Samtida och progressivt mode ledde till vinst

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

I juli blev Göteborgbaserade L´Homme Rouge europeisk herrmodefinalist i Woolmark Prize. Nu väntar internationella finalen av tävlingen.

I mitten av juli korades modemärket L´Homme Rouge till årets herrmodefinalist i den europeiska finalen av International Woolmark Prize i Milano. Modemärket är det första svenska bidrag som går vidare i tävlingen. Designern Jonatan Härngren hade till bidraget låtit sig inspireras av den marina livsstilen på Västkusten och traditionen av båtbygge. 

Hur kammade ni hem segern, vad utmärkte bidraget?

– Vårt bidrag var väldigt konceptuellt bearbetat och hade en tydlig inspiration med intressanta och innovativa tolkningar i passform och detaljer. Juryn anmärkte även väldigt positivt på de stickade och tyckte att våra looks var väldigt samtida och progressiva, skriver medgrundaren John-Ruben Holtback i ett mejl till Habit.

Vilka är förväntningarna på kommande tävling och hur förbereder ni er?

– Vi vill såklart vinna. Nu ska kollektionen vara ännu större och vi kommer satsa på att försöka arbeta med innovativt med ull som fiber; vinner vi så måste vi även vara redo på att kollektionen ska ut till några av de största varuhusen i världen så det sker såklart också en del anpassning efter detta.

Hur ska ni synas under kommande modevecka i Stockholm?

– På fredagen kommer vi ha ett mer informellt mingel för inbjudna i vår butik på Krukmarkargatan 29. Där ska vi visa en del nyckelplagg från vårkollektionen “Jante’s Playground”, en kollektion som är inspirerad av vardagsskådespeleri. En blandning av kontor och teater i Lars Tunbjörk anda.

Vinsten i Europadeltävlingen av Woolmark Prize innebär förutom äran även en prispeng om cirka 500 000 svenska kronor samt plats i den internationella finalen där man tävlar mot fem andra herrmodedesigner. Vinnaren där får 1,3 miljoner miljoner kronor till utveckling av varumärket varumärket och produktionen. I juryn ingick bland andra andra Damir Doma från modemärket Damir Doma, Andrea Tenerani från GQ Italy och Simon Lock, vd för Ordre.  David Laport från Nederländerna kammade hem finalplatsen i damkategorin.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Dags för nytt innehåll hos The Lobby

På hotell med Panos Emporio

Jobb & Karriär
Nytt designteam hos Daily Sports

Tar över hotell i New York

Så ska mode- och inredningsbolaget synas under modeveckan i New York.

Velour by Nostalgi nystartar efter konkurs

Nu börjar ett nytt kapitel för märket med grundaren Per Andersson som ensam ägare.

Odd Molly tappar - satsar mot nya marknader

Trögt andra kvartal för Odd Molly som nu planerar stänga butiker och lägga ökat fokus på att nå nya marknader.

Nyhetsbrev

Resultatförbättring för Lindex - men butiksstängningar väntar

Arkiv
Plus

Modekvartett om våren 2019

Fyra tongivande kreatörer i samtal med Habit om nedskalade kollektioner och långsiktiga, mindre säsongsbundna produkter.

Hårt och urbant - nu öppnar Junkyard butik i Stockholm

Så ser street- och sportmodeföretagets butik i Stockholm ut.

Hållbart mode extra värt att premiera

På onsdagen tilldelades fyra mode- och textilföretag nyinstiftade utmärkelsen Encouragement for Action 2018. Utmärkelserna delades ut under pågående mode- och inköpsvecka i Nacka strand.

Han ska ta Outnorth till nya höjder - ny vd på plats

Från ABB till Coloreel

Värmen sänker tron på framtiden

Ny butik och nya varumärken

Butiksnytt
Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Butiksnytt
Stureplan för Från Ö till A

Livsmedelsmärke med klädkollektion

Möter kundernas önskan med utökat storleksspann

Mode- och inredningskedjan justerar storlekarna upp och ned och lägger till rymligare passform.

Han satsar med nischat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny sportbutik under namnet Spobik och satsar på bland annat sportkonfektion. Det nya konceptet innefattar sex fysiska butiker samt e-handel.

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Trio utökar samarbetet med Åhléns

De ritar barnkollektion åt varuhuskedjan. Den nya etiketten ersätter Åhléns nuvarande barnklädesmärke och lanseras tidigt nästa år.

Showroom, mässor och fest i Nacka strand

På måndagen startade aktiviteterna i Nacka strand med showrooms i Stockholm Fashion District. Senare i veckan öppnar mässorna Fashion Business Days och Nordic Shoe & Bagfair.

Sju för Uniqlo

Inför butiksöppningen på Hamngatan i Stockholm kampanjar den japanska modekedjan med sju ambassadörer.

Konkursad varuhuskedja i nya händer

Billigare kläder och skor

Nya hos MQ

Selfridges storsatsar på accessoarer

Scorett på turné

Från John Henric till Najell

Multiarena för Jaktia

Så sålde Zalando

WeSCs kassaproblem fortsätter

Mörkt halvår för WeSC

Kedjan storsatsar på direktleveranser

Efter 94 år – nu tar klädbutiken ner skylten

3

Burberry har bränt varor för dryga miljarden

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.15