Försäljningstapp för Lexington Company

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Mode- och inredningsbolaget förbättrade resultatet men försäljningen minskade under andra kvartalet.

För årets andra kvartal, april till juni, minskade det totala rörelseintäkterna till 53,9 miljoner kronor (55,5). Bruttomarginalen för kvartalet uppgick till 69,3 (63,3) procent. Rörelseresultatet för perioden stärktes och uppgick till -3,0 miljoner kronor jämfört med -7,2 miljoner kronor för samma kvartal i fjol. Rörelsemarginalen uppgick under andra kvartalet till -5,6 procent (-12,9) procent. Periodens resultat uppgick till -4,5 miljoner kronor (-9,4).

I rapporten skriver vd Kristina Lindhe att bolaget fortsätter arbeta med att bli mer synliga i e-handeln via flera aktörer och i sociala medier. Därtill arbetar företaget med att stärka integrationen mellan de egna butikerna och webbutiken. Under kvartalet öppnade första egna butiken i Helsingfors, åttonde butiken i Norge i Stavanger och därtill flyttade butiken i Malmö. Franchisetagare öppnade under kvartalet en butik i Knokke i Belgien samt två butiker i Kina. Butiken i Greenwich i Connecticut i USA har stängts.

”Tyvärr har vi under kvartalet haft en ganska trög och negativ generell marknadsutveckling att kämpa mot i flera länder, vilket gjort att vår totala försäljning inte ökat under kvartalet. Det är framförallt hos de traditionella återförsäljarna på några marknader som den här svagare utvecklingen märks mest, vilket i sin tur drar ned vår försäljning till dem”, skriver Kristina Lindhe i rapporten.

Modeförsäljningen utvecklas enligt bolaget väl medan affärsområdet heminredning har det tuffare. Bolaget genomförde en företrädesemission under kvartalet men syns inte i siffrorna då kapitaltillskottet om drygt 18 miljoner kom in till bolaget först efter kvartalets slut.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Nyputsat hos GSL

Lyko till Finland

Så blir de nya avgifterna

Nyhetsbrev

Newhouse bygger om butiker

Modeföretaget lanserar ny logotyp och butiksinredning.

Arkiv

Esprit tar över butiker

Två franchisebutiker övergår i modeföretagets regi och därtill nyöppnar Esprit butiken i Täby centrum som gick i konkurs i höstas.

Hon jobbar för Puma

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Bergans med butik

Helomvändning krävs för Lindex

Syskonduo hos Björn Borg

Modemärket sätter fokus på prestationsförmågan med hjälp av välkända syskonpar.

Digitalt skifte pressar handlarna

Här öppnar Lyko

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Så ser Asos sportmodesatsning ut

E-handlaren lanserar egen sportkollektion.

H&M om e-handel och framtiden

Online utgör 12,5 procent av den totala försäljningen. Det avslöjas inför H&M-gruppens kapitalmarknadsdag som hålls på onsdagen.

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av koncernens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Pandora till Linden

Rivia Sports växlar upp

Digitala affärer i fokus

Modekoncernen RNB och Wellstreet ska förändra och utveckla retail med digitala tjänster i samägda bolaget Retailers Lab.

River Island öppnar barnmodekoncept

Ny riktning för Depeche

H&M behåller utdelning

Denimfokus i London

Klarna stöttar London College of Fashion

Valentin ger försäljningsskjuts

Uppåt för Zalando

Välkomnar förslagen mot stöldligor

Svea skor sig

Boozt rekryterar

Ny chef på Citycon

Kungens Kurva Shoppingcenter byggs ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.165