Så lever stadskärnorna

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

På onsdagsmorgonen lanserade HUI research sitt Cityindex som beskriver omsättningsutvecklingen för kommersiella verksamheter i 16 svenska stadskärnor under 2016. Resultatet går på många platser på tvärs mot det förväntade.

Det talas mycket om butiksdöd i stadskärnorna, och många platser som Stenstaden i Sundsvall och stadskärnan i Borlänge har blivit en sinnebild för fenomentet.

HUI:s kartläggning visar däremot på en total tillväxt om 3,7 procent för detaljhandel, restaurang, hotell och kommersiell service i stadskärnorna.

Detaljhandeln i stadskärnan, som ofta utmålas som förloraren i kampen om kunderna, ökade med 2,7 procent.

Cityindex har tagits fram av HUI research på uppdrag av fastighetsbolaget Agora. Syftet är för att förse marknaden med en objektiv stadskärnemätning som beskriver utvecklingen inom främst detaljhandeln, men kartläggningen omfattar även restaurangnäringen, hotellbranschen och kommersiella servicefunktioner inom respektive stadskärna.

Den första rapporten som presenterades i dag omfattar Stockholm, Göteborg, Malmö och ytterligare 13 städer, men på sikt är det tänkt att den ska bli rikstäckande.

Definitioner av stad och stadskärna har utarbetats i samarbete med branschorganisationer, fastighetsägare, forskare, detaljister, konsulter och andra branschföreträdare.

- Lanseringen av Cityindex innebär att stadskärnors utveckling nu kan mätas och jämföras på ett rättvisande sätt över tid. Cityindex kommer att förse marknaden med välbehövlig information och utgöra ett viktigt beslutsunderlag för utvecklingen av Sveriges stadskärnor, säger Wilner Anderson, vd Agora i ett pressmeddelande.

Kartläggningen av perioden 2015-2016 visar på en total tillväxt om 3,7 procent i de undersökta stadskärnorna. Störst omsättningstillväxt hade branschen kommersiell service (till exempel gym, biografer och frisörer) med 11,2 procent följt av restaurang som ökade med 5,1 procent. Detaljhandeln och hotell ökade med 2,7 respektive 3,7 procent.

- Bilden av en utbredd butiksdöd och negativ utveckling i stadskärnan är i många fall överdriven. Med tydliga definitioner av stad och stadskärna kan vi nu mäta stadskärnor som försäljningskanal och deras utveckling över tid på ett jämförbart sätt, säger Tobias Rönnberg, konsult HUI Research.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Jobb & karriär
Från Ikea till Åhléns

Varuhuskedjan har hittat en efterträdare till Lina Söderqvist på marknadschefsposten.

Här är framtidens handelsplats enligt AMF

The Lobby liknar ingenting annat. I april öppnar AMF Fastigheter sitt nya koncept i centrala Stockholm. Habit fick följa med på en förhandsvisning.

Då väntas WeSC ur rekonstruktion

Modell för Ellos

Jobb & karriär
Indiska hämtar kompetens från Åhléns

Mode- och inredningskedjan rekryterar kvalitets- och hållbarhetschef med förflutet hos Åhléns och H&M.

”Viktigt med praxis på området”

Nyhetsbrev

Så ska Stayhard sälja mer denim

Arkiv

Jobb & karriär
Regionchef på Kappahl till Indiska

Mode- och inredningskedjan får ny försäljningschef.

Jobb & karriär
Lundhags med ny marknadschef

Han slår ett slag för Frank Dandy

Underklädesmärket har ett nytt ansikte.

Sällanköpen ökar på nätet - står för 80 procent av tillväxten

Mode stod för överlägset mest online i fjol.

Här öppnar Deichmann igen

Grandpa öppnar och stänger

I veckan återöppnar prisbelönta Grandpa moderbutiken på Södermannagatan på Södermalm. Samtidigt stängs en av butikerna i vår.

Securitas tecknar avtal med modejätte

Så ska Lexington Company få igång tillväxten

Tillfälligt för Isbjörn

Jobb & karriär
Edblad ser över varumärket - rekryterar trio

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Gap till svensk varuhuskedja

Åhléns plockar in baby- och barnkläder från Gap i sortimentet.

Förbjudna kemikalier i var fjärde vara – 16 företag anmäls

Osäkra lönelägen i etiopisk textilindustri

Coop säger upp avtal med Postnord

Klädskapare fick hederspris

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Nyputsat hos GSL

Hon jobbar för Puma

Bergans med butik

Digitalt skifte pressar handlarna

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Pandora till Linden

River Island öppnar barnmodekoncept

Ny riktning för Depeche

H&M behåller utdelning

Denimfokus i London

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.17