WeSC försöker ställa om

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modebolaget fortsätter tappa i försäljning och likviditeten i bolaget är mycket ansträngd. Under andra kvartalet såldes The Shirt Factory.

Under andra kvartalet, 1 april till 30 juni, uppgick omsättningen till 18,7 miljoner kronor vilket var ett tapp mot 23,1 miljoner kronor för samma kvartal i fjol. Bruttomarginalen uppgick till 48,0 procent (55,7) med negativ påverkan från utförsäljning av lager.

Rörelseresultatet landade på samma nivå som i fjol -10,9 miljoner kronor (-10,6). Resultat efter skatt uppgick till -14,6 miljoner kronor (-13,1).

Enligt rapporten var omsättningstappet väntat då bolaget är inne i ett förändringsarbete som går ut på att bli mer wholesaledrivet istället för att vara distributörsdriven. Bolaget menar att förändringarna inte slagit igenom ännu.

Enligt rapporten fästs nu stor vikt vid att utveckla e-handeln och nu väntar nystart. Modebolaget har försäljning i 15 länder och i rapporten skriver bolaget att antalet distributörer blivit färre och att bolaget satsat på de mest lönsamma.

”Försäljningstappet de senaste fyra åren för WeSC är i allt väsentligt hänförligt distributörsverksamheten som för 2017 bedöms omfatta mindre än 20 procent av omsättningen. För 3 år sedan var siffran 80 procent av omsättningen”, skriver bolaget i rapporten.

Under kvartalet har bolaget ingått samarbete med ny distributör i Kanada och gjort nystrat i Storbritannien med ny agent. Under kvartalet avslutades försäljning av dotterbolaget The Shirt Factory AB och reavinst från avyttringen uppgick till 8,1 miljoner kronor i koncernen. The Shirt Factory´s nettoomsättning under första halvåret ingår med 21,7 miljoner (23,9) med ett resultat om -1,6 miljoner för årets första sex månader.

I rapporten skriver bolaget att likviditeten är fortsatt ansträngd och bolaget har begärt så kallad waiver, tillfällig acceptans för bristen, från kreditgivaren och inväntar svar. Modebolaget räknar med att det även fortsatt kommer att vara beroende av avsteg och acceptans av kreditgivaren.

Under augusti genomför bolaget en företrädesemission med ett tillskott på maximalt 28 miljoner kronor och söker nu även andra finansieringslösningar.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Hårt och urbant - nu öppnar Junkyard butik i Stockholm

Så ser street- och sportmodeföretagets butik i Stockholm ut.

Hållbart mode extra värt att premiera

På onsdagen tilldelades fyra mode- och textilföretag nyinstiftade utmärkelsen Encouragement for Action 2018. Utmärkelserna delades ut under pågående mode- och inköpsvecka i Nacka strand.

Han ska ta Outnorth till nya höjder - e-handlare med ny vd

Från ABB till Coloreel

Värmen sänker tron på framtiden

Ny butik och nya varumärken

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Arkiv

Butiksnytt
Stureplan för Från Ö till A

Livsmedelsmärke med klädkollektion

Han satsar med nischat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny sportbutik under namnet Spobik och satsar på bland annat sportkonfektion. Det nya konceptet innefattar sex fysiska butiker samt e-handel.

Möter kundernas önskan med utökat storleksspann

Mode- och inredningskedjan justerar storlekarna upp och ned och lägger till rymligare passform.

Trio utökar samarbetet med Åhléns

De ritar barnkollektion åt varuhuskedjan. Den nya etiketten ersätter Åhléns nuvarande barnklädesmärke och lanseras tidigt nästa år.

Sju för Uniqlo

Inför butiksöppningen på Hamngatan i Stockholm kampanjar den japanska modekedjan med sju ambassadörer.

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Showroom, mässor och fest i Nacka strand

På måndagen startade aktiviteterna i Nacka strand med showrooms i Stockholm Fashion District. Senare i veckan öppnar mässorna Fashion Business Days och Nordic Shoe & Bagfair.

Nya hos MQ

Konkursad varuhuskedja i nya händer

Varumärkeskedja ångar på - öppnar sjätte butiken

Barn- och ungdomsmodekoncept öppnar sjätte fysiska butiken och trappar upp satsningen i Finland och Norge.

Jobb & Karriär
Ny vd på plats - utnämndes i januari

Billigare kläder och skor

Selfridges storsatsar på accessoarer

Vårlikt, feminint och lätt

Danska modeverksamheterna Blanche och Cecilie Bahnsen visade under Köpenhamns modevecka.

Nu och i vår enligt J.Lindeberg

På onsdagen visade modemärket i Köpenhamn.

Scorett på turné

Från John Henric till Najell

Multiarena för Jaktia

Så sålde Zalando

WeSCs kassaproblem fortsätter

Mörkt halvår för WeSC

Kedjan storsatsar på direktleveranser

Efter 94 år – nu tar klädbutiken ner skylten

3

Burberry har bränt varor för dryga miljarden

H&M i strid med facket

Zalando större än H&M under sommaren

Minskad framtidstro hos handlarna

Röda siffror för Intersport

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.209