23948sdkhjf

Ökad försäljning för Boozt

Omsättningen ökade rejält men resultatet rasade för e-modehandlaren under andra kvartalet.

Under andra kvartalet, april till juni, ökade nettoomsättningen för den nyligen börsnoterande e-modehandlaren med 39,0 procent till 496,1 miljoner kronor (357,1). Men rörelseresultatet uppgick till -82,9 miljoner kronor vilket var ett rejält ras från vinsten om 8,6 miljoner för samma kvartal i fjol. I rapporten skriver bolaget att förlusten beror på jämförelsestörande poster om 93,8 miljoner kronor (2,0) som bland annat härrör till bolagets börsintroduktion och aktierelaterade ersättningar till anställda.

Justerat rörelseresultat uppgick till 10,9 miljoner kronor (10,6), vilket motsvarar en justerad rörelsemarginal om 2,2 procent (3,0%).

”Även om kvartalet kännetecknades av många extraordinära händelser har vi lyckats att bibehålla vår drivkraft. Vår nettoomsättning uppgick till 496,1 miljoner kronor, motsvarande en tillväxt om 39,0 procent. Detta kvartal var det första utan någon försäljning av Ecco som monobrand, vilket påverkar segmentet Övrigt negativt. De två andra segmenten Boozt.com och Booztlet.com hade en nettoomsättningstillväxt om 45,1 procent respektive 31,4 procent”, skriver vd och koncernchef Hermann Haraldsson i rapporten.

Bolaget noterades på Nasdaq Stockholm 31 maj vilket ska ha attraherat 3 600 investerare från Europa och USA. Under kvartalet plockade bolaget in skönhets- och kosmetikprodukter i sortimentet. Antalet aktiva kunder på Boozt.com uppgick under de första sex månaderna till 916 000 vilket motsvarar en ökning om 31,8 procent jämfört med det första halvåret 2016.



Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094