WeSC försöker ställa om

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modebolaget fortsätter tappa i försäljning och likviditeten i bolaget är mycket ansträngd. Under andra kvartalet såldes The Shirt Factory.

Under andra kvartalet, 1 april till 30 juni, uppgick omsättningen till 18,7 miljoner kronor vilket var ett tapp mot 23,1 miljoner kronor för samma kvartal i fjol. Bruttomarginalen uppgick till 48,0 procent (55,7) med negativ påverkan från utförsäljning av lager.

Rörelseresultatet landade på samma nivå som i fjol -10,9 miljoner kronor (-10,6). Resultat efter skatt uppgick till -14,6 miljoner kronor (-13,1).

Enligt rapporten var omsättningstappet väntat då bolaget är inne i ett förändringsarbete som går ut på att bli mer wholesaledrivet istället för att vara distributörsdriven. Bolaget menar att förändringarna inte slagit igenom ännu.

Enligt rapporten fästs nu stor vikt vid att utveckla e-handeln och nu väntar nystart. Modebolaget har försäljning i 15 länder och i rapporten skriver bolaget att antalet distributörer blivit färre och att bolaget satsat på de mest lönsamma.

”Försäljningstappet de senaste fyra åren för WeSC är i allt väsentligt hänförligt distributörsverksamheten som för 2017 bedöms omfatta mindre än 20 procent av omsättningen. För 3 år sedan var siffran 80 procent av omsättningen”, skriver bolaget i rapporten.

Under kvartalet har bolaget ingått samarbete med ny distributör i Kanada och gjort nystrat i Storbritannien med ny agent. Under kvartalet avslutades försäljning av dotterbolaget The Shirt Factory AB och reavinst från avyttringen uppgick till 8,1 miljoner kronor i koncernen. The Shirt Factory´s nettoomsättning under första halvåret ingår med 21,7 miljoner (23,9) med ett resultat om -1,6 miljoner för årets första sex månader.

I rapporten skriver bolaget att likviditeten är fortsatt ansträngd och bolaget har begärt så kallad waiver, tillfällig acceptans för bristen, från kreditgivaren och inväntar svar. Modebolaget räknar med att det även fortsatt kommer att vara beroende av avsteg och acceptans av kreditgivaren.

Under augusti genomför bolaget en företrädesemission med ett tillskott på maximalt 28 miljoner kronor och söker nu även andra finansieringslösningar.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Så kan butiksdöden fintas – fem avgörande rekommendationer

Nu lanserar Wiges nytt varumärke

Under 2018 släpper företaget produkter i ekologiskt odlad bambu under etiketten Life Wear.

Lager 157 hyr in sig i Härlöv

Ny designansvarig hos 2nd Day

Han tar plats i Svensk Handels styrelse

Footways delägare och styrelseledamot Patrik Hedelin tar plats i Svensk Handels styrelse. Nya i styrelsen är även Clas Ohlson och Lykos vd:ar.

Wish-kunder slipper avgift

Nyhetsbrev

Coloreel i fortsatt och utökat samarbete med Ricoh

Arkiv

Sneakerduo är herrmodets mäktigaste

Butiksduo, modetrio och Acne Studios vd är bland de tio i toppen på modemagasinet Kings lista över de 100 mest inflytelserika männen och kvinnorna inom svenskt herrmode.

Rekord för Svea

Ökad omsättning och god vinst för Svea i fjol. Nu har modeföretaget flyttat till nya lokaler komplett med syverkstad.

Här öppnar Stadium Outlet härnäst

Så gick det för Björn Borg

Förbättrat resultat men fortsatt tapp i fysiska butiker för modebolaget under första kvartalet. Ljuspunkt är växande e-handel medan utvecklingen i Finland tynger bolaget.

Amerikansk betaljätte köper Izettle – Betalar 19 miljarder kronor

Sportamore förändrar i ledningen – Tappar logistikchef

Habit Modebranschens Dag
Han har vänt Gina Tricot

Efter ett år som vd har han vänt förlust till vinst. Lyssna till Magnus Månsson på Habit Modebranschens Dag i slutet av maj.

Handplockat och klassiskt

Jobb & karriär
"Med H&M och Cos på CV:t öppnades många möjligheter"

Han ska ansvara för utveckling av nätmodehandlaren Yoox Net-a-Porter Groups nya, egna varumärken.

Herrmodemärke öppnar i Mood

Premiär för butik om nära 900 kvadratmeter i flera våningar.

Nytt bikinivarumärke med Baliinfluenser

Produktchef och inköpare med ett förflutet från Chantal Thomass och Chantelle, Bik Bok och Nelly ligger bakom nya bikinivarumärket Coco & Nuts.

Snart skosläpp för Minimarket hos Åhléns

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Mässa närmare branschen

Plus

"Jag är född i en skokartong"

HABIT MÖTER: Det Båstadbaserade skovarumärket Anny Nord har världen som spelplan. Designern Mia Bencker vill ladda skorna med ett socialt engagemang.

Lekfullt och kreativt

Intresset stort för att bli del av Uniqlos svenska team

Ingen kräftgång i nätmodehandeln

God tillväxtsiffra och inledning på året för e-modehandeln, enligt E-barometern för första kvartalet. Totalt ökade e-handelsförsäljningen med 17 procent under första kvartalet.

Samarbete för Nikben

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Designduos kläder miljömärks

The Lobby satsar på bröllop i sommar

Solglasögon för Oscar Magnuson

H&M: Stefan Persson har köpt ytterligare 6 miljoner aktier

Sour industry väljer Onepartnergroup

Butik för Frenn

Plus

Därför räds inte Lager 157 Amazon

MyTaste med ny vd

Klockföretag tappar marknadsdirektör

Firar tio med strumplåda

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.151