Modest ökning i klädhandeln

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Svag uppåt för kläder och minus för skor i juli, enligt Detaljhandelsindex från HUI Research och SCB. Sport- och fritidshandeln fortsätter tappa i försäljning.

Försäljningen inom klädhandeln mätt i löpande priser ökade med 1,0 procent under juli, enligt Detaljhandelsindex från HUI Resaerach och Statistiska Centralbyrån. Hittills i år har klädförsäljningen minskat med 0,5 procent.

För skohandeln blev juli en trög månad med ett försäljningstapp enligt indexet med 3,6 procent mätt i löpande priser. Ackumulerad siffra för skohandeln visar en ökning hittills i år med 3,0 procent.

I sport och -fritidshandeln visar försäljningen -3,6 procent i juli mätt i löpande priser och hittills i år har försäljningen minskat med -1,7 procent.

Desto sämre går det för mode- respektive sporthandeln som fått stå på sidlinjen under det första halvåret. Dessa branscher utsätts dock för stort konkurrenstryck från utländska e-handelsaktörer varför den inhemska statistiken kan bli missvisande” skriver Andreas Svensson, senior Konsult på HUI Research i en kommentar till rapporten .

Totat ökade försäljningsvolymen med 3,7 procent i juli 2017 jämfört med motsvarande månad 2016. Sällanköpsvaruhandeln ökade med 4,9 procent.

Omsättningen för den totala detaljhandeln ökade mätt i löpande priser med 3,5 procent mellan juli 2016 och juli 2017. Sällanköpsvaruhandeln ökade med 3,7 procent under månaden och uppgick totalt till 36 miljarder kronor.





Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Nyputsat hos GSL

Lyko till Finland

Så blir de nya avgifterna

Nyhetsbrev

Esprit tar över butiker

Två franchisebutiker övergår i modeföretagets regi och därtill nyöppnar Esprit butiken i Täby centrum som gick i konkurs i höstas.

Arkiv

Newhouse bygger om butiker

Modeföretaget lanserar ny logotyp och butiksinredning.

Hon jobbar för Puma

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Helomvändning krävs för Lindex

Bergans med butik

Syskonduo hos Björn Borg

Modemärket sätter fokus på prestationsförmågan med hjälp av välkända syskonpar.

Digitalt skifte pressar handlarna

Här öppnar Lyko

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Så ser Asos sportmodesatsning ut

E-handlaren lanserar egen sportkollektion.

H&M om e-handel och framtiden

Online utgör 12,5 procent av den totala försäljningen. Det avslöjas inför H&M-gruppens kapitalmarknadsdag som hålls på onsdagen.

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av koncernens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Pandora till Linden

NK storsatsar - blir större och lyxigare

Varuhuset i Stockholm byggs om och ut och välkomnar nya hyresgäster som Balenciaga och Valentino. Därtill gör varuhuset en herrmodesatsning med förändringar på bland annat herrmodeplanet.

Rivia Sports växlar upp

River Island öppnar barnmodekoncept

Ny riktning för Depeche

H&M behåller utdelning

Denimfokus i London

Klarna stöttar London College of Fashion

Valentin ger försäljningsskjuts

Uppåt för Zalando

Välkomnar förslagen mot stöldligor

Svea skor sig

Boozt rekryterar

Ny chef på Citycon

Kungens Kurva Shoppingcenter byggs ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.192