Hallå där... Margareta van den Bosch

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Hur har juryarbetet i Habit Modegalan fortskridit?

16 november äger Habit Modegalan rum. Då koras årets vinnare. I slutet av september tillkännages årets nomineringar till Habit Modegalan. Habit har talat  med Margareta van den Bosch, kreativ rådgivare på H&M, som medverkar i jurygruppen för kategorin Årets Designer om juryarbetet och  hur priset förändrats över tid.

Hur har årets juryarbete gått?

– Jag tycker att det gått smidigt. Vi har valt ut ett antal kandidater tillsammans som vi sedan har bollat lite fram och tillbaka, men vi har varit ganska överens.

Du har suttit med i juryn länge, hur har priset utvecklats?

Från början var det en och annan nykomling som premierades i denna kategori, men nu handlar det mer om etablerade personer, företag som går runt och som har en idé som fungerar i världen. Det är inte bara ett pris för designens skull utan också för att man håller ihop sin idé och sina koncept.

Vad som utmärker årets finalister?

Alla har hittat ett koncept som håller och som kan utvecklas. Det handlar om företag som ärvitala och har varit det under en längre period. Vi ser mycket till helheten, där kommersiell framgång, kollektionernas kreativa höjd och hantverksnivå är viktiga delar.

Dessutom har vi letat efter idéer som står för hållbarhet och kvalitet, det är viktigt att de står sig i längden. Naturligtvis är det viktigt att det är bra design och bra produkter.

Habit Modegalan äger rum på Berns Salonger i Stockholm 16 november. Finalisterna i Habit Modegalans 12 kategorier  tillkännages 21 september. Under galakvällen, som leds av Ebba Kleberg von Sydow, delas  ytterligare två priser ut nämligen Habit Hederspris och Zalandos Innovationsstipendium.

 



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Hårt och urbant - nu öppnar Junkyard butik i Stockholm

Så ser street- och sportmodeföretagets butik i Stockholm ut.

Hållbart mode extra värt att premiera

På onsdagen tilldelades fyra mode- och textilföretag nyinstiftade utmärkelsen Encouragement for Action 2018. Utmärkelserna delades ut under pågående mode- och inköpsvecka i Nacka strand.

Han ska ta Outnorth till nya höjder - e-handlare med ny vd

Från ABB till Coloreel

Värmen sänker tron på framtiden

Ny butik och nya varumärken

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Arkiv

Butiksnytt
Stureplan för Från Ö till A

Livsmedelsmärke med klädkollektion

Möter kundernas önskan med utökat storleksspann

Mode- och inredningskedjan justerar storlekarna upp och ned och lägger till rymligare passform.

Han satsar med nischat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny sportbutik under namnet Spobik och satsar på bland annat sportkonfektion. Det nya konceptet innefattar sex fysiska butiker samt e-handel.

Trio utökar samarbetet med Åhléns

De ritar barnkollektion åt varuhuskedjan. Den nya etiketten ersätter Åhléns nuvarande barnklädesmärke och lanseras tidigt nästa år.

Sju för Uniqlo

Inför butiksöppningen på Hamngatan i Stockholm kampanjar den japanska modekedjan med sju ambassadörer.

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Showroom, mässor och fest i Nacka strand

På måndagen startade aktiviteterna i Nacka strand med showrooms i Stockholm Fashion District. Senare i veckan öppnar mässorna Fashion Business Days och Nordic Shoe & Bagfair.

Konkursad varuhuskedja i nya händer

Varumärkeskedja ångar på - öppnar sjätte butiken

Barn- och ungdomsmodekoncept öppnar sjätte fysiska butiken och trappar upp satsningen i Finland och Norge.

Jobb & Karriär
Ny vd på plats - utnämndes i januari

Billigare kläder och skor

Nya hos MQ

Selfridges storsatsar på accessoarer

Vårlikt, feminint och lätt

Danska modeverksamheterna Blanche och Cecilie Bahnsen visade under Köpenhamns modevecka.

Nu och i vår enligt J.Lindeberg

På onsdagen visade modemärket i Köpenhamn.

Scorett på turné

Från John Henric till Najell

Multiarena för Jaktia

Så sålde Zalando

WeSCs kassaproblem fortsätter

Mörkt halvår för WeSC

Kedjan storsatsar på direktleveranser

Efter 94 år – nu tar klädbutiken ner skylten

3

Burberry har bränt varor för dryga miljarden

H&M i strid med facket

Zalando större än H&M under sommaren

Minskad framtidstro hos handlarna

Röda siffror för Intersport

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.17