Digital pionjär

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Gudrun Sjödén firar 20 år med e-handel med specialkollektion. 2017 ser enligt bolaget ut att bli det bästa året någonsin.

Gudrun Sjödén kan betecknas som något av en digital pionjär då hon valde att satsa på webbutik 1997. I dag har mode- och inredningsbolaget försäljning via e-handel till 52 länder. Därför firar företaget nu 20 år med webben under 20 dagar, 6 till 25 september, med en specialkollektion också i de 22 fysiska butikerna i 7 länder.

Webbutiken är företagets största distributionskanal och står för 60 procent av omsättningen. Försäljningen har stigit med 30 procent i e-handeln på fokusmarknaden USA under det senaste året.

– Jag har alltid varit nyfiken på ny teknik och direkt kommunikation med kunderna. Med den digitala tekniken kunde vi direkt nå kunder över hela världen. Vår färgstarka kund är lika nyfiken som jag- det såg vi redan 1997. Jag läser aldrig bruksanvisningar, jag ger mig bara på det. Eftersom vi har drivit katalogförsäljning sedan 70-talet hade vi redan flödet med lager och logistik i huset. Den kunskapen saknade många andra som hoppade på ”internettåget” i mitten av 90-talet, säger Gudrun Sjödén, ägare, vd och chefsdesigner i en kommentar.

Nu väntar fortsatt satsning och expanson för bolaget som i ett pressmeddelande skriver att 2017 ser ut att bli det bästa året någonsin med en försäljningsökning om 9 procent. Gudrun Sjödén omsätter i dag nära 800 miljoner kronor.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Jobb & karriär
Från Ikea till Åhléns

Varuhuskedjan har hittat en efterträdare till Lina Söderqvist på marknadschefsposten.

Här är framtidens handelsplats enligt AMF

The Lobby liknar ingenting annat. I april öppnar AMF Fastigheter sitt nya koncept i centrala Stockholm. Habit fick följa med på en förhandsvisning.

Då väntas WeSC ur rekonstruktion

Jobb & karriär
Regionchef på Kappahl till Indiska

Mode- och inredningskedjan får ny försäljningschef.

Modell för Ellos

Så ska Stayhard sälja mer denim

Nyhetsbrev

”Viktigt med praxis på området”

Arkiv

Han slår ett slag för Frank Dandy

Underklädesmärket har ett nytt ansikte.

Jobb & karriär
Lundhags med ny marknadschef

Jobb & karriär
Indiska hämtar kompetens från Åhléns

Mode- och inredningskedjan rekryterar kvalitets- och hållbarhetschef med förflutet hos Åhléns och H&M.

Sällanköpen ökar på nätet - står för 80 procent av tillväxten

Mode stod för överlägset mest online i fjol.

Grandpa öppnar och stänger

I veckan återöppnar prisbelönta Grandpa moderbutiken på Södermannagatan på Södermalm. Samtidigt stängs en av butikerna i vår.

Securitas tecknar avtal med modejätte

Här öppnar Deichmann igen

Så ska Lexington Company få igång tillväxten

Tillfälligt för Isbjörn

Jobb & karriär
Edblad ser över varumärket - rekryterar trio

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Gap till svensk varuhuskedja

Åhléns plockar in baby- och barnkläder från Gap i sortimentet.

Coop säger upp avtal med Postnord

Förbjudna kemikalier i var fjärde vara – 16 företag anmäls

Klädskapare fick hederspris

Osäkra lönelägen i etiopisk textilindustri

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Nyputsat hos GSL

Hon jobbar för Puma

Bergans med butik

Byredo öppnar i London

Digitalt skifte pressar handlarna

Hon kommer till Köpenhamn

Pandora till Linden

River Island öppnar barnmodekoncept

Ny riktning för Depeche

H&M behåller utdelning

Denimfokus i London

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.213