Omsättningsökning för Björn Borg

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Sportklädesförsäljningen ökar mest för modemärket som tappade rejält på hemmamarknaden. Koncernens omsättning ökade men resultatet minskade.

Koncernens nettoomsättning för andra kvartalet, april till juni, ökade med 10,4 procent till 134,8 miljoner kronor (122,2), exklusive valutaeffekter låg omsättningsökningen på 7,2 procent. Ökningen drivs framförallt av förvärvet av distributörsverksamheten i Benelux.

I rapporten skriver bolaget att utvecklingen i Finland och England var tillfredställande och även distributionen av skor driver utvecklingen framåt. Bolaget stora marknad Nederländerna hade en enligt bolaget acceptabel utveckling medan kvartalet betecknas som mycket svagt på hemmaplan. I Sverige minskade den jämförbara försäljningen med 6 procent.

Bruttovinstmarginalen uppgick under kvartalet till 52,1 procent (53,5)

Rörelseresultatet uppgick till –0,3 miljoner kronor (0,3). Resultat efter skatt uppgick till –3,3 miljoner kronor (–2,2).

I rapporten skriver vd Henrik Bunge att arbetet med att förbättra och effektivisera leveranser och minska kostnaderna har fallit väl ut.

"När jag summerar andra kvartalet finns det flera segrar att fira, mycket god utväxling på vårt fokus på sociala medier där vi ökar vår kännedom som sportvarumärke både i Sverige och Nederländerna. Vi förstärker vår position i våra kundmätningar kring vilka underkläder män föredrar och vi har framgångsrikt fortsatt att etablera ”performance underwear”, det vill säga, funktionsunderkläder för både män och kvinnor", skriver vd Henrik Bunge i rapporten.

Bolaget noterar ökning inom sportklädessegmentet som är den produktgrupp som ökar snabbast, 44 procent under andra kvartalet.

Under första halvåret ökade koncernens nettoomsättning med 14,4 procent till 320,5 miljoner kronor (280,2), vilket exklusive valutaeffekter är en ökning av omsättningen med 12,4 procent. Bruttovinstmarginalen för perioden uppgick till 50,3 procent (51,5). Rörelseresultatet uppgick till 6,5 miljoner kronor (14,2). Resultat efter skatt uppgick till 1,7 miljoner kronor (4,3).



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ny butik och nya varumärken

Butiksnytt
Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Livsmedelsmärke med klädkollektion

Sju för Uniqlo

Inför butiksöppningen på Hamngatan i Stockholm kampanjar den japanska modekedjan med sju ambassadörer.

Butiksnytt
Stureplan för Från Ö till A

Showroom, mässor och fest i Nacka strand

På måndagen startade aktiviteterna i Nacka strand med showrooms i Stockholm Fashion District. Senare i veckan öppnar mässorna Fashion Business Days och Nordic Shoe & Bagfair.

Nyhetsbrev

Trio utökar samarbetet med Åhléns

De ritar barnkollektion åt varuhuskedjan. Den nya etiketten ersätter Åhléns nuvarande barnklädesmärke och lanseras tidigt nästa år.

Arkiv

Han satsar med nischat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny Sportbutik under namnet Spobik och satsar på bland annat sportkonfektion. Det nya konceptet innefattar sex fysiska butiker samt e-handel.

Möter kundernas önskan med utökat storleksspann

Mode- och inredningskedjan justerar storlekarna upp och ned och lägger till rymligare passform.

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Nya hos MQ

Jobb & Karriär
Ny vd på plats - utnämndes i januari

Billigare kläder och skor

Varumärkeskedja ångar på - öppnar sjätte butiken

Barn- och ungdomsmodekoncept öppnar sjätte fysiska butiken och trappar upp satsningen i Finland och Norge.

Konkursad varuhuskedja i nya händer

Vårlikt, feminint och lätt

Danska modeverksamheterna Blanche och Cecilie Bahnsen visade under Köpenhamns modevecka.

Extremvärmen sänkte modehandeln

Försäljningen av kläder och skor minskade i juli, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil.

Selfridges storsatsar på accessoarer

Nu och i vår enligt J.Lindeberg

På onsdagen visade modemärket i Köpenhamn.

Från John Henric till Najell

Scorett på turné

Dansk designer vann modetävling

Plus

Revolver prickar Pitti

Michael Kors stiger i förhandeln efter rapport

Modebolaget Michael Kors stärktes omkring 5 procent i den amerikanska förhandeln.

Multiarena för Jaktia

Så sålde Zalando

WeSCs kassaproblem fortsätter

Mörkt halvår för WeSC

Kedjan storsatsar på direktleveranser

Efter 94 år – nu tar klädbutiken ner skylten

3

Burberry har bränt varor för dryga miljarden

H&M i strid med facket

Minskad framtidstro hos handlarna

Zalando större än H&M under sommaren

Röda siffror för Intersport

Freddy Store fälls för halvnaken modell

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.158