Ny chefsekonom på Svensk Handel

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Svensk Handel har anställt Johan Davidson som ny chefsekonom.

Johan Davidson tar över tjänsten som chefsekonom efter Jonas Arnberg som blivit ny vd för Svensk Handels dotterbolag HUI Research. Han kommer att ingå i Svensk Handels ledningsgrupp. 

Johan Davidson har tidigare varit chefsekonom för Sveriges Apoteksförening och har mångårig erfarenhet från arbete i Regeringskansliet. Han tillträder tjänsten omgående.

 Vi är väldigt nöjda med att kunna presentera Johan Davidson som ny chefsekonom. Han har en gedigen kompetens och rätt erfarenhet för att ta sig an den här strategiskt viktiga tjänsten, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Johan Davidson är sedan i våras knuten till Svensk Handels näringspolitiska avdelning. Tidigare har han också arbetat på Konjunkturinstitutet och på Ekonomistyrningsverket.

– Med den snabba utvecklingen inom handeln uppstår ständigt nya förutsättningar som behöver analyseras och bedömas för att vi som organisation ska kunna påverka utvecklingen på bästa sätt. Jag ser fram mot att tillsammans med andra bidra aktivt i det arbetet, säger Johan Davidson.

– Handeln har en stor betydelse för jobb och tillväxt i samhället och detta behöver tydliggöras ytterligare. Om politikerna ger handelsföretagen rätt förutsättningar kan de bidra till lösningen på många av de samhällsutmaningar som finns.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Dags för nytt innehåll hos The Lobby

På hotell med Panos Emporio

Jobb & Karriär
Nytt designteam hos Daily Sports

Tar över hotell i New York

Så ska mode- och inredningsbolaget synas under modeveckan i New York.

Velour by Nostalgi nystartar efter konkurs

Nu börjar ett nytt kapitel för märket med grundaren Per Andersson som ensam ägare.

Odd Molly tappar - satsar mot nya marknader

Trögt andra kvartal för Odd Molly som nu planerar stänga butiker och lägga ökat fokus på att nå nya marknader.

Nyhetsbrev

Resultatförbättring för Lindex - men butiksstängningar väntar

Arkiv
Plus

Modekvartett om våren 2019

Fyra tongivande kreatörer i samtal med Habit om nedskalade kollektioner och långsiktiga, mindre säsongsbundna produkter.

Hårt och urbant - nu öppnar Junkyard butik i Stockholm

Så ser street- och sportmodeföretagets butik i Stockholm ut.

Hållbart mode extra värt att premiera

På onsdagen tilldelades fyra mode- och textilföretag nyinstiftade utmärkelsen Encouragement for Action 2018. Utmärkelserna delades ut under pågående mode- och inköpsvecka i Nacka strand.

Han ska ta Outnorth till nya höjder - ny vd på plats

Från ABB till Coloreel

Värmen sänker tron på framtiden

Ny butik och nya varumärken

Butiksnytt
Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Butiksnytt
Stureplan för Från Ö till A

Livsmedelsmärke med klädkollektion

Möter kundernas önskan med utökat storleksspann

Mode- och inredningskedjan justerar storlekarna upp och ned och lägger till rymligare passform.

Han satsar med nischat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny sportbutik under namnet Spobik och satsar på bland annat sportkonfektion. Det nya konceptet innefattar sex fysiska butiker samt e-handel.

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Trio utökar samarbetet med Åhléns

De ritar barnkollektion åt varuhuskedjan. Den nya etiketten ersätter Åhléns nuvarande barnklädesmärke och lanseras tidigt nästa år.

Showroom, mässor och fest i Nacka strand

På måndagen startade aktiviteterna i Nacka strand med showrooms i Stockholm Fashion District. Senare i veckan öppnar mässorna Fashion Business Days och Nordic Shoe & Bagfair.

Sju för Uniqlo

Inför butiksöppningen på Hamngatan i Stockholm kampanjar den japanska modekedjan med sju ambassadörer.

Konkursad varuhuskedja i nya händer

Billigare kläder och skor

Nya hos MQ

Selfridges storsatsar på accessoarer

Scorett på turné

Från John Henric till Najell

Multiarena för Jaktia

Så sålde Zalando

WeSCs kassaproblem fortsätter

Mörkt halvår för WeSC

Kedjan storsatsar på direktleveranser

Efter 94 år – nu tar klädbutiken ner skylten

3

Burberry har bränt varor för dryga miljarden

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.127