Tvåsiffrig ökning i modehandeln på nätet

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Mogna e-handelsbranscher som mode gick bra under senvåren, enligt E-barometern för andra kvartalet.

Modehandeln på nätet hade en försäljningstillväxt om 14 procent under årets andra kvartal och gick därmed starkt under senvåren.

”I ljuset av den kräftgång som butikshandeln haft under perioden får detta betraktas som ett styrkebesked av e-handlarna. Det är även troligt att övergången till e-handel är en av orsakerna till de fysiska klädhandlarnas svaga utveckling”, skriver Postnord i rapporten som tas fram i samarbete med Svensk Digitalhandel och HUI Research.

Mode är en etablerad bransch som haft fina tillväxttal under årets första sex månader men den globala konkurrensen beskrivs som stenhård. Även fortsatt toppar Kina, Storbritannien,Tyskland och USA listan på länder dit svenska konsumenterna vänder sig för inköp. Kläder och skor är fortsatt de mest handlade varorna i näthandeln och stod under perioden för 38 procent.
Inte oväntat handlar allt fler med mobilen och inköpen med hjälp av mobil ökade med 24 procent under kvartalet.

Totalt ökade e-handeln under andra kvartalet 2017 med 15 procent, jämfört med samma period i fjol. I rapporten skriver Postnord att en brytpunkt nu är nådd då e-handeln för första gången stod för hela sällanköpsvaruhandelns försäljningstillväxt.

Totalt väntas hela e-handeln uppvisa en tillväxt om 17 procent under helåret 2017 och omsätta knappt 68 miljarder.
Kvartalets vinnarbransch var barnartiklar och leksaker som ökade med 24 procent.





Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Global Retail släpper G-Star: ”Rätt väg framåt för alla parter”

Driften av 17 butiker i Sverige tas över av det nederländska moderbolaget som nu startar lokal organisation för varumärket i Stockholm.

Han går till Intersport

Jarno Vanhatapio kliver in i Intersports styrelse.

Kompletterar med egna varumärken

Sportamore utökar lagerinvestering

Kedjor klara för Kongahälla

H&M svarar på kritik om löner

Nyhetsbrev

Fler outletbutiker för H&M

Arkiv

Överenskommelse nådd - WeSC flyttar designkontor

Trögt i Björn Borgs butiker

Björn Borg tappar trafik i de egna butikerna i Sverige och Benelux där försäljningen backade med över 20 procent under fjärde kvartalet.

Så blir MoS en bättre plats

Jobb & karriär
Från Ikea till Åhléns

Varuhuskedjan har hittat en efterträdare till Lina Söderqvist på marknadschefsposten.

Rand central i Polarns nya inredning

Barnklädeskedjan Polarn O. Pyret presenterar nytt inredningskoncept i mars.

Ny vd för Åhléns Outlet

Jack & Jones lanserar barnmode

De skor Åhléns kunder i höst

Minimarket har plockat fram en skokollektion exklusivt för varuhuskedjan. Lansering sker i augusti.

Kissie-domen: ”Viktigt med praxis på området”

Modell för Ellos

Här är framtidens handelsplats enligt AMF

The Lobby liknar ingenting annat. I april öppnar AMF Fastigheter sitt nya koncept i centrala Stockholm. Habit fick följa med på en förhandsvisning.

Då väntas WeSC ur rekonstruktion

Han slår ett slag för Frank Dandy

Underklädesmärket har ett nytt ansikte.

Jobb & karriär
Lundhags med ny marknadschef

Så ska Stayhard sälja mer denim

Här öppnar Deichmann igen

Jobb & karriär
Regionchef på Kappahl till Indiska

Mode- och inredningskedjan får ny försäljningschef.

Securitas tecknar avtal med modejätte

Tillfälligt för Isbjörn

Coop säger upp avtal med Postnord

Osäkra lönelägen i etiopisk textilindustri

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Nyputsat hos GSL

Hon jobbar för Puma

Bergans med butik

Digitalt skifte pressar handlarna

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.188