23948sdkhjf

Skobranschen blickar mot ny säsong

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Onsdagen var premiärdag för sko- och väskmässan i Nacka. – Det är superkul att vara här, säger Pernilla Karåker, som är här för första gången med ett nytt varumärke.

Mässan, som anordnas för 113:e gången i ordningen, har samlat 72 utställare och totalt 118 varumärken. Både nykomlingar och återkommande utställare är på plats.

– Det är ungefär lika många som vi brukar ha. Eftersom ytan är begränsad är det svårt att få plats med fler, berättar Jessica Johanneson, nytillträdd vice vd för Stockholm Fashion District, som arrangerar Nordic Shoe & Bag Fair.

Denna gång har mässan ett internationellt inslag. I fokus står Japan och skoklustret Tokyo Shoe Makers som samlar 120 skomärken med bas i den japanska huvudstaden. Sju av dessa ställer ut på mässan. 

Läs också: Höstens modeveckor i Stockholm

– Japanerna, som vill satsa på den skandinaviska och den svenska marknaden, besökte oss i februari, säger Jessica Johanneson. Sedan dess har vi samarbetat bland annat med den japanska ambassaden. Sverige och Japan firar 150 år som handelsländer nästa år, så detta är startskottet inför jubileet.

Branschsiffror gör gällande att skomarknaden är pressad. Färska försäljningssiffror från Svensk Handel Stil visar att branschen har backat med 2,7 procent från januari till juli i år. Men trots uppförsbacken är utställarna och besökarna som Habit har pratat med förväntansfulla inför den nya säsongen.

– Det är första gången på mässan, och det är superkul att vara här, säger Pernilla Karåker från agenturen Little Miss Friday som ställer ut med Hummel och det spanska skovarumärket Victoria Shoes.

– Victoria har funnits sedan 1915 men har bara sålts i två säsonger på den svenska marknaden. Vi har fått ett jättepositivt gensvar och finns bland annat på Åhléns, Babyland och Bubbleroom.

Pernilla Karåker har många bokade kundmöten, men hoppas även få nya kunder.

– Dessutom hoppas vi få varumärkesspridning och informera om märket.

Premiär är det även för Cream Accessories – DK Companys sko- och accessoarlinje som ställs ut av Modica Agency, huvudagent för den svenska marknaden.

– Det är första gången som vi ställer ut varumärkets skor i egen monter, berättar Kiki Sandvie på Modica Agency.

Danska klädmärket Cream startade med skor för drygt ett och ett halvt år sedan.

– Då hade vi fyra–fem par skor. I dag har vi en komplett kollektion som står på egna ben.

Cream säljs i 200 butiker i Sverige, varav hälften även saluför varumärkets skor.

– Tanken är att vi ska finnas i skobutiker. Därför har vi nu satsat med egen monter för skokollektionen. Efter denna mässa hoppas vi få fler renodlade skobutiker. Vi vill in hos de privata medelstora butikerna som ligger i de mindre städerna, säger Kiki Sandvie.

För Malin Schauermann och hennes varumärke Crude Boot Company är det andra säsongen på sko- och väskmässan.

– Jag tycker det är viktigt att vi svenska varumärken ställer ut och visar att vi finns. Självklart hoppas jag på några nya kunder. Men inköparna är försiktiga, säger Malin Schauermann.

Janne och Kristina Herrmansson som driver Skoshop i Tranås hade ett bra 2016 och ser med tillförsikt på 2017 och 2018.

– Det kommer bli tuffare i år att möta 2016 års siffror. Vi minskar inte våra inköp till våren, utan breddar i stället sortimentet, säger Janne Herrmansson.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Habit Modegalan
Här är branschens ess i denim

Tre varumärken är nominerade till Årets Denimleverantör.

Jobb & Karriär
Han lämnar MQ

Efter drygt ett år på posten lämnar försäljningschefen modekedjan för att bli vd för Lagerhaus.

Butiksnytt
Butik för Svea

Jobb & Karriär
Från bilbranschen till mode

MQ värvar marknadschef från Volvo. Han har även arbetat för Adidas.

Twilfit om nya outletkonceptet

Vill växa med väskor

Smyckesföretaget Edblad utökar sortimentet med nya accessoarer till våren.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Plus

Dammodets nio i topp

HABITS TRENDRAPPORTER VÅR 2019 DEL 2/7: Färgintensivt, storslagna mönster och vågade skärningar. Vårens trender är inget för blyga violer.

Arkiv

Ellos samlar heminredningen i nytt storlager 

Topeco och Atlas Design samsas i webbutik

Habit Modegalan
De är bäst på inköp

Kunskap och kreativitet lyfts fram när vinnaren i det nyinstiftade priset Årets Inköpare ska utses.

Butiksnytt
Swims med butik

Så ser första konceptbutiken ut. Märkets klädkollektion ritas av en svensk designduo.

Ny hos Scandinavian Man

Kedjorna som driver omsättningen

"Starkare plattform för svenskt mode"

I februari väntas visningsveckan, Stockholm Fashion Week, sammanfalla med Stockholm Fashion District och Design Week.

Habit Modegalan
Årets designer enligt Habit

Vem som föräras titeln Årets Designer tillkännages under Habit Modegalan. Här är finalisterna.

Hit går Cheap Monday

Varumärket väljer kommunikationsbyrå efter att ha skött den biten själva.

Från egna lager via Sportamore - Adidas först ut att testa ny affärsmodell

Plus

Nylonbonanza i vårens streetmode

HABITS TRENDRAPPORTER VÅR 2019 DEL 1/7: Nytänkande färgkrockar, tonårsflirtar med 1970- och 80-talet och manlig minimalism. Vårens streetmode levererar både kreativt och kommersiellt.

Ciff satsar ungt

Ciff Kids blir i januari Ciff Youth.

Underklädeskedja öppnar outlet

Höjt tillväxtmål för Nelly

Jobb & Karriär
Ganni med ny vd

Har tidigare arbetat med varumärken som Maison Martin Margiela, Diesel och Marni.

Butiksnytt
Modetillskott i MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

Habit Modegalan
De har chans till modepris

Under Habit Modegalan avslöjas vem som blir Modesveriges nykomling. Här är finalisterna.

Så ser en hållbar ledare ut

Nytt H&M-koncept även till Sverige

Vestiaire Collective med nytt utseende

Club Xprs konkursförvaltare: "Vi hoppas hitta en köpare"

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Så gör H&M med Nyden

Superdry vinstvarnar

Satsar på manlig fägring

Katastrofår för Kappahl

Butiksnytt
Tillfälligt för Jumperfabriken

De kampanjar för modekedjan

Utmanar med underjordisk lokal

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.22