23948sdkhjf

Tvåsiffrig ökning i modehandeln på nätet

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Mogna e-handelsbranscher som mode gick bra under senvåren, enligt E-barometern för andra kvartalet.

Modehandeln på nätet hade en försäljningstillväxt om 14 procent under årets andra kvartal och gick därmed starkt under senvåren.

”I ljuset av den kräftgång som butikshandeln haft under perioden får detta betraktas som ett styrkebesked av e-handlarna. Det är även troligt att övergången till e-handel är en av orsakerna till de fysiska klädhandlarnas svaga utveckling”, skriver Postnord i rapporten som tas fram i samarbete med Svensk Digitalhandel och HUI Research.

Mode är en etablerad bransch som haft fina tillväxttal under årets första sex månader men den globala konkurrensen beskrivs som stenhård. Även fortsatt toppar Kina, Storbritannien,Tyskland och USA listan på länder dit svenska konsumenterna vänder sig för inköp. Kläder och skor är fortsatt de mest handlade varorna i näthandeln och stod under perioden för 38 procent.
Inte oväntat handlar allt fler med mobilen och inköpen med hjälp av mobil ökade med 24 procent under kvartalet.

Totalt ökade e-handeln under andra kvartalet 2017 med 15 procent, jämfört med samma period i fjol. I rapporten skriver Postnord att en brytpunkt nu är nådd då e-handeln för första gången stod för hela sällanköpsvaruhandelns försäljningstillväxt.

Totalt väntas hela e-handeln uppvisa en tillväxt om 17 procent under helåret 2017 och omsätta knappt 68 miljarder.
Kvartalets vinnarbransch var barnartiklar och leksaker som ökade med 24 procent.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Karl Lagerfeld död

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Sportamore lägger till marknad

Här öppnar varuhusjätten outlet

Nyhetsbrev

Our Legacy bygger ut

Butiken i London utökas.

Arkiv

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Butiksnytt
Här öppnar Veronica Virta nytt

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Bubbleroom blickar mot öst

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Ny vd till Pandora

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Så ska Lager 157 charma Norge

Tvärstopp för Odd Molly

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Stärkt Lindex

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Ska göra accessoarer åt WeSC

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

Här bygger H&M om och ut

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.127