Hallå där... Margareta van den Bosch

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Hur har juryarbetet i Habit Modegalan fortskridit?

16 november äger Habit Modegalan rum. Då koras årets vinnare. I slutet av september tillkännages årets nomineringar till Habit Modegalan. Habit har talat  med Margareta van den Bosch, kreativ rådgivare på H&M, som medverkar i jurygruppen för kategorin Årets Designer om juryarbetet och  hur priset förändrats över tid.

Hur har årets juryarbete gått?

– Jag tycker att det gått smidigt. Vi har valt ut ett antal kandidater tillsammans som vi sedan har bollat lite fram och tillbaka, men vi har varit ganska överens.

Du har suttit med i juryn länge, hur har priset utvecklats?

Från början var det en och annan nykomling som premierades i denna kategori, men nu handlar det mer om etablerade personer, företag som går runt och som har en idé som fungerar i världen. Det är inte bara ett pris för designens skull utan också för att man håller ihop sin idé och sina koncept.

Vad som utmärker årets finalister?

Alla har hittat ett koncept som håller och som kan utvecklas. Det handlar om företag som ärvitala och har varit det under en längre period. Vi ser mycket till helheten, där kommersiell framgång, kollektionernas kreativa höjd och hantverksnivå är viktiga delar.

Dessutom har vi letat efter idéer som står för hållbarhet och kvalitet, det är viktigt att de står sig i längden. Naturligtvis är det viktigt att det är bra design och bra produkter.

Habit Modegalan äger rum på Berns Salonger i Stockholm 16 november. Finalisterna i Habit Modegalans 12 kategorier  tillkännages 21 september. Under galakvällen, som leds av Ebba Kleberg von Sydow, delas  ytterligare två priser ut nämligen Habit Hederspris och Zalandos Innovationsstipendium.

 



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Global Retail släpper G-Star: ”Rätt väg framåt för alla parter”

Driften av 17 butiker i Sverige tas över av det nederländska moderbolaget som nu startar lokal organisation för varumärket i Stockholm.

Han går till Intersport

Jarno Vanhatapio kliver in i Intersports styrelse.

Kompletterar med egna varumärken

Sportamore utökar lagerinvestering

Kedjor klara för Kongahälla

H&M svarar på kritik om löner

Nyhetsbrev

Fler outletbutiker för H&M

Arkiv

Överenskommelse nådd - WeSC flyttar designkontor

Trögt i Björn Borgs butiker

Björn Borg tappar trafik i de egna butikerna i Sverige och Benelux där försäljningen backade med över 20 procent under fjärde kvartalet.

Så blir MoS en bättre plats

Jobb & karriär
Från Ikea till Åhléns

Varuhuskedjan har hittat en efterträdare till Lina Söderqvist på marknadschefsposten.

Rand central i Polarns nya inredning

Barnklädeskedjan Polarn O. Pyret presenterar nytt inredningskoncept i mars.

Ny vd för Åhléns Outlet

Jack & Jones lanserar barnmode

De skor Åhléns kunder i höst

Minimarket har plockat fram en skokollektion exklusivt för varuhuskedjan. Lansering sker i augusti.

Kissie-domen: ”Viktigt med praxis på området”

Modell för Ellos

Här är framtidens handelsplats enligt AMF

The Lobby liknar ingenting annat. I april öppnar AMF Fastigheter sitt nya koncept i centrala Stockholm. Habit fick följa med på en förhandsvisning.

Då väntas WeSC ur rekonstruktion

Han slår ett slag för Frank Dandy

Underklädesmärket har ett nytt ansikte.

Jobb & karriär
Lundhags med ny marknadschef

Så ska Stayhard sälja mer denim

Här öppnar Deichmann igen

Jobb & karriär
Regionchef på Kappahl till Indiska

Mode- och inredningskedjan får ny försäljningschef.

Securitas tecknar avtal med modejätte

Tillfälligt för Isbjörn

Coop säger upp avtal med Postnord

Osäkra lönelägen i etiopisk textilindustri

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Nyputsat hos GSL

Hon jobbar för Puma

Bergans med butik

Digitalt skifte pressar handlarna

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.171