WeSC försöker ställa om

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modebolaget fortsätter tappa i försäljning och likviditeten i bolaget är mycket ansträngd. Under andra kvartalet såldes The Shirt Factory.

Under andra kvartalet, 1 april till 30 juni, uppgick omsättningen till 18,7 miljoner kronor vilket var ett tapp mot 23,1 miljoner kronor för samma kvartal i fjol. Bruttomarginalen uppgick till 48,0 procent (55,7) med negativ påverkan från utförsäljning av lager.

Rörelseresultatet landade på samma nivå som i fjol -10,9 miljoner kronor (-10,6). Resultat efter skatt uppgick till -14,6 miljoner kronor (-13,1).

Enligt rapporten var omsättningstappet väntat då bolaget är inne i ett förändringsarbete som går ut på att bli mer wholesaledrivet istället för att vara distributörsdriven. Bolaget menar att förändringarna inte slagit igenom ännu.

Enligt rapporten fästs nu stor vikt vid att utveckla e-handeln och nu väntar nystart. Modebolaget har försäljning i 15 länder och i rapporten skriver bolaget att antalet distributörer blivit färre och att bolaget satsat på de mest lönsamma.

”Försäljningstappet de senaste fyra åren för WeSC är i allt väsentligt hänförligt distributörsverksamheten som för 2017 bedöms omfatta mindre än 20 procent av omsättningen. För 3 år sedan var siffran 80 procent av omsättningen”, skriver bolaget i rapporten.

Under kvartalet har bolaget ingått samarbete med ny distributör i Kanada och gjort nystrat i Storbritannien med ny agent. Under kvartalet avslutades försäljning av dotterbolaget The Shirt Factory AB och reavinst från avyttringen uppgick till 8,1 miljoner kronor i koncernen. The Shirt Factory´s nettoomsättning under första halvåret ingår med 21,7 miljoner (23,9) med ett resultat om -1,6 miljoner för årets första sex månader.

I rapporten skriver bolaget att likviditeten är fortsatt ansträngd och bolaget har begärt så kallad waiver, tillfällig acceptans för bristen, från kreditgivaren och inväntar svar. Modebolaget räknar med att det även fortsatt kommer att vara beroende av avsteg och acceptans av kreditgivaren.

Under augusti genomför bolaget en företrädesemission med ett tillskott på maximalt 28 miljoner kronor och söker nu även andra finansieringslösningar.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Grandpa öppnar och stänger

I veckan återöppnar prisbelönta modekedjan Grandpa moderbutiken på Södermannagatan på Södermalm. Samtidigt stängs en av butikerna i vår.

Securitas tecknar avtal med modejätte

Sällanköpen ökar på nätet - står för 80 procent av tillväxten

Mode stod för överlägset mest online i fjol.

Regionchef på Kappahl till Indiska

Mode- och inredningskedjan har ny försäljningschef.

Så ska Lexington få igång tillväxten

Tillfälligt för Isbjörn

Nyhetsbrev

Jobb & karriär
Hon ska kvalitetssäkra Indiska

Mode- och inredningskedjan rekryterar kvalitets- och hållbarhetschef med förflutet hos Åhléns och H&M.

Arkiv

Gap till svensk varuhuskedja

Åhléns plockar in baby- och barnkläder från Gap i sortimentet.

Jobb & karriär
Edblad ser över varumärket - rekryterar trio

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Klädskapare fick hederspris

Förbjudna kemikalier i var fjärde vara – 16 företag anmäls

Coop säger upp avtal med Postnord

Osäkra lönelägen i etiopisk textilindustri

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Hon jobbar för Puma

Så blir de nya avgifterna

Lyko till Finland

Nyputsat hos GSL

Esprit tar över butiker

Två franchisebutiker övergår i modeföretagets regi och därtill nyöppnar Esprit butiken i Täby centrum som gick i konkurs i höstas.

Newhouse bygger om butiker

Modeföretaget lanserar ny logotyp och butiksinredning.

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Helomvändning krävs för Lindex

Bergans med butik

Digitalt skifte pressar handlarna

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Pandora till Linden

River Island öppnar barnmodekoncept

Ny riktning för Depeche

H&M behåller utdelning

Denimfokus i London

Klarna stöttar London College of Fashion

Valentin ger försäljningsskjuts

Uppåt för Zalando

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.179