Skobranschen blickar mot ny säsong

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Onsdagen var premiärdag för sko- och väskmässan i Nacka. – Det är superkul att vara här, säger Pernilla Karåker, som är här för första gången med ett nytt varumärke.

Mässan, som anordnas för 113:e gången i ordningen, har samlat 72 utställare och totalt 118 varumärken. Både nykomlingar och återkommande utställare är på plats.

– Det är ungefär lika många som vi brukar ha. Eftersom ytan är begränsad är det svårt att få plats med fler, berättar Jessica Johanneson, nytillträdd vice vd för Stockholm Fashion District, som arrangerar Nordic Shoe & Bag Fair.

Denna gång har mässan ett internationellt inslag. I fokus står Japan och skoklustret Tokyo Shoe Makers som samlar 120 skomärken med bas i den japanska huvudstaden. Sju av dessa ställer ut på mässan. 

Läs också: Höstens modeveckor i Stockholm

– Japanerna, som vill satsa på den skandinaviska och den svenska marknaden, besökte oss i februari, säger Jessica Johanneson. Sedan dess har vi samarbetat bland annat med den japanska ambassaden. Sverige och Japan firar 150 år som handelsländer nästa år, så detta är startskottet inför jubileet.

Branschsiffror gör gällande att skomarknaden är pressad. Färska försäljningssiffror från Svensk Handel Stil visar att branschen har backat med 2,7 procent från januari till juli i år. Men trots uppförsbacken är utställarna och besökarna som Habit har pratat med förväntansfulla inför den nya säsongen.

– Det är första gången på mässan, och det är superkul att vara här, säger Pernilla Karåker från agenturen Little Miss Friday som ställer ut med Hummel och det spanska skovarumärket Victoria Shoes.

– Victoria har funnits sedan 1915 men har bara sålts i två säsonger på den svenska marknaden. Vi har fått ett jättepositivt gensvar och finns bland annat på Åhléns, Babyland och Bubbleroom.

Pernilla Karåker har många bokade kundmöten, men hoppas även få nya kunder.

– Dessutom hoppas vi få varumärkesspridning och informera om märket.

Premiär är det även för Cream Accessories – DK Companys sko- och accessoarlinje som ställs ut av Modica Agency, huvudagent för den svenska marknaden.

– Det är första gången som vi ställer ut varumärkets skor i egen monter, berättar Kiki Sandvie på Modica Agency.

Danska klädmärket Cream startade med skor för drygt ett och ett halvt år sedan.

– Då hade vi fyra–fem par skor. I dag har vi en komplett kollektion som står på egna ben.

Cream säljs i 200 butiker i Sverige, varav hälften även saluför varumärkets skor.

– Tanken är att vi ska finnas i skobutiker. Därför har vi nu satsat med egen monter för skokollektionen. Efter denna mässa hoppas vi få fler renodlade skobutiker. Vi vill in hos de privata medelstora butikerna som ligger i de mindre städerna, säger Kiki Sandvie.

För Malin Schauermann och hennes varumärke Crude Boot Company är det andra säsongen på sko- och väskmässan.

– Jag tycker det är viktigt att vi svenska varumärken ställer ut och visar att vi finns. Självklart hoppas jag på några nya kunder. Men inköparna är försiktiga, säger Malin Schauermann.

Janne och Kristina Herrmansson som driver Skoshop i Tranås hade ett bra 2016 och ser med tillförsikt på 2017 och 2018.

– Det kommer bli tuffare i år att möta 2016 års siffror. Vi minskar inte våra inköp till våren, utan breddar i stället sortimentet, säger Janne Herrmansson.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Starkt varumärke väntas vinna över snabbt mode

De planerar expansion i Sverige

Så mycket ska JC:s butiksförsäljning ökat

Då öppnar Arket i Stockholm

Nu aviseras öppningsdatumet för kedjans första butik i Sverige."Vi hade otrolig tur som kunde göra om planerna så snabbt efter branden på Biblioteksgatan i november".

Habit Modebranschens Dag
Han skapar upplevelser i handeln

Så blir den fysiska butiken mer attraktiv. Lyssna på Nicklas Jakobsson, grundare av Suteki, på Habit Modebranschens Dag.

Gap: Resultat under förväntan

Nyhetsbrev

Regeringen prisar Acne Studios

Modeföretaget mottog på torsdagen regeringens nyinstiftade exportpris. ”Det ger kraft att fortsätta”, säger vd Mattias Magnusson till Habit.

Arkiv
Plus

Varumärkenas väg till butikshyllan

Med färre mässor och specialistbutiker är det en kamp för nya sportvarumärken att slå sig in på den nordiska marknaden. Habit har följt tre aktörer i matchen om inköparna.

Intresset stort för att bli del av Uniqlos svenska team

Den nya Uniqlobutiken kommer att fylla fyra våningar och 1580 kvadratmeter i Sverigehuset på Hamngatan i centrala Stockholm. Arbetet med att rekrytera medarbetare har precis inletts. Intresset är stort för att jobba i den nya butiken.

Carven i konkurs

Hon ska också samarbeta med Nyden

H&M group släpper fler samarbetspartner för nya varumärket.

Missa inte Habit Modebranschens Dag

H&M backar ånyo sälj- och köptjänst

De har sålt miljoner aktier i Boozt

Dansk skilsmässa - DAFI splittras

En blir två när DAFI delas upp i två sällskap som får skilda fokusområden. Nytt dotterbolag ska sköta modeveckan i Köpenhamn.

"Internationell shoppingupplevelse" - VRG nyöppnar på NK

Muji i egen regi

Modekoncern i nybildad transportkoalition

Han kampanjar för Stayhard

Kollektivavtal för Rodebjer

Soya Concept förvärvar skoföretag

Modeverksamheten slås samman med danskt skomärke och skapar ny dansk modejätte.

Här öppnar OAS

E-handlare öppnar fysiskt i Stockholm

Habit Modebranschens Dag
Miljardmål i sikte

Hon ska ta varumärket till en miljard kronor. Hör henne på Habit Modebranschens Dag.

Tictail öppnar butik

Efter New York har Tictail öppnat fysisk butik i Stockholm.

Jobb & karriär
Hon går till 2NDDAY

Lager 157 hyr in sig i Härlöv

Wish-kunder slipper avgift

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Mässa närmare branschen

Lekfullt och kreativt

Designduos kläder miljömärks

Samarbete för Nikben

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Solglasögon för Oscar Magnuson

The Lobby satsar på bröllop i sommar

H&M: Stefan Persson har köpt ytterligare 6 miljoner aktier

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.169