Omsättningsökning för Björn Borg

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Sportklädesförsäljningen ökar mest för modemärket som tappade rejält på hemmamarknaden. Koncernens omsättning ökade men resultatet minskade.

Koncernens nettoomsättning för andra kvartalet, april till juni, ökade med 10,4 procent till 134,8 miljoner kronor (122,2), exklusive valutaeffekter låg omsättningsökningen på 7,2 procent. Ökningen drivs framförallt av förvärvet av distributörsverksamheten i Benelux.

I rapporten skriver bolaget att utvecklingen i Finland och England var tillfredställande och även distributionen av skor driver utvecklingen framåt. Bolaget stora marknad Nederländerna hade en enligt bolaget acceptabel utveckling medan kvartalet betecknas som mycket svagt på hemmaplan. I Sverige minskade den jämförbara försäljningen med 6 procent.

Bruttovinstmarginalen uppgick under kvartalet till 52,1 procent (53,5)

Rörelseresultatet uppgick till –0,3 miljoner kronor (0,3). Resultat efter skatt uppgick till –3,3 miljoner kronor (–2,2).

I rapporten skriver vd Henrik Bunge att arbetet med att förbättra och effektivisera leveranser och minska kostnaderna har fallit väl ut.

"När jag summerar andra kvartalet finns det flera segrar att fira, mycket god utväxling på vårt fokus på sociala medier där vi ökar vår kännedom som sportvarumärke både i Sverige och Nederländerna. Vi förstärker vår position i våra kundmätningar kring vilka underkläder män föredrar och vi har framgångsrikt fortsatt att etablera ”performance underwear”, det vill säga, funktionsunderkläder för både män och kvinnor", skriver vd Henrik Bunge i rapporten.

Bolaget noterar ökning inom sportklädessegmentet som är den produktgrupp som ökar snabbast, 44 procent under andra kvartalet.

Under första halvåret ökade koncernens nettoomsättning med 14,4 procent till 320,5 miljoner kronor (280,2), vilket exklusive valutaeffekter är en ökning av omsättningen med 12,4 procent. Bruttovinstmarginalen för perioden uppgick till 50,3 procent (51,5). Rörelseresultatet uppgick till 6,5 miljoner kronor (14,2). Resultat efter skatt uppgick till 1,7 miljoner kronor (4,3).



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Habit Modegalan
Starkt startfält i Modegalan

Här är alla 36 finalister i årets upplaga av Habit Modegalan. Den 16 november koras 13 vinnare på Berns i Stockholm.

EoE Glasses anställer två

Glasögon- och accessoarmärket rekryterar designer och kommunikationsansvarig. Därtill plockar företaget hem pr-ansvaret.

Två mässor i en

Slowfashion på hotell

Soot Sthlm öppnar tillfällig butik i Stockholm.

Så ser nya Stadium ut

Sportkedjan lanserar nytt inredningskoncept i Stockholm i veckan. I november öppnar första butiken dedikerad till juniorkonceptet. Habit har mött vd Karl Eklöf i den uppdaterade butiken på Drottninggatan.

Jobb & karriär
Happy Plugs med ny vd

Odd Mollys och Gudrun Sjödéns tidigare vd till teknikföretaget.

Pretto pr rekryterar

Arkiv

Jubilerande mössamarbete

Hon kampanjar för Ellos

E-handlaren satsar klassiskt och parisiskt i höstkampanjen.

Sealife lämnar Kungsgatan

Newbie till Storbritannien

Kappahl tar baby- och barnbutikskonceptet till nya marknader.

Med kroppsmått i fokus

Skoföretag poppar upp i Milano

Vagabond öppnar ännu en tillfällig butik.

Här är JC-vd:ns nya giv

Efter ett tjugotal butiksstängningar rustar Stefano di Martino för ett nytt butikskoncept med totalt sex nya butiker.

De visar upp sig i Paris

I ASFB:s regi deltar flera svenska modevarumärken under Paris modevecka.

Så sålde Inditex

RFSU lanserar modemärke

Organisationen släpper kollektion som ska säljas på Colette i Paris i höst.

Nysatsning för Esprit

Jobb & karriär
Stadium möblerar om

Företaget delas upp i två delar och han blir ansvarig för Stadium AB. Därtill har en ny landschef utsetts för Sverige.

Johan Lindeberg till Habit Modebranschens Dag

Designern är en av många talare under Habit Modebranschens Dag som äger rum 6 oktober i Stockholm.

Hon ska utveckla Mood

Blommor, skräddat och volym

Så ser H&M Design Award-vinnaren Richard Quinns kollektion ut.

VRG utvidgar Don Donna

Sko- och accessoarkoncernen lanserar första egna reseserien.

Hufvudstaden utökar med Chanel

Franskt lyxmodemärke etablerar tre butiker för skönhetskonceptet i Sverige.

Scorett tar över Wallenbergs

Så sålde H&M

Coaching-app ska lyfta detaljhandeln

Resultat: 400 000 färre plastpåsar

Dyrare kläder och skor

Zeta Display förvärvar norskt

Nian i nya händer

Jobb & karriär
Pr-byrå skiftar vd

Så ska blandtextilier återvinnas

Modeföretag möblerar om i styrelsen

Guess satsar i Norden

Näthandel för jackmärke

Sänd till en kollega

0.131