Resultat: 400 000 färre plastpåsar

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Fler än hälften av modekedjan MQ:s kunder har avstått plastpåsen sedan 1 juni.

52 procent av MQ:s kunder har valt att inte köpa påsen sedan modekedjan började att ta betalt för påsarna och gick med i påsinitiativet One Bag Habit 1 juni.

Resultatet är att 400 000 plastpåsar, vilket motsvarar ca 13 ton plast, inte delats ut. Förutom att gå med i initaitvet valde kedjan även att ta fram en miljövänlig påse förnyelsebart material baserat på ostronkalk, återvunnen plast från konsumentmarknaden samt återvunnen industriplast.

Överskottet från försäljningen av kedjans påsar går till Naturskyddsföreningens arbete för miljön, naturen och en hållbar framtid.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Global Retail släpper G-Star: ”Rätt väg framåt för alla parter”

Driften av 17 butiker i Sverige tas över av det nederländska moderbolaget som nu startar lokal organisation för varumärket i Stockholm.

Han går till Intersport

Jarno Vanhatapio kliver in i Intersports styrelse.

Kompletterar med egna varumärken

Sportamore utökar lagerinvestering

Kedjor klara för Kongahälla

H&M svarar på kritik om löner

Nyhetsbrev

Fler outletbutiker för H&M

Arkiv

Överenskommelse nådd - WeSC flyttar designkontor

Trögt i Björn Borgs butiker

Björn Borg tappar trafik i de egna butikerna i Sverige och Benelux där försäljningen backade med över 20 procent under fjärde kvartalet.

Så blir MoS en bättre plats

Jobb & karriär
Från Ikea till Åhléns

Varuhuskedjan har hittat en efterträdare till Lina Söderqvist på marknadschefsposten.

Rand central i Polarns nya inredning

Barnklädeskedjan Polarn O. Pyret presenterar nytt inredningskoncept i mars.

Ny vd för Åhléns Outlet

Jack & Jones lanserar barnmode

De skor Åhléns kunder i höst

Minimarket har plockat fram en skokollektion exklusivt för varuhuskedjan. Lansering sker i augusti.

Kissie-domen: ”Viktigt med praxis på området”

Modell för Ellos

Här är framtidens handelsplats enligt AMF

The Lobby liknar ingenting annat. I april öppnar AMF Fastigheter sitt nya koncept i centrala Stockholm. Habit fick följa med på en förhandsvisning.

Då väntas WeSC ur rekonstruktion

Han slår ett slag för Frank Dandy

Underklädesmärket har ett nytt ansikte.

Jobb & karriär
Lundhags med ny marknadschef

Så ska Stayhard sälja mer denim

Här öppnar Deichmann igen

Jobb & karriär
Regionchef på Kappahl till Indiska

Mode- och inredningskedjan får ny försäljningschef.

Securitas tecknar avtal med modejätte

Tillfälligt för Isbjörn

Coop säger upp avtal med Postnord

Osäkra lönelägen i etiopisk textilindustri

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Nyputsat hos GSL

Hon jobbar för Puma

Bergans med butik

Digitalt skifte pressar handlarna

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.188