23948sdkhjf

WeSC försöker ställa om

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modebolaget fortsätter tappa i försäljning och likviditeten i bolaget är mycket ansträngd. Under andra kvartalet såldes The Shirt Factory.

Under andra kvartalet, 1 april till 30 juni, uppgick omsättningen till 18,7 miljoner kronor vilket var ett tapp mot 23,1 miljoner kronor för samma kvartal i fjol. Bruttomarginalen uppgick till 48,0 procent (55,7) med negativ påverkan från utförsäljning av lager.

Rörelseresultatet landade på samma nivå som i fjol -10,9 miljoner kronor (-10,6). Resultat efter skatt uppgick till -14,6 miljoner kronor (-13,1).

Enligt rapporten var omsättningstappet väntat då bolaget är inne i ett förändringsarbete som går ut på att bli mer wholesaledrivet istället för att vara distributörsdriven. Bolaget menar att förändringarna inte slagit igenom ännu.

Enligt rapporten fästs nu stor vikt vid att utveckla e-handeln och nu väntar nystart. Modebolaget har försäljning i 15 länder och i rapporten skriver bolaget att antalet distributörer blivit färre och att bolaget satsat på de mest lönsamma.

”Försäljningstappet de senaste fyra åren för WeSC är i allt väsentligt hänförligt distributörsverksamheten som för 2017 bedöms omfatta mindre än 20 procent av omsättningen. För 3 år sedan var siffran 80 procent av omsättningen”, skriver bolaget i rapporten.

Under kvartalet har bolaget ingått samarbete med ny distributör i Kanada och gjort nystrat i Storbritannien med ny agent. Under kvartalet avslutades försäljning av dotterbolaget The Shirt Factory AB och reavinst från avyttringen uppgick till 8,1 miljoner kronor i koncernen. The Shirt Factory´s nettoomsättning under första halvåret ingår med 21,7 miljoner (23,9) med ett resultat om -1,6 miljoner för årets första sex månader.

I rapporten skriver bolaget att likviditeten är fortsatt ansträngd och bolaget har begärt så kallad waiver, tillfällig acceptans för bristen, från kreditgivaren och inväntar svar. Modebolaget räknar med att det även fortsatt kommer att vara beroende av avsteg och acceptans av kreditgivaren.

Under augusti genomför bolaget en företrädesemission med ett tillskott på maximalt 28 miljoner kronor och söker nu även andra finansieringslösningar.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Kedjorna som driver omsättningen

Habit Modegalan
Årets designer enligt Habit

Vem som föräras titeln Årets Designer tillkännages under Habit Modegalan. Här är finalisterna.

"Starkare plattform för svenskt mode"

I februari väntas visningsveckan, Stockholm Fashion Week, sammanfalla med Stockholm Fashion District och Design Week.

Hit går Cheap Monday

Varumärket väljer kommunikationsbyrå efter att ha skött den biten själva.

Plus

Nylonbonanza i vårens streetmode

HABITS TRENDRAPPORTER VÅR 2019 DEL 1/7: Nytänkande färgkrockar, tonårsflirtar med 1970- och 80-talet och manlig minimalism. Vårens streetmode levererar både kreativt och kommersiellt.

Ciff satsar ungt

Ciff Kids blir i januari Ciff Youth.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Från egna lager via Sportamore - Adidas först ut att testa ny affärsmodell

Arkiv

Underklädeskedja öppnar outlet

Höjt tillväxtmål för Nelly

Jobb & Karriär
Ganni med ny vd

Har tidigare arbetat med varumärken som Maison Martin Margiela, Diesel och Marni.

Så ser en hållbar ledare ut

Habit Modegalan
De har chans till modepris

Under Habit Modegalan avslöjas vem som blir Modesveriges nykomling. Här är finalisterna.

Butiksnytt
Modetillskott i MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

1

Habit Modegalan
The Terrace nu i Göteborg

Efter drygt tio år i Stockholm har butikskonceptet öppnat ny butik. Inköparduon och konceptets grundare är nominerade till Årets inköpare i Habit Modegalan.

H&M: Ikeasfärens intåg är en "långsiktig finansiell investering"

Så går det för modebranschen

HABIT MARKNADSANALYS: Habit publicerar nyckeltalen för totalt 234 modeföretag 2017 och sammanfattar fjolåret här.

Habit Modegalan
De är finalister i Årets modeexportpris

Två premiumvarumärken och ett friluftsvarumärke har chans att föräras Habits branschpris.

Vestiaire Collective med nytt utseende

Habit Modegalan
Välkomna till Habit Modegalan

Nu är det bara två veckor kvar till Habit Modegalan. Under kvällen ska 12 vinnare koras. Galan leds i år av Kakan Hermansson.

Jobb & Karriär
GSL lämnar över skomärke

Tidigare tillförordnad vd och exportchef hos Elvine ska ta hand om expansionen för skomärket Jim Rickey Stockholm.

Nytt H&M-koncept även till Sverige

VRG tvärnitade under fjärde kvartalet

Sko- och accessoarkoncernen avslutade året med tapp i försäljning och kraftigt försämrat resultat.

Rizzo läggs ned som butikskedja

Stadium omorganiserar och varslar - satsar digitalt

Sportkedjan slår ihop avdelningar och flyttar delar av verksamheten från Norrköping till Solna.

Club Xprs konkursförvaltare: "Vi hoppas hitta en köpare"

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Så gör H&M med Nyden

Superdry vinstvarnar

Satsar på manlig fägring

Katastrofår för Kappahl

Butiksnytt
Tillfälligt för Jumperfabriken

De kampanjar för modekedjan

Utmanar med underjordisk lokal

Norsk modekedja blir dansk

Intersport slipper returerna 

H&M köper in sig i Klarna

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.15