Samtida och progressivt mode ledde till vinst

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

I juli blev Göteborgbaserade L´Homme Rouge europeisk herrmodefinalist i Woolmark Prize. Nu väntar internationella finalen av tävlingen.

I mitten av juli korades modemärket L´Homme Rouge till årets herrmodefinalist i den europeiska finalen av International Woolmark Prize i Milano. Modemärket är det första svenska bidrag som går vidare i tävlingen. Designern Jonatan Härngren hade till bidraget låtit sig inspireras av den marina livsstilen på Västkusten och traditionen av båtbygge. 

Hur kammade ni hem segern, vad utmärkte bidraget?

– Vårt bidrag var väldigt konceptuellt bearbetat och hade en tydlig inspiration med intressanta och innovativa tolkningar i passform och detaljer. Juryn anmärkte även väldigt positivt på de stickade och tyckte att våra looks var väldigt samtida och progressiva, skriver medgrundaren John-Ruben Holtback i ett mejl till Habit.

Vilka är förväntningarna på kommande tävling och hur förbereder ni er?

– Vi vill såklart vinna. Nu ska kollektionen vara ännu större och vi kommer satsa på att försöka arbeta med innovativt med ull som fiber; vinner vi så måste vi även vara redo på att kollektionen ska ut till några av de största varuhusen i världen så det sker såklart också en del anpassning efter detta.

Hur ska ni synas under kommande modevecka i Stockholm?

– På fredagen kommer vi ha ett mer informellt mingel för inbjudna i vår butik på Krukmarkargatan 29. Där ska vi visa en del nyckelplagg från vårkollektionen “Jante’s Playground”, en kollektion som är inspirerad av vardagsskådespeleri. En blandning av kontor och teater i Lars Tunbjörk anda.

Vinsten i Europadeltävlingen av Woolmark Prize innebär förutom äran även en prispeng om cirka 500 000 svenska kronor samt plats i den internationella finalen där man tävlar mot fem andra herrmodedesigner. Vinnaren där får 1,3 miljoner miljoner kronor till utveckling av varumärket varumärket och produktionen. I juryn ingick bland andra andra Damir Doma från modemärket Damir Doma, Andrea Tenerani från GQ Italy och Simon Lock, vd för Ordre.  David Laport från Nederländerna kammade hem finalplatsen i damkategorin.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Nyputsat hos GSL

Lyko till Finland

Så blir de nya avgifterna

Nyhetsbrev

Newhouse bygger om butiker

Modeföretaget lanserar ny logotyp och butiksinredning.

Arkiv

Esprit tar över butiker

Två franchisebutiker övergår i modeföretagets regi och därtill nyöppnar Esprit butiken i Täby centrum som gick i konkurs i höstas.

Hon jobbar för Puma

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Bergans med butik

Helomvändning krävs för Lindex

Syskonduo hos Björn Borg

Modemärket sätter fokus på prestationsförmågan med hjälp av välkända syskonpar.

Digitalt skifte pressar handlarna

Här öppnar Lyko

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Så ser Asos sportmodesatsning ut

E-handlaren lanserar egen sportkollektion.

H&M om e-handel och framtiden

Online utgör 12,5 procent av den totala försäljningen. Det avslöjas inför H&M-gruppens kapitalmarknadsdag som hålls på onsdagen.

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av koncernens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Pandora till Linden

NK storsatsar - blir större och lyxigare

Varuhuset i Stockholm byggs om och ut och välkomnar nya hyresgäster som Balenciaga och Valentino. Därtill gör varuhuset en herrmodesatsning med förändringar på bland annat herrmodeplanet.

Rivia Sports växlar upp

River Island öppnar barnmodekoncept

Ny riktning för Depeche

H&M behåller utdelning

Denimfokus i London

Klarna stöttar London College of Fashion

Valentin ger försäljningsskjuts

Uppåt för Zalando

Välkomnar förslagen mot stöldligor

Svea skor sig

Boozt rekryterar

Ny chef på Citycon

Kungens Kurva Shoppingcenter byggs ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.182