Ökad försäljning för Boozt

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Omsättningen ökade rejält men resultatet rasade för e-modehandlaren under andra kvartalet.

Under andra kvartalet, april till juni, ökade nettoomsättningen för den nyligen börsnoterande e-modehandlaren med 39,0 procent till 496,1 miljoner kronor (357,1). Men rörelseresultatet uppgick till -82,9 miljoner kronor vilket var ett rejält ras från vinsten om 8,6 miljoner för samma kvartal i fjol. I rapporten skriver bolaget att förlusten beror på jämförelsestörande poster om 93,8 miljoner kronor (2,0) som bland annat härrör till bolagets börsintroduktion och aktierelaterade ersättningar till anställda.

Justerat rörelseresultat uppgick till 10,9 miljoner kronor (10,6), vilket motsvarar en justerad rörelsemarginal om 2,2 procent (3,0%).

”Även om kvartalet kännetecknades av många extraordinära händelser har vi lyckats att bibehålla vår drivkraft. Vår nettoomsättning uppgick till 496,1 miljoner kronor, motsvarande en tillväxt om 39,0 procent. Detta kvartal var det första utan någon försäljning av Ecco som monobrand, vilket påverkar segmentet Övrigt negativt. De två andra segmenten Boozt.com och Booztlet.com hade en nettoomsättningstillväxt om 45,1 procent respektive 31,4 procent”, skriver vd och koncernchef Hermann Haraldsson i rapporten.

Bolaget noterades på Nasdaq Stockholm 31 maj vilket ska ha attraherat 3 600 investerare från Europa och USA. Under kvartalet plockade bolaget in skönhets- och kosmetikprodukter i sortimentet. Antalet aktiva kunder på Boozt.com uppgick under de första sex månaderna till 916 000 vilket motsvarar en ökning om 31,8 procent jämfört med det första halvåret 2016.





Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Nyputsat hos GSL

Lyko till Finland

Så blir de nya avgifterna

Nyhetsbrev

Newhouse bygger om butiker

Modeföretaget lanserar ny logotyp och butiksinredning.

Arkiv

Esprit tar över butiker

Två franchisebutiker övergår i modeföretagets regi och därtill nyöppnar Esprit butiken i Täby centrum som gick i konkurs i höstas.

Hon jobbar för Puma

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Bergans med butik

Helomvändning krävs för Lindex

Syskonduo hos Björn Borg

Modemärket sätter fokus på prestationsförmågan med hjälp av välkända syskonpar.

Digitalt skifte pressar handlarna

Här öppnar Lyko

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Så ser Asos sportmodesatsning ut

E-handlaren lanserar egen sportkollektion.

H&M om e-handel och framtiden

Online utgör 12,5 procent av den totala försäljningen. Det avslöjas inför H&M-gruppens kapitalmarknadsdag som hålls på onsdagen.

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av koncernens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Pandora till Linden

Rivia Sports växlar upp

Digitala affärer i fokus

Modekoncernen RNB och Wellstreet ska förändra och utveckla retail med digitala tjänster i samägda bolaget Retailers Lab.

River Island öppnar barnmodekoncept

Ny riktning för Depeche

H&M behåller utdelning

Denimfokus i London

Klarna stöttar London College of Fashion

Valentin ger försäljningsskjuts

Uppåt för Zalando

Välkomnar förslagen mot stöldligor

Svea skor sig

Boozt rekryterar

Ny chef på Citycon

Kungens Kurva Shoppingcenter byggs ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.141