23948sdkhjf

Ökad försäljning för Boozt

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Omsättningen ökade rejält men resultatet rasade för e-modehandlaren under andra kvartalet.

Under andra kvartalet, april till juni, ökade nettoomsättningen för den nyligen börsnoterande e-modehandlaren med 39,0 procent till 496,1 miljoner kronor (357,1). Men rörelseresultatet uppgick till -82,9 miljoner kronor vilket var ett rejält ras från vinsten om 8,6 miljoner för samma kvartal i fjol. I rapporten skriver bolaget att förlusten beror på jämförelsestörande poster om 93,8 miljoner kronor (2,0) som bland annat härrör till bolagets börsintroduktion och aktierelaterade ersättningar till anställda.

Justerat rörelseresultat uppgick till 10,9 miljoner kronor (10,6), vilket motsvarar en justerad rörelsemarginal om 2,2 procent (3,0%).

”Även om kvartalet kännetecknades av många extraordinära händelser har vi lyckats att bibehålla vår drivkraft. Vår nettoomsättning uppgick till 496,1 miljoner kronor, motsvarande en tillväxt om 39,0 procent. Detta kvartal var det första utan någon försäljning av Ecco som monobrand, vilket påverkar segmentet Övrigt negativt. De två andra segmenten Boozt.com och Booztlet.com hade en nettoomsättningstillväxt om 45,1 procent respektive 31,4 procent”, skriver vd och koncernchef Hermann Haraldsson i rapporten.

Bolaget noterades på Nasdaq Stockholm 31 maj vilket ska ha attraherat 3 600 investerare från Europa och USA. Under kvartalet plockade bolaget in skönhets- och kosmetikprodukter i sortimentet. Antalet aktiva kunder på Boozt.com uppgick under de första sex månaderna till 916 000 vilket motsvarar en ökning om 31,8 procent jämfört med det första halvåret 2016.





Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Underklädeskedja öppnar outlet

Plus

Nylonbonanza i vårens streetmode

HABITS TRENDRAPPORTER VÅR 2019 DEL 1/7: Nytänkande färgkrockar, tonårsflirtar med 1970- och 80-talet och manlig minimalism. Vårens streetmode levererar både kreativt och kommersiellt.

Hit går Cheap Monday

Varumärket väljer kommunikationsbyrå efter att ha skött den biten själva.

Höjda tillväxtmål för Nelly

Från egna lager via Sportamore - Adidas först ut att testa ny affärsmodell

Jobb & Karriär
Ganni med ny vd

Har tidigare arbetat med varumärken som Maison Martin Margiela, Diesel och Marni.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Ciff satsar ungt

Ciff Kids blir i januari Ciff Youth.

Arkiv

Habit Modegalan
De har chans till modepris

Under Habit Modegalan avslöjas vem som blir Modesveriges nykomling. Här är finalisterna.

Butiksnytt
Modetillskott i MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

1

Habit Modegalan
The Terrace nu i Göteborg

Efter drygt tio år i Stockholm har butikskonceptet öppnat ny butik. Inköparduon och konceptets grundare är nominerade till Årets inköpare i Habit Modegalan.

Så ser en hållbar ledare ut

Så går det för modebranschen

HABIT MARKNADSANALYS: Habit publicerar nyckeltalen för totalt 234 modeföretag 2017 och sammanfattar fjolåret här.

H&M: Ikeasfärens intåg är en "långsiktig finansiell investering"

Nytt H&M-koncept även till Sverige

Habit Modegalan
De är finalister i Årets modeexportpris

Två premiumvarumärken och ett friluftsvarumärke har chans att föräras Habits branschpris.

Jobb & Karriär
GSL lämnar över skomärke

Tidigare tillförordnad vd och exportchef hos Elvine ska ta hand om expansionen för skomärket Jim Rickey Stockholm.

Vestiaire Collective med nytt utseende

Habit Modegalan
Välkomna till Habit Modegalan

Nu är det bara två veckor kvar till Habit Modegalan. Under kvällen ska 12 vinnare koras. Galan leds i år av Kakan Hermansson.

Rizzo läggs ned som butikskedja

Stadium omorganiserar och varslar - satsar digitalt

Sportkedjan slår ihop avdelningar och flyttar delar av verksamheten från Norrköping till Solna.

VRG tvärnitade under fjärde kvartalet

Sko- och accessoarkoncernen avslutade året med tapp i försäljning och kraftigt försämrat resultat.

Jobb & Karriär
Frank Dandy med ny vd

Styrelsemedlem och operativt ansvarig för företagets digitala utveckling kliver in som ny vd. Tidigare vd stannar och får ny roll.

H&M tar klädvårdskoncept till Norge

Club Xprs konkursförvaltare: "Vi hoppas hitta en köpare"

Så gör H&M med Nyden

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Superdry vinstvarnar

Satsar på manlig fägring

Katastrofår för Kappahl

Butiksnytt
Tillfälligt för Jumperfabriken

De kampanjar för modekedjan

Utmanar med underjordisk lokal

Norsk modekedja blir dansk

Intersport slipper returerna 

H&M köper in sig i Klarna

Fejkstreetmärke i JC-butik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.155