Tvåsiffrig ökning i modehandeln på nätet

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Mogna e-handelsbranscher som mode gick bra under senvåren, enligt E-barometern för andra kvartalet.

Modehandeln på nätet hade en försäljningstillväxt om 14 procent under årets andra kvartal och gick därmed starkt under senvåren.

”I ljuset av den kräftgång som butikshandeln haft under perioden får detta betraktas som ett styrkebesked av e-handlarna. Det är även troligt att övergången till e-handel är en av orsakerna till de fysiska klädhandlarnas svaga utveckling”, skriver Postnord i rapporten som tas fram i samarbete med Svensk Digitalhandel och HUI Research.

Mode är en etablerad bransch som haft fina tillväxttal under årets första sex månader men den globala konkurrensen beskrivs som stenhård. Även fortsatt toppar Kina, Storbritannien,Tyskland och USA listan på länder dit svenska konsumenterna vänder sig för inköp. Kläder och skor är fortsatt de mest handlade varorna i näthandeln och stod under perioden för 38 procent.
Inte oväntat handlar allt fler med mobilen och inköpen med hjälp av mobil ökade med 24 procent under kvartalet.

Totalt ökade e-handeln under andra kvartalet 2017 med 15 procent, jämfört med samma period i fjol. I rapporten skriver Postnord att en brytpunkt nu är nådd då e-handeln för första gången stod för hela sällanköpsvaruhandelns försäljningstillväxt.

Totalt väntas hela e-handeln uppvisa en tillväxt om 17 procent under helåret 2017 och omsätta knappt 68 miljarder.
Kvartalets vinnarbransch var barnartiklar och leksaker som ökade med 24 procent.





Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Starkt varumärke väntas vinna över snabbt mode

De planerar expansion i Sverige

Så mycket ska JC:s butiksförsäljning ökat

Då öppnar Arket i Stockholm

Nu aviseras öppningsdatumet för kedjans första butik i Sverige."Vi hade otrolig tur som kunde göra om planerna så snabbt efter branden på Biblioteksgatan i november".

Habit Modebranschens Dag
Han skapar upplevelser i handeln

Så blir den fysiska butiken mer attraktiv. Lyssna på Nicklas Jakobsson, grundare av Suteki, på Habit Modebranschens Dag.

Gap: Resultat under förväntan

Nyhetsbrev

Regeringen prisar Acne Studios

Modeföretaget mottog på torsdagen regeringens nyinstiftade exportpris. ”Det ger kraft att fortsätta”, säger vd Mattias Magnusson till Habit.

Arkiv
Plus

Varumärkenas väg till butikshyllan

Med färre mässor och specialistbutiker är det en kamp för nya sportvarumärken att slå sig in på den nordiska marknaden. Habit har följt tre aktörer i matchen om inköparna.

Intresset stort för att bli del av Uniqlos svenska team

Den nya Uniqlobutiken kommer att fylla fyra våningar och 1580 kvadratmeter i Sverigehuset på Hamngatan i centrala Stockholm. Arbetet med att rekrytera medarbetare har precis inletts. Intresset är stort för att jobba i den nya butiken.

Carven i konkurs

Hon ska också samarbeta med Nyden

H&M group släpper fler samarbetspartner för nya varumärket.

Missa inte Habit Modebranschens Dag

H&M backar ånyo sälj- och köptjänst

De har sålt miljoner aktier i Boozt

Dansk skilsmässa - DAFI splittras

En blir två när DAFI delas upp i två sällskap som får skilda fokusområden. Nytt dotterbolag ska sköta modeveckan i Köpenhamn.

"Internationell shoppingupplevelse" - VRG nyöppnar på NK

Muji i egen regi

Modekoncern i nybildad transportkoalition

Han kampanjar för Stayhard

Kollektivavtal för Rodebjer

Soya Concept förvärvar skoföretag

Modeverksamheten slås samman med danskt skomärke och skapar ny dansk modejätte.

Här öppnar OAS

E-handlare öppnar fysiskt i Stockholm

Habit Modebranschens Dag
Miljardmål i sikte

Hon ska ta varumärket till en miljard kronor. Hör henne på Habit Modebranschens Dag.

Tictail öppnar butik

Efter New York har Tictail öppnat fysisk butik i Stockholm.

Jobb & karriär
Hon går till 2NDDAY

Lager 157 hyr in sig i Härlöv

Wish-kunder slipper avgift

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Mässa närmare branschen

Lekfullt och kreativt

Designduos kläder miljömärks

Samarbete för Nikben

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Solglasögon för Oscar Magnuson

The Lobby satsar på bröllop i sommar

H&M: Stefan Persson har köpt ytterligare 6 miljoner aktier

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.144