23948sdkhjf

Tvåsiffrig ökning i modehandeln på nätet

Mogna e-handelsbranscher som mode gick bra under senvåren, enligt E-barometern för andra kvartalet.

Modehandeln på nätet hade en försäljningstillväxt om 14 procent under årets andra kvartal och gick därmed starkt under senvåren.

”I ljuset av den kräftgång som butikshandeln haft under perioden får detta betraktas som ett styrkebesked av e-handlarna. Det är även troligt att övergången till e-handel är en av orsakerna till de fysiska klädhandlarnas svaga utveckling”, skriver Postnord i rapporten som tas fram i samarbete med Svensk Digitalhandel och HUI Research.

Mode är en etablerad bransch som haft fina tillväxttal under årets första sex månader men den globala konkurrensen beskrivs som stenhård. Även fortsatt toppar Kina, Storbritannien,Tyskland och USA listan på länder dit svenska konsumenterna vänder sig för inköp. Kläder och skor är fortsatt de mest handlade varorna i näthandeln och stod under perioden för 38 procent.
Inte oväntat handlar allt fler med mobilen och inköpen med hjälp av mobil ökade med 24 procent under kvartalet.

Totalt ökade e-handeln under andra kvartalet 2017 med 15 procent, jämfört med samma period i fjol. I rapporten skriver Postnord att en brytpunkt nu är nådd då e-handeln för första gången stod för hela sällanköpsvaruhandelns försäljningstillväxt.

Totalt väntas hela e-handeln uppvisa en tillväxt om 17 procent under helåret 2017 och omsätta knappt 68 miljarder.
Kvartalets vinnarbransch var barnartiklar och leksaker som ökade med 24 procent.



Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078