Modemärke prisar svårmod

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Stuttherheims utmärkelse Årets melankoliker tillföll i år en artist och låtskrivare.

Stutterheim Raincoats delade ut priset, Melancholy Awards, för femte gången i ordningen och årets pristagare är artisten och låtskrivaren Frida Hyvönen. Idén med priset är att lyfta fram och uppmärksamma kreativitet inom musik, konst och litteratur där melankolin också spelar en betydande roll. Utmärkelsen delades ut 31 augusti i varumärkets butik på Åsögatn 136 i Stockholm och i samband med prisceremonin gjorde Frida Hyvönen även ett liveframträdande.

– Behovet av att uttrycka sig är ofta som störst när något skaver, det kan nog många kreativa själar hålla med om. Samtidigt finns det i många fall en inbyggd ångest i att lämna ifrån sig något man skapat, och låta omvärlden bedöma det. Det är balansen mellan de två känsloyttringarna som vi vill lyfta fram med priset Årets Melankoliker, säger Alexander Stutterheim, grundare och kreativ chef för varumärket i en kommentar.

Motiveringen till priset lyder;

På hennes senaste album  ”Kvinnor och barn” återfinns ett stort, öppet och ofiltrerat konstnärskap som innehåller ett helt eget kreativt uttryck, med vacker sorg och glädje som klangbotten. 

Frida Hyvönen är i gott sällskap med artister och författare som Sarah ”El Perro Del Mar” Assbring, Plura Jonsson, Bodil Malmsten och Ane Brun som tidigare år förärats priset.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Nyputsat hos GSL

Lyko till Finland

Så blir de nya avgifterna

Nyhetsbrev

Newhouse bygger om butiker

Modeföretaget lanserar ny logotyp och butiksinredning.

Arkiv

Esprit tar över butiker

Två franchisebutiker övergår i modeföretagets regi och därtill nyöppnar Esprit butiken i Täby centrum som gick i konkurs i höstas.

Hon jobbar för Puma

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Bergans med butik

Helomvändning krävs för Lindex

Syskonduo hos Björn Borg

Modemärket sätter fokus på prestationsförmågan med hjälp av välkända syskonpar.

Digitalt skifte pressar handlarna

Här öppnar Lyko

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Så ser Asos sportmodesatsning ut

E-handlaren lanserar egen sportkollektion.

H&M om e-handel och framtiden

Online utgör 12,5 procent av den totala försäljningen. Det avslöjas inför H&M-gruppens kapitalmarknadsdag som hålls på onsdagen.

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av koncernens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Pandora till Linden

NK storsatsar - blir större och lyxigare

Varuhuset i Stockholm byggs om och ut och välkomnar nya hyresgäster som Balenciaga och Valentino. Därtill gör varuhuset en herrmodesatsning med förändringar på bland annat herrmodeplanet.

Rivia Sports växlar upp

River Island öppnar barnmodekoncept

Ny riktning för Depeche

H&M behåller utdelning

Denimfokus i London

Klarna stöttar London College of Fashion

Valentin ger försäljningsskjuts

Uppåt för Zalando

Välkomnar förslagen mot stöldligor

Svea skor sig

Boozt rekryterar

Ny chef på Citycon

Kungens Kurva Shoppingcenter byggs ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.13