Modemärke prisar svårmod

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Stuttherheims utmärkelse Årets melankoliker tillföll i år en artist och låtskrivare.

Stutterheim Raincoats delade ut priset, Melancholy Awards, för femte gången i ordningen och årets pristagare är artisten och låtskrivaren Frida Hyvönen. Idén med priset är att lyfta fram och uppmärksamma kreativitet inom musik, konst och litteratur där melankolin också spelar en betydande roll. Utmärkelsen delades ut 31 augusti i varumärkets butik på Åsögatn 136 i Stockholm och i samband med prisceremonin gjorde Frida Hyvönen även ett liveframträdande.

– Behovet av att uttrycka sig är ofta som störst när något skaver, det kan nog många kreativa själar hålla med om. Samtidigt finns det i många fall en inbyggd ångest i att lämna ifrån sig något man skapat, och låta omvärlden bedöma det. Det är balansen mellan de två känsloyttringarna som vi vill lyfta fram med priset Årets Melankoliker, säger Alexander Stutterheim, grundare och kreativ chef för varumärket i en kommentar.

Motiveringen till priset lyder;

På hennes senaste album  ”Kvinnor och barn” återfinns ett stort, öppet och ofiltrerat konstnärskap som innehåller ett helt eget kreativt uttryck, med vacker sorg och glädje som klangbotten. 

Frida Hyvönen är i gott sällskap med artister och författare som Sarah ”El Perro Del Mar” Assbring, Plura Jonsson, Bodil Malmsten och Ane Brun som tidigare år förärats priset.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Dags för nytt innehåll hos The Lobby

På hotell med Panos Emporio

Jobb & Karriär
Nytt designteam hos Daily Sports

Tar över hotell i New York

Så ska mode- och inredningsbolaget synas under modeveckan i New York.

Velour by Nostalgi nystartar efter konkurs

Nu börjar ett nytt kapitel för märket med grundaren Per Andersson som ensam ägare.

Odd Molly tappar - satsar mot nya marknader

Trögt andra kvartal för Odd Molly som nu planerar stänga butiker och lägga ökat fokus på att nå nya marknader.

Nyhetsbrev

Resultatförbättring för Lindex - men butiksstängningar väntar

Arkiv
Plus

Modekvartett om våren 2019

Fyra tongivande kreatörer i samtal med Habit om nedskalade kollektioner och långsiktiga, mindre säsongsbundna produkter.

Hårt och urbant - nu öppnar Junkyard butik i Stockholm

Så ser street- och sportmodeföretagets butik i Stockholm ut.

Hållbart mode extra värt att premiera

På onsdagen tilldelades fyra mode- och textilföretag nyinstiftade utmärkelsen Encouragement for Action 2018. Utmärkelserna delades ut under pågående mode- och inköpsvecka i Nacka strand.

Han ska ta Outnorth till nya höjder - ny vd på plats

Från ABB till Coloreel

Värmen sänker tron på framtiden

Ny butik och nya varumärken

Butiksnytt
Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Butiksnytt
Stureplan för Från Ö till A

Livsmedelsmärke med klädkollektion

Möter kundernas önskan med utökat storleksspann

Mode- och inredningskedjan justerar storlekarna upp och ned och lägger till rymligare passform.

Han satsar med nischat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny sportbutik under namnet Spobik och satsar på bland annat sportkonfektion. Det nya konceptet innefattar sex fysiska butiker samt e-handel.

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Trio utökar samarbetet med Åhléns

De ritar barnkollektion åt varuhuskedjan. Den nya etiketten ersätter Åhléns nuvarande barnklädesmärke och lanseras tidigt nästa år.

Showroom, mässor och fest i Nacka strand

På måndagen startade aktiviteterna i Nacka strand med showrooms i Stockholm Fashion District. Senare i veckan öppnar mässorna Fashion Business Days och Nordic Shoe & Bagfair.

Sju för Uniqlo

Inför butiksöppningen på Hamngatan i Stockholm kampanjar den japanska modekedjan med sju ambassadörer.

Konkursad varuhuskedja i nya händer

Billigare kläder och skor

Nya hos MQ

Selfridges storsatsar på accessoarer

Scorett på turné

Från John Henric till Najell

Multiarena för Jaktia

Så sålde Zalando

WeSCs kassaproblem fortsätter

Mörkt halvår för WeSC

Kedjan storsatsar på direktleveranser

Efter 94 år – nu tar klädbutiken ner skylten

3

Burberry har bränt varor för dryga miljarden

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.161