23948sdkhjf

Skobranschen blickar mot ny säsong

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Onsdagen var premiärdag för sko- och väskmässan i Nacka. – Det är superkul att vara här, säger Pernilla Karåker, som är här för första gången med ett nytt varumärke.

Mässan, som anordnas för 113:e gången i ordningen, har samlat 72 utställare och totalt 118 varumärken. Både nykomlingar och återkommande utställare är på plats.

– Det är ungefär lika många som vi brukar ha. Eftersom ytan är begränsad är det svårt att få plats med fler, berättar Jessica Johanneson, nytillträdd vice vd för Stockholm Fashion District, som arrangerar Nordic Shoe & Bag Fair.

Denna gång har mässan ett internationellt inslag. I fokus står Japan och skoklustret Tokyo Shoe Makers som samlar 120 skomärken med bas i den japanska huvudstaden. Sju av dessa ställer ut på mässan. 

Läs också: Höstens modeveckor i Stockholm

– Japanerna, som vill satsa på den skandinaviska och den svenska marknaden, besökte oss i februari, säger Jessica Johanneson. Sedan dess har vi samarbetat bland annat med den japanska ambassaden. Sverige och Japan firar 150 år som handelsländer nästa år, så detta är startskottet inför jubileet.

Branschsiffror gör gällande att skomarknaden är pressad. Färska försäljningssiffror från Svensk Handel Stil visar att branschen har backat med 2,7 procent från januari till juli i år. Men trots uppförsbacken är utställarna och besökarna som Habit har pratat med förväntansfulla inför den nya säsongen.

– Det är första gången på mässan, och det är superkul att vara här, säger Pernilla Karåker från agenturen Little Miss Friday som ställer ut med Hummel och det spanska skovarumärket Victoria Shoes.

– Victoria har funnits sedan 1915 men har bara sålts i två säsonger på den svenska marknaden. Vi har fått ett jättepositivt gensvar och finns bland annat på Åhléns, Babyland och Bubbleroom.

Pernilla Karåker har många bokade kundmöten, men hoppas även få nya kunder.

– Dessutom hoppas vi få varumärkesspridning och informera om märket.

Premiär är det även för Cream Accessories – DK Companys sko- och accessoarlinje som ställs ut av Modica Agency, huvudagent för den svenska marknaden.

– Det är första gången som vi ställer ut varumärkets skor i egen monter, berättar Kiki Sandvie på Modica Agency.

Danska klädmärket Cream startade med skor för drygt ett och ett halvt år sedan.

– Då hade vi fyra–fem par skor. I dag har vi en komplett kollektion som står på egna ben.

Cream säljs i 200 butiker i Sverige, varav hälften även saluför varumärkets skor.

– Tanken är att vi ska finnas i skobutiker. Därför har vi nu satsat med egen monter för skokollektionen. Efter denna mässa hoppas vi få fler renodlade skobutiker. Vi vill in hos de privata medelstora butikerna som ligger i de mindre städerna, säger Kiki Sandvie.

För Malin Schauermann och hennes varumärke Crude Boot Company är det andra säsongen på sko- och väskmässan.

– Jag tycker det är viktigt att vi svenska varumärken ställer ut och visar att vi finns. Självklart hoppas jag på några nya kunder. Men inköparna är försiktiga, säger Malin Schauermann.

Janne och Kristina Herrmansson som driver Skoshop i Tranås hade ett bra 2016 och ser med tillförsikt på 2017 och 2018.

– Det kommer bli tuffare i år att möta 2016 års siffror. Vi minskar inte våra inköp till våren, utan breddar i stället sortimentet, säger Janne Herrmansson.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Karl Lagerfeld död

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Sportamore lägger till marknad

Här öppnar varuhusjätten outlet

Nyhetsbrev

Our Legacy bygger ut

Butiken i London utökas.

Arkiv

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Butiksnytt
Här öppnar Veronica Virta nytt

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Bubbleroom blickar mot öst

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Ny vd till Pandora

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Så ska Lager 157 charma Norge

Tvärstopp för Odd Molly

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Stärkt Lindex

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Ska göra accessoarer åt WeSC

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

Här bygger H&M om och ut

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.167