23948sdkhjf

Digital pionjär

Gudrun Sjödén firar 20 år med e-handel med specialkollektion. 2017 ser enligt bolaget ut att bli det bästa året någonsin.

Gudrun Sjödén kan betecknas som något av en digital pionjär då hon valde att satsa på webbutik 1997. I dag har mode- och inredningsbolaget försäljning via e-handel till 52 länder. Därför firar företaget nu 20 år med webben under 20 dagar, 6 till 25 september, med en specialkollektion också i de 22 fysiska butikerna i 7 länder.

Webbutiken är företagets största distributionskanal och står för 60 procent av omsättningen. Försäljningen har stigit med 30 procent i e-handeln på fokusmarknaden USA under det senaste året.

– Jag har alltid varit nyfiken på ny teknik och direkt kommunikation med kunderna. Med den digitala tekniken kunde vi direkt nå kunder över hela världen. Vår färgstarka kund är lika nyfiken som jag- det såg vi redan 1997. Jag läser aldrig bruksanvisningar, jag ger mig bara på det. Eftersom vi har drivit katalogförsäljning sedan 70-talet hade vi redan flödet med lager och logistik i huset. Den kunskapen saknade många andra som hoppade på ”internettåget” i mitten av 90-talet, säger Gudrun Sjödén, ägare, vd och chefsdesigner i en kommentar.

Nu väntar fortsatt satsning och expanson för bolaget som i ett pressmeddelande skriver att 2017 ser ut att bli det bästa året någonsin med en försäljningsökning om 9 procent. Gudrun Sjödén omsätter i dag nära 800 miljoner kronor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047