Skobranschen blickar mot ny säsong

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Onsdagen var premiärdag för sko- och väskmässan i Nacka. – Det är superkul att vara här, säger Pernilla Karåker, som är här för första gången med ett nytt varumärke.

Mässan, som anordnas för 113:e gången i ordningen, har samlat 72 utställare och totalt 118 varumärken. Både nykomlingar och återkommande utställare är på plats.

– Det är ungefär lika många som vi brukar ha. Eftersom ytan är begränsad är det svårt att få plats med fler, berättar Jessica Johanneson, nytillträdd vice vd för Stockholm Fashion District, som arrangerar Nordic Shoe & Bag Fair.

Denna gång har mässan ett internationellt inslag. I fokus står Japan och skoklustret Tokyo Shoe Makers som samlar 120 skomärken med bas i den japanska huvudstaden. Sju av dessa ställer ut på mässan. 

– Japanerna, som vill satsa på den skandinaviska och den svenska marknaden, besökte oss i februari, säger Jessica Johanneson. Sedan dess har vi samarbetat bland annat med den japanska ambassaden. Sverige och Japan firar 150 år som handelsländer nästa år, så detta är startskottet inför jubileet.

Branschsiffror gör gällande att skomarknaden är pressad. Färska försäljningssiffror från Svensk Handel Stil visar att branschen har backat med 2,7 procent från januari till juli i år. Men trots uppförsbacken är utställarna och besökarna som Habit har pratat med förväntansfulla inför den nya säsongen.

– Det är första gången på mässan, och det är superkul att vara här, säger Pernilla Karåker från agenturen Little Miss Friday som ställer ut med Hummel och det spanska skovarumärket Victoria Shoes.

– Victoria har funnits sedan 1915 men har bara sålts i två säsonger på den svenska marknaden. Vi har fått ett jättepositivt gensvar och finns bland annat på Åhléns, Babyland och Bubbleroom.

Pernilla Karåker har många bokade kundmöten, men hoppas även få nya kunder.

– Dessutom hoppas vi få varumärkesspridning och informera om märket.

Läs också: Höstens modeveckor i Stockholm

Premiär är det även för Cream Accessories – DK Companys sko- och accessoarlinje som ställs ut av Modica Agency, huvudagent för den svenska marknaden.

– Det är första gången som vi ställer ut varumärkets skor i egen monter, berättar Kiki Sandvie på Modica Agency.

Danska klädmärket Cream startade med skor för drygt ett och ett halvt år sedan.

– Då hade vi fyra–fem par skor. I dag har vi en komplett kollektion som står på egna ben.

Cream säljs i 200 butiker i Sverige, varav hälften även saluför varumärkets skor.

– Tanken är att vi ska finnas i skobutiker. Därför har vi nu satsat med egen monter för skokollektionen. Efter denna mässa hoppas vi få fler renodlade skobutiker. Vi vill in hos de privata medelstora butikerna som ligger i de mindre städerna, säger Kiki Sandvie.

För Malin Schauermann och hennes varumärke Crude Boot Company är det andra säsongen på sko- och väskmässan.

– Jag tycker det är viktigt att vi svenska varumärken ställer ut och visar att vi finns. Självklart hoppas jag på några nya kunder. Men inköparna är försiktiga, säger Malin Schauermann.

Janne och Kristina Herrmansson som driver Skoshop i Tranås hade ett bra 2016 och ser med tillförsikt på 2017 och 2018.

– Det kommer bli tuffare i år att möta 2016 års siffror. Vi minskar inte våra inköp till våren, utan breddar i stället sortimentet, säger Janne Herrmansson.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Global Retail släpper G-Star: ”Rätt väg framåt för alla parter”

Driften av 17 butiker i Sverige tas över av det nederländska moderbolaget som nu startar lokal organisation för varumärket i Stockholm.

Han går till Intersport

Jarno Vanhatapio kliver in i Intersports styrelse.

Kompletterar med egna varumärken

Sportamore utökar lagerinvestering

Kedjor klara för Kongahälla

H&M svarar på kritik om löner

Nyhetsbrev

Fler outletbutiker för H&M

Arkiv

Överenskommelse nådd - WeSC flyttar designkontor

Trögt i Björn Borgs butiker

Björn Borg tappar trafik i de egna butikerna i Sverige och Benelux där försäljningen backade med över 20 procent under fjärde kvartalet.

Så blir MoS en bättre plats

Jobb & karriär
Från Ikea till Åhléns

Varuhuskedjan har hittat en efterträdare till Lina Söderqvist på marknadschefsposten.

Rand central i Polarns nya inredning

Barnklädeskedjan Polarn O. Pyret presenterar nytt inredningskoncept i mars.

Ny vd för Åhléns Outlet

Jack & Jones lanserar barnmode

De skor Åhléns kunder i höst

Minimarket har plockat fram en skokollektion exklusivt för varuhuskedjan. Lansering sker i augusti.

Kissie-domen: ”Viktigt med praxis på området”

Modell för Ellos

Här är framtidens handelsplats enligt AMF

The Lobby liknar ingenting annat. I april öppnar AMF Fastigheter sitt nya koncept i centrala Stockholm. Habit fick följa med på en förhandsvisning.

Då väntas WeSC ur rekonstruktion

Han slår ett slag för Frank Dandy

Underklädesmärket har ett nytt ansikte.

Jobb & karriär
Lundhags med ny marknadschef

Så ska Stayhard sälja mer denim

Här öppnar Deichmann igen

Jobb & karriär
Regionchef på Kappahl till Indiska

Mode- och inredningskedjan får ny försäljningschef.

Securitas tecknar avtal med modejätte

Tillfälligt för Isbjörn

Coop säger upp avtal med Postnord

Osäkra lönelägen i etiopisk textilindustri

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Nyputsat hos GSL

Hon jobbar för Puma

Bergans med butik

Digitalt skifte pressar handlarna

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.215