Omsättningsökning för Björn Borg

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Sportklädesförsäljningen ökar mest för modemärket som tappade rejält på hemmamarknaden. Koncernens omsättning ökade men resultatet minskade.

Koncernens nettoomsättning för andra kvartalet, april till juni, ökade med 10,4 procent till 134,8 miljoner kronor (122,2), exklusive valutaeffekter låg omsättningsökningen på 7,2 procent. Ökningen drivs framförallt av förvärvet av distributörsverksamheten i Benelux.

I rapporten skriver bolaget att utvecklingen i Finland och England var tillfredställande och även distributionen av skor driver utvecklingen framåt. Bolaget stora marknad Nederländerna hade en enligt bolaget acceptabel utveckling medan kvartalet betecknas som mycket svagt på hemmaplan. I Sverige minskade den jämförbara försäljningen med 6 procent.

Bruttovinstmarginalen uppgick under kvartalet till 52,1 procent (53,5)

Rörelseresultatet uppgick till –0,3 miljoner kronor (0,3). Resultat efter skatt uppgick till –3,3 miljoner kronor (–2,2).

I rapporten skriver vd Henrik Bunge att arbetet med att förbättra och effektivisera leveranser och minska kostnaderna har fallit väl ut.

"När jag summerar andra kvartalet finns det flera segrar att fira, mycket god utväxling på vårt fokus på sociala medier där vi ökar vår kännedom som sportvarumärke både i Sverige och Nederländerna. Vi förstärker vår position i våra kundmätningar kring vilka underkläder män föredrar och vi har framgångsrikt fortsatt att etablera ”performance underwear”, det vill säga, funktionsunderkläder för både män och kvinnor", skriver vd Henrik Bunge i rapporten.

Bolaget noterar ökning inom sportklädessegmentet som är den produktgrupp som ökar snabbast, 44 procent under andra kvartalet.

Under första halvåret ökade koncernens nettoomsättning med 14,4 procent till 320,5 miljoner kronor (280,2), vilket exklusive valutaeffekter är en ökning av omsättningen med 12,4 procent. Bruttovinstmarginalen för perioden uppgick till 50,3 procent (51,5). Rörelseresultatet uppgick till 6,5 miljoner kronor (14,2). Resultat efter skatt uppgick till 1,7 miljoner kronor (4,3).



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Starkt varumärke väntas vinna över snabbt mode

De planerar expansion i Sverige

Så mycket ska JC:s butiksförsäljning ökat

Då öppnar Arket i Stockholm

Nu aviseras öppningsdatumet för kedjans första butik i Sverige."Vi hade otrolig tur som kunde göra om planerna så snabbt efter branden på Biblioteksgatan i november".

Habit Modebranschens Dag
Han skapar upplevelser i handeln

Så blir den fysiska butiken mer attraktiv. Lyssna på Nicklas Jakobsson, grundare av Suteki, på Habit Modebranschens Dag.

Gap: Resultat under förväntan

Nyhetsbrev

Regeringen prisar Acne Studios

Modeföretaget mottog på torsdagen regeringens nyinstiftade exportpris. ”Det ger kraft att fortsätta”, säger vd Mattias Magnusson till Habit.

Arkiv
Plus

Varumärkenas väg till butikshyllan

Med färre mässor och specialistbutiker är det en kamp för nya sportvarumärken att slå sig in på den nordiska marknaden. Habit har följt tre aktörer i matchen om inköparna.

Intresset stort för att bli del av Uniqlos svenska team

Den nya Uniqlobutiken kommer att fylla fyra våningar och 1580 kvadratmeter i Sverigehuset på Hamngatan i centrala Stockholm. Arbetet med att rekrytera medarbetare har precis inletts. Intresset är stort för att jobba i den nya butiken.

Carven i konkurs

Hon ska också samarbeta med Nyden

H&M group släpper fler samarbetspartner för nya varumärket.

Missa inte Habit Modebranschens Dag

H&M backar ånyo sälj- och köptjänst

De har sålt miljoner aktier i Boozt

Dansk skilsmässa - DAFI splittras

En blir två när DAFI delas upp i två sällskap som får skilda fokusområden. Nytt dotterbolag ska sköta modeveckan i Köpenhamn.

"Internationell shoppingupplevelse" - VRG nyöppnar på NK

Muji i egen regi

Modekoncern i nybildad transportkoalition

Han kampanjar för Stayhard

Kollektivavtal för Rodebjer

Soya Concept förvärvar skoföretag

Modeverksamheten slås samman med danskt skomärke och skapar ny dansk modejätte.

Här öppnar OAS

E-handlare öppnar fysiskt i Stockholm

Habit Modebranschens Dag
Miljardmål i sikte

Hon ska ta varumärket till en miljard kronor. Hör henne på Habit Modebranschens Dag.

Tictail öppnar butik

Efter New York har Tictail öppnat fysisk butik i Stockholm.

Jobb & karriär
Hon går till 2NDDAY

Lager 157 hyr in sig i Härlöv

Wish-kunder slipper avgift

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Mässa närmare branschen

Lekfullt och kreativt

Designduos kläder miljömärks

Samarbete för Nikben

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Solglasögon för Oscar Magnuson

The Lobby satsar på bröllop i sommar

H&M: Stefan Persson har köpt ytterligare 6 miljoner aktier

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.137