23948sdkhjf

Försäljningstapp för Lexington Company

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Mode- och inredningsbolaget förbättrade resultatet men försäljningen minskade under andra kvartalet.

För årets andra kvartal, april till juni, minskade det totala rörelseintäkterna till 53,9 miljoner kronor (55,5). Bruttomarginalen för kvartalet uppgick till 69,3 (63,3) procent. Rörelseresultatet för perioden stärktes och uppgick till -3,0 miljoner kronor jämfört med -7,2 miljoner kronor för samma kvartal i fjol. Rörelsemarginalen uppgick under andra kvartalet till -5,6 procent (-12,9) procent. Periodens resultat uppgick till -4,5 miljoner kronor (-9,4).

I rapporten skriver vd Kristina Lindhe att bolaget fortsätter arbeta med att bli mer synliga i e-handeln via flera aktörer och i sociala medier. Därtill arbetar företaget med att stärka integrationen mellan de egna butikerna och webbutiken. Under kvartalet öppnade första egna butiken i Helsingfors, åttonde butiken i Norge i Stavanger och därtill flyttade butiken i Malmö. Franchisetagare öppnade under kvartalet en butik i Knokke i Belgien samt två butiker i Kina. Butiken i Greenwich i Connecticut i USA har stängts.

”Tyvärr har vi under kvartalet haft en ganska trög och negativ generell marknadsutveckling att kämpa mot i flera länder, vilket gjort att vår totala försäljning inte ökat under kvartalet. Det är framförallt hos de traditionella återförsäljarna på några marknader som den här svagare utvecklingen märks mest, vilket i sin tur drar ned vår försäljning till dem”, skriver Kristina Lindhe i rapporten.

Modeförsäljningen utvecklas enligt bolaget väl medan affärsområdet heminredning har det tuffare. Bolaget genomförde en företrädesemission under kvartalet men syns inte i siffrorna då kapitaltillskottet om drygt 18 miljoner kom in till bolaget först efter kvartalets slut.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu
Plus

Nylonbonanza i vårens streetmode

HABITS TRENDRAPPORTER VÅR 2019 DEL 1/7: Nytänkande färgkrockar, tonårsflirtar med 1970- och 80-talet och manlig minimalism. Vårens streetmode levererar både kreativt och kommersiellt.

Underklädeskedja öppnar outlet

Hit går Cheap Monday

Varumärket väljer kommunikationsbyrå efter att ha skött den biten själva.

Höjda tillväxtmål för Nelly

Från egna lager via Sportamore - Adidas först ut att testa ny affärsmodell

Ciff satsar ungt

Ciff Kids blir i januari Ciff Youth.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Jobb & Karriär
Ganni med ny vd

Har tidigare arbetat med varumärken som Maison Martin Margiela, Diesel och Marni.

Arkiv

Butiksnytt
Modetillskott i MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

Habit Modegalan
De har chans till modepris

Under Habit Modegalan avslöjas vem som blir Modesveriges nykomling. Här är finalisterna.

1

Habit Modegalan
The Terrace nu i Göteborg

Efter drygt tio år i Stockholm har butikskonceptet öppnat ny butik. Inköparduon och konceptets grundare är nominerade till Årets inköpare i Habit Modegalan.

Så ser en hållbar ledare ut

Så går det för modebranschen

HABIT MARKNADSANALYS: Habit publicerar nyckeltalen för totalt 234 modeföretag 2017 och sammanfattar fjolåret här.

H&M: Ikeasfärens intåg är en "långsiktig finansiell investering"

Habit Modegalan
De är finalister i Årets modeexportpris

Två premiumvarumärken och ett friluftsvarumärke har chans att föräras Habits branschpris.

Nytt H&M-koncept även till Sverige

Jobb & Karriär
GSL lämnar över skomärke

Tidigare tillförordnad vd och exportchef hos Elvine ska ta hand om expansionen för skomärket Jim Rickey Stockholm.

Vestiaire Collective med nytt utseende

Habit Modegalan
Välkomna till Habit Modegalan

Nu är det bara två veckor kvar till Habit Modegalan. Under kvällen ska 12 vinnare koras. Galan leds i år av Kakan Hermansson.

Stadium omorganiserar och varslar - satsar digitalt

Sportkedjan slår ihop avdelningar och flyttar delar av verksamheten från Norrköping till Solna.

Rizzo läggs ned som butikskedja

VRG tvärnitade under fjärde kvartalet

Sko- och accessoarkoncernen avslutade året med tapp i försäljning och kraftigt försämrat resultat.

Jobb & Karriär
Frank Dandy med ny vd

Styrelsemedlem och operativt ansvarig för företagets digitala utveckling kliver in som ny vd. Tidigare vd stannar och får ny roll.

Club Xprs konkursförvaltare: "Vi hoppas hitta en köpare"

H&M tar klädvårdskoncept till Norge

Så gör H&M med Nyden

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Superdry vinstvarnar

Satsar på manlig fägring

Katastrofår för Kappahl

Butiksnytt
Tillfälligt för Jumperfabriken

De kampanjar för modekedjan

Utmanar med underjordisk lokal

Norsk modekedja blir dansk

Intersport slipper returerna 

H&M köper in sig i Klarna

Fejkstreetmärke i JC-butik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.208