Försäljningstapp för Lexington Company

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Mode- och inredningsbolaget förbättrade resultatet men försäljningen minskade under andra kvartalet.

För årets andra kvartal, april till juni, minskade det totala rörelseintäkterna till 53,9 miljoner kronor (55,5). Bruttomarginalen för kvartalet uppgick till 69,3 (63,3) procent. Rörelseresultatet för perioden stärktes och uppgick till -3,0 miljoner kronor jämfört med -7,2 miljoner kronor för samma kvartal i fjol. Rörelsemarginalen uppgick under andra kvartalet till -5,6 procent (-12,9) procent. Periodens resultat uppgick till -4,5 miljoner kronor (-9,4).

I rapporten skriver vd Kristina Lindhe att bolaget fortsätter arbeta med att bli mer synliga i e-handeln via flera aktörer och i sociala medier. Därtill arbetar företaget med att stärka integrationen mellan de egna butikerna och webbutiken. Under kvartalet öppnade första egna butiken i Helsingfors, åttonde butiken i Norge i Stavanger och därtill flyttade butiken i Malmö. Franchisetagare öppnade under kvartalet en butik i Knokke i Belgien samt två butiker i Kina. Butiken i Greenwich i Connecticut i USA har stängts.

”Tyvärr har vi under kvartalet haft en ganska trög och negativ generell marknadsutveckling att kämpa mot i flera länder, vilket gjort att vår totala försäljning inte ökat under kvartalet. Det är framförallt hos de traditionella återförsäljarna på några marknader som den här svagare utvecklingen märks mest, vilket i sin tur drar ned vår försäljning till dem”, skriver Kristina Lindhe i rapporten.

Modeförsäljningen utvecklas enligt bolaget väl medan affärsområdet heminredning har det tuffare. Bolaget genomförde en företrädesemission under kvartalet men syns inte i siffrorna då kapitaltillskottet om drygt 18 miljoner kom in till bolaget först efter kvartalets slut.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De planerar expansion i Sverige

Så mycket ska JC:s butiksförsäljning ökat

Starkt varumärke väntas vinna över snabbt mode

Gap: Resultat under förväntan

Då öppnar Arket i Stockholm

Nu aviseras öppningsdatumet för kedjans första butik i Sverige."Vi hade otrolig tur som kunde göra om planerna så snabbt efter branden på Biblioteksgatan i november".

Habit Modebranschens Dag
Han skapar upplevelser i handeln

Så blir den fysiska butiken mer attraktiv. Lyssna på Nicklas Jakobsson, grundare av Suteki, på Habit Modebranschens Dag.

Nyhetsbrev

Regeringen prisar Acne Studios

Modeföretaget mottog på torsdagen regeringens nyinstiftade exportpris. ”Det ger kraft att fortsätta”, säger vd Mattias Magnusson till Habit.

Arkiv

Carven i konkurs

Hon ska också samarbeta med Nyden

H&M group släpper fler samarbetspartner för nya varumärket.

Intresset stort för att bli del av Uniqlos svenska team

Den nya Uniqlobutiken kommer att fylla fyra våningar och 1580 kvadratmeter i Sverigehuset på Hamngatan i centrala Stockholm. Arbetet med att rekrytera medarbetare har precis inletts. Intresset är stort för att jobba i den nya butiken.

Plus

Varumärkenas väg till butikshyllan

Med färre mässor och specialistbutiker är det en kamp för nya sportvarumärken att slå sig in på den nordiska marknaden. Habit har följt tre aktörer i matchen om inköparna.

Missa inte Habit Modebranschens Dag

H&M backar ånyo sälj- och köptjänst

"Internationell shoppingupplevelse" - VRG nyöppnar på NK

Dansk skilsmässa - DAFI splittras

En blir två när DAFI delas upp i två sällskap som får skilda fokusområden. Nytt dotterbolag ska sköta modeveckan i Köpenhamn.

De har sålt miljoner aktier i Boozt

Modekoncern i nybildad transportkoalition

Muji i egen regi

Han kampanjar för Stayhard

Kollektivavtal för Rodebjer

Soya Concept förvärvar skoföretag

Modeverksamheten slås samman med danskt skomärke och skapar ny dansk modejätte.

Här öppnar OAS

E-handlare öppnar fysiskt i Stockholm

Habit Modebranschens Dag
Miljardmål i sikte

Hon ska ta varumärket till en miljard kronor. Hör henne på Habit Modebranschens Dag.

Tictail öppnar butik

Efter New York har Tictail öppnat fysisk butik i Stockholm.

Lager 157 hyr in sig i Härlöv

Jobb & karriär
Hon går till 2NDDAY

Wish-kunder slipper avgift

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Mässa närmare branschen

Lekfullt och kreativt

Designduos kläder miljömärks

Samarbete för Nikben

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Solglasögon för Oscar Magnuson

The Lobby satsar på bröllop i sommar

H&M: Stefan Persson har köpt ytterligare 6 miljoner aktier

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.131