Ökad försäljning för Boozt

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Omsättningen ökade rejält men resultatet rasade för e-modehandlaren under andra kvartalet.

Under andra kvartalet, april till juni, ökade nettoomsättningen för den nyligen börsnoterande e-modehandlaren med 39,0 procent till 496,1 miljoner kronor (357,1). Men rörelseresultatet uppgick till -82,9 miljoner kronor vilket var ett rejält ras från vinsten om 8,6 miljoner för samma kvartal i fjol. I rapporten skriver bolaget att förlusten beror på jämförelsestörande poster om 93,8 miljoner kronor (2,0) som bland annat härrör till bolagets börsintroduktion och aktierelaterade ersättningar till anställda.

Justerat rörelseresultat uppgick till 10,9 miljoner kronor (10,6), vilket motsvarar en justerad rörelsemarginal om 2,2 procent (3,0%).

”Även om kvartalet kännetecknades av många extraordinära händelser har vi lyckats att bibehålla vår drivkraft. Vår nettoomsättning uppgick till 496,1 miljoner kronor, motsvarande en tillväxt om 39,0 procent. Detta kvartal var det första utan någon försäljning av Ecco som monobrand, vilket påverkar segmentet Övrigt negativt. De två andra segmenten Boozt.com och Booztlet.com hade en nettoomsättningstillväxt om 45,1 procent respektive 31,4 procent”, skriver vd och koncernchef Hermann Haraldsson i rapporten.

Bolaget noterades på Nasdaq Stockholm 31 maj vilket ska ha attraherat 3 600 investerare från Europa och USA. Under kvartalet plockade bolaget in skönhets- och kosmetikprodukter i sortimentet. Antalet aktiva kunder på Boozt.com uppgick under de första sex månaderna till 916 000 vilket motsvarar en ökning om 31,8 procent jämfört med det första halvåret 2016.





Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Dags för nytt innehåll hos The Lobby

På hotell med Panos Emporio

Jobb & Karriär
Nytt designteam hos Daily Sports

Tar över hotell i New York

Så ska mode- och inredningsbolaget synas under modeveckan i New York.

Velour by Nostalgi nystartar efter konkurs

Nu börjar ett nytt kapitel för märket med grundaren Per Andersson som ensam ägare.

Odd Molly tappar - satsar mot nya marknader

Trögt andra kvartal för Odd Molly som nu planerar stänga butiker och lägga ökat fokus på att nå nya marknader.

Nyhetsbrev

Resultatförbättring för Lindex - men butiksstängningar väntar

Arkiv
Plus

Modekvartett om våren 2019

Fyra tongivande kreatörer i samtal med Habit om nedskalade kollektioner och långsiktiga, mindre säsongsbundna produkter.

Hårt och urbant - nu öppnar Junkyard butik i Stockholm

Så ser street- och sportmodeföretagets butik i Stockholm ut.

Hållbart mode extra värt att premiera

På onsdagen tilldelades fyra mode- och textilföretag nyinstiftade utmärkelsen Encouragement for Action 2018. Utmärkelserna delades ut under pågående mode- och inköpsvecka i Nacka strand.

Han ska ta Outnorth till nya höjder - ny vd på plats

Från ABB till Coloreel

Värmen sänker tron på framtiden

Ny butik och nya varumärken

Butiksnytt
Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Butiksnytt
Stureplan för Från Ö till A

Livsmedelsmärke med klädkollektion

Möter kundernas önskan med utökat storleksspann

Mode- och inredningskedjan justerar storlekarna upp och ned och lägger till rymligare passform.

Han satsar med nischat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny sportbutik under namnet Spobik och satsar på bland annat sportkonfektion. Det nya konceptet innefattar sex fysiska butiker samt e-handel.

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Trio utökar samarbetet med Åhléns

De ritar barnkollektion åt varuhuskedjan. Den nya etiketten ersätter Åhléns nuvarande barnklädesmärke och lanseras tidigt nästa år.

Showroom, mässor och fest i Nacka strand

På måndagen startade aktiviteterna i Nacka strand med showrooms i Stockholm Fashion District. Senare i veckan öppnar mässorna Fashion Business Days och Nordic Shoe & Bagfair.

Sju för Uniqlo

Inför butiksöppningen på Hamngatan i Stockholm kampanjar den japanska modekedjan med sju ambassadörer.

Konkursad varuhuskedja i nya händer

Billigare kläder och skor

Nya hos MQ

Selfridges storsatsar på accessoarer

Scorett på turné

Från John Henric till Najell

Multiarena för Jaktia

Så sålde Zalando

WeSCs kassaproblem fortsätter

Mörkt halvår för WeSC

Kedjan storsatsar på direktleveranser

Efter 94 år – nu tar klädbutiken ner skylten

3

Burberry har bränt varor för dryga miljarden

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.178