Årets Denimleverantör.

Jobb & Karriär
Han lämnar MQ

Efter drygt ett år på posten lämnar försäljningschefen modekedjan för att bli vd för Lagerhaus.

Butiksnytt
Butik för Svea

Jobb & Karriär
Från bilbranschen till mode

MQ värvar marknadschef från Volvo. Han har även arbetat för Adidas.

Twilfit om nya outletkonceptet

Vill växa med väskor

Smyckesföretaget Edblad utökar sortimentet med nya accessoarer till våren.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Plus

Dammodets nio i topp

HABITS TRENDRAPPORTER VÅR 2019 DEL 2/7: Färgintensivt, storslagna mönster och vågade skärningar. Vårens trender är inget för blyga violer.

Arkiv

Ellos samlar heminredningen i nytt storlager 

Topeco och Atlas Design samsas i webbutik

Habit Modegalan
De är bäst på inköp

Kunskap och kreativitet lyfts fram när vinnaren i det nyinstiftade priset Årets Inköpare ska utses.

Butiksnytt
Swims med butik

Så ser första konceptbutiken ut. Märkets klädkollektion ritas av en svensk designduo.

Ny hos Scandinavian Man

Kedjorna som driver omsättningen

"Starkare plattform för svenskt mode"

I februari väntas visningsveckan, Stockholm Fashion Week, sammanfalla med Stockholm Fashion District och Design Week.

Habit Modegalan
Årets designer enligt Habit

Vem som föräras titeln Årets Designer tillkännages under Habit Modegalan. Här är finalisterna.

Hit går Cheap Monday

Varumärket väljer kommunikationsbyrå efter att ha skött den biten själva.

Från egna lager via Sportamore - Adidas först ut att testa ny affärsmodell

Plus

Nylonbonanza i vårens streetmode

HABITS TRENDRAPPORTER VÅR 2019 DEL 1/7: Nytänkande färgkrockar, tonårsflirtar med 1970- och 80-talet och manlig minimalism. Vårens streetmode levererar både kreativt och kommersiellt.

Ciff satsar ungt

Ciff Kids blir i januari Ciff Youth.

Underklädeskedja öppnar outlet

Höjt tillväxtmål för Nelly

Jobb & Karriär
Ganni med ny vd

Har tidigare arbetat med varumärken som Maison Martin Margiela, Diesel och Marni.

Butiksnytt
Modetillskott i MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

Habit Modegalan
De har chans till modepris

Under Habit Modegalan avslöjas vem som blir Modesveriges nykomling. Här är finalisterna.

Så ser en hållbar ledare ut

Nytt H&M-koncept även till Sverige

Vestiaire Collective med nytt utseende

Club Xprs konkursförvaltare: "Vi hoppas hitta en köpare"

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Så gör H&M med Nyden

Superdry vinstvarnar

Satsar på manlig fägring

Katastrofår för Kappahl

Butiksnytt
Tillfälligt för Jumperfabriken

De kampanjar för modekedjan

Utmanar med underjordisk lokal

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.15