Skobranschen blickar mot ny säsong

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Onsdagen var premiärdag för sko- och väskmässan i Nacka. – Det är superkul att vara här, säger Pernilla Karåker, som är här för första gången med ett nytt varumärke.

Mässan, som anordnas för 113:e gången i ordningen, har samlat 72 utställare och totalt 118 varumärken. Både nykomlingar och återkommande utställare är på plats.

– Det är ungefär lika många som vi brukar ha. Eftersom ytan är begränsad är det svårt att få plats med fler, berättar Jessica Johanneson, nytillträdd vice vd för Stockholm Fashion District, som arrangerar Nordic Shoe & Bag Fair.

Denna gång har mässan ett internationellt inslag. I fokus står Japan och skoklustret Tokyo Shoe Makers som samlar 120 skomärken med bas i den japanska huvudstaden. Sju av dessa ställer ut på mässan. 

– Japanerna, som vill satsa på den skandinaviska och den svenska marknaden, besökte oss i februari, säger Jessica Johanneson. Sedan dess har vi samarbetat bland annat med den japanska ambassaden. Sverige och Japan firar 150 år som handelsländer nästa år, så detta är startskottet inför jubileet.

Branschsiffror gör gällande att skomarknaden är pressad. Färska försäljningssiffror från Svensk Handel Stil visar att branschen har backat med 2,7 procent från januari till juli i år. Men trots uppförsbacken är utställarna och besökarna som Habit har pratat med förväntansfulla inför den nya säsongen.

– Det är första gången på mässan, och det är superkul att vara här, säger Pernilla Karåker från agenturen Little Miss Friday som ställer ut med Hummel och det spanska skovarumärket Victoria Shoes.

– Victoria har funnits sedan 1915 men har bara sålts i två säsonger på den svenska marknaden. Vi har fått ett jättepositivt gensvar och finns bland annat på Åhléns, Babyland och Bubbleroom.

Pernilla Karåker har många bokade kundmöten, men hoppas även få nya kunder.

– Dessutom hoppas vi få varumärkesspridning och informera om märket.

Läs också: Höstens modeveckor i Stockholm

Premiär är det även för Cream Accessories – DK Companys sko- och accessoarlinje som ställs ut av Modica Agency, huvudagent för den svenska marknaden.

– Det är första gången som vi ställer ut varumärkets skor i egen monter, berättar Kiki Sandvie på Modica Agency.

Danska klädmärket Cream startade med skor för drygt ett och ett halvt år sedan.

– Då hade vi fyra–fem par skor. I dag har vi en komplett kollektion som står på egna ben.

Cream säljs i 200 butiker i Sverige, varav hälften även saluför varumärkets skor.

– Tanken är att vi ska finnas i skobutiker. Därför har vi nu satsat med egen monter för skokollektionen. Efter denna mässa hoppas vi få fler renodlade skobutiker. Vi vill in hos de privata medelstora butikerna som ligger i de mindre städerna, säger Kiki Sandvie.

För Malin Schauermann och hennes varumärke Crude Boot Company är det andra säsongen på sko- och väskmässan.

– Jag tycker det är viktigt att vi svenska varumärken ställer ut och visar att vi finns. Självklart hoppas jag på några nya kunder. Men inköparna är försiktiga, säger Malin Schauermann.

Janne och Kristina Herrmansson som driver Skoshop i Tranås hade ett bra 2016 och ser med tillförsikt på 2017 och 2018.

– Det kommer bli tuffare i år att möta 2016 års siffror. Vi minskar inte våra inköp till våren, utan breddar i stället sortimentet, säger Janne Herrmansson.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Habit Modegalan
Starkt startfält i Modegalan

Här är alla 36 finalister i årets upplaga av Habit Modegalan. Den 16 november koras 13 vinnare på Berns i Stockholm.

EoE Glasses anställer två

Glasögon- och accessoarmärket rekryterar designer och kommunikationsansvarig. Därtill plockar företaget hem pr-ansvaret.

Två mässor i en

Slowfashion på hotell

Soot Sthlm öppnar tillfällig butik i Stockholm.

Så ser nya Stadium ut

Sportkedjan lanserar nytt inredningskoncept i Stockholm i veckan. I november öppnar första butiken dedikerad till juniorkonceptet. Habit har mött vd Karl Eklöf i den uppdaterade butiken på Drottninggatan.

Jobb & karriär
Happy Plugs med ny vd

Odd Mollys och Gudrun Sjödéns tidigare vd till teknikföretaget.

Pretto pr rekryterar

Arkiv

Hon kampanjar för Ellos

E-handlaren satsar klassiskt och parisiskt i höstkampanjen.

Sealife lämnar Kungsgatan

Jubilerande mössamarbete

Skoföretag poppar upp i Milano

Vagabond öppnar ännu en tillfällig butik.

Newbie till Storbritannien

Kappahl tar baby- och barnbutikskonceptet till nya marknader.

Med kroppsmått i fokus

De visar upp sig i Paris

I ASFB:s regi deltar flera svenska modevarumärken under Paris modevecka.

RFSU lanserar modemärke

Organisationen släpper kollektion som ska säljas på Colette i Paris i höst.

Här är JC-vd:ns nya giv

Efter ett tjugotal butiksstängningar rustar Stefano di Martino för ett nytt butikskoncept med totalt sex nya butiker.

Så sålde Inditex

Nysatsning för Esprit

Jobb & karriär
Stadium möblerar om

Företaget delas upp i två delar och han blir ansvarig för Stadium AB. Därtill har en ny landschef utsetts för Sverige.

Blommor, skräddat och volym

Så ser H&M Design Award-vinnaren Richard Quinns kollektion ut.

Johan Lindeberg till Habit Modebranschens Dag

Designern är en av många talare under Habit Modebranschens Dag som äger rum 6 oktober i Stockholm.

Hon ska utveckla Mood

VRG utvidgar Don Donna

Sko- och accessoarkoncernen lanserar första egna reseserien.

Hon väljer Mood

Maxjenny öppnar tillfällig butik i Stockholm.

Scorett tar över Wallenbergs

Så sålde H&M

Coaching-app ska lyfta detaljhandeln

Resultat: 400 000 färre plastpåsar

Zeta Display förvärvar norskt

Nian i nya händer

Dyrare kläder och skor

Jobb & karriär
Pr-byrå skiftar vd

Så ska blandtextilier återvinnas

Modeföretag möblerar om i styrelsen

Guess satsar i Norden

Näthandel för jackmärke

Sänd till en kollega

0.162